اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تهدید آمریکا به محاصره اقتصادی لبنان

در دوازدهمین روز از ماجرای هواپیمای ربوده شده آمریکا در بیروت ریگان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در نظر دارد برای آزاد کردن گروگان ها لبنان را تحریم اقتصادی نماید و فرودگاه بیروت را مسدود سازد.

تهدید آمریکا به محاصره اقتصادی لبنان

رخدادهای 5 تیر 64

چکیده:

  • رئیس مجلس شورای اسلامی نتایج سفر به لیبی و سوریه را تشریح کرد.

 

  • دادگاه لاهه دعوی 6 میلیون دلاری یک شرکت آمریکایی علیه ایران را رد کرد.

 

  •  600 تن از کردهای مخالف رژیم بعثی عراق تیرباران شدند.

 

  • ریگان: لبنان را محاصره اقتصادی می کنیم و فرودگاه بیروت را می بندیم.

 

هاشمی: لیبی و سوریه در مورد جنگ با ما هماهنگ هستند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام در شورای عالی دفاع روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی نتایج سفر خود به لیبی و سوریه را تشریح کرد.

وی گفت: دو کشور دوست و برادر ما یعنی سوریه و لیبی سخت به دوستی با ما پایبند هستند و در مورد جنگ هم وحدت نظر کاملی بین ما و آنها وجود داشت و شرایطی را که ما برای پایان جنگ اعلام کردیم مورد تائید آنها نیز بود.

رئیس مجلس افزود: ما در این سفر موفق شدیم با مقامات دو کشور برنامه های اجرائی خود را تنظیم کنیم تا بتوان امکانات سه کشور را در جهت جنگ به بهترین شکل مورد استفاده قرار بگیرد. دوستان ما از هر گونه تقاضائی که از آنها داشتیم در حد مقدورات خود حمایت کرده و برای کمک به آن دریغ نداشتند.

سخنگوی شورای عالی دفاع در مورد پایان جنگ و محاکمه صدام نیز گفت: ما قبلا هم اعلام کردیم که نخواهیم پذیرفت دادگاهی تشکیل شود که نسبت به مقصر بودن یا نبودن صدام رسیدگی کند. کسانی که صحبت از تشکیل دادگاه می کنند نخست باید اعتراف کنند که آغازگر و مسئول این جنگ عراق است سپس باید بحث شود که برای کیفر و مجازات آغازگر جنگ چه کار باید کرد.(1)

 

رد دعوای 6 میلیون دلاری آمریکا علیه ایران

روابط عمومی وزارت کشاورزی اعلام کرد با کوشش بی وقفه کارشناسان حقوقی وزارت کشاورزی در طول 10 ماه و تهیه اسناد و مدارک لازم دعوای 6 میلیون دلاری شرکت «نومامیکس» که یک شرکت بین المللی مهندسی مشاور در امور کشاورزی و آبیاری قطره ای است علیه قراردادهایی که با شرکت های کشت و صنعت مغان، نیشکر هفت تپه، شرکت های سهامی زراعی و شرکت کشت و صنعت بین المللی ایران قبل از انقلاب منعقد کرده بود رد شد. این دعوای در دادگاه داوری ایران و آمریکا (لاهه) و دادگاه حقوقی کالیفرنیایی آمریکا و دادگاه حقوقی هاوائی به نتیجه نرسید و بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی به اثبات رسید و موجب شد تا حقی از مستضعفان این مرز و بوم تضییع نشود.(2)

 

تیرباران 600 کرد مخالف عراقی

طی یک نبرد سنگین کردهای مخالف رژیم عراق در منطقه «طور خورماتور» و «کوسنجیق» توانستند بیش از 300 تن از عمال رژیم بعثی عراق را به هلاکت برسانند بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر نیز در منطقه «نوجوه» از توابع شهر «طورخورماتور» طی 48 ساعت کردها توانستند 67 تن از مزدوران بعثی را به هلاکت برسانند بر اساس این گزارش پس از به هلاکت رسیدن این عده رژیم بعثی با 3 تیپ نیروی پیاده خود دست به اقدام تلافی جویانه علیه کردها زد که کردهای عراقی طی یک عملیات غافلگیرانه ده ها تن از مزدوران صدام را به هلاکت رساندند. گزارش دیگری به نقل از منابع مجلس اعلامی انقلاب اسلامی عراق نیز حاکیست رژیم عراق به دنبال ضربات کوبنده اکراد ضد دولتی اخیرا اقدام به کشتار دسته جمعی آنان کرده و 600 تن را در سیاهچاله های ابوغریب، کرکوک و موصل تیرباران کرد.(3)

 

تهدید ریگان به محاصره اقتصادی لبنان

در دوازدهمین روز از ماجرای هواپیمای ربوده شده آمریکا در بیروت ریگان رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در نظر دارد برای آزاد کردن گروگان ها لبنان را تحریم اقتصادی نماید و فرودگاه بیروت را مسدود سازد.

سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: آمریکا قصد دارد به سوریه و ایران نیز فشار بیاورد تا گروگان ها آزاد شوند. به گزارش یونایتدپرس تصمیمات ریگان به دنبال جلسه 90 دقیقه ای وی با مشاوران امنیتی بلند پایه اتخاذ شده است. در حال حاضر آمریکا هفت کشتی جنگی از جمله یک ناو هواپیمابر اتمی با 90 فروند هواپیما در آبهای بیروت مستقر کرده است. بر اساس این گزارش هنوز سازمان «امل» واکنشی به تصمیم فوق نشان نداده است. در همین حال اسحاق شامیر وزیر خارجه رژیم اسرائیل نیز گفت: اسرائیل طرح ایالات متحده دایر بر بستن فرودگاه بیروت را در جهت هماهنگی با آمریکا مورد توجه قرار خواهد داد. شامیر گفت: اسرائیل آماده است هر اقدامی را برای نجات جان گروگان ها انجام دهد.(4)

منابع:

1. کیهان، 5 تیر 64، ص 3
2. اطلاعات، 5 تیر 64، ص 4
3. اطلاعات، 5 تیر 64، ص 2
4. کیهان، 5 تیر 64، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول