اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد:

ارائه خدمات بهداشتی نظارتی دامپزشکی رایگان در قم

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به رایگان بودن خدمات دامپزشکی در عید قربان افزود: اکیپ‌های نظارتی بهداشتی در دو گروه ثابت و سیار همراه با حضور کارشناسان به محل کشتار دام اعزام می‌شوند.

ارائه خدمات بهداشتی نظارتی دامپزشکی رایگان در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی محمدی رفیعی ظهر امروز در جمع خبرنگاران نظارت بهداشتی اداره‌کل دامپزشکی استان قم را به منظور فرا رسیدن عید سعید قربان برنامه در رابطه با ذبح قربانی اعلام کرد.
وی با اشاره به رایگان بودن خدمات دامپزشکی در این ایام افزود: اکیپ‌های نظارتی بهداشتی در دو گروه ثابت و سیار و در قالب 16 تیم نظارتی همراه با کارشناسان به محل کشتار دام اعزام می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: بازرسی از مراکز ذبح در دو مرحله پیش از کشتار (محل عرضه دام) و پس از کشتار ( در محلی که دام کشته می‌‌شود) انجام می‌شود.
محمدی رفیعی ابراز داشت: تیم‌های بازرسی ذبح بهداشتی، علاوه بر ذبح بر پالایش دام‌ها نیز نظارت دارد تا اگر در بین دام‌ها موردی غیر بهداشتی دیده شد از چرخه مصرف خارج شود.
وی خاطرنشان کرد: یک نماینده از نهاد رهبری و یک نفر کارشناس اداره‌کل دامپزشکی استان به منظور نظارت ذبح شرعی و بهداشتی دام در محل حضور دارند.
محمدی رفیعی در خصوص اعزام اکیپ‌های نظارتی گفت: تمامی اکیپ‌های نظارتی مجهز به خودرو و بی‌سیم بوده تا در مواقع نیاز دچار مشکل نشوند.
وی اظهار داشت: این اکیپ‌ها در 16 مسیر آماده خدمات هستند و یک تیم ویژه نیز در کشتارگاه شهرداری  به منظور پاسخگویی به مسائل شهروندان در خصوص ذبح قربانی حضور خواهد داشت.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه سال گذشته مجموع کشتار و نظارت بهداشتی آن هزار و 258 راس بز و گوسفند بوده است، اذعان داشت: در عید قربان سال گذشته نیز 62 راس گاو و گوساله و پنج مورد لاشه به طور کامل ضبط و شش مورد لاشه نیز اصلاح شده است.
وی وزن لاشه‌های ضبط شده را 482 کیلوگرم ذکر کرد و گفت: این لاشه‌ها بعد از بررسی توسط ناظران بهداشتی از چرخه مصرف خارج شده و از آلایش دام‌‌ها نیز 61 مورد کبد و 79 مورد ریه ضبط کامل و 61 مورد کبد و ریه به طور موضعی ضبط شده است.
محمدی رفیعی در خصوص مکان‌های ذبح در استان گفت: این مراکز در کوچه بادی‌ها، یزدانشهر، جمکران، باجک، بلوار 15 خرداد، قلعه کامکار، نیروگاه، شهرک قائم، شهدا، چهار مردان و کشتارگاه شهرداری و شهرهای کهک، جعفریه، خلجستان، دستجرد قرار دارند که تیم نظارتی ذبح شرعی و یک اکیپ که وظیفه نظارت بر ناظران ذبح را بر عهده دارد، نیز در محل حاضر خواهد بود.
وی افزود: مراکز 9 گانه شهرداری نیز برای فروش و عرضه گوسفند در بلوار غدیر، جمکران، بلوار صدوق، بلوار امام علی(ع)، بلوار حضرت معصومه(س)، جنب امامزاده سید معصوم، خیابان رسالت، بلوار بسیج و شاه سید علی آماده خدمت رسانی هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم در ادامه خواستار کشتار دام‌ها با نظارت مراکز دامپزشکی شد و ادامه داد: شهروندان از کشتار دام سنگین از جمله گاو و شتر به دلیل حجم آلودگی‌های خونی بالا خودداری کنند و  دام‌ها را برای کشتار به کشتارگاه منتقل کنند چرا که بسیاری از بیماری‌ها از جمله تب کنگو از طریق کشتار دام به انسان منتقل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کشتار دام باید با دستکش و رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد و احشام و محتویات داخلی شکم دام نیز در پلاستیک‌های مخصوص جمع‌آوری و دفن شود.
محمدی رفیعی در پایان با اعلام شماره تماس اداره‌کل دامپزشکی استان قم اعلام داشت: شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به دام و ذبح شرعی آن با شماره‌های 1512، 6638271 و 6638272 اداره کل دامپزشکی استان قم تماس حاصل کنند.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول