اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

استمداد لبنان از کشورهای اروپایی

لبنان روز گذشته از کشورهای اروپایی خواست از مبارزه این کشور علیه اقدام های آمریکا در جهت منزوی ساختن فرودگاه بیروت پشتیبانی کنند.

استمداد لبنان از کشورهای اروپایی

رخدادهای 15 تیر 64

چکیده:

  • رئیس مجلس شورای اسلامی پس از یک سفر 9 روزه به چین و ژاپن به کشور بازگشت.

 

  • گردهمایی 2 روزه روحانیان و مدیران کاروان های حج با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

 

  • دولت عربستان باید شرایط برگزاری فریضه حج را با تمام محتوای سیاسی آن فراهم کند.

 

  • مواضع عراق در جبهه مریوان از 3 محور مورد حمله رزمندگان اسلام قرار گرفت.

 

  • لبنان خواستار پشتیبانی کشورهای اروپایی از مبارزه این کشور علیه تحریم فرودگاه بیروت توسط آمریکا شد.

 

بازگشت رئیس مجلس به تهران

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در یک سفر 9 روزه به کشورهای چین و ژاپن سفر کرده بود با استقبال نخست وزیر و جمعی از مقامات کشوری و لشکری به تهران بازگشت. در این سفر آقایان دکتر ولایتی وزیر امور خارجه، آقازاده معاون اجرایی نخست وزیر و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات اقتصادی و فنی کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی را همراهی می کردند.

بر اساس این گزارش دیروز آقای «آبه» وزیر امورخارجه ژاپن در فرودگاه توکیو هیئت بلند پایه ایران را بدرقه کرد. گفتنی است هیئت ایرانی در طول اقامت پنج روزه خود در ژاپن با رهبران سیاسی و اقتصادی این کشور در زمینه روابط دوجانبه و مسائل بین المللی از جمله منطقه خاورمیانه و جنگ ایران و عراق گفت و گو کردند.(1)

 

موسوی خوئینی ها: حج پایگاهی برای فریاد مسلمین علیه استکبار جهانی است

گردهمایی دو روزه سراسری روحانیان، مدیران و ناظران حج با صدور قطعنامه ای در 8 ماده به کار خود پایان داد.

در بخشی از قطعنامه پایانی این گردهمایی آمده است: ما از حجاج ایرانی و حجاج سایر کشورهای اسلامی می خواهیم که مکه و مدینه این دو مرکز را همچون روزهای سرنوشت ساز صدر اسلام به کانون فریاد علیه ستمگران و جباران و رساندن پیام همه مظلومین و مستضعفان تبدیل نمایند. در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است: دولت عربستان وظیفه دارد شرایط برگزاری فریضه حج را با تمام محتوای عظیم سیاسی آن فراهم آورد بطوری که مسلمانان جهان بتوانند قدرت امت اسلامی را در برابر مستکبران به نمایش بگذارند.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام موسوی خوئینی ها نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی به عنوان سخنران آخر در این گردهمایی تاکید کرد: من از هم اکنون به دولت عربستان می گویم که برای حفظ جان حجاج ایرانی فکر کند و اگر قدرت دفاع ندارد اعلام کند تا حجاج ایرانی و غیر ایرانی تکلیف خود را بدانند. وی در این سخنرانی تاکید کرد حج پایگاهی است برای فریاد مسلمین علیه استکبار جهانی(2).

 

حمله به مواضع دشمن بعثی در مریوان

رزمندگان اسلام در ادامه سلسله عملیات های خود با نفوذ به عمق مواضع دشمن یک ارتفاع مهم در منطقه مریوان را به تصرف خود درآورده و دهها تن از قوای دشمن با به هلاکت رسانده و یا زخمی کردند.

به گزارش قرارگاه خاتم النبیاء در این عملیات که از سه محور توتمان، پنجوین و دره میانه انجام گرفت رزمندگان اسلام ضمن انهدام 30 سنگر اجتماعی و انفرادی نیروهای بعثی موفق شدند 5 انبار مهمات دشمن را نیز به آتش کشیده و منهدم کنند.

بر اساس این گزارش دیروز چند فروند از هواپیماهای دشمن بعثی وارد حریم هوایی ارومیه و پیرانشهر شدند اما قبل از هرگونه اقدامی با عکس العمل شدید پدافند هوایی رزمندگان اسلام مواجه شدند و قبل از انجام هر گونه عملیاتی فرار کردند. بر اساس این گزارش هواپیماهای عراقی قبل از فرار دیوار صوتی را شکستند.(3)

 

استمداد لبنان از کشورهای اروپایی

به گزارش یونایتدپرس لبنان روز گذشته از کشورهای اروپایی خواست از مبارزه این کشور علیه اقدام های آمریکا در جهت منزوی ساختن فرودگاه بیروت پشتیبانی کنند. فواد ترک دبیر کل وزارت خارجه لبنان در این زمینه به کشورهای غربی گفت: کشورهای متبوع آنان می بایست با تلاش های تحت رهبری آمریکا برای منزوی ساختن فرودگاه بیروت که به تلافی هواپیماربائی 17 روزه و گروگان گیری مسافران آمریکایی صورت می گیرد مخالفت کنند. از سوی دیگر بر اساس گزارش ها درگیری ها بین شیعیان گروه امل و دروزی های عضو حزب ترقی خواه سوسیالیست دوباره از سرگرفته شده و در جریان جدیدترین اخبار این درگیری ها یک نفر کشته و 6 نفر مجروح شدند.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 15 تیر 64، ص 12
2. کیهان، 15 تیر 64، ص 2
3. کیهان، 15 تیر 64، ص 2
4. اطلاعات، 15 تیر 64، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول