اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران:

پدافند غیرعامل در کاهش خطرپذیری موثر است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: استفاده از اصول پدافند غیرعامل در کاهش خطرپذیری در برابر خطرهای مختلف موثر است.

پدافند غیرعامل در کاهش خطرپذیری موثر است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی ضمیری پیش از ظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه گیلان به اصول،الگوها و الزام‌های طراحی منظر معماری و شهرسازی با رویکرد پدافند غیر عامل اشاره کرد و اظهار داشت: منظر شهری هنر یکپارچگی بخشیدن بصری و ساختاری به مجموعه ساختمان‌ها، خیابان‌ها و مکان‌هایی است که محیط شهری را می‌سازند.
وی ادامه داد: امروزه می‌توان با به‌کارگیری اقدام‌های موثر، کاربردی و حتی‌الامکان کم هزینه و چندمنظوره در مرحله قبل از بحران، میزان شدت و گستردگی خسارت‌ها و تلفات ناشی از خطرهای نظامی، غیرنظامی و طبیعی را کاهش داد.
ضمیری استفاده از اصول پدافند غیر عامل را یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برای کاهش خطرپذیری در برابر خطرهای مختلف و افزایش کارآیی هنگام مواجه شدن با خطر عنوان کرد و افزود: در پدافند غیر عامل باید به سطوح مختلف منطقه‌ای، شهرسازی و معماری توجه شود و برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.
به گفته کارشناس ارشد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، دفاع غیر عامل به مجموعه‌ای از اقدام‌های دفاعی اطلاق می‌شود که به کمک آن می‌توان بدون سلاح و کمترین امکانات و تجهیزات فنی در مقابل تهاجم دشمن یا خطرها مقابله کرد.
وی با اشاره به راهکارهای طراحی منظر شهری مناسب با پدافند غیرعامل، تصریح کرد: مکان‌یابی فضاهای باز و وسیع شهری، چند عملکردی طراحی کردن فضاهای منظر شهری، پراکندگی فضاهای با اهمیت، مبلمان و فضای سبز شهری، ورودی‌ها و خروجی‌ها، استتار و اختفا از جمله طراحی‌های شهری است.
ضمیری قدمت پدافند غیر عامل را به اندازه تمدن بشری خواند و گفت: این موضوع برای نسل‌های بشر به صورت تلاش‌های آنها به منظور حراست و مراقبت در برابر دشمنان طبیعی و انسانی نمایان شده است.
کارشناس ارشد معماری دانشگاه علم و صنعت ایران برج‌های حفاظتی شهرها، قلعه‌ها و حصارها را نمونه‌های بارزی در پدافند غیر عامل برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت عالم جدید و ایجاد دولت ملت‌ها، این موضوع از حیطه شهری به گستره ملی انتقال پیدا کرده است.
وی بروز جنگ‌های جهانی و کشیده شدن آن به شهرها را سبب اهمیت پدافند غیر عامل دانست و ابراز داشت: معماری و شهرسازی به عنوان یک واسطه، قدرت دفاعی را بالا می‌برد و در ارضای نیاز به امنیت در سلسله مراتب پله‌ای مازلو اثر مثبت داشته و موجب بقای انسان می‌شود.
ضمیری به واژه دفاع در مقابل دشمن و ایمنی و حفاظت در مقابل تهدیدهای طبیعی اشاره کرد و اذعان داشت: بحث ایمنی و امنیت با رویکرد روانشناسی به معماری و شهرسازی باید در تمام سطوح برنامه‌ریزی و طراحی از موضوع‌های کلان شهرسازی تا معماری، فضاهای باز شهری و جزئیات فنی مدنظر قرار گیرد.
انتهای پیام/خ۲۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول