اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد:

پدافند غیرعامل از جان مردم حفاظت می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: پدافند غیرعامل در بلایای طبیعی می‌تواند از جان و مال مردم حفاظت کند.

پدافند غیرعامل از جان مردم حفاظت می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احمد خادم‌الحسینی عصر امروز در جمع اساتید دانشگاه گیلان به بررسی سوانح در شهرهای ساحلی با دیدگاه پدافند غیرعامل اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه‌ریزی پدافند غیرعامل شهری تنها توجه به مبحث حمله‌های نظامی و دفاع غیرعامل در برابر آنها کافی نیست.
وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید به صورتی طراحی شود که حتی در حوادث و بلایای طبیعی بتوان از جان و مال ساکنان شهر حفاظت کرد، افزود: در برنامه‌ریزی پدافندی باید به دو عامل نظامی و غیرنظامی توجه شود.
خادم‌الحسینی، انسان و طبیعت را دو عامل خطرساز نامید و تصریح کرد: بمباران‌ها و موشک‌باران‌ها در گروه انسانی قرار دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد خاطر نشان کرد: پیشرفت‌های بشری در علوم مختلف شیمیایی و هسته‌ای و همچنین استفاده از این علوم در صنایع نظامی توسط ابرقدرت‌ها در جهان موجب می‌شود برنامه‌ریزان هدف‌های پدافندی را به منظور مقابله با این نوع تهدیدها در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری قرار دهند.
وی با اشاره به بمباران متعارف، گفت: در این گروه بمب‌های تخریبی به منظور تخریب فیزیکی هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند و اصلی‌ترین سلاح‌هایی هستند که در حمله‌های هوایی علیه انواع سازه‌ها و استحکام‌ها به‌کار گرفته می‌شوند.
خادم‌الحسینی بمب‌های خوشه‌ای، معمولی و ترکش‌زا را دارای مقاصد مختلف برشمرد و ابراز داشت: بمب‌های آتش‌زا جزو دسته دوم قرار دارند که برای ایجاد آتش‌سوزی در ساختمان‌ها، مناطق جنگلی و سطوح اشتعال‌پذیر مانند مخازن سوخت و انبارهای مهمات به‌کار گرفته می‌شوند.
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد به عوامل طبیعی در پدافند غیرعامل اشاره کرد و بیان داشت: سوانح و عوامل طبیعی که بر شهر و برنامه پدافندی آن تاثیرگذارند بیشتر به دو صورت سیل و زلزله هستند و ممکن است عوامل دیگری مانند آتشفشان، خشکسالی، باد و طوفان، رانش زمین، صاعقه و ... نیز وجود داشته باشد.
وی سیل و زلزله را بیشترین عوامل تاثیرگذار طبیعی و اقلیمی معرفی کرد و یادآور شد: عوامل دیگر نیز ممکن است در برخی اوقات به این دو عامل بستگی داشته باشد.
خادم‌الحسینی سیل را از جمله حوادث طبیعی نواحی خشک و نیمه خشک توصیف کرد و اذعان داشت: سیل در این مناطق بر اثر رگبارهای تند است و باران تند و بیش از ظرفیت نفوذ و هدایت رودخانه موجب بالا آمدن سطح آب می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد وقوع بارش‌های تند را حاصل ترکیب شرایط محیطی عنوان کرد و افزود: عبور سی‌کلون‌های مدیترانه‌ای مهم‌ترین عامل بروز بارش‌های سیل‌آسا در ایران است.
به گفته وی، تشکیل و حرکت سیستم‌های مذکور با استفاده از داده‌های فشار سطح زمین و ارتفاع ژئو پتانسیل لایه‌های مختلف جو قابل پیش‌بینی است و می‌توان با پیش‌بینی ایجاد و حرکت این سیستم‌ها وقوع بارش‌های شدید را پیش‌بینی کرد.
خادم‌الحسینی با بیان اینکه با مدیریت صحیح، به‌موقع و اعلام هشدارهای لازم می‌توان خسارت ناشی از بارش‌های سیل‌آسا را کاهش داد، تصریح کرد: این پدیده در فصل بهار خطرهای بیشتری را موجب می‌شود زیرا شرایط صعود محلی فراهم است.
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد قطع بی‌رویه درختان و نبود پوشش گیاهی را سبب ایجاد روان‌آب‌ها عنوان کرد.
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول