اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل:

استفاده از عوارض زمین پدافند غیرعامل است

خبرگزاری فارس: معاون اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل گفت: بهره‌گیری از عوارض طبیعی سطح زمین و استفاده از عمق آن از روش‌های پدافند غیرعامل است.

استفاده از عوارض زمین پدافند غیرعامل است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن قبولیان عصر امروز در نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل در حوضه آبی دریای خزر به حوزه‌های علمی کارکرد پدافند غیرعامل اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تنوع علوم و فنونی که در پدافند غیرعامل به منظور مقابله با آن مواجه هستیم، ارتباط و تعامل بین‌رشته‌ای برای تعمیق علوم مربوط به پدافند غیرعامل و تولید رشته‌های تحصیلی متفاوت با کارکردهای متنوع امری ضروری است.

وی مهندسی ساختمان، معماری، مخابرات و ارتباطات، الکترونیک، رایانه، جغرافیا و رشته‌های مربوط به آن، شیمی، فیزیک، مواد و متالوژی، بهداری رزمی، دانش نظامی سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی، دانش مدیریت و رشته‌های مربوط به آن، آمایش سرزمین، استتار، اختفا و فریب و مهندسی برق، قدرت و انرژی را از رشته‌های علمی عنوان کرد که پدافند غیرعامل به آن مربوط می‌شود.

قبولیان ایجاد اختلال در شناسایی، کسب اطلاعات و دقت هدف‌گیری دشمن از طریق اختفا، استتار، پوشش، فریب و جابه‌جایی را از روش‌های پدافند غیرعامل برشمرد و افزود: کنترل خسارت‌ها در پدافند غیرعامل از طریق سیستم اعلام خطر قبل از حادثه، ساماندهی امکانات امداد و نجات، تعیین وظایف بخش‌ها و افراد، آموزش و تمرین و تهیه طرح مدیریت بحران جنگی صورت می‌گیرد.

معاون اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری نقاط هدف و تاثیر سلاح دشمن را از طریق مکان‌یابی صحیح و استفاده از پهنه امن جغرافیا، ایجاد موانع و استحکام‌های دومنظوره، مستحکم کردن ساختمان‌ها و تاسیسات، استفاده از عوارض طبیعی سطح زمین و استفاده از عمق زمین را از روش‌های پدافند غیرعامل اعلام کرد.

وی با اشاره به کاهش اهمیت و حساسیت نقاط هدف تصریح کرد: پراکندگی و تفرقه در عملکردها، تجزیه سیستم‌های وابسته متقابل به همدیگر، پیش‌بینی امکانات جایگزین و موازی، انتخاب مقیاس بهینه از پروژه و استفاده از روش‌های پراکندگی مفهومی پدافند غیرعامل است.

قبولیان جهاد علمی و تولید علم از طریق شناسایی و آنالیز فنی فناوری برتر دشمن را امکان‌پذیر دانست و خاطر نشان کرد: مراقبت دائمی از پیشرفت‌های فناورانه دشمن، حداکثر استفاده از گپ‌های فناورانه دشمن، تولید علم و فناوری برترساز بومی به منظور تقابل با دشمن و تولید نمونه تجهیزات برترساز بومی از دیگر روش‌های پدافند غیرعامل است.

معاون اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل نقش مسئولان در مقابله با تهدیدها را موثر خواند و بیان کرد: وقتی که محور اساسی دشمن عملیات مردم‌پایه می‌شود باید مردم را اداره کرد.

وی باور کردن وجود تهدید و طرح‌ریزی مناسب برای مقابله با آن را از مواردی عنوان کرد که مسئولان می‌توانند در اداره مردم انجام دهند و گفت: مسئولان با تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب، لحاظ کردن تمهیدات متخذه در ذات برنامه‌های اصلی زیرساخت، تهیه و تدوین و پیگیری نیازمندی‌های قانونی مورد نیاز از مراجع ذی‌ربط و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها و عملکرد زیرمجموعه در این حوزه می‌توانند مردم را اداره کنند.

قبولیان مدنظر قرار دادن ملاحظه‌های پدافند غیرعامل در تصویب‌نامه‌ها، پاسخگو کردن مدیران و کارشناسان در مقابل تمهیدات اتخاذ شده، ایجاد آمادگی در مدیران و کارشناسان با اجرای رزمایش‌ها، تهیه سناریو و فرضیه‌های منطبق با تهدیدهای زیرساخت و شناسایی نقاط ضعف و قوت زیرساخت در رزمایش‌ها و برطرف کردن آن را از جمله مواردی دانست که مسئولان می‌توانند در مقابله با تهدیدها نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/آ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول