اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور اراضی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:

تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی عامل تهدید کشاورزی

خبرگزاری فارس: مدیر امور اراضی آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون مهم‌ترین عامل اساسی تهدیدکننده بخش کشاورزی بعد از پدیده خشکسالی، تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی است.

تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی عامل تهدید کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذرباجان‌شرقی، رحیم مهردادی مهم‌ترین عامل اساسی تهدیدکننده بخش کشاورزی را تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی دانسته و اظهار داشت: این‌گونه تغییر کاربری که اغلب به شکل خانه باغ و صرفاً برای خوش‌نشینی برخی اشخاص صورت می‌پذیرد،‌ ناخواسته خطری بزرگ و جدی برای تامین امنیت غذایی استان و کشور به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه از حدود یک دهه قبل، قشر مرفه که عمدتاً در شهرهای بزرگ ساکن هستند اقدام به ساخت خانه‌باغ در خارج شهر و نقاط خوش آب و هوا کرده‌اند که روند رو به رشد این پدیده باعث تغییر کاربری اراضی زراعی و تهدید و تخریب این اراضی شده است، افزود: هر چند طبق قانون، تغییر کاربری در همه شرایط خلاف قانون بوده و ما با هرگونه تغییر کاربری در اراضی نزدیک به شهر و خارج شهر مخالف هستیم اما در این رابطه چه بسا عده‌ای با خرید اراضی کم‌بازده و تبدیل آن به باغ برای ساخت خانه‌باغ به نوعی به آباد شدن این اراضی کم‌بازده کمک کرده‌اند. 
مهردادی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از این‌گونه تغییر کاربری‌های غیرمجاز گفت: می‌توان با اتخاذ تدابیری اساسی این پدیده را به سمت درستی هدایت کرد، مثلاً می‌توان این‌گونه افراد را به ساخت خانه‌باغ در اراضی کم‌بازده، کوهستانی و کم‌ارزش از نظر کشاورزی هدایت کرد تا هم آنها به خانه‌باغ مورد علاقه خود برسند و هم از تخریب اراضی زراعی و باغی ممانعت کرد.
مدیر امور اراضی استان با بیان اینکه  در بحث هدایت این‌گونه افراد به ساخت خانه‌باغ در اراضی کم‌بازده مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: مناطق گردشگری ویژه این افراد به همراه زیرساخت‌های لازم توسط متولیان امر مشخص نشده است،‌ در صورتی‌که باید در برنامه آمایش سرزمین، اراضی ما از بابت قطب‌‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری مشخص شوند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر نقص در قوانین و بعضاً قوانین متعارض عوامل دیگری هستند که عدم موفقیت ما را در این حوزه رقم زده‌اند و همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا با وجود قانون قلع و قمع و تلاش‌های فراوان در این زمینه، برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی، مشکلات و چالش‌های جدی وجود داشته باشد.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول