اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور اعضای هیئت امنای هیئت‌های مذهبی صورت گرفت؛

آسیب‌شناسی هیئت‌های عزاداری خراسان جنوبی در ایام محرم

خبرگزاری فارس: در نخستین روز از ماه محرم ماه عزای سید و سالار شهیدان با حضور اعضای هیئت امنای هیئت‌های مذهبی و جمعی از مداحان برجسته خراسان جنوبی آسیب شناسی کار هیئت‌های عزاداری در ایام محرم انجام شد.

آسیب‌شناسی هیئت‌های عزاداری خراسان جنوبی در ایام محرم
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز در همایش عاشوراییان با بیان اینکه حسین (ع) کشتی نجات برای بشر در همیشه تاریخ است، گفت: ایام محرم که مصادف با ایام عزاداری اباعبدالله (ع) است سرمایه بزرگی برای ما شیعیان است که نباید هدر دهیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین احمد رضایی اخلاص را مهم‌ترین لازمه کار عزاداری امام حسین (ع) دانست و افزود: اگر در این زمینه کوتاهی کنیم و از مدار اخلاص خارج شویم ما را به کار خودمان رها می‌کنند.
وی با بیان اینکه باید برنامه‌های کامل و جامعی برای برگزاری مراسم عزاداری در این ماه در نظر گرفته شود، گفت: انجام باشکوه این برنامه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد تا از همه امکانات و ظرفیت‌ها در این راستا استفاده شود.
مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی به مهم‌ترین آسیب‌های موجود در حوزه هیئت‌های مذهبی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس فتوای مراجع عظام قمه‌زنی در اسلام و در غالب هیئت‌های مذهبی حرام است و نباید انجام شود.
رضایی ادامه داد: سال گذشته در برخی مراسمات در منازل در استان قمه‌زنی صورت گرفته که نباید باشد چراکه اشکال شرعی دارد و وهابیون با پخش صحنه‌های قمه‌زنی در شبکه‌های اینترنتی از شیعه به عنوان یک مذهب خون‌ریز یاد می‌کنند که این تیشه به ریشه مذهب تشیع است که باید جلوی آن گرفته شود.
وی از مسئولان هیئت‌های مذهبی خواست که از طبل‌های بزرگ استفاده نشود و فقط در راستای هماهنگی هیئت از یک طبل استفاده شود تا عزاداری‌ها به بهترین شکل و با چهره بهتری در سطح شهر انجام شود.
مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی همچنین از مداحان هیئت‌های عزاداری استان خواست که از موسیقی‌هایی که در شان مراسمات عزاداری نیست استفاده نشود و در انتخاب شعر و موسیقی برای عزاداری نهایت دقت صورت گیرد.
رضایی ادامه داد: همچنین در انتخاب اشعار نیز باید دقت شود تا اشعار غلوآمیز و خلاف واقعیت در هیئت‌ها قرائت نشود چرا که برخی از افراد از این مسئله بر علیه تشیع سودجویی می‌کنند و تبلیغات سوئی را راه می‌اندازند.
وی افزود: همچنین برخی از رقابت‌های کاذب در میان هیئت‌های مذهبی در شان مراسمات عزاداری اباعبدالله (ع) نیست که باید با تدبیر بزرگان هر هیئت این مسئله نیز حل و فصل شود تا هماهنگی چشمگیری در بین هیئت‌ها برقرار شود.
مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از اعضای هیئت امنای هیئت‌های بزرگ استان خواست که زمینه‌ای برای ابراز وجود جوانان نیز در هیئت فراهم شود تا هیئت‌ها از جوانان خالی نشود چراکه حضور جوان در مراسمات عزاداری تاثیر زیادی می‌تواند بر اخلاق و سمت و سوی زندگی فرد بگذارد.
رضایی همچنین از مسئولان هیئت‌ها خواست که در برگزاری هرچه باشکوه‌تر نماز ظهر عاشورا در قتلگاه بیرجند در محل آرامستان تلاش کنند چرا که یکی از محورهای اصلی حادثه عاشورا نماز است که باید در عزاداری‌ها به آن توجه شود تا جلوه خاصی داشته باشد. همچنین ذبح گوسفندان در هیئت‌ها نیز باید در کشتارگاه و با رعایت مسائل بهداشتی باشد که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
مسئول تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه از قیام عاشورا نشات می‌گیرد، تصریح کرد: حسین (ع) کشتی نجاتی است که همه افرادی که به آن متمسک شوند را به ساحل نجات می‌رساند.
رضایی جبرئیل را نخستین روضه‌خوان امام حسین (ع) عنوان کرد و افزود: نخستین روضه سرور و سالار شهیدان را جبرئیل برای حضرت آدم خواند.حسین (ع) چراغ هدایت بشر در همه عرصه‌های هولناک است و دهه محرم نیز بهترین فرصت برای هدایت افراد است.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول