اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد

شناسایی 770 مورد نیت وقف در کشور

خبرگزاری فارس: سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تعداد نیات شناخته شده واقفین از 66 مورد به بیش از 770 مورد رسیده است.

شناسایی 770 مورد نیت وقف در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اهمیت و نقش برجسته وقف به ویژه در استان قم اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی احیای موقوفات بود زیرا در دوره‌های گذشته به ویژه رژیم پهلوی، بسیاری از املاک وقفی به نام اصلاحات ارضی به مردم فروخته شد.
وی افزود: تنها 70 روز پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی(ره) طی فرمانی از شورای انقلاب فرهنگی خواست تا مسئله موقوفات را جدی گرفته و نسبت به احیای آن اقدام کنند به همین دلیل این شورا از همه مردم خواست چنانچه دارای سندی در زمینه املاک وقفی هستند برای تنظیم اجاره‌نامه‌های جدید مراجعه کنند، اما هنوز پس از 32 سال از پیروزی انقلاب برخی از این زمین‌ها بدون ثبت در سازمان اوقاف در اختیار افراد مختلف قرار دارد.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به باطل بودن تصرفات و انجام سایر امور در زمین‌های وقفی بدون اجازه از متولی شرعی گفت: چنانچه تصرفات بدون در نظر گرفتن نیت اصلی واقف و نیز جلب نظر متولی صورت گرفته باشد حتی انجام عبادات نیز در آن ملک باطل خواهد بود.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جاری اشاره و ابراز کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 17 میلیارد و 500 میلیون تومان از عواید موقوفات بر اساس نیت واقفین برای برگزاری مجالس عزای پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) صرف شده است.
محمدی افزود: بیش از 4 هزار و 500 هیئت مذهبی در سراسر کشور از حمایت و مساعدت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سال جاری بهره‌مند شده‌اند و اطعام بیش از 8 میلیون نفر نیز از درآمد موقوفات و طبق نظر واقفین انجام شده است.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه میزان کمک‌های نقدی حاصل از درآمد موقوفات کشور به نیازمندان را در سال جاری تاکنون بیش از 3 میلیارد تومان دانست و خاطر نشان کرد: حدود 30 هزار نفر از مردم از این خدمات استفاده کرده‌اند و علاوه بر آن در زمینه تامین دارو و پرداخت هزینه‌های درمانی فقرا نیز تاکنون بیش از 5 میلیارد تومان به 7 هزار نفر از افراد واجد شرایط پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه حدود 400 بیمارستان و مرکز درمانی موقوفه در سطح کشور وجود دارد گفت: در زمینه کمک به خانواده‌های نیازمند و ایتام نیز بیش از 6 هزار نفر از 2 میلیارد و 800 میلیون تومان کمک‌ هزینه‌های مربوطه استفاده کرده‌اند ضمن اینکه میزان کمک به طلاب و مدارس علمیه نیز در سال جاری بیش از 5 میلیارد تومان بوده است.
محمدی ادامه داد: 3 هزار مسجد در سراسر کشور از کمک‌های نقدی سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای حفظ و نگهداری استفاده کرده‌اند و هزار و 100 مسجد نیز در مناطق محروم احداث شده‌ است.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به سیاست این سازمان در زمینه صرف درآمدهای بقاع متبرکه و امامزادگان افزود: همه درآمدها باید در همان محل امام‌زاده مصرف شود و طبق قانون 40 درصد از عواید به عملیات عمرانی، 30 درصد ویژه هزینه‌های جاری و مدیریتی و 20 درصد به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد ضمن اینکه 10 درصد نیز به عنوان حق تصدی سازمان است که معمولا در همان محل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تعداد بقاع متبرکه سراسر کشور را 8 هزار مورد اعلام کرد و گفت: در سال جاری تاکنون بیش از 81 میلیارد تومان برای عملیات عمرانی و آبادانی امامزادگان هزینه شده است و در حال حاضر نیز بیش از 2 هزار و 700 بقعه متبرکه در حال بازسازی و مرمت هستند.
محمدی در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط درآمد موقوفات اظهار کرد: تاکنون بیش از 60 هزار محفل قرآنی در مساجد و حسینیه‌ها و هزار و 550 بقعه متبرکه و 66 هزار مراسم مذهبی به مناسبت‌های گوناگون در هزار و 700 امامزاده سراسر کشور برگزار شده است.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه تعداد مبلغان اعزام شده توسط این سازمان را در سال جاری 9 هزار نفر دانست و افزود: 4 هزار و 200 نفر از این افراد از شهر قم و 4 هزار و 800 نفر دیگر نیز شامل روحانیون محلی و بومی بوده‌اند.
وی در ادامه به تشکیل بیش از هزار و 200 مرکز قرآنی در بقاع متبرکه سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاری حدود 400 هزار نفر از جوانان در مسابقات برگزار شده توسط سازمان اوقاف و امور خیریه مانند مسابقه جشن ولایت علوی و نیز خطبه فدک شرکت کردند.
محمدی وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه کشور را ارائه گزارش دقیق از فعالیت‌های انجام شده و نیز رعایت امانتداری دانست و تاکید کرد: طی سال‌های گذشته و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تعداد نیات شناخته شده واقفین از 66 مورد به بیش از 770 مورد رسیده است.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اعتماد‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح در مورد احکام شرعی وقف به مردم از دیگر وظایف این سازمان است، گفت: بر اساس نظر‌سنجی صورت گرفته از شش گروه از مردم بیش از 75 درصد آنها اطلاعی از وقف و مسائل مربوط به آن ندارند، بنابراین ضروری است که مسئولین ادارات‌ کل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه اقدامات موثر‌تری را در دستور کار قرار دهند.
وی به ایجاد سامانه سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: بر اساس قوانین جدید از این پس تمام مراودات مالی باید در قالب این سامانه صورت گرفته و انجام عملیات دستی ممنوع خواهد بود ضمن اینکه این سازمان در دوره جدید اقدام به شناسایی موقوفات و میزان سرمایه‌های آنها در سراسر کشور به منظور ثبت در این سامانه کرده است.
انتهای پیام/ج10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول