اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد:

گذر زمان تهدید جدی برای خاطره‌نویسی در حوزه دفاع مقدس است

خبرگزاری فارس: مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد عنصر زمان را در خاطره‌نویسی در حوزه دفاع مقدس بسیار مهم و حیاتی خواند و از دست دادن زمان را تهدیدی جدی در این مقوله دانست.

گذر زمان تهدید جدی برای خاطره‌نویسی در حوزه دفاع مقدس است

سیدهدایت بنی‌فاطمه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: خاطره‌نویسی فرهنگ دفاع مقدس را پویا و زنده نگه می‌دارد و ضمن انتقال این فرهنگ به نسل جدید، نسل‌های آینده نیز از میان خاطرات دوران دفاع مقدس به اهمیت و ویژگی‌های آن پی خواهند برد.

وی با تاکید بر ضرورت خاطره‌نویسی در حوزه دفاع مقدس افزود: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پیشینه سه دهه فعالیت خود توجه ویژه‌ای به حوزه ادبیات داستانی و شعر در قالب جشنوار‌ه‌ها و کنگره‌ها داشته است.

بنی‌فاطمه عنوان کرد: اما حوزه خاطره به دلیل برخورداری از یک بافت مردمی، گستره فراوانی از حوزه تیپ‌شناسی دارد و تاکنون از دایره توجه جدی مدیران بیرون بوده و مغفول واقع شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه خاطره‌نویسی، از دست دادن زمان یک تهدید جدی است، بیان کرد: چون خاطره یک روایت در سینه نهفته از نسلی است که به سرعت در حال پیر شدن و از دنیا رفتن هستند و بسیاری از وقایع مورد فراموشی واقع می‌شوند، درنگ تاریخی جایی ندارد و نباید زمان را از دست داد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد خاطرنشان کرد: داستان، دلبستگی کسانی است که به تکنیک اهمیت می‌دهند همچنین شعر دفاع مقدس نیز با توجه به ذوق سروده می‌شود اما خاطره گستره‌ای است که همه افرادی که در دهه 60 زیسته‌اند می‌توانند حتی در حد یک نیم صفحه روایت خود را از جنگ بر روی کاغذ بیاورند.

بنی‌فاطمه یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از افراد صاحب خاطراتی هستند اما توان اینکه آن را بر روی کاغذ بیاورند، ندارند در عین حال افراد جوانی نیز هستند که قلم خوبی دارند اما در جنگ زندگی نکرده‌اند بنابراین این دو نسل می‌توانند در حوزه خاطره‌نویسی به یک پدیده جدید و یک متن قابل قبول برسند و آن را ارائه کنند.

وی عنوان کرد: بر همین اساس دومین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس در استان یزد برگزار می‌شود.

بنی‌فاطمه از آغاز ارسال فراخوان این جشنواره خبر داد و افزود: در این جشنواره خاطرات بر دو گونه «خودنوشت» و «دیگرنوشت» مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

وی موضوعات این جشنواره را شهدای گمنام، اعزام به جبهه، طنز دفاع مقدس، خاطرات کردستان، مناطق شرق کشور، تشییع پیکر مطهر شهدا، لحظه‌های نبرد، خاطرات شهدا، خانواده‌ها، جانباز، امدادگران و .... عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره را تا 20 فرودین 91 و زمان برگزاری جشنواره را خرداد 91 اعلام کرد و افزود: علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت مطالب آموزشی به سایت خط شکنان

www.khatshekanan.ir مراجعه کنند .

 

وی بیان کرد: این جشنواره به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد و با مشارکت سپاه الغدیر استان یزد، بنیاد شهید استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج برگزار می‌شود.

بنی‌فاطمه خاطرنشان کرد: دبیرخانه این جشنواره در یزد، خیابان کاشانی، کوچه 15 خرداد، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاونت ادبیات واقع شده است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول