اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دومین مانور طرح اضطراری در فرودگاه همدان برگزار شد

خبرگزاری فارس: دومین مانور طرح اضطراری در فرودگاه همدان با مشارکت سازمان هواپیمایی کشوری، استانداری همدان، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، فرودگاه و سایر دستگاه‏‏های ذی‏‏ربط استان صورت گرفت.

دومین مانور طرح اضطراری در فرودگاه همدان برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مانور طرح اضطراری در فرودگاه همدان امروز با هواپیمای فرضی ایران 140 با 40 نفر سرنشین، 
پنج نفر خدمه پرواز و 7 هزار و 500 لیتر سوخت از نوع JetA1 به اجرا درآمد.
در این مانور این هواپیما حین فرود بر باند به علت بروز اشکال در سیستم ارابه فرود (Landing gear) از باند خارج شده و دچار سانحه می‏‏شود که بلافاصله نیروهای ایمنی زمینی فرودگاه وارد عمل شده و همزمان اطلاع‌رسانی به اورژانس، هلال احمر و آتش‌نشانی صورت می‏‏پذیرد و نیروهای امنیتی و یگان حفاظت مستقر در فرودگاه نیز تأمین امنیت سریع مکان مورد نظر را در دستور کار خود قرار می‏‏دهند.
فرودگاه همدان، سازمان هواپیمایی کشوری، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، پایگاه نوژه، آتش نشانی، هلال احمر، پزشکی قانونی، اورژانس، دستگاه‏‏های امنیتی و حفاظتی، پلیس و یگان حفاظت فرودگاه و... از جمله دستگاه‏‏های ذی‏‏ربط در برگزاری این مانور هستند.
مدیر فرودگاه همدان در حاشیه این عملیات فرضی در گفت‏‏وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: یکی از ضروریات اخذ‌ گواهینامه‏‏های بین‏‏المللی از سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) برگزاری منظم و صحیح مانور طرح اضطراری در فرودگاه‏‏ها است که هر دوسال یک بار باید در فرودگاه‏‏ها عملیاتی شود.
علی کیخایی افزود: برگزاری صحیح این مانور علاوه بر کسب رتبه از سازمان‏‏های بین‏‏المللی، بیانگر توانمندی پرسنل واحدهای مختلف فرودگاهی و دستگاه‏‏های پشتیبان در مواجه با حوادث احتمالی و اضطراری است.
وی در ادامه با اشاره به توسعه فرودگاه همدان در برنامه پنجم توسعه و پیش‏‏بینی 18 میلیارد تومان اعتبار برای شروع کار تأکید کرد: ارتقا و افزایش پروازهای برون مرزی با اولویت حج تمتع در سه سال نخست از برنامه پنجم در دستور کار قرار گرفته است که برای اتمام کار تا پایان برنامه پنجم بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که پذیرش پروازهای بدنه بزرگ با بهسازی سطوح پروازی صورت خواهد گرفت.
مدیر فرودگاه همدان خاطرنشان کرد: بهسازی سطوح پروازی، ساخت ترمینال زیارتی و برج تکنیکال بلاک از پروژه‏‏های بزرگ فرودگاه محسوب می‏‏شود که در نهایت افزایش پروازهای داخلی و راه‏‏اندازی حج تمتع را به دنبال دارد.
وی در خصوص ارزیابی به عمل آمده از مانور طرح اضطراری در فرودگاه همدان گفت: اطفا حریق، انتقال مصدومین، حضور نیروهای
امنیتی و سایر فعالیت‏‏های صورت گرفته در این عملیات به شکل مناسبی صورت گرفت که موازی‏‏کاری و انجام فعالیت‏‏های مرتبط دستگاه‏‏ها با یکدیگر به صورت جزئی دیده می‏‏شود.
معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار همدان نیز با حضور در این برنامه ضمن مشاهده عملیات دستگاه‏‏های مختلف در گفت‏‏وگو با‌ خبرنگار فارس گفت: در راستای ارتقا و توسعه فرودگاه همدان دریافت و تأمین اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز است که 17 میلیارد تومان از شرکت فرودگاه‏‏های کشور و یک میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی برای شروع پروژه‏‏های فنی و عمرانی فرودگاه در شش ماهه دوم امسال پیش‏‏بینی شده است.
محمدعلی محمدی با تأکید بر اینکه مجموعه فرمانداری نظارت اجرای پروژه‏‏ها را به عهده دارد اضافه کرد: به محض شروع برنامه توسعه‏‏ای فرودگاه به مدت چند ماه پروازهای داخلی همدان به تعویق خواهد افتاد.
وی تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال به دلیل تأخیر در تخصیص بودجه کاری صورت نگرفت اما در شش ماهه دوم با مشخص‌ شدن پیمانکار عملیات توسعه فرودگاه آغاز خواهد شد.
معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار همدان تأکید کرد: اگر زمینه واردات و صادرات کالا در فرودگاه همدان صورن نگیرد فعالیت مراکز و‌ شهرک‏‏های صنعتی تا حد زیادی بی اثر خواهد بود و باید زیرساخت‏‏ها در این بخش انجام شود چرا که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نواحی صنعتی به خصوص شهرک‏‏ها منوط به فراهم بودن زیرساخت‏‏های صادرات و واردات کالا از طریق خطوط راه‏‏آهن، جاده‏‏ها و‌ ترانزیت هوایی است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‏‏های پزشکی همدان نیز در ارتباط با چگونگی برگزاری مانور طرح اضطراری در فرودگاه همدان‌ در گفت‏‏و گو با خبرنگار فارس هماهنگی بین واحدهای پزشکی را از مهم‏‏ترین آثار این عملیات دانست و اظهار داشت: ناهماهنگی مختصری در انتقال مصدمین از محل حادثه به حل تریال صورت گرفت که بازبینی فیلم و اقدامات تیم فوریت‏‏ها نقاط ضعف در سایر‌ عملیات‏‏ها و مانورهای پزشکی را رفع خواهد کرد.
اکبر غیاث با اشاره به شرایط هواپیما در هنگام بروز حادثه اذعان کرد: برگزاری چنین مانورهایی ضمن آمادگی بیشتر بین نیروهای امداد و نجات هنگام بروز حادثه با توجه به اینکه تعداد مصدومان در هواپیما بیشتر از سایر وسایل نقلیه است باید به طور مستمر ادامه پیدا کند.
وی تأکید کرد: مجموعه‏‏های ذی‏‏ربط در عملیات‏‏های حادثه‌خیز در راستای خدمت‌رسانی بهتر نه در تقابل با هم باید در امور یکدیگر دخالت نکنند بلکه همراه و همکار هم باشند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‏‏های پزشکی همدان اضافه کرد: آمبولانس‏‏ها و امکانات فورت پزشکی همدان تمام شرایط مطلوب
را به منظور ارائه خدمت در محل حادثه و پیش از ورود مصدوم به‌ بیمارستان را دارد و 30 درصد از آمبولانس‏‏های استان نیز دارای خدمات ویژه مانند الکتروشوک هستند.
وی با تأکید بر اینکه کمبود نیروی نسانی به شدت احساس می‏‏شود گفت: با توجه به قانون ارتقا بهره‏‏وری کمبود در نیمی از نیروهای انسانی مدیریت حوادث و فویت‏‏های پزشکی مشاهده می‏‏شود که برخی از انشگاه‏‏ها در گرایش سوانح و حوادث و همچنین اتاق عمل و هوش مصنوعی نیرو تربیت می‏‏کنند اما کمبود همچنان احساس می‏‏شود.
بررسی میزان آمادگی مواجهه با شرایط خاص فرودگاه هنگام وقوع حوادث و سوانح هوایی در راستای دستورالعمل‌های ایکائو از اهداف برگزاری چنین طرح هایی است که دستگاه‌های شرکت‌کننده موظف هستند همه توان و تلاش خود را در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این مانور در اختیار مجموعه قرار دهند. 
= = = = = = = = = =
گزارش: علیرضا بهرامی مجد
= = = = = = = = = =
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول