اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن صادرکنندگان استان همدان:

فرش دستباف کهنه همدان بازارپسند است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صادرکنندگان استان همدان با رد سخنان رئیس اتحادیه فرش دستباف همدان مبنی بر اینکه هیچ گونه صادرات واقعی فرش در همدان انجام نمی‌شود، گفت: صادرات صوری منبع درآمد نیست.

فرش دستباف کهنه همدان بازارپسند است

حمیدرضا بطحایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به صحبت‌های رئیس اتحادیه فرش دستباف همدان مبنی بر اینکه هیچ گونه صادرات واقعی فرش از همدان انجام نمی‌شود، ضمن رد این مطلب اظهار کرد: اظهار نظر در بخش صادرات و نوع فرش صادراتی باید تنها توسط دست‌اندرکاران صادرات صورت گیرد در حالی که بیان این گونه اظهارات از سوی کسی انجام شده که هیچ گونه اطلاعاتی از نحوه صدور فرش نداشته است.

وی مطالب مطروحه از سوی رئیس اتحادیه فرش دستباف را ناشی از ناآگاهی ایشان خواند و افزود: به طور قطع انعکاس این گونه مطالب موجب دلسردی صادرکنندگان می‌شود.

 

*صادرات طبق موازین و مقررات اصولی انجام می‌پذیرد

رئیس انجمن صادرکنندگان استان همدان ادامه داد: توجه به این نکته نیز لازم و ضروری است که صادرات فرش از گمرک استان و طبق موازین و مقررات گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

به گفته وی برای دریافت جوایز صادراتی فرش، سیستم‌های نظارتی در دستگا‌ه‌های دولتی مرتبط اعمال داشته‌اند و خوشبختانه تاکنون هیچگاه تخلفی مشاهده نشده است.

بطحایی خاطرنشان کرد: عملیات صادرات در یک ارتباط بسیار قانونمند و صمیمانه بین صادرکنندگان و ادارات ذی‌ربط صورت گرفته و اعتماد لازم بر جو انجام کار حاکم است.

 

*صادرکنندگان فرش همدان حرف نخست را در غرب کشور می‌زنند

وی اظهار سخنان بی‌ربط و غیر مسئولانه را اهانت به صادرکنندگان، گمرک استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت دانست و تأکید کرد: استان همدان دارای صادرکنندگان بسیار فعالی بوده و سوابق دیرینه در امر تجارت و صادرات فرش داشته که در منطقه غرب کشور حرف نخست را می‌زند.

رئیس انجمن صادرکنندگان استان همدان افزود: در طول 10 سال گذشته در این بخش شاهد انتخاب صادرکنندگان نمونه استان و در یک مورد نیز صادرکننده نمونه کشوری بودیم که نشان از قابلیت‌های بالای فعالان این عرصه دارد.

وی در ادامه سخنانش امر صادرات را گزینه‌ای رسمی و دارای روند ظریف و خاصی دانست و ابراز داشت: جنس صادراتی پس از ارزیابی‌های مختلف از گمرک خارج می‌شود و در مرز نیز پس از پشت‌نویسی و درج مهر خروج بر آن، تأییدیه آن از صنعت، معدن و تجارت اخذ می‌شود.

 

*صادرات صوری نمی‌تواند منبع درآمد باشد

بطحایی با اشاره به کسب درآمد از طریق صادرات تأکید کرد: به طور قطع با صادرات صوری نمی‌توان به منبع درآمدی دست یافت که در این میان این سئوال پیش می‌آید که پس درآمدهای ارزی حاصل از صادرات در استان از کجا می‌آید؟ که این مهم نشان از کذب بودن صحبت رئیس اتحادیه فرش دستباف مبنی بر وجود صادرات غیر واقع فرش دارد.

 

*سلیقه کشورها در ارتباط با فرش با هم تفاوت دارد

وی در بخش دیگری از سخنانش به تبیین و تشریح سلیقه کشورهای خارجی در بحث فرش دستباف پرداخت و افزود: بنده سال‌هاست که در کار صادرات فرش فعالیت دارم و به وضوح متوجه تفاوت سلیقه کشورهای اروپایی و آمریکایی با دیگر کشورها در بخش کالاهای مختلف به خصوص فرش دستباف شده‌ام.

 

*فرش دستباف کهنه همدان بازارپسند است

رئیس انجمن صادرکنندگان استان همدان با بیان اینکه صادرات فرش دست دوم از جمله رویکردهای صادراتی استان است، دلیل آن را بازارپسند بودن آن در خارج از کشور خواند و ابراز داشت: حتی در برخی مواقع فرش‌های تازه‌بافت و نو که از دار قالی پایین می‌آید نیز بعد از خریداری و اسیدشور کردن، آن را طلاشور و یا براونواش می‌کنند تا برای صادرات آماده شود.

 

*صادرات فرش نو در ایران 5 درصد را شامل می‌شود

وی با تأکید بر اینکه شاید صادرات فرش نو در ایران پنج درصد را به خود اختصاص داده باشد، افزود: این فرش‌ها بیشتر فرش‌های تبریز را شامل می‌شود که آنها را پس از آب‌شور کردن به کشورهای هدف صادر می‌کنند.

بطحایی با بیان اینکه فرش‌های دست دوم به معنای به دردنخور بودن آنها نبوده و نیست، اضافه کرد: فرش‌های صادراتی از استان همدان نیز به خاطر بازارپسند بودن آنها کهنه‌شور می‌شوند و یا اینکه خریداری فرش‌های دست دوم نسبت به صادرات آنها به دیگر کشورها در دستور کار استان قرار دارد.

وی در ادامه به پروسه صادرات فرش دستباف پرداخت و گفت: تمام جزئیات یک فرش شامل طول، عرض، نقشه، رنگ، لچک، ترنج و ... آن در یک اظهارنامه ثبت می‌شود که یک نسخه آن در گمرک مبدأ می‌ماند و یک نسخه آن به گمرک مرز ارسال می‌شود.

 

*امر صادرات با ظرافت، دقت و حساسیت انجام می‌شود

رئیس انجمن صادرکنندگان استان همدان خاطرنشان کرد: بعد از طی چند مرحله دیگر نیز نسبت به درج مهر خروج بر روی کالا اقدام و راهی کشور مقصد می‌شود که بعد از آن نیز مشتریان کالاها در آن سوی مرزها نیز به ما اعلام وصول می‌کنند که تمام این موارد و مباحث نشان از حساسیت کار صادرات و دقت عمل در این زمینه دارد.

به گفته وی به دلیل گران بودن فرش دستباف نو و قدرت خرید پایین مردم اروپا، بستر برای صادرات فرش دست دوم به این کشورها به دلیل مطابقت با سلیقه آنها مهیا شده است.

بطحایی در پایان سخنانش با بیان اینکه باید در دنیای کنونی در عرصه رقابت برنامه و تلاش سازنده داشت، ابراز داشت: افزایش توان رقابت‌پذیری با محوریت توسعه صادرات از جمله رویکردها و اهداف راهبردی است که صادرکنندگان استان در این راستا اقدام قابل توجهی داشته‌اند.

 

==================

گفت و گو از مریم شهابی باهر

==================

انتهای پیام/ش10

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول