اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه پیام نور قزوین:

فارغ‌التحصیلان پیام‌نور باسوادتر از دیگر دانشگاه‌ها هستند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه پیام‌نور قزوین گفت: سیستم دانشگاه پیام‌نور موجب شده تا دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند برای فارغ‌التحصیلی تلاش بیشتری داشته و باسواد فارغ‌التحصیل شوند.

فارغ‌التحصیلان پیام‌نور باسوادتر از دیگر دانشگاه‌ها هستند
فرهنگ میزانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی مصاحبه‌ای با یک روزنامه داشتند و یکسری موارد و ادعاهای بی‌پایه و اساسی را در خصوص دانشگاه پیام نور مطرح کرده‌اند.
وی ادامه داد: ایشان ادعا کردند که دانشگاه پیام نور دانشگاهی بی‌کیفیت است و فارغ‌التحصیلان آن از کیفیت لازم برخوردار نیستند، ما نمی‌دانیم ایشان ملاک کیفیت را چگونه تعریف کردند که چنین ادعایی را داشتند زیرا ما با ارقام و دلایل مستند ثابت می‌کنیم فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام نور نه تنها به لحاظ کیفیت از دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مورد حمایت ایشان پایین‌تر نیستند، حتی این کیفیت بیشتر است.

* در سیستم دانشگاه پیام نور حذف کردن و دادن جزوه وجود ندارد
رئیس دانشگاه پیام نور قزوین اضافه کرد: این سخن ما ادعا نیست چراکه سیستم آموزشی دانشگاه پیام نور به گونه‌ای است کسی که در این دانشگاه تحصیل می‌کند باید منبع درسی که معرفی می‌شود را به صورت کامل مطالعه کرده و بحث‌هایی نظیر حذف کردن و دادن جزوه وجود ندارد.

* امتحانات دانشگاه پیام نور سراسری است و امکان نمره دادن وجود ندارد
وی افزود: موضوع دیگر این است که امتحانات دانشگاه پیام نور سراسری است در نتیجه امکان نمره دادن وجود ندارد و خیلی از دانشگاه‌های بزرگ ما این کیفیت برگزاری امتحانات را ندارند به طوریکه در برخی از دانشگاه‌ها وقتی دانشجو چند بار موفق به اخذ نمره در واحد درسی نشده و قبول نمی‌شود، ممکن است استاد نمره دهد ولی در دانشگاه پیام نور اگر دانشجویی 10 بار نیز واحدی را قبول نشود باید خود امتحان دهد و نمره لازم را کسب کرده و موفق به گذراندن واحد درسی شود.
میزانی اعلام کرد: سیستم آموزشی، سیستم امتحانات و دانشجو محور بودن دانشگاه پیام نور موجب می‌شود تا دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند برای فارغ‌التحصیلی زحمت و تلاش بیشتری داشته باشند و ما این زحمت بیشتر را عیب سیستم نمی‌دانیم بلکه نتیجه این تلاش موجب شده تا کسانی که از دانشگاه پیام نور فارغ‌التحصیل می‌شوند واقعا باسواد فارغ‌التحصیل شوند.

* آمار پذیرفته‌شدگان پیام نور در مقاطع تحصیلات تکمیلی از دیگر دانشگاه‌ها بیشتر است
وی تصریح کرد: گواه ما بر این ادعا، آمار پذیرفته‌شدگان فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام نور در مقاطع تحصیلات تکمیلی است به طوریکه رتبه سوم آی‌تی دانشگاه شریف در سال جاری و تنها دانشجوی پذیرفته شده دوره دکترای مکاترونیک دانشگاه تربیت مدرس از دانشگاه پیام نور بوده و این موارد نمونه‌هایی کوچکی از میان فارغ‌التحصیلان باکیفیت دانشگاه پیام نور است.

* امیدواریم اغراض سیاسی و حمایت از دانشگاه‌های خاص پشت پرده نباشد
رئیس دانشگاه پیام نور قزوین تأکید کرد: جای تعجب است که این نماینده چه معیاری را استفاده کرده که چنین اظهارنظر غلطی را نسبت به دانشگاه پیام نور داشته است که امیدواریم اغراض سیاسی و حمایت از دانشگاه‌های خاص پشت پرده این موضوع نباشد.

* پیام نور برترین دانشگاه فرهنگی کشور است
وی در ادامه با اشاره به وضعیت فرهنگی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: سال گذشته دانشگاه پیام نور به عنوان برترین دانشگاه فرهنگی کشور لوح تقدیر دریافت کرد، دانشگاه پیام نور از لحاظ فرهنگی وضعیت مناسب‌تری نسبت به بسیاری از دانشگاه‌ها دارد که البته این وضعیت ایده‌آل نیست.
میزانی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم دانشگاه اسلامی که مدنظر رهبری و مراجع و دلسوزان نظام است در دانشگاه پیام نور محقق شده است، ولی به جرأت می‌توانیم بگوییم که این فاصله در دانشگاه پیام نور بسیار کمتر است و این وظیفه ما را نفی نمی‌کند که باید وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های پیام نور را ارتقا دهیم ولی این ادعا را داریم در زمینه‌های فرهنگی چند گام از بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جلوتر هستیم و این مایه افتخار است.

* هزینه ۷۰ هزار تومانی پیام نور کجا و 1.7 میلیون تومانی دانشگاه‌های دولتی کجا
وی در ادامه با مقایسه هزینه‌های تحصیل در دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه‌ها گفت: هزینه‌ای که دانشگاه پیام نور بر دوش نظام و ملت دارد قابل مقایسه با دانشگاه‌های شهریه‌بگیر نیست و سرانه‌ای که دانشگاه پیام نور از وزارت علوم برای هزینه‌هایش دریافت می‌کند حدود 60 تا 70 هزار تومان به ازای هر دانشجو در سال است در صورتی که این مبلغ برای سایر دانشگاه‌های دولتی حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است.

رئیس دانشگاه پیام نور قزوین عنوان کرد: بودجه‌ای که دانشگاه پیام نور از محل بودجه دولتی برای تأمین هزینه‌هایش صرف می‌کند قابل مقایسه با سایر دانشگاه‌های دولتی نیست و از طرفی نیز شهریه‌ای که دانشگاه پیام نور از دانشجویان اخذ می‌کند در بعضی موارد یک سوم تا یک چهارم دانشگاه‌های شهریه‌بگیر است.
وی یادآور شد: دانشگاه پیام نور افتخار دارد امکان استفاده از آموزش عالی را با کمترین هزینه چه بر دوش دولت و چه دانشجویان فراهم کرده است و این دانشگاه در برقراری عدالت آموزشی و امکان دستیابی اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار کم‌بهره‌تر جامعه، قدم‌های جدی را برداشته است.

* پیام نور دانشگاه را به محل تحصیل دانشجویان برده است
میزانی اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه پیام نور در دورافتاده‌ترین نقاط کشور فعالیت دارد و به جای اینکه دانشجویان را از گوشه گوشه کشور جمع کند و دور از خانواده تحصیل کنند، دانشگاه را به محل تحصیل آنها برده است.
وی تأکید کرد: البته در بحث کیفیت بخشی به تمام فعالیت‌های دانشگاه باید اهتمام جدی داشته باشیم و این موضوع نیز از دغدغه‌های جدی مسئولان دانشگاه پیام نور است و در چشم‌انداز دانشگاه این مسائل جدی دیده شده است و تأمین فضای فیزیکی، ترمیم و افزایش اعضای هیئت علمی و تأمین نیروی انسانی دانشگاه از جمله مواردی است که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

* مقایسه پیام نور با دانشگاه‌های سنتی کاری اشتباه است
رئیس دانشگاه پیام نور قزوین با اشاره به تفاوت استانداردهای دانشگاه پیام نور با دیگر دانشگاه‌های کلاسیک و تمام‌وقت افزود: مقایسه دانشگاه‌های پیام نور با دانشگاه‌های سنتی، کاری اشتباه است زیرا اساسنامه دانشگاه پیام نور به گونه‌ای دیگر است و دانشگاه پیام نور آموزش را به صورت نیمه حضوری و غیرحضوری تعریف کرده است و مانند دانشگاه‌های تمام وقت و حضوری صرف نیست و در دانشگاه پیام نور کلاس‌ها برای رفع اشکال است از این‌رو استانداردها و تعریف سرانه فضای فیزیکی به ازای هر دانشجو و سرانه استاد به دانشجو در دانشگاه‌های پیام نور متفاوت است.
وی با اشاره به ادعای رئیس کمیسیون تحقیقات مجلس در خصوص معادل کردن مدرک دانشجویان دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: از سال 78 معادل کردن مدرک منتفی شد، دانشگاه پیام نور زیرمجموعه وزارت علوم است و توسعه و سیاست‌گذاری‌ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کشور به شورای گسترش وزارت علوم تفویض شده است و این تفویض اختیار نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین مرجع قانونی برای سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها صورت گرفته است و جای تعجب دارد که این نماینده مجلس که در قوه مقننه فعالیت دارد حرف غیرقانونی مطرح کند.

* تمام موسسات آموزش عالی چشم و چراغ این کشور هستند
میزانی تأکید کرد: تمام موسسات آموزش عالی چشم و چراغ این کشور هستند و بحث ما نیز حرف‌های غلطی است که توسط کسانی که تریبون دارند، مطرح می‌شوند و نباید سیاسی‌کاری را وارد بحث‌های دانشگاهی کنند و کمیسیون تحقیقات مجلس باید مددکار همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باشد و مشکلات آنها را حل کند.
وی خاطرنشان کرد: البته موارد مطرح شده نظر شخصی یک نفر است و در استان قزوین نیز در برطرف کردن خیلی از مشکلات بعضی از نمایندگان کمک کردند تا مشکلات دانشگاه را حل کنند و از بزرگ‌ترین حامیان دانشگاه پیام نور هستند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول