اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد

توانایی فارس در تأمین نیاز غذایی کشورهای حاشیه خلیج فارس

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تأمین نیاز غذایی کشورهای حاشیه خلیج فارس در استان فارس دور از دسترس نیست، تنها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تمام‌جانبه دارد.

توانایی فارس در تأمین نیاز غذایی کشورهای حاشیه خلیج فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدحسن طلعتی اظهار داشت: کشاورزی خوب به معنای بذر خوب، آبیاری مناسب، تغذیه و حفاظت کامل از گیاهان است و نمی‌توان هر یک را فدای دیگری کرد.
وی افزود: هم‌اکنون در فارس سالانه 10،5 میلیارد متر مکعب آب، یک‌میلیون هکتار زمین، 400 میلیون لیتر سوخت، 350 هزار تن کود، 1500 تن سم، 150،5 هزار تن بذر، 7 میلیون نهال، 1،1 میلیون اسب بخار توان ماشینی و نزدیک به 30 درصد نیروی انسانی شاغل در این استان به کار گرفته می‌شوند تا 7،5 میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی تولید شود که ارزش ریالی آن 800 هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه وضعیت تولید در این استان به سمت پایدار شدن پیش می‌رود، ابراز داشت: هر چند وضعیت استان فارس در بخش تولید در بسیاری از محصولات نسبت به کل کشور در وضعیت بهتری قرار دارد، اما تناسبی بین توانایی‌های بی‌شمار آن با وضعیت حاصل کنونی وجود ندارد.
طلعتی گفت: متوسط تولید انجیر دیم در فارس به یک تن در هکتار می‌رسد و این در حالی است که متوسط عملکرد در کشور 0،8 بوده اما همین عدد در دنیا 1،2 و در کشورهای پیشرفته 1،4 است.
وی تصریح کرد: متوسط عملکرد لازم برای تولید بر اساس برنامه پنج ساله باید به 1،2 ا تن برسد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: تغییر در میزان اعداد تولیدی نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت و هدفدار توأم با تأمین امکانات مورد نیاز است.
طلعتی اضافه کرد: نمی‌توان یک شبه تغییر ایجاد کرد و برای ایجاد تغییر نیازمند اعمال تغییراتی در پارامترهای تولید شامل آب، خاک و نهاده‌ها هستیم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت کمباین استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: فارس دارای بزرگترین ناوگان برداشت غلات در کشور بوده و بیش از 20 درصد مزارع گندم کشور نیز توسط کمباین‌های فارس برداشت می‌شود.
طلعتی به تجهیز و نوسازی ناوگان کمباین‌های این استان نیز تأکید کرد و بیان داشت: بیش از 2 هزار کمباین در این استان نیاز به تعویض شدن دارند که می‌طلبد هر چه سریع‌تر سرمایه مورد نیاز آنها تأمین شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس آموزش‌های ناکافی و سنتی، ارتباطات ضعیف با دیگر نقاط دنیا و نداشتن پایگاه‌های به روزرسانی اطلاعات را از مهم‌ترین چالش‌های متخصصان و کارشناسان این بخش عنوان کرد و بیان داشت: کشاورزی مانند شیشه می‌ماند، شفاف و شکننده که در صورت بی‌توجهی برنده است.
 
طلعتی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات بخش کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی فارس برنامه‌های منطقه‌ای با مطالعات وسیع انجام داده است که تمام بخش‌های توزیع بذر و نهال با کیفیت بالا با نیاز آبی کم و منطبق بر شرایط اقلیمی را در بر می‌گیرد و هم‌چنین الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی و بازار نیز تدوین شده که هر بخش این استان آماده اجرای این برنامه است.
انتهای پیام/ی30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول