اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

توسعه کشاورزی محور عملیاتی برنامه توسعه پنجم است

خبرگزاری فارس: معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: توسعه مکانیزاسیون، اصلاح و توسعه باغات، توسعه گلخانه‌ها و کشاورزی حفاظتی به عنوان چهار محور عملیاتی معاونت بهبود تولیدات گیاهی است که مصمم هستیم در برنامه توسعه پنجم به این اهداف دست پیدا کنیم.

توسعه کشاورزی محور عملیاتی برنامه توسعه پنجم است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از رابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، غلامحسین ساربان در جلسه حوزه ریاست جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون، اصلاح و توسعه باغات، توسعه گلخانه‌ها و کشاورزی حفاظتی  به عنوان چهار محور عملیاتی معاونت بهبود تولیدات گیاهی است که مصمم هستیم در برنامه توسعه پنجم به این اهداف دست پیدا کنیم.
وی افزود: هم‌اکنون 30 هزار و 300 هکتار از اراضی استان تحت پوشش عملیات  کشاورزی حفاظتی قرار دارد و هشت محصول اساسی استان در این پروژه تعریف و اجرا شده است. 
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: ایجاد مزارع الگویی و پروژه توسعه کشاورزی حفاظتی را از طریق مرکز توسعه مکانیزاسیون، پشتیبانی لجستیکی می‌کنیم  و محصول محوری، توسعه باغات و اصلاح آن، توسعه کشت گلخانه‌ای، خاک‌ورزی حفاظتی و حمایت از خوشه‌های تولید (خدمات‌رسانی به دریافت‌کنندگان حقوقی خدمات و نه حقیقی درقالب اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها) هدف بلندمدت مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور است.
وی ادامه داد: مطابق با اقلیم هر استان و میزان بارش و محصول تولیدی هر استان، با کمک مشاور ارشد معاون وزیر در حال طراحی و تدوین دستورالعمل مکانیزاسیون و کشاورزی حفاظتی و ارسال آن به استان‌ها هستیم و مدیران شهرستان‌ها بر اساس آن دستورالعمل پروژه مهم خاک‌ورزی و کشاورزی حفاظتی را اجرا کنند. 
رئیس دانشکده کشاورزی رامین اهواز و مشاور ارشد معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی نیز در تبیین خاک‌ورزی حفاظتی  و کشاورزی حفاظتی با رویکرد حفاظت از خاک و بقایای کشت اظهار داشت: رویکرد تولید در هزاره سوم بر اساس حفاظت از عوامل تولید و بهره‌وری حداکثری ازاین عوامل است پس باید کوشش کنیم کمترین استفاده از مکانیزاسیون را با رویکرد استفاده حداکثری طراحی کنیم.
وی افزود: بقایای گیاهی به عنوان یکی از عوامل مهم تولید نگاه کنیم و نسبت به میکروارگانیزم‌های خاک به عنوان عوامل کمک به کشاورزی نگاه کنیم و در مجموع تمام این عوامل رابرای حفظ و توسعه اراضی سطح کشت به کار بگیریم. 
وی افزود: تکنولوژی نوین کشاورزی شرایطی را فراهم کرده که با کاهش مصرف آب هم می‌توانیم به افزایش سطح زیرکشت دست پیدا کنیم و از سال 2005 که در جهان انقلاب خاک‌ورزی (Tilage Revolation )  آغاز شده به این اهداف دست پیدا کرده‌اند و ما نیز باید با این رویکرد وارد عرصه‌های تولید شویم و با ترویج خاک‌ورزی و کشاورزی حفاظتی خود را به پیشرفت‌های جهانی در کشاورزی نزدیک کنیم و به آنها برسیم.
مشاور معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مدیران بخش کشاورزی باید کمبود دانش کشاورزی کشاورزان را جبران کنند و ابزار توسعه صحیح کشاورزی اقتصادی را به تولیدکنندگان معرفی کنند تا به مرزهای توسعه صحیح کشاورزی رسیده و کشاورزی توسعه یافته‌ای برای کشور تدارک ببینیم.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول