اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کنگره بین‌المللی گرد و غبار در خوزستان مطرح می‌شود

بررسی جنبه‌های حقوقی و بین‌المللی پدیده گرد و غبار

خبرگزاری فارس: دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی گرد و غبار، بررسی جنبه‌های حقوقی پدیده گرد و غبار در چارچوب حقوق بین‌المللی را از اهداف این کنگره اعلام کرد.

بررسی جنبه‌های حقوقی و بین‌المللی پدیده گرد و غبار

محمد امین آسو دار امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهر ملاثانی (از توابع شهرستان باوی) با اشاره به برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی گرد و غبار و مقابله با آثار آن توسط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین گفت: جنبه‌های حقوقی پدیده گرد و غبار در چارچوب حقوق بین‌الملل از اهداف این کنگره است.

به گفته وی،‌ جنبه‌های بین‌المللی این پدیده تا کنون مورد توجه قرار نگرفته و تاثیرپذیری کشور از گرد و غبار با منشاء خارجی هنوز از این جنبه پیگیری نشده است.

وی تصریح کرد: قطعنامه‌ای در حال تدوین است که بخشی از مشکلات از طریق بین‌المللی پیگیری شود و به همین منظور نمایندگانی از کشورهای عربی همسایه نیز به این کنگره دعوت شده‌اند که گر چه در جایگاه تصمیم‌گیری نیستند اما می‌توانند تبعات این پدیده را اطلاع‌رسانی کنند.

آسو دار با بیان اینکه این کنگره زوایای جدیدی از زمینه‌های مطالعاتی پدیده گرد و غبار را روشن کرد افزود: بخش پزشکی و حوزه سلامت جامعه، کشاورزی، صنایع،‌ منابع آبی، انرژی و... از جمله زمینه‌هایی است که نیاز به پژوهش و مطالعه دارد.

وی با اشاره به تاثیر منفی پدیده گرد و غبار بر کشاورزی تصریح کرد: «افت پنهان» از جمله مباحث مهم کشاورزی است که هنوز مورد توجه قرار نگرفته، این در حالیست که ماه‌های بهمن و اسفند که فصل رشد گندم و جو در استان است زمان تشدید این پدیده نیز هست.

رئیس دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین اظهار داشت: با توجه به اینکه پدیده گرد و غبار به زودی ریشه کن نمی‌شود باید مردم را با چگونگی زندگی با این پدیده آشنا کرد و این کنگره می‌تواند یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی عمومی باشد.

وی همچنین با بیان اینکه مقدمات برگزاری این کنگره از دو سال پیش آغاز شده،‌ اظهار داشت: برگزاری کنگره‌های گسترده در توان مراکز علمی و دانشگاه‌ها که وظیفه تولید علم را دارند نیست و انتظار می‌رود نهادهای مرتبط برای برگزاری اینگونه همایش‌ها پیشقدم شوند،‌ اما می‌بینیم که با گذشت 10 سال از وقوع پدیده گرد و غبار در کشور و درگیری 18 استان، هیچکدام از سازمان‌ها تا کنون این وظیفه را به عهده نگرفتند.

 

 

*برگزاری 2 کارگاه آموزشی

دبیراجرایی نخستین گنگره بین‌المللی گرد و غبار از برگزاری دو کارگاه آموزشی با عناوین پردازش داده‌های ماهواره‌ای و اقلیمی جهت انجام پروژه‌های مربوط به طوفان‌های گرد و غبار توسط مرکز سنجش از راه دور و GIS دانشگاه تهران و کاربرد پلیمر در کنترل گرد و غبار و توسعه پوشش گیاهی خبر داد.

وی گفت: 250 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارائه و از این تعداد 150 مقاله پذیرفته شد که 50 مورد به صورت سخنرانی و 150 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

آسو دار اظهار داشت: هیئت‌های علمی از دانشگاه‌های بلاروس، استرالیا و عراق به این کنگره دعوت شده‌اند و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی فائو، یونسکو و WHO نیز در این کنگره حضور می‌یابند.

نخستین گنگره بین‌المللی گرد و غبار و مقابله با آثار آن از 26 بهمن ماه به مدت سه روز توسط دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین ملاثانی برگزار می‌شود.

بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد پدیده گرد و غبار، بررسی نفوذ دامنه و گستره جغرافیایی پدیده گرد و غبار، مطالعه اثرات و پیامدهای پدیده گرد و غبار در کشاورزی و صنعت، بررسی اثرات و پیامدهای زیست محیطی پدیده گرد و غبار، بررسی اثرات و پیامدهای منفی گرد و غبار و آثار آن بر سلامتی و بهداشت، شناسایی اثرات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گرد و غبار، آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار و کاهش خسارات و ابعاد حقوقی و بین‌المللی پدیده گرد و غبار محورهای اصلی این همایش هستند.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول