اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مذاکرات رئیس مجلس با نخست وزیر چین

از مسائل مورد بحث بین دو طرف گزارشی منتشر نشده ولی ناظران سیاسی پیش بینی می کنند که جنگ عراق علیه ایران و روابط بازرگانی از جمله مسائل مورد گفت و گوی رئیس مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر چین است.

مذاکرات رئیس مجلس با نخست وزیر چین

رخدادهای 6 تیر 64

چکیده:

  • با آغاز مرحله دوم عملیات قدس 15 پاسگاه آبی عراق منهدم شد.

 

  • نخستین دور مذاکرات رئیس مجلس با نخست وزیر چین در پکن آغاز شد.

 

  • نخست وزیر از توقیف روزنامه صبح آزادگان ابراز تاسف کرد.

 

  • ایران خواستار تحقیق سازمان ملل پیرامون سرنوشت اسرای آزاد شده عراقی شد.

 

  • دولت لیبی خواستار اخراج عراق از اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی شد.

 

آغاز مرحله دوم عملیات قدس

قرارگاه خاتم الانبیاء همزمان با آغاز مرحله دوم عملیات قدس دیروز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد رزمندگان اسلام مرحله دوم عملات قدس را در منطقه هورالعظیم آغاز کرده و موفق شدند با نفوذ به مواضع دشمن بخش دیگری از این منطقه را پاکسازی کرده و در مواضع جدید استقرار یابند.

رزمندگان اسلام توانستند بیش از 100 تن از قوای دشمن بعثی را کشته و شمار کثیری را زخمی کنند. در این عملیات 15 شناور دشمن در منطقه هورالعظیم به همراه چندین قبضه توپ ضدهوائی و انواع سلاح های سنگین دشمن منهدم شد و مقادیری از سلاح ها و ادوات آنها سالم به دست رزمندگان اسلام افتاد. رزمندگان اسلام همچنین موفق شدند 15 پاسگاه آبی دشمن را منهدم کرده و ضربات سنگینی به تیپ 68 نیروی مخصوص عراق که پس از مرحله اول عملیات در قدس در منطقه مستقر شده بود وارد کنند.(1)

 

ورود هاشمی به پکن

ساعت 8 و30 دقیقه امروز به وقت محلی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه وارد پکن شدند.

 رئیس مجلس هنگام ورود به پکن از سوی مقامات عالی رتبه این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. بر اساس این گزارش ساعت 3 بعد از ظهر نیز به وقت محلی اولین دور مذاکرات رئیس مجلس با نخست وزیر چین آغاز شد. از مسائل مورد بحث بین دو طرف گزارشی منتشر نشده ولی ناظران سیاسی پیش بینی می کنند که جنگ عراق علیه ایران و روابط بازرگانی از جمله مسائل مورد گفت و گوی رئیس مجلس شورای اسلامی و نخست وزیر چین است. رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ترک تهران نیز در فرودگاه مهرآباد در مورد اهداف سفر به چین گفت. این سفر پاسخی به دعوت رسمی دو کشور چین و ژاپن است و هر دو کشور برای ما اهمیت دارند و مسائل سیاسی و اقتصادی در این سفر مورد مذاکره قرار می گیرد.(2)

 

انتقاد موسوی از توقیف روزنامه صبح آزادگان

مهندس موسوی نخست وزیر در مصاحبه ای با خبرگزاری جمهوری اسلامی از توقیف روزنامه صبح آزادگان اظهار تاسف کرد.

وی در این مصاحبه اظهار داشت: روزنامه صبح آزادگان در گذشته همیشه مدافع خط امام و مخالف خط لیبرالی بوده و خدمات شایان توجهی به انقلاب نموده است و بنده به عنوان رئیس دولت از توقیف آن هر چند کوتاه مدت متاسفم. وی افزود: دولت خدمتگزار باید قدردان حمایت های این روزنامه از مجریان انقلابی و خط سازش ناپذیر دولت محرومان باشد.(3)

 

ایران خواستار تحقیق درباره سرنوشت اسرای آزاد شده عراقی شد

سعید رجائی خراسانی نماینده ایران در سازمان ملل طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل از وی خواست در مورد سرنوشت اسرای آزادشده عراقی تحقیق کند. در نامه رجائی خراسانی به دبیرکل سازمان ملل به گزارش خبرگزای جمهوری اسلامی از دمشق اشاره شده که در آن به نقل از یک عراقی ناشناس که اخیرا وارد پایتخت سوریه شده آمده است: اسرای جنگی عراق که به وطن خود بازگرداننده شده اند در صورتی که از گفتن مطالب نادرست درباره ایران خودداری کنند در معرض اعدام قرار می گیرند و تعدادی نیز تاکنون اعدام شده اند.

در بخشی از این نامه آمده است: ایران می خواهد مطمئن شود که جان و امنیت اسرای عراقی بازگردانده شده مورد احترام قرار گیرد و در غیر این صورت ایران برای بازگرداندن اسرا که به قیمت جان آنان تمام می شود احساس گناه می کند.(4)

 

قطع روابط عراق و لیبی

در پی اعلام تصمیم جمهوری اسلامی ایران و جماهیر عربی لیبی مبنی بر تشکیل ارتش قدس جهت آزادسازی فلسطین رژیم بعثی عراق دیروز مناسبات دیپلماتیک خود با لیبی را قطع کرد. بنابراین گزارش دولت عراق به هیئت دیپلماتیک لیبی دستور داد خاک عراق را ترک کند. عراق همچنین شناسایی خود را از لیبی به عنوان یک کشور عرب و عضو اتحادیه عرب پس گرفته است. از سوی دیگر دولت لیبی نیز در واکنش به این مساله خواستار اخراج عراق از اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی شد.(5)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 6 تیر 64، ص 2
2. کیهان، 6 تیر 64، ص 2
3. اطلاعات، 6 تیر 64، ص 3
4. اطلاعات، 6 تیر 64، ص 3
5. کیهان، 6 تیر 64، ص 1 و 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول