اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مینوشهر:

مجالس عزاداری حسینی فرصت ناب انتقال ارزش‌هاست

خبرگزاری فارس: امام جمعه مینوشهر گفت: برگزاری مراسم و مجالس عزاداری حسینی، فرصت ناب تبیین دین و انتقال ارزش‌هاست.

مجالس عزاداری حسینی فرصت ناب انتقال ارزش‌هاست
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد عادل‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در خصوص اهمیت و کیفیت برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهدا در ایام محرم اظهار داشت: مراسم عزاداری یکی از دیرپاترین سنت‌های ایرانیان مسلمان است که همه ساله عاشقانه به احترام حضرت سیدالشهداء برگزار می‌شود و صدها ساعت وقت و مبالغ هنگفتی از سرمایه مردم را به خود اختصاص می‌دهد.
وی افزود: تشکیل جلسات و مجالس‌ خودجوش عزاداری حسینی در دورترین نقاط ایران مرسوم است که چنین مجموعه‌ای با امکاناتی چون حمایت‌های بی‌دریغ مالی مردم می‌تواند به‌عنوان آماده‌ترین بستر عمومی برای رشد فرهنگ دینی و سیاسی به‌شمار رود.
امام جمعه مینوشهر تصریح کرد: در این‌باره نیز چون بسیاری از موارد دیگر، زیاده‌روی‌ها و کندروی‌های فراوانی صورت پذیرفته، گروهی به نفی آن و گروهی دیگر به پاسداشت همه آنچه با نام عزاداری انجام می‌شود، پرداخته‌اند.
وی اضافه کرد: در عمل هر دو گروه موجب می‌شوند تا کارآیی خوشایند و شایسته از این حرکت خودجوش مردمی گرفته شود، زیرا کسانی که به نفی این مراسم پرداخته در عمل، باورها و هیجان‌های پرشور مردمی و مذهبی را در ایران، نادیده می‌گیرند و دیگرانی که به طور مطلق از این مراسم دفاع کرده و به هیچ‌روی تن به اصلاحی در آن نمی‌دهند، کلیت حرکت را غیر درخور دفاع می‌کنند.
عادل‌پور عنوان کرد: از جمله مسائلی که در جریان عزاداری سیدالشهداء رخ می‌دهد، گریه و مویه شرکت‌کنندگان و عزاداران است که در روایت‌های شیعه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی افزود: امام خمینی(ره) برای حفظ سنت و آداب و رسوم مردم که لازمه حفظ خود مردم بود و نیز انجام اصلاح مورد نظر خود، با توجه به سیاسی بودن قیام امام حسین(ع) گریه و مویه برایشان را نیز امری سیاسی برشمرد و به این ترتیب، به روایات فراوانی که برای ریختن یک قطره اشک بر مظلومیت امام حسین(ع) ثواب‌های بزرگ وعده داده بودند، معنایی جدید بخشید.
خطیب جمعه مینوشهر با بیان اینکه امام به کارکرد سیاسی مراسم عزاداری، بهای بسیار داد و آن را در کانون توجه خود قرار داد و نکته فراموش شده را بارها یادآور شد که چگونه شیعه به عنوان یک گروه کم‌شمار، با محور قراردادن عاشورا توانست به یک سازماندهی مخفی در برابر اکثریت دست یابد و این مراسم موجب شد تا حوزه اعتقادات شیعی در درازای تاریخ از گزندها در امان بماند گفت: حتی امام بر این باور بود که روحانیت بدون توجه به این مراسم نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.
وی در ادامه با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه‌ها و کانال‌های بیگانه در ارتباط با کم‌رنگ جلوه دادن واقعه کربلا گفت: امروز منبریان باید به هوش باشند و در راستای تقویت تفکرات حسینی و معنویات واقعه کربلا، نسل جوان را بیش از پیش آگاه سازند.
عادل‌پور خاطرنشان کرد: به راستی هم، چنین است؛ اگر کار تبلیغ دین اصلی‌ترین وظیفه روحانیت باشد، مجالس عزاداری از آماده‌ترین زمان‌ها و مکان‌ها برای انجام این وظیفه سنگین است.
وی همچنین از چگونگی تحقق یک حرکت سازمانی و خودجوش مردمی که در پس پشت عزاداری‌ها دیده می‌شود سخن گفت و آن را امری ارزشمند ارزیابی کرد.
خطیب جمعه مینوشهر در پایان نیز اظهار داشت: تجمع‌های عاشورایی که نمونه آن در فضای آزاد امروزی جهان نیز، به دشواری قابل تحقق است، بدون هیچ اجبار و اکراه، در بین شیعیان و عاشقان حسین(ع) و خاندان مکرمش صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول