اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان هشدار داد:

مراقبت دامداران نسبت به شیوع بیماری تب کیو

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: دامداران نسبت به شیوع بیماری تب کیو مراقبت و کنترل بیشتری داشته باشند.

مراقبت دامداران نسبت به شیوع بیماری تب کیو
حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین محورهای تعیین شده در مورد وظایف دامپزشکی مبحث کنترل و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است که اقداماتی از جمله واکسیناسیون، سم‌پاشی، اقدامات آموزشی، بیماری‌یابی، قرنطینه، کنترل ورود و خروج دام به دامداری‌ها در این راستا صورت می‌گیرد.
وی افزود: یکی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام بیماری تب کیو است که باکتریایی بوده و در گونه‌های مختلف حیوانی اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند و بز موجب بیماری می‌شود.
جعفری تصریح کرد: این بیماری موجب بروز مشکلات تنفسی و سقط جنین در دام شده و بر روی انسان اثراتی مانند تب بالا، درد ماهیچه‌ها، لرز، تعریق، علائم تنفسی و گوارشی و درد ناحیه سینه و شکم به جای می‌گذارد.
وی خاطرنشان کرد: این باکتری در مقابل گرما، خشکی و بیشتر مواد ضد‌عفونی کننده مقاوم است و با توجه به شیوع این بیماری در کشور افغانستان و اهمیت آن به لحاظ قابلیت انتقال به انسان، رعایت اقدامات بهداشتی و فنی در دامداری‌ها ضروری و قابل اهمیت است.
جعفری گفت: با توجه به اینکه عامل این بیماری گرایش زیادی به بافت پستان و رحم دام برای تکثیر دارد، مهم‌ترین راه کنترل آن، دفن ترشحات و پرده‌های جنینی دام‌ها، رعایت ضوابط و قوانین قرنطینه‌ای دام، کنترل ورود و خروج دام به دامداری‌ها و استفاده از شیر و فرآوردهای لبنی پاستوریزه است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان از دامداران ریگان خواست برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و بیماری‌های دامی بدون هماهنگی و اخذ مجوز حمل بهداشتی دام زنده، اقدام به جابه‌جایی دام نکنند.
وی بیان کرد: از مصرف شیر و دیگر فرآورده‌ای‌ لبنی دامی نیز که اطمینان کامل از نظر تهیه بهداشتی آن حاصل نشده، خودداری شود.
جعفری عنوان کرد: دامداران برای کسب اطلاعات علمی در مورد بیماری تب کیو و دیگر بیماری‌ها‌ی قابل انتقال انسان و دام با دامپزشکی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورند.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول