اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شهادت عضو دیگری از خاندان حکیم در عراق

دژخیمان حاکم بر بغداد بار دیگر دست به جنایتی هولناک زدند و حجت الاسلام سید محمد حسن حکیم از اعضای بیت مرحوم آیت الله العظمی حکیم را پس از دو سال شکنجه و زندان به شهادت رساندند.

شهادت عضو دیگری از خاندان حکیم در عراق

رخدادهای 11 تیر 64

چکیده:

  • رئیس مجلس شورای اسلامی با امپراطور ژاپن دیدار و گفت و گو کرد.

 

  • شبیخون رزمندگان اسلام مستحکمترین خط دفاعی عراق را در فکه فرو ریخت.

 

  • دژخیمان حاکم بر بغداد حجت السلام سید محمد حسن حکیم را در زندان به شهادت رساندند.

 

  • آندرو گرومیکو رئیس جمهور شوروی شد.

 

دیدار هاشمی با امپراطور ژاپن

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در راس یک هیئت عالی رتبه از مقامات کشورمان به ژاپن سفر کرده است صبح امروز به وقت تهران با امپراطور ژاپن «هیروهیتو» دیدار و گفت و گو کرد. آقای هاشمی و هیئت همراه ظهر امروز نیز در میهمانی ناهار امپراطور ژاپن شرکت کردند.

آقای هاشمی دیروز نیز بلافاصله پس از ورود به ژاپن نخستین دور مذاکرات خود را با نخست وزیر  ژاپن برگزار کرد. اگر چه عنوان رسمی آقای هاشمی رئیس مجلس ایران است اما مقامات ژاپن از ایشان به عنوان یک میهمان ملی و در سطح رئیس یک کشور استقبال و پذیرائی کردند. در مذاکرات رئیس مجلس شورای اسلامی با نخست وزیر ژاپن مسائل خاورمیانه، روابط دو جانبه و تبادلات و همکاری های اقتصادی میان ژاپن و ایران مورد بررسی قرار گرفت. همکاری های اقتصادی و تکنولوژیک ژاپن با ایران بخش عمده ای از انتظارات آقای هاشمی در سفر به ژاپن است. گفتنی است رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز پس از یک سفر چهار روزه به جمهوری خلق چین وارد توکیو شد.(1)

 

شبیخون رزمندگان اسلام به سپاه چهارم عراق در فکه

استراحتگاه سپاه چهارم عراق در جبهه فکه که با قویترین خطوط پدافندی حفاظت می شد مورد حمله شبانه رزمندگان اسلام قرار گرفت. در این حمله ایران که از تاکتیک ویژه و بی سابقه ای برخوردار بود خط دفاعی عراق موسوم به هشام را درهم شکست.

در این عملیات صدها تن از قوای دشمن بعثی نیز به هلاکت رسیدند و یک تپه استراتژیک دیده بانی نیز به تصرف رزمندگان اسلام درآمد به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی خط دفاعی عراق که سحرگاه دیروز توسط نیروهای اسلام شکسته شد مشتمل بر 10 ردیف کانال محتوی بشکه های انفجاری، چندین ردیف سیم خاردار حلقوی و مشبک می باشد و در امتداد هر کانال نیز یک ردیف مین تعبیه شده بود. این استحکامات که پس از عملیات والفجر توسط کمیته چهارگانه ای مرکب از کارشناسان اسرائیلی، فرانسوی، مصری و عراقی احداث شده از قویترین استحکامات دشمن در جبهه جنوب بود و رژیم بعثی هرگز تصور نمی کرد که این استحکامات توسط رزمندگان اسلام درهم شکسته شود. در همین حال مواضع ارتش عراق در بلندی های مریوان هدف حملات پی در پی نیروهای ایران قرار گرفت و تلاش مجدد عراق برای تهاجم به یک جبهه جنوب نیز با نابودی 2 فروند قایق حامل نظامیان عراقی ناکام ماند.(2)

 

شهادت عضو دیگری از خاندان حکیم در عراق

دژخیمان حاکم بر بغداد بار دیگر دست به جنایتی هولناک زدند و حجت الاسلام سید محمد حسن حکیم از اعضای بیت مرحوم آیت الله العظمی حکیم را پس از دو سال شکنجه و زندان به شهادت رساندند.

بر اساس این گزارش مامورین امنیتی عراق بدون اینکه به آیت الله سید محمد علی حکیم (پدر شهید) اجازه بازدید از پیکر پاک فرزندش را بدهند از وی به زور خواستند تا بر جنازه وی نماز بگذارد. شهید سید محمد حسن حکیم 36 ساله و از علمای حوزه علمیه نجف بود؛ دو سال پیش نیز رژیم عراق 60 تن از اعضای خانواده حکیم را بازداشت و طی دو نوبت 16 تن از آنان را به طرز ناجوانمردانه ای به شهادت رسانده بود.(3)

 

گرومیکو رهبر شوروی شد

آندره گرومیکو امروز از سوی پارلمان ملی اتحاد جماهیر شوروی به سمت رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد و بدین ترتیب سمت وزارت خارجه شوروی را که از سال 1957 تاکنون بر عهده داشت رها کرد.

1500 نماینده پارلمان شوروی به اتفاق آرا گرومیکوی 75 ساله را به ریاست کشور برگزیدند. انتخاب وی پس از نطق کوتاهی پیرامون نامزدی وی از سوی میخائیل گورباچف رهبر حزب کمونیست شوروی صورت گرفت. گورباچوف که 54 سال دارد در نطق خود گفت کمیته مرکزی حزب کمونیست در نشست دیروز خود تصمیم گرفت گرومیکو را برای احراز این سمت نامزد کند. بر اساس این گزارش ادوارد شوارد نازه رهبر حزب کمونیست گرجستان و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی نیز امروز عهده دار پست وزارت خارجه شوروی شد. همچنین گورباچوف نیز به عضویت هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی برگزیده شد.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 11 تیر 64، ص 3
2. کیهان، 11 تیر 64، ص 18
3. جمهوری اسلامی، 11 تیر 64، ص 2
4. اطلاعات، 11 تیر 64، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول