اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک پژوهشگر محیط زیست هشدار داد

تاثیر گرد و غبار بر منابع آبی خوزستان

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه‌های خوزستان نسبت به تاثیر پدیده گرد و غبار بر منابع آبی استان هشدار داد.

تاثیر گرد و غبار بر منابع آبی خوزستان
مهران افخمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از اهواز نسبت به تاثیر پدیده گرد و غبار بر منابع آبی استان اعم از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها هشدار داد و گفت: گرد و غبار در این آب‌ها که منبع آب شرب هستند جذب می‌شود.

وی تصریح کرد: آزمایشات نشان می‌دهد آلودگی این ریزگرد‌ها در آب حل و وارد ترکیب آب شود.

افخمی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بین غلظت گرد و غبار در هوا و تغییر در آب از جمله شوری، هدایت الکتریکی و کدورت رابطه مستقیم وجود دارد، به عبارتی تغییر در کیفیت آب را شاهد هستیم.

این محقق محیط زیست اظهار کرد: هوا‌شناسی براساس مدل و نرم‌افزارهای موجود می‌تواند زمان وقوع گرد و غبار و شدت و غلظت آن را پیش‌بینی کند.

افخمی عنوان کرد: براساس این پیش‌بینی‌ها میزان آلودگی در محل آب‌گیر‌ها مشخص می‌شود و تنها راهکار این است که آب قطع و برداشت آب برای شرب در این زمان‌ها انجام نشود.

وی راهکار حل این مشکل را ذخیره‌سازی آب برای زمانی که شبکه قطع می‌شود عنوان کرد و افزود: قطعا با اطلاع‌رسانی مناسب و آگاه‌سازی، شهروندان برای حفظ سلامت خود با این قطعی‌های ناخواسته مخالفت نخواهند کرد.

یک دهه از وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان می‌گذرد، در سال 88 این پدیده 66 نوبت با حداکثر غلظت 46 برابر حد مجاز آلودگی و پایداری 144 ساعت و در سال‌ 89، 42 نوبت با حداکثر غلظت 38 برابر حد مجاز و پایداری 76 ساعت به وقوع پیوست، حداکثر شدت این پدیده در سال‌جاری تا 70 برابر حد مجاز در فروردین‌ماه گزارش شده است.

اهواز از ابتدای امسال تا آذرماه یعنی طی 276 روز تنها 55 روز هوای پاک را تجربه کرده است، در این 9 ماه، 90 روز سالم، 74 روز ناسالم، 29 روز بسیار ناسالم و 28 روز خطرناک را از سر گذرانده است.

انتهای پیام/ج30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول