اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ورود گرد و غبار به آبادان و خرمشهر

بوی عید آمد و گرد و غبار مهمان آبادانی‌ها شد

خبرگزاری فارس: باز گرد و غبار با ورود یک‌باره و ناگهانی خود یکه‌ای به رنگ سفیدی آلودگی‌اش بر شهروندان آبادان و خرمشهر وارد کرده و به‌ عنوان نخستین مهمان ناخوانده بر جای جای خانه‌های مردم این مرز و دیار نشست.

بوی عید آمد و گرد و غبار مهمان آبادانی‌ها شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، رنگش به سپیدی برف و تلخی‌اش به مثابه زهر است و هم‌چنان گریبانگیر مردم این خطه، نه می‌توان آن را از یاد برد و نه به خاطر داشت، در اذهان من و تو پراکنده و دل‌هایمان را مغشوش و متزلزل می‌کند.

چشم‌ها را از شدت و حدت آن نمی‌توان گشود و لب‌ها را تا رد شدن این نسیم مهلک باید بست، نه صدایی نه کلامی و نه نگاهی، هیچ کدام نمی‌تواند این بی‌انصافی هوا را برایمان تعبیر کند.

خسته از گفتن خستگی‌ها و درمانده از ناگفتنی ناگفتنی‌ها باید با آن زندگی کنیم اما به چه قیمت و ارزشی؟!

کاش حداقل تنها نیم‌نگاهی ریه‌های مرا به حال گذشته‌اش باز می‌گرداند و با هوای پاک نوستالژی گذشته آشنا ... حتی سفیدی شیر و پاکی این ماده مغذی هم نمی‌تواند ذرات به هم چسبیده و مضر این هوای بی‌گناه را بشوید.

* پیگیری مسئله گرد و غبار از سوی مسئولان ایران و عراق

رئیس اداره محیط زیست آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در خصوص ورود گرد و غبار به این منطقه اظهار کرد: باز هم پدیده گرد و غبار ناشی از بیابان‌های عراق به سوی این منطقه رهسپار شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان و غلظت گرد و غبار در حوالی صبح امروز ساعت هفت به مرز 985 میکروگرم بر مترمکعب رسیده، افزود: هم‌چنین در ساعت هشت صبح امروز این میزان به یک‌‌ هزار و 400 با همین واحد رسیده است.

سیداحمد موسوی‌آزاد تصریح کرد: پیش‌بینی ‌شده این روند تا اواخر ظهر امروز رو به کاهش برود.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در این راستا گفت: مستمر بحث شناسایی و کنترل منابع کانون‌های گرد و غبار که بیشترین آن از سوی بیابان‌های عراق وارد ایران و به‌ ویژه مناطق جنوبی می‌شود، سازمان ما و وزارت امور خارجه کشور پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند.

رئیس اداره محیط زیست آبادان عنوان کرد: در آخرین همایش بین‌المللی که در همین راستا با حضور قائم‌مقام سازمان محیط زیست کشور و کارشناسان ملی و منطقه‌ای در 27 بهمن‌ماه سال جاری برگزار شد، راهکارهایی ارائه و تمهیداتی اندیشیده شد.

وی در پایان گفت: در خصوص رفع این مشکل هم‌چنان مسئولان دو کشور عراق و ایران در حال پیگیری بوده و نشست‌های مختلفی را ترتیب داده‌اند.

* تعطیلی مدارس آبادان در آستانه ورود گرد و غبار

فرماندار ویژه آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: مدارس نوبت صبح ابتدایی شهرستان به دلیل رسیدن میزان گرد و غبار به حد و میزان تعیین شده برای تعطیلی، از کار متوقف شدند.

وی افزود: رویه گرد و غبار و شدت آن به احتمال زیاد تا اواخر وقت ظهر امروز کاهش می‌یابد و ما نیز بر این امر امیدواریم.

بهرام ایلخاص‌زاده تصریح کرد: در خصوص برخورد و جلوگیری از روند گرد و غبار در منطقه همواره از سوی وزارت کشور و اداره محیط زیست اقداماتی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به اینکه بر چه اساس تنها مدارس ابتدایی باید تعطیل شوند، خاطرنشان کرد: گرد و غبار پدیده‌ای است که سال‌ها مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشد پس در همین راستا نمی‌توان همه ادارات و مراکزی که مردم به طور مستقیم با آن کار می‌کنند را به تعطیلی کشاند.

و اما این‌بار نیز به امید روزی که صدای نفس‌های شهرم صاف و ریه‌های آن خالی از هر گونه خاک و آلودگی باشد.

............................

گزارش: مریم خبازی

............................

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول