اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خونی تازه در رگ‏های میراث فرهنگی دامغان/2

مسجد ایلخانان مرمت می‏شود/ ورود میراث فرهنگی به میدان عمل

خبرگزاری فارس: مسجد "حاج شکرالله" که در دوره ایلخانان احداث شده در مسیر توجه دولتی‏ها قرار گرفت.

مسجد ایلخانان مرمت می‏شود/ ورود میراث فرهنگی به میدان عمل

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر عصر امروز خود به شهرستان دامغان شماری از طرح‏های میراث فرهنگی را که می‏توانست از اعتبارات مرمت و بهسازی برخوردار شود، مورد ارزیابی قرار داد.

مسعود علویان‏صدر تاکید کرد: باید به گونه‏ای برخورد شود تا طرح‏های میراث فرهنگی در شهرستان دامغان را بتوانیم به خوبی بررسی و ارزیابی کنیم و راهکارهای مرمت و احیای این آثار گرانقدر تدوین شود.

وی در حاشیه نشستی مشترک با مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان و تصمیم‏گیران شهرستانی، به گفت‏وگو درباره مسائل مختلف پرداخت.

در این نشست، با برنامه‏ریزی‏های انجام شده در خصوص مسجد "حاج شکرالله" بررسی‏های جامعی صورت گرفت.

در نهایت مقرر شد تا با همت مسئولان امر و البته همکاری همه‏جانبه مردم و حاشیه‏نشینان، پی‏گردی اثر تاریخی مسجد "حاج شکرالله" انجام شود.

این طرح به منظور مشخص شدن کف و همچنین تهیه طرح مرمت و مقاوم‏سازی این بنای ملی صورت اجرایی به خود می‏گیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست درباره فعالیت‏های اجرایی پیرامون مسجد "حاج شکرالله" اظهار کرد: آزادسازی خانه‌های مسکونی که در حوالی مسجد حاج شکرالله قرار دارند، باید اولویت نخست مسئولان باشد.

علویان‏صدر تصریح کرد: در قالب تفاهم‏نامه‏ای که با فرماندار شهرستان دامغان انجام شد، تصمیم گرفتیم تا نسبت به تخریب و بازگشایی تعدادی از خانه‌های مسکونی مستقر در مقابل مسجد حاج شکرالله اقدام شود.

وی با بیان اینکه هیچ کس قرار نیست در راستای اجرای این طرح ضرر کند، ادامه داد: بدون شک مالکانی که واحدهای مسکونی آنها در این مناطق قرار دارد، زمین‌های معوض مناسبی را دریافت می‏کنند و ناراضی نخواهند بود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اجرای طرح مرمت و مقاوم‌سازی مسجد حاج شکرالله خبر داد.

علویان‎صدر بیان کرد: اجرای این قبیل طرح‏ها یکی از وظایف با اهمیت و الزامی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در برهه کنونی است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود قول داد: بدون هیچ اتلاف وقتی، اقدامات مطالعاتی پیرامون مسجد "حاج شکرالله" باید انجام شود و ما نیز اعتبارات لازم را به حساب استان واریز خواهیم کرد.

به گزارش فارس؛ مسجد حاج شکرالله مربوط به دوره ایلخانی بوده و در دامغان- خیابان راه آهن- نرسیده به مسجد تاریخانه واقع شده است.

این اثر در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۵۸۰۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول