اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

غنیمت 2 شناور دشمن در جنگ دریایی

گشتی های رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس پس از یک درگیری و رویارویی با پنج فروند از شناورهای گشتی جاسوس عراق توانستند دو فروند از شناورهای مدرن و تندرو نیروهای گشتی عراق را به غنیمت بگیرند.

غنیمت 2 شناور دشمن در جنگ دریایی

 رخدادهای 9 تیر 64

چکیده:

  • یگان های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 2 فروند شناور مدرن دشمن را به غنیمت گرفتند.

 

  • آیت الله منتظری: اداره کنندگان دانشگاه ها از نظر علمی هم باید مقبولیت داشته باشند.

 

  • دکتر ولایتی درمورد جنایت عراق در روز قدس به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت.

 

  • اظهارات ریگان آزادی گروگان های آمریکایی را درآخرین لحظه به بن بست کشاند.

 

غنیمت 2 شناور دشمن در جنگ دریایی

 به گزارش خبرگزاری واحد مرکزی خبر گشتی های رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس پس از یک درگیری و رویارویی با پنج فروند از شناورهای گشتی جاسوس عراق توانستند دو فروند از شناورهای مدرن و تندرو نیروهای گشتی عراق را به غنیمت گرفته و چند نفر از سرنشینان آنها را به اسارت خود درآورند و سه فروند دیگر از این شناورها را مجبور به فرار کردند.

یکی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه در این زمینه اعلام کرد آبهای خلیج فارس کاملا در کنترل نیروهای جمهوری اسلامی است و نیروهای این یگان همگام با سایر یگان های ارتش در خلیج فارس حضور فعال دارند. وی تاکید کرد در این عملیات دریایی چند تن از سرنشینان این شناورها نیز به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. این فرمانده در پایان اظهارات خود تاکید کرد: در دریا نیروهای فریب خورده صدامی توان هیچ گونه رزم و رودررویی آبی را ندارند و بعضا از راه دور بوسیله موشک و یا حملات هوایی به کشتی ها و شناورهای غیرنظامی که در منطقه آبی خلیج فارس تردد می کنند شلیک می کنند.(1)

 

دیدار وزیر آموزش عالی با آیت الله منتظری

وزیر فرهنگ و آموزش عالی با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کرد. آیت الله منتظری در این دیدار طی سخنانی پیرامون مسائل دانشگاه و کیفیت جذب نیروهای خوب و برخورد صحیح با افراد اظهار داشت: برای اداره دانشگاه ها باید افرادی را در نظر گرفت که علاوه بر تعهد به اسلام و انقلاب از نظر سطح علمی هم مقبولیت داشته باشند.

بر اساس این گزارش در دیدارهای جداگانه نیز مقداری طلا و زیورآلات از طرف برادران و خواهران غیر کویتی و مبلغ یک میلیون ریال و مقداری طلا از طرف اهالی خشت و کمارج فارس به منظور کمک به جبهه های جنگ تقدیم آیت الله منتظری شد.(2)

 

ولایتی به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشت

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال یادداشتی برای دبیر کل سازمان ملل ضمن اشاره به حملات هوایی و موشکی وحشیانه رژیم عراق در روز قدس به راهپیمایی های مردم چند شهر کشورمان خواستار قاطعیت بیشتر سازمان ها و مجامع بین المللی در برخورد با قانون شکنی های رژیم عراق شد و تاکید کرد که شایسته هیچ مرجع آگاه و مسئول بین المللی نیست که بعد از مشاهده این همه جنایت در طول 57 ماه که از زمان آغاز این تجاوز می گذرد هنوز برخی از اظهارات عوام فریبانه این رژیم را باور داشته باشد.

در بخشی از این نامه آمده است: اینجانب به شما اطمینان می دهم که جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به سابقه جنایات جنگی عراق و علی رغم توان هرگز در حملات به مناطق مسکونی و جنگ شهرها پیش قدم نبوده و نخواهد شد و در عین حال حق مقابله به مثل را همواره برای خود محفوظ نگاه خواهد داشت.(3)

 

شکست عملیات آزادسازی گروگان های آمریکایی در بیروت

یونایتدپرس از بیروت گزارش داد ربایندگان هواپیمای ربوده شده آمریکایی از تحویل چهار گروگان آمریکایی خود به صلیب سرخ سرباز زدند. و بدین ترتیب طرح نبیه برای آزادسازی 39 گروگان آمریکایی با شکست مواجه شد.

نبیه بری در این زمینه گفت تنها تضمین های کاخ سفید مبنی بر خودداری از دست زدن به اقدام تلافی جویانه علیه لبنان می تواند بن بست موجود را بشکند و موجبات آزادی گروگان ها را فراهم سازد. دیروز در بیروت اعلام شد ربایندگان پس از سخنان شدیدالحن ریگان در این زمینه اعلام کردند از تحویل این گروه چهار یا شش نفره خودداری می کنند مگر آمریکا تضمین بین المللی بدهد که پس از آزادی گروگان ها دست به اقدام تلافی جویانه نخواهد زد. ناظران غربی معقتدند ریگان با اظهارات تحریک آمیز خود درست در زمانی که ماجرا در حال پایان یافتن بود یک اشتباه بزرگ مرتکب شده است به گفته این ناظران ریگان نشان داد که برای حل مسائلی از این نوع توانائی های لازم را ندارد زیرا بدترین زمان را برای این اظهارات انتخاب کرد.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 9 تیر 64، ص 2
2. اطلاعات، 9 تیر 64، ص 3
3. اطلاعات، 9 تیر 64، ص 3
4. کیهان، 9 تیر 64، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول