اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه:

پایداری تولیدات کشاورزی در معرض تهدید قرار دارد

خبرگزاری فارس: نماینده سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: پایداری تولیدات کشاورزی در معرض تهدید قرار گرفته و راهی جز اعمال مدیریت صحیح بر برداشت از منابع آب و بهبود مدیریت مصرف آب یا افزایش بهره‌وری در پیش رو نداریم.

پایداری تولیدات کشاورزی در معرض تهدید قرار دارد
عیسی فتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در مورد اهداف احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اظهار داشت: افزایش تولید به ازای حجم آب تامین شده در تاسیسات اصلی، ساماندهی، احیا و بهسازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، فراهم آوردن مدیریت صحیح تنظیم و توزیع آب، جلوگیری از توزیع بی‌رویه آب و همچنین ایجاد سهولت دسترسی به آب از جمله این اهداف است.  
وی در مورد وضعیت موجود شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی تصریح کرد: اراضی آبخور سدهای مخزنی و انحرافی کشور با مساحت دو میلیون و 300 هزار هکتار، اراضی زیرپوشش شبکه‌های اصلی با پنج میلیون و 700 هزار هکتار و اراضی زیرپوشش شبکه‌های فرعی از مساحت 695 میلیون هکتار برخوردار است.
کارشناس اجرایی طرح‌های آبیاری و زهکشی مدیریت آب و خاک‌، با بیان اینکه نبود عزم ملی و قوانین کارآمد، عدم تشکیلات متناسب، نبود اعتبار مورد نیاز و تجربه قابل اتکا از عوامل آسیب‌شناسی ناکامی مدیریت مصرف آب کشاورزی است، ادامه داد: با وجود تصویب قانون توزیع عادلانه آب در سال 61 بعد از 29 سال، هنوز بسیاری از مواردی که می‌تواند موجب اثرات مثبتی در ارتقای کارایی آب باشد معطل گذاشته شده و در برخی موارد نیز مغایر با آن عمل شده است. 
فتحی خاطرنشان کرد: در نتیجه به جای ایجاد انجمن‌های آب مردمی‌، شرکت‌های دولتی توزیع آب ایجاد شده و از طرفی به جای اعمال مدیریت منابع و پایش کمی و کیفی سفره آب زیرزمینی سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب مازاد از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود. 
وی با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی 55 درصد و منابع آب سطحی با 45 درصد از منابع تامین آب در کشور هستند، ادامه داد: آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی 86 میلیارد مترمکعب و متوسط بارش سایانه 413 میلیارد مترمکعب است.   
فتحی درباره عواملی که در کاهش حجم آب شیرین نسبت به زمان در جهان موثرند به آلودگی منابع آب اشاره و خاطرنشان کرد: آلودگی منابع آب در اثر صنعتی شدن جهان، استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی و سموم در کشاورزی و تخریب محیط زیست توسط انسان روی داده است.
نماینده سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه عدم توزیع یکنواخت بارش نسبت به مکان و زمان در جهان و نبود اعمال مدیریت علمی بر منابع آب را از دیگر عوامل موثر در کاهش حجم آب شیرین دانست و افزود: به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی کشور در سالیان گذشته، این منابع با افت کمی و کیفی شدید روبرو شده است. 
وی در مورد راهکار این معضل گفت: پایداری تولیدات کشاورزی در معرض تهدید قرار گرفته و راهی جز اعمال مدیریت صحیح بر برداشت از منابع آب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، مهار آب‌های سطحی و بهبود مدیریت مصرف آب یا افزایش بهره‌وری در پیش رو نداریم.
فتحی اضافه کرد: عملا اقداماتی که در خور شرایط واقعی کشور در بهره‌گیری از منابع اندک آب و مدیریت مصرف آب باشد و بتواند با استفاده از تجربیات فوق به کارایی پایین تولید در اراضی آبی پایان دهد در کشور وجود ندارد.
وی تصریح کرد: کشت و صنعت‌های ریز و درشتی که با سرمایه‌گذاری ایجاد شده و مدیریت می‌شوند عملا در این عرصه از کشاورزان خرده‌‌پا که در اراضی خرد و با استفاده از منابع آب غیرمطمئن کار می‌کنند، کارنامه نازل‌تری دارند، به طوری که در برخی از این کشت و صنعت‌ها که از آب مطمئن پشت سدهای مخزنی مدرن، کانال‌های انتقال و توزیع مناسب و اراضی تسطیح شده و یکپارچه برخوردارند، راندمان آبیاری بسیار نازل‌تری دارند.
وی در پایان گفت: با توجه به ظرفیت و زمینه کاری در مورد اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و همچنین سدهای اجرا شده، در دست اجرا و مطالعه شده و در دست مطالعه، اعتبارات کافی برای اجرای شبکه اختصاص نیافته است که این مقوله عملا سبب عقب‌ماندگی بخش کشاورزی می‌شود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول