اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان خبر داد

ثبت یک اثر تاریخی دیگر از گرمسار در فهرست آثار ملی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت یک اثر تاریخی دیگر در محدوده شهرستان گرمسار در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

ثبت یک اثر تاریخی دیگر از گرمسار در فهرست آثار ملی

حمید یزدانی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان در این‌باره اظهار کرد: ثبت آثار تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی در سال جاری رشد خوبی داشته است.

وی افزود: اخیرا نیز یک اثر تاریخی دیگر که "حمام پاده" در شهرستان گرمسار بوده، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان افزود: بنای تاریخی مورد نظر در اجرای طرح ثبت ملی در دوره قاجاریه ساخته شده و در گذشته‏های دور به عنوان گرمابه‏ای در شهرستان گرمسار کاربرد داشته است.

یزدانی اضافه کرد: حمام پاده در یکی از روستاهای هدف گردشگری استان سمنان به نام "پاده" واقع شده و دلیل نام‏گذاری آن نیز همین امر است.

وی ادامه داد: این حمام تاریخی در جوار قلعه تاریخی پاده استقرار دارد و با ثبت این اثر که نمایانگر میراث گذشتگان ماست، شمار آثار ثبت شده استان سمنان در فهرست آثار ملی بار دیگر افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اضافه کرد: به دنبال توفیق در ثبت ملی این اثر، به زودی عملیات مرمت اضطراری این بنای تاریخی آغاز می‏شود.

یزدانی، پاک‏سازی اثر از زباله و نخاله، پی‏بندی جرزها و پی‏ بنا، برداشت کاه گل بام، سبک‏سازی سقف و اصلاح مجدد ایزوله سقف، مرمت طاق‏های آجری تخریب شده در قسمت‏های مختلف بنا، اصلاح دیوار خارجی، نماسازی همگون با بافت تاریخی، اصلاح ورودی بنا برای جلوگیری از ورود آب‏های سطحی و شیب‏بندی معابر را از برنامه‏های این اداره کل برای مرمت، احیا و بهسازی حمام تاریخی پاده گرمسار عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان یادآور شد: قلعه تاریخی پاده نیز در گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود و این نشان‏دهنده ارزش تاریخی این روستا است.

یزدانی خاطرنشان کرد: حمام پاده در جنب قلعه پاده واقع شده و این امر ظرفیت خوبی برای توسعه این مجموعه گردشگری و تاریخی محسوب می‏شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: این مجموعه برای معرفی و جذب گردشگران داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش فارس؛ به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، حمام پاده که در مجاورت قلعه تاریخی پاده قرار دارد، در صحن همایش سراسری ثبت مطرح شد و در نهایت با تایید شورای سیاست‌گذاری به مجموع آثار تاریخی کشور پیوست.

این گزارش می‌افزاید: حمام پاده دارای 800 متر مربع زیربنا است که تاکنون مرمت‌های متعددی در آن صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود دو مرحله بازسازی بنیادی دیگر برای حفظ این اثر لازم و ضروری باشد.

با ثبت حمام پاده و قرار گرفتن این بنا در فهرست آثار ملی، اقدامات مرمتی و حفاظتی آن در دستور کار اداره میراث فرهنگی این استان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول