اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری:

ضعف مدیریت در اداره میراث فرهنگی کشور محسوس است

خبرگزاری فارس: دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری با بیان اینکه از نبود هماهنگی در حوزه گردشگری رنج می‌بریم، گفت: در حوزه گردشگری در کشور حدود 30 دستگاه متولی وجود دارد که هر کدام از این دستگاه‌ها به صورت جداگانه به امر گردشگری توجه دارند.

ضعف مدیریت در اداره میراث فرهنگی کشور محسوس است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اکبر پورفرج ظهر امروز در آئین افتتاح پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: بارها میراث فرهنگی عنوان کرده است که در حدود یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد اما در این میان مدیریتی برای میراث فرهنگی کشور وجود ندارد.

نبود یک رشته دانشگاهی در حوزه مدیریت آثار باستانی

دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با گلایه از نبود حتی یک رشته دانشگاهی در حوزه مدیریت آثار باستانی موجود در کشور به منظور تدریس به دانشجویان گفت: در حال حاضر در دانشگاه‌ها رشته‌های گوناگونی در ارتباط با مدیریت نظیر رشته‌‌های مدیریت گردشگری، رشته مدیریت بازرگانی و سایر رشته مرتبط در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: اما در ارتباط با مدیریت باستانی آثار تاریخی هنوز رشته‌ای در این حوزه وجود ندارد این در حالی است که این رشته در تمام دانشگاه‌های دنیا ارائه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: به عنوان مثال به دلیل نبود مدیریت در حوزه میراث و آثار باستانی شاهد از میان رفتن آثار تاریخی و محوطه‌های تاریخی آثار باستانی در کشور هستیم.

دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری به هماهنگی میان دستگاه‌‌های متولی در حوزه گردشگری به عنوان یک امر مهم اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه گردشگری در کشور حدود 30 دستگاه متولی وجود دارد که هر کدام از این دستگاه‌ها به صورت جداگانه به امر گردشگری توجه دارند.

پورفرج افزود: این امر به نوعی سبب شده است که در ارتباط با گردشگری با نوعی ناهماهنگی روبرو شویم و در حال حاضر نیز از این ناهماهنگی نیز رنج می‌بریم.

دبیر کانون دانش و صنعت گردشگری گفت: یکی از آثار تاریخی قابل توجه در کشور وجود کاروانسراهای تاریخی است که از این آثار تاریخی می‌توان به هتل‌های قدیمی و در دوران گذشته یاد کرد.

وی افزود: در دورانی که هیچ اثری از این نوع هتل‌های قدیمی در کشوری وجود نداشته است در ایران این تعداد کاروانسرا ایجاد شده است اما حال این سؤال مطرح است که از این تعداد کاروانسرای تاریخی چند اثر بازسازی و حفظ شده است تا مردم را با پیشینه تاریخی خود آشنا سازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ساخت تعداد زیادی از کاروانسراها در مسیر راه زائران امام رضا‌(ع) به منظور اسکان این زائران در گذشته، گفت: بر این اساس در مسیر مشهد تعداد زیادی کاروانسرا ایجاد شد اما اکنون تنها چند مسیر تاریخی از این کاروانسراها به منظور آشنایی مردم با تاریخ و پیشینه خود احیاء و بازسازی شده است.

وی در ادامه به مباحث مطرح شده در ارتباط با گردشگری و ابعاد اقتصادی این امر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بارها در سمینارها و مباحث گوناگون گردشگری به حوزه اقتصادی این امر اشاره شده است و اینکه اکنون نیز به این موضوع که یک امر بدیهی و مسلم است اشاره کنیم واقعاً خنده‌دار است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به فرهنگ گردشگری و ارتقای این امر در میان مردم گفت: در حال حاضر در اطراف مناطق گردشگری موجود در کشور شاهد فراوانی زباله‌ها هستیم که این امر سبب آلودگی زیست محیطی آثار طبیعی و گردشگری در کشور می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: ادامه این روند بدون بالا بردن فرهنگ در ارتباط با گردشگری به نوعی بسترساز زیان و آسیب به محیط زیست می‌شود. 

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول