اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت نظارت در حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل:

برگزارکننده انتخابات مردم هستند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت نظارت در حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل گفت: برگزارکننده انتخابات در جمهوری اسلامی مردم هستند.

برگزارکننده انتخابات مردم هستند

حجت‌الاسلام حبیب‌الله یوسفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: انتخابات در جمهوری اسلامی توسط اعضای هیئت‌های نظارت و اجرایی انتخابات در هر یک از شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: فرمانداران شهرستان‌ها، برای گزینش اعضای هیئت اجرایی حوزه‌های انتخابیه، پیش از آغاز انتخابات 30 نفر از معتمدان مردم شهرستان که از اقشار مشهور، معتمد و مورد وثوق مردم شهرستان هستند به هیئت نظارت حوزه انتخابیه معرفی و هیئت نظارت نیز پس از بررسی، نتیجه را به فرمانداری اعلام می‌کند.

به گفته وی، چنانچه از بین افراد معرفی شده تعدادی صلاحیت لازم را نداشتند، فرماندار موظف است دو برابر این نفرات را به هیئت نظارت حوزه انتخابیه معرفی کند.

رئیس هیئت نظارت در حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل خاطرنشان کرد: بعد از تأیید این افراد توسط فرمانداری و شورای نگهبان، از 30 نفر معتمدان دعوت می‌شود تا از بین خود هشت نفر را به عنوان هیئت اجرایی حوزه انتخابیه شهرستان انتخاب کنند.

وی ادامه داد: هشت نفر منتخب معتمدان به علاوه یک نفر از شورای اسلامی شهرستان و دو نفر از اداره ثبت احوال، در مجموع 11 نفر به عنوان هیئت اجرایی انتخابات انتخاب می‌شوند.

یوسفی با اشاره به اینکه فرآیند انتخاب هیئت اجرایی و هیئت نظارت توسط مردم و معتمدان مردم صورت گرفته و آنها هستند که انتخابات را اجرا و نظارت می‌کنند عنوان کرد: برگزاری انتخاباتی با چنین ویژگی‌هایی، نشان دهنده دخالت مستقیم مردم در انتخابات و برگزاری این رخداد به صورت مردمی در جمهوری اسلامی است.

یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری 10 انتخابات در هشت دوره قبلی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کاشان اشاره کرد و افزود: در انتخابات دور اول مجلس از مجموع 75 هزار و 259 آرای صحیح مأخوذه شهرستان کاشان، آیت‌الله محمد امامی کاشانی با 45 هزار و 981 رأی که بیش از نیمی از آرا بود به عنوان نماینده شهرستان کاشان راهی مجلس شورای اسلامی شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره آیت‌الله محمد امامی کاشان تا پایان ادامه نداد و به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری و عضو شورای نگهبان انتخاب و از مجلس خارج شد افزود: در انتخابات میان دوره شهرستان کاشان حسین محلوجی کاندیدای جناح راست از مجموع 93 هزار و 975 آرای صحیح مأخوذه، با 49 هزار و 468 رأی، راهی مجلس شورای اسلامی شد.

یوسفی ادامه داد: در انتخابات مجلس دوم، نیز رقابت بین دو جناح فعال چپ و راست بود که از مجموع 96 هزار و 901 رأی ماخوذه، حسین محلوجی با 59 هزار و 521 رای و با حدود 10 هزار رأی بیشتر از دوره قبل، برای دومین بار به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

وی افزود: در انتخابات مجلس سوم نیز حسین محلوجی کاندیدای جناح راست از مجموع 109 هزار و 681 رأی، با 59 هزار و 821 رأی برای بار سوم به عنوان نماینده منتخب شهرستان کاشان پا به عرصه مجلس گذاشت.

به گفته وی، حسین محلوجی در اواسط مجلس سوم به عنوان وزیر صنایع و معادن انتخاب و از مجلس خارج شد و مدتی را باز کاشان بدون نماینده مجلس بود تا اینکه در انتخابات میان دوره‌ای، محمود جمالی کاندیدای جناح راست از مجموع 97 هزار و 652 رأی، با 48 هزار و 516 رأی به عنوان نماینده مردم کاشان به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

رئیس هیئت نظارت در حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل با اشاره به انتخابات مجلس چهارم در کاشان عنوان کرد: در این دوره نیز محمود جمالی کاندیدای جناح راست از مجموع 91 هزار و 446 رأی، با 50 هزار و 154 رأی، برای دومین بار راهی مجلس شورای اسلامی شد.

وی عنوان کرد: در دوره پنجم مجلس علاوه بر رقابت شدید جناح چپ و راست گروه‌های مستقل از جمله فرزند آیت‌الله مدنی رقابت شدید بین کاندیداها باعث شد تا شاهد افزایش آرا به 135 هزار و 317 بوده و از مجموع این آرا، محمود جمالی از جناح راست، با 53 هزار و 980 رأی، بار دیگر راهی مجلس شد.

یوسفی در ادامه با بیان اینکه، رقابت برای راهیابی به مجلس ششم به دلیل اینکه جناح اصول‌گرا نامزدی برای این دوره معرفی نکردند، آرا کاهش یافت یادآور شد: در این دوران وضعیت به گونه‌ای شد که مرحوم آیت‌الله یثربی نماینده وقت ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان که کاشانی‌ها در انتخابات از رهنمودهای ایشان بهره‌مند می‌شدند قبل از آغاز انتخابات به مشهد مقدس مسافرت کرد تا در مورد انتخابات اظهارنظری نداشته باشد.

وی متذکر شد: در انتخابات مجلس ششم، از مجموع 138 هزار و 824 رأی حسن توفیقی با 37 هزار و 147 رأی، به عنوان نماینده مردم کاشان به مجلس رفت.

یوسفی تصریح کرد: در انتخابات مجلس هفتم و هشتم نیز نماینده فعلی مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

وی اذعان داشت: وی به ترتیب در مجلس هفتم از مجموع 130 هزار و 552 هزار رأی، با 61 هزار و 637 رأی و در مجلس هشتم از مجموع 134 هزار و 940 رأی با 44 هزار و 791 رأی راهی مجلس شورای اسلامی شد.

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول