اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 9 ماهه سال جاری صورت گرفت

کمک 670 میلیون تومانی اوقاف اصفهان برای تکمیل بقاع متبرکه

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: طی 9‌ماهه سال جاری اداره اوقاف اصفهان 670 میلیون تومان به تکمیل و تجهیز حرم امام‌زاده‌ها و بقاع متبرکه استان اختصاص داده است.

کمک 670 میلیون تومانی اوقاف اصفهان برای تکمیل بقاع متبرکه
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین اژدری ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: تبدیل امام‌زاده‌ها و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی یکی از مهم‌ترین اهداف و رسالت‌های این اداره است و این موضوع باید در آینده‌ای نزدیک تحقق یابد.
وی با اشاره به اینکه زنده شدن وقف در میان مردم  سبب پویایی، نشاط و زنده بودن یک جامعه می‌شود، اضافه کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب فرهنگ و تاریخ ما وامدار واقفینی است که جهان را به دور از فقر، جهل و محرومیت خواسته‌اند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: با زنده شدن موقوفات فقیری در سطح جامعه پیدا نمی‌شود و  محرومیت‌ها نیز از بین می‌رود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدا تا هفتم بهمن ماه جاری به عنوان هفته وقف محسوب می‌شود، تصریح کرد: بازوی اقتصادی حکومت اسلامی موقوفات است و وقف در راستای کارکرد‌های اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است مردم و مسئولان باید به وقف و موقوفات دیدگاه اقتصادی داشته باشند.
اژدری با اشاره به اینکه وقف به عنوان سنت نبوی، سیره علوی محسوب می‌شود، افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) نخستین واقف جهان اسلام بوده‌اند و تمامی ائمه اطهار (ع) نیز از نخستین واقفان به شمار می‌روند.
وی با بیان اینکه پیشانی نوشت اوقاف قرآن کریم است، تاکید کرد: اوقاف متولی برگزاری مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآنی است و تمامی برنامه‌های اجرایی در زمینه قرآن و موضوعات مربوط به آن با رویکرد بیداری اسلامی توسط اوقاف و امور خیریه صورت می‌گیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه امام‌زاده‌ها و بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی محسوب می‌شوند، ادامه داد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب تمامی امام‌زاده‌های موجود در سطح استان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.
وی با اشاره به اینکه تمامی مساجد موجود در دنیا موقوفه هستند، بیان داشت: هیچ مسجدی از موضوع وقف خارج نیست و مسجد محوری باید در محله‌های موجود در سطح شهر‌ها دنبال شود.
اژدری با اشاره به اینکه امامزاده‌محوری و بقعه محوری از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: بقاع متبرکه پایگاه عظیم فرهنگی به شمار می‌روند و 702 امام‌زاده فرهنگی در سطح استان وجود دارد.
وی به ظرفیت‌های موجود در بقاع متبرکه استان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته در ایام نوروز پنج میلیون نفر بازدید‌کننده و زائر در بقاع متبرکه موجود در سطح استان وجود داشته است و مسئولان باید از ظرفیت‌های موجود در این اماکن در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر جامعه امروز به وقف جدید نیاز دارد، اضافه کرد: در حال حاضر 700 نیت مختلف در زمینه وقف وجود دارد و جامعه امروز در زمینه مباحث علمی، رشد و پرورش دانشجویان و سایر موارد به وقف جدید نیازمند است.
وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مرکز دیالیز در راستای ساماندهی وضعیت بیماران تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از بیماران کلیوی به دلیل کمبود مرکز دیالیز با مشکلات بسیاری مواجه هستند و اوقاف اصفهان آمادگی خود را برای اختصاص زمینی برای راه‌اندازی مرکز دیالیز اعلام می‌کند.
اژدری به حمایت‌های اوقاف اصفهان از این بیماران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اوقاف اصفهان 300 میلیون تومان برای راه‌اندازی مرکز دیالیز کمک کرده است.
وی با اشاره به اینکه در اصفهان مرکز ICU تخصصی وجود ندارد، تاکید کرد: این اداره از آمادگی کامل در راستای اختصاص زمین برای ساخت مرکز ICU تخصصی در اصفهان برخوردار است و نیاز‌های مردم در زمینه‌های مختلف باید ساماندهی شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به موقوفه بودن برخی از بیمارستان‌های موجود در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: بیمارستان سید‌الشهدا (ع) ویژه بیماری‌های خاص از موقوفات موجود در سطح استان است که این بیمارستان بیماران استان‌های دیگر را نیز پوشش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه برخی از مراکز درمانی جدید اصفهان نیز موقوفه هستند، بیان داشت: بیمارستان فیض به عنوان مرکز چشم اصفهان، بیمارستان امیر‌المؤمنین (ع) و بیمارستان شهید صدوقی اصفهان نیز از موقوفات موجود در اصفهان به شمار می‌روند.
اژدری با اشاره به اینکه اصل وقف ایثار است، گفت: بذل و بخشش مال اصل وقف و به عنوان ایثار محسوب می‌شود و نخستین موقوفه در جهان اسلام پس از اهل بیت (ع) به اصفهان اختصاص دارد و این موقوفه مربوط به یک هزار و 116 سال پیش است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان در زمینه موقوفات از استان‌های پیشگام محسوب می‌شود، اظهار داشت: تمامی تپه اشرف اصفهان نیز موقوفه است و اصفهان همواره در تمامی زمینه‌ها یکی از استان‌های نمونه موجود در سطح کشور است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: در صورت احیا شدن وقف در جامعه عدالت اجتماعی نیز در میان مردم پیاده شده و با تحقق این موضوع به اقشار ضعیف مردم نیز رسیدگی می‌شود.
وی به کمک‌های اوقاف اصفهان طی 9‌ماهه جاری به مساجد موجود در اصفهان اشاره کرد و افزود: طی این مدت این اداره دو میلیارد و 600 میلیون تومان به تکمیل و تجهیز مدارس موجود در سطح استان کمک کرده است.
اژدری تاکید کرد: طی 9‌ماهه سال جاری اداره اوقاف اصفهان 670 میلیون تومان به تکمیل و تجهیز امام‌زاده‌ها، 530 میلیون تومان برای کمک به تکمیل مراکز فرهنگی، 300 میلیون تومان به تکمیل مصلی‌ها و 280 میلیون تومان نیز به تکمیل حوزه‌های علمیه موجود در اصفهان اختصاص داده است.
وی به تعداد مدارس اوقافی موجود در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر 350 مدرسه موقوفه در شهر اصفهان وجود دارد و فعالیت این مدارس یکی از فعالیت‌های فرهنگی اوقاف اصفهان به شمار می‌رود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به موقوفه بودن برخی از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه‌های اصفهان تاکید کرد: در آینده‌ای نزدیک نمایشگاهی در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه موقوفات در اصفهان راه‌اندازی می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات کشوری اذان و تواشیح در بهمن ماه جاری اضافه کرد: طی25 سال گذشته هیچ مسابقه کشوری قرآن کریم در اصفهان برگزار نشده است و 11 بهمن ماه جاری هم‌زمان با دهه فجر مسابقات کشوری اذان و تواشیح در اصفهان برگزار می‌شود.
اژدری بیان داشت: اصفهان به عنوان یکی از شهر‌های قرآنی محسوب می‌شود و اصفهان از 11 بهمن ماه به مدت یک هفته میزبان حدود 600 نفر از شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات است.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول