اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خبر داد:

اختصاص 1.5 میلیارد تومان به مدیریت هوشمند کشاورزی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از محل منابع خاص 1.5 میلیارد تومان اعتبار برای سال اول اجرای کار به پروژه مدیریت هوشمند کشاورزی در استان اختصاص می‌یابد.

اختصاص 1.5 میلیارد تومان به مدیریت هوشمند کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدرضا صفری بعد از ظهر امروز در همایش مدیریت راهبردی و کشاورزی هوشمند که در سالن باغستان برگزار شد، بیان کرد: استان قزوین در پایه‌گذاری کشاورزی مدرن در کشور پیشرو بوده و نزدیک به 50 سال، کشاورزی مدرن مبتنی بر برنامه راهبردی و آمایش منطقه‌ای در این استان قدمت دارد.
وی ادامه داد: دشت قزوین تنها دشت کشور است که دارای سند مطالعه توسعه منطقه‌ای است و تأثیرات شگرفی در توسعه کشاورزی کشور و استان داشته است و شبکه عظیم توزیع آب به طول یک‌هزار و 200 کیلومتر در استان احداث شده که 60 هزار هکتار اراضی این شبکه برای کشاورزی استراتژیک و مدرن تجهیز و نوسازی شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: دشت قزوین دارای مطالعات عمیق خاک‌شناسی و مکانیزاسیون است و متناسب با ویژگی مناطق مختلف منابع آب، خاک و طراحی کشاورزی صورت گرفته و نتایج مثبت و موثری داشته است.
وی افزود: پس از سفر مقام معظم رهبری شاهد تحولات چشمگیری در توسعه کشاورزی مدرن در استان بودیم که برجسته‌ترین آن تخصیص ردیف اعتباری خاصی در بودجه به دشت قزوین است که در دور دوم سفر دولت به استان صورت گرفت.
صفری عنوان کرد: گام دیگر در کنار تجمیع اعتبارات و منابع دشت قزوین، اصلاح ساختار مدیریتی دشت‌ها با محوریت دشت قزوین است که مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک در دشت‌ها با محوریت دشت قزوین را احیا می‌کنیم که در حفظ دشت و توسعه کشاورزی بسیار موثر است و این موضوع مصوب شده است.
وی تصریح کرد: به تازگی در جلسه نهاد ریاست جمهوری نیز در تنظیم سند توسعه کشاورزی مقرر شدهٰ مدیریت دشت‌ها به الگوی قزوین پیاده‌سازی شود و اصلاح ساختار مدیریتی نیز در دستور کار قرار گیرد که این افتخار بزرگی برای استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی قزوین اعلام کرد: استان قزوین الگوی کشاورزی پایدار است و توسعه کشت‌های ارگانیک با محوریت دشت قزوین آغاز شده است و اصلاح ساختار مصرف انرژی با محوریت قزوین صورت گرفته و در این امر در کشور جلو هستیم و در خاک‌ورزی حفاظتی توفیقات فراوانی را به دست آوردیم.
وی خاطر نشان کرد: ما داریم گام را از مرحله زیرساخت‌های کشاورزی فراتر می‌گذاریم و وارد مرحله جدید شده که انتقال دانش، نرم‌افزار و تکنولوژی به حوزه کشاورزی است و در دور سوم سفر هیئت دولت به استان راه‌اندازی مدیریت راهبردی و هوشمند کشاورزی دشت قزوین به تصویب رسید، ما  وارد فاز جدیدتری شدیم که آن دانش نوین و نرم‌افزاری و انتقال تکنولوژی جدید به درون دشت و حوزه کشاورزی برای رسیدن به هدف متعالی است تا کشاورزی دقیق داشته و به کشاورزان بگوییم که چه کاری انجام دهند.
صفری اظهار کرد: این برنامه بسیار گسترده و عمیق است و در این برنامه نوع کشت، زمان کشت، زمان آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، برداشت محصول و غیره وجود دارد و کشاورز با نگاه و دیدی باز وارد مزرعه شده و تولیدی با بهره‌وری بالا و توسعه پایدار محقق می‌شود.
وی عنوان کرد: در این راستا حمایت ویژه‌ای را استانداری داشتند و اعتباری در دور سوم سفر مصوب شد، از محل منابع خاص 1.5 میلیارد تومان اعتبار برای سال اول اجرای این پروژه مصوب است و قرار است ان‌شاالله مرکز منطقه‌ای و کارگروهی با مدیریت قزوین شکل گیرد و کل کشور به سمت پیاده‌سازی مدیریت هوشمند کشاورزی حرکت کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: در این سیستم می‌توان سرمازدگی را پیش بینی کرد و مبارزه دقیق با آفات و بیماری‌ها داشت و در مدیریت بحران کاربرد بسیاری دارد.
وی خاطر نشان کرد: ساختمان ویژه‌ای را با امکانات لازم، برای مدیریت هوشمند کشاورزی تجهیز می‌کنیم و از ماهواره استفاده خواهیم کرد و کل 50 سایت در دشت قزوین به صورت شبکه به هم متصل شده و با ماهواره اطلاعات دقیق به کسانی که در این سیستم هستند با توجه به نیاز آنها، داده می‌شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول