اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه تجارت خارجی صنعت، معدن و تجارت همدان:

فرش کارکرده همدان خریدار دارد/همه فرش‌های دست دوم فاقد ارزش نیستند

خبرگزاری فارس: معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه فرش کارکرده همدان بازار خاص خود را دارد، گفت: لزوماً همه فرش‌های دست دوم فاقد ارزش نیستند و برخی از آنها در خارج از کشور مشتری دارد.

فرش کارکرده همدان خریدار دارد/همه فرش‌های دست دوم فاقد ارزش نیستند
مسعود بکایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به سخنان رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مبنی بر اینکه "هیچ گونه صادرات واقعی فرش از همدان انجام نمی‌شود" ضمن رد این مطلب و بیان اینکه ایشان طراح فرش بوده و به خاطر عدم تخصص در مباحث تجاری صلاحیت اظهار نظر در این ارتباط را ندارد، افزود: پس آمار و ارقامی که از سوی گمرک در این زمینه داده می‌شود چه معنایی دارد؟ و این امر باید چگونه توجیه شود؟ کمااینکه صادرات این کالا نسبت به قبل با کاهش مواجه بوده است.

 

*جایزه صادراتی به حدی نیست به خاطر آن به صادرات مصنوعی متوسل شد

 

وی در پاسخ به این ادعا که "ایجاد صادرات مصنوعی فقط برای دریافت جایزه صادراتی است" گفت: هر چند جایزه صادراتی به عنوان یک مشوق خوب و مؤثر می‌تواند در رقابت برای افزایش میزان صادرات از سوی صادرکنندگان و فعالان در این عرصه مثمر ثمر واقع شود ولی سئوال اینجاست که مگر این جایزه صادراتی چه قدر است که به خاطر آن کسی دست به صادرات مصنوعی بزند؟

 

*همدان فعال در زمینه فرش کارکرده

 

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان فعالیت در زمینه فرش دست دوم و یا کارکرده را یکی از خصوصیت فعالان بخش فرش در استان خواند و ادامه داد: تأیید این مدعا نیز وجود تعداد قابل توجهی قالی‌شویی‌ در سطح استان است به طوری که در دیگر استان‌های کشور این موضوع با این مشخصات یافت نمی‌شود که این امر می‌تواند نشان از توجه به فرش دست دوم از سوی استان باشد.

 

*صادرات فرش‌ دست دوم از همدان به دلیل داشتن مشتری خاص خود

 

وی با اشاره به صادرات فرش‌های دست دوم از همدان به دلیل داشتن مشتری خاص خود، گفت: باید به این نکته توجه داشت که همه فرش‌های کارکرده بد نیستند و امکان دارد درصد بسیار ناچیزی از آنها فاقد ارزش صادراتی باشند ولی همه فرش‌های صادراتی دست دوم از استان، بی‌ارزش نبوده و بازار خود را دارند.

بکایی خاطرنشان کرد: استان همدان از قدیم بنای فعالیت خود را به صورت تخصصی بر روی فرش‌های کارکرده و دست دوم  گذاشته و در خارج از کشور نیز هر کس دنبال فرش دست دوم باشد مستقیم به همدان مراجعه می‌کند.

 

*لزوماً تمام فرش‌های دست دوم به دردنخور نیستند

وی تصریح کرد: البته توجه به این نکته نیز لازم است که نباید به آن فرش کهنه و یا از بین رفته اطلاق شود بلکه به کار بردن عنوان فرش "کارکرده" و "دست دوم" بهتر است چرا که لزوماً همه آنها به دردنخور نیستند بلکه بازار خاص خود را دارند.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: هر کالایی مشتری خاص خودش را دارد به این صورت که ممکن است مشتری فرش ابریشم اصفهان و تبریز افراد متمکن و با قدرت خرید بالا و متقاضیان فرش‌های کارکرده نیز مشتریان دست پایینی باشند که هر کدام از آنها باید در جای خود مورد توجه باشد.

 

*جایزه صادراتی فرش دست دوم و نو فرق دارد

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا میزان جایزه صادراتی برای فرش دست دوم و نو با هم تفاوتی دارد یا نه؟ اظهار کرد: طبق پیشنهاد سازمان صنعت، معدن و تجارت برای منطقی شدن ارزش واقعی فرش‌ها، متناسب با جوایز اعطایی، مقرر شده قیمت پایه‌ای که در گمرک برای فرش های نو و کهنه در نظر گرفته می‌شود نرخ جداگانه‌ای داشته باشند.

 

* کار بر روی نقشه‌ برای بافت مناسب فرش در دستور کار است

 

بکایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش فرش دستباف اظهار کرد: در حال حاضر کار بر روی نقشه‌ها و طرح‌ها برای بافت قالی‌های مناسب را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه در پی ارتقای کیفیت فرش‌های ازندریان و نهاوند هستیم، افزود: کار بر روی نقشه‌ها و طرح‌های این فرش‌ها برای ارتقای کیفیت آنها برای صادرات بیشتر در حال انجام است.

 

*تعداد طراحان فرش همدان کم است

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت بازرگانی استان همدان در ارتباط با تعداد طراحان فرش در استان گفت: در حال حاضر تعداد طراحان فرش در استان همدان کم است که در همین راستا و برای رفع مشکل پیش رو، یک دوره آموزشی در شهرستان‌ها برگزار شد.

 

*همدان رتبه پنجم میزان فعالیت و تعداد قالی‌بافان را دارد

 

وی در پایان با بیان اینکه استان همدان در  ارتباط با میزان فعالیت و تعداد قالی بافان رتبه پنجم کشور را دارد، افزود: باید به این نکته توجه داشت که از نظر کیفیت فرش، نمی‌توان محصولات استان‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد چرا که نوع بافت فرش در هر منطقه فرق می‌کند.

 

===================

گفت‌‌و‌گو از مریم شهابی باهر

===================

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول