اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

امام جمعه موقت قزوین:

غفلت از نماز جمعه جبران‌ناپذیر است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت قزوین گفت: نماز جمعه جایگاه ویژه و خاصی دارد که غفلت از آن جبران‌ناپذیر است.

غفلت از نماز جمعه جبران‌ناپذیر است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی یکشنبه شب در مراسم تجلیل از اعضای ستاد اقامه نماز جمعه قزوین بیان کرد: در آستانه عید سعید غدیر هستیم که این عید را به همه شما تبریک می‌گوئیم.
وی ادامه داد: اعضای ستاد نماز جمعه هر هفته توفیق حضور در نماز جمعه را دارند که این توفیق سعادت بالایی است ولی باید کسانی هم که در امر انجام کارهای ستاد هستند، مراقب باشند تا از نماز جمعه غفلت نکنند.
امام جمعه موقت قزوین توضیح داد: یک غفلت عدم حضور در نماز جمعه است و غفلت دیگر که اینجا منظور نظر ماست؛ حضور در نماز جمعه ولی بی اطلاعی از خطبه‌هاست یعنی ما در نماز جمعه حاضر شویم ولی اگر از ما پرسیدند که امام جمعه قزوین چه گفت، ما ندانیم.
وی تصریح کرد: البته اگر به زمانی مانند یک دهه قبل بازگردیم، می‌بینیم که صحبت میان افراد هنگام خطبه‌ها زیاد بود که خوشبختانه در حال حاضر این موضوع به صورت بسیار چشمگیری کاهش یافته است.
عابدینی عنوان کرد: با صحبت کردن حداقل خود را از شنیدن و یاد گرفتن محروم می‌کنیم و این آفتی است که باید آن مراقب باشیم.
وی اظهار کرد: خداوند سبحان در بیان نماز جمعه می‌فرماید؛ فاسعوا الی ذکر الله، یعنی به ذکر خدا و برای ذکر خدا بشتابید، البته خداوند سبحان برای حج و جهاد نیز یاد خدا را به عنوان محوری بیان می‌کند.
امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: نماز جمعه رفتن و معلوماتمان زیاد شدن یک مقصد است ولی همه مقصد ما نیست بلکه مهمترین مقصد ذکر نام خداست یعنی نماز جمعه می‌رویم تا غیر خدا را کمتر ببینیم، به غیر خدا کمتر توجه کنیم، از غیر خدا کمتر واهمه داشته باشیم و ... بلکه همه توجه ما باید به سمت خداوند سبحان باشد.
وی اضافه کرد: گاهی به کسی می‌گوئیم چرا نماز جمعه نیامدی، می‌گوید میهمان داشتم؛ می‌توانی میهمان را هم بیاوری مگر با خدا رودربایسی داشتی، همه چیز ما باید برای رضای خداوند سبحان باشد.
عابدینی تأکید کرد: البته ذکر و نام خدا با نماز جمعه آغاز و پایان نمی‌پذیرد بلکه خداوند سبحان در آیه شریفه 103 سوره نساء می‌فرماید؛ "فاذا قضیتم الصّلوه فاذکروا الله قیاماً و قعوداً و علی جنوبکم فاذا اطمأننتم فاقیموا الصّلوه انّ الصّلوه کانت علی المؤمنین کتاباً موقوتاً" یعنی هنگامی که نماز را به پایان رسانیدید خدا را یاد کنید در حال ایستادن و نشستن و به هنگامی که به پهلو خوابیده‌اید، و هر گاه آرامش یافتید( و حالت خوب زایل گشت)، نماز را به صورت معمول، انجام دهید، زیرا نماز وظیفه ثابت و معینی برای مؤمنان است.
وی توضیح داد: آیا زمانی که مدرسه تعطیل می‌شود درس هم تعطیل می‌شود؟ آیا زمانی که مدرسه تعطیل می‌شود تربیت هم تعطیل می‌شود؟ ذکر و نام خداوند باریتعالی هم به همین صورت است یعنی با پایان نماز ذکر خدا تعطیل نمی‌شود بلکه نماز یادآوری برای ذکر پروردگار متعال است.
امام جمعه موقت قزوین خاطرنشان کرد: خداوند سبحان در سوره جمعه نماز جمعه را اینگونه معرفی می‌کند؛ یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله و ذروا البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چون ندای نماز روز جمعه در دهند، به نماز بشتابید و داد و ستد را رها کنید اگر دانا باشید، این کار برایتان بهتر است.
وی گفت: بنابراین نماز جمعه می‌رویم تا از غفلت یک هفته‌ای بیدار شویم، نماز جمعه می‌رویم چون برای تقوا و ذکر الهی دعوت شده‌ایم و البته یاد خدا در لحظه‌های جمعه هنرمندی می‌خواهد.
عابدینی افزود: ذکر خداست که زشتی‌های ما را می‌شوید در واقع اگر ذکر خداوند سبحان نباشد در تنگنا و خفقان مانده و دچار تعارض می‌شویم و استرس و اضطراب ما را فرا می‌گیرد.
در ادامه مسئول ستاد اقامه نماز جمعه قزوین بیان کرد: اعضای ستاد نماز جمعه قزوین بیش از 40 جمعه در برنامه‌های نماز جمعه حضور دارند.
حجت الاسلام علی ارباب ادامه داد: البته این اعضا در طول هفته نیز حضور پیدا می‌کنند تا کبودها و نقایص را برطرف کنند و مسجد را برای عبادت و آرامش آماده می‌کنند.
وی افزود: حدود 16 نفر از خواهران برای حفاظت و 13 نفر برای انتظامات فعالیت دارند البته در بخش برادران نیز 70 نفر برای انتظامات و حفاظت فعالیت دارند.
انتهای پیام/غ10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول