اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعضای شورای موقت ریاست جمهوری

بر اساس اصل 130 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای موقت ریاست جمهوری شامگاه سه شنبه دوم تیرماه با شرکت محمد علی رجایی نخست وزیر ، بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نخستین جلسه خود را تشکیل داد.

اعضای شورای موقت ریاست جمهوری

رخدادهای 3 تیر 1360

چکیده

  • بر اساس اصل 130 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای موقت ریاست جمهوری شامگاه سه شنبه دوم تیرماه با شرکت محمد علی رجایی نخست وزیر ، بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نخستین جلسه خود را تشکیل داد.
  • بر اساس تصمیمات اخذ شده مصوبات مجلس به امضای محمد علی رجایی نخست وزیر رسیده و ابلاغ می شود .
  • آیت الله بهشتی: در نخستین جلسه شورای ریاست جمهوری تصمیم گرفته شد که طبق قانون اساسی انتخابات جدید ریاست جمهوری تا 40 روز دیگر برگزار شود تا فرصت کافی برای انجام کارهای لازم باشد.
  • در درگیری های چند روز اخیر تهران تعداد 400 نفر از عوامل گروه های سیاسی که در جریانات مسلحانه شرکت داشتند و همچنین تعداد 25 نفر از اعضای دفتر بنی صدر نیز دستگیر شدند.
  • لاجوردی: اگر ما بخواهیم صرفا به این دلیل که این افراد تحت تاثیر احساساتشان با کارد بدن های مردم و پاسداران را تکه تکه کردند و لذا از گناه آنان درگذریم این شیوه رایج شده و چیزی نخواهد گذشت که مردم بی دفاع ما را به خاک و خون بکشند.
  • مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران غرب کشور از دیدار نماینده بنی صدر رئیس جمهور معزول با قاسملو خبر داد.
  • رجایی در مورد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت : اگر مردم بخواهند در این پست قرار خواهم گرفت.
  • عصر دیروز از سوی مجلس شورای اسلامی مراسم بزرگداشت شهید چمران با شرکت صدها تن از اقشار مختلف مردم در مدرسه شهید استاد مطهری برگزار شد .
  • آیت الله خامنه ای در این مراسم اظهار داشتند : هر چه از انقلاب می گذرد از ناخالصی هم کاسته می شود و جامعه افراد ناباب را رسوا و دفع می کند و همین ملتی که شاه و استکبار جهانی را بیرون کرد امروز با تجربه و تجهیزات بیشتر علیه دشمنان اسلام مبارزه می کنند .
  • بعد از ظهر دیروز بمبی در سالن انتظار راه آهن قم منفجر شد که علاوه بر ضایعات جانی خساراتی را متوجه بنای ایستگاه راه آهن قم کرد . بر اثر این انفجار 6 تن از مسافران شهید و بیش از 50 تن دیگر نیز زخمی شدند.
  • علی اکبر پرورش: در مجلس خبرگان هنگام رای گیری در مورد ولایت فقیه آقای بنی صدر در مجلس حاضر نشد و از کسانی هم که قانون اساسی را امضا نکردند همین آقای بنی صدر بود.
نخستین تصمیمات شورای موقت ریاست جمهوری اعلام شد

بر اساس اصل 130 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای موقت ریاست جمهوری شامگاه سه شنبه دوم تیرماه با شرکت محمد علی رجایی نخست وزیر ، بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نخستین جلسه خود را تشکیل داد.

در این جلسه اعضای شورای موقت ریاست جمهوری در خصوص اداره کشور و وظایفی که قانون اساسی برای این شورا مقرر داشته به بحث و بررسی پرداختند و تصمیمات نخستین نشست شورای موقت ریاست جمهوری اعلام گردید .

بر اساس این گزارش محمد علی رجایی نخست وزیر مسئولیت تعیین سرپرستی و مراجعات دفتر ریاست جمهوری را عهده دار گردید و سرکار سرهنگ هدایت الله حاتمی به عنوان مسئول موقت دفتر ریاست جمهوری از تاریخ سوم تیر منصوب گردید . (1)

انتخابات ریاست جمهوری 40 روز بعد برگزار می شود

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور نیز در مصاحبه ای گفت نخستین جلسه شورای ریاست جمهوری دیشب تشکیل شد و در این جلسه تصمیم گرفته شد که طبق قانون اساسی انتخابات جدید ریاست جمهوری تا 40 روز دیگر برگزار شود تا فرصت کافی برای انجام کارهای لازم باشد.

دکتر بهشتی در مورد کاندیداتوری محمد علی رجایی نخست وزیر برای ریاست جمهوری نیز گفت در این مورد مانعی وجود ندارد . (2)

اعدام 4 عامل آشوب های مسلحانه چند روز گذشته

روابط عمومی دادستانی انقلاب جمهوری اسلامی مرکز شب گذشته در رابطه با اعدام 5 تن از مفسدین اطلاعیه ای صادر کرد .  بر اساس این اطلاعیه یک نفر به جرم حضور فعال در درگیری های مسلحانه روز 30 خرداد و 4 تن دیگر نیز به دلیل ارتباط با رژیم صهیونیستی اعدام شده اند. (3)

دادستان انقلاب : 400 عامل هجوم مسلحانه به مردم و 25 عضو دفتر رئیس جمهور دستگیر شدند

دادستان انقلاب اسلامی مرکز روز گذشته در یک مصاحبه اعلام کرد در درگیری های چند روز اخیر تهران تعداد 400 نفر از عوامل گروه های سیاسی که در جریانات مسلحانه شرکت داشتند و همچنین تعداد 25 نفر از اعضای دفتر بنی صدر نیز دستگیر شدند.

در این مصاحبه علاوه بر دادستان انقلاب آیت الله محمدی گیلانی حاکم شرع و رئیس دادگاه های انقلاب مرکز و محمد کچویی رئیس زندان اوین شرکت داشتند. در ابتدای این جلسه دادستان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد دستگیر شدگان جریانات اخیر و این که چه تعدادی از این افراد محکوم به اعدام شده اند و چه تعداد آزاد گردیده اند گفت : حدود 400 نفر در رابطه با درگیری های اخیر سازمان منافقین دستگیر شده اند که تعدادی از آن ها اعدام شده اند.

وی ادامه داد : بسیاری از کسانی را که دستگیر کرده بودیم به علت سبک بودن جرمشان پس از اظهار ندامت در محضر دادگاه آزاد شده اند و حتی کسانی که قیام مسلحانه کرده ولی در دادگاه اظهار تنفر و ندامت نماینده فقط به اندازه شناسایی و هویت در دادستانی خواهند ماند و یک لحظه اضافه تر آنان را نگه نمی داریم و آزاد می کنیم .

وی افزود در این میان تعدادی بودند که نه تنها اظهار پشیمانی نکردند بلکه اعتقاد داشتند که بهترین استراتژی در این مقطع زمانی علیه جمهوری اسلامی جنگ مسلحانه می باشد و اگر آن ها به این امر صریحا اعتراف کردند لذا این افراد قابل این نیستند که در جامعه باشند و آزاد شوند زیرا به محض ورود به جامعه مجددا به جنایات خود ادامه خواهند داد و لذا تعدادی از این افراد به حکم دادگاه اعدام شده اند .

لاجوردی در پاسخ به این سوال که برخی از دستگیر شدگان جوان بوده و احساساتی عمل کرده اند گفت : برای ما مسائل اجتماعی اهم بر همه مسائل است اساس جامعه و حفظ و صیانت جامعه در این است که دادستانی انقلاب احساساتی عمل نکند اگر ما بخواهیم صرفا به این دلیل که این افراد تحت تاثیر احساساتشان با کارد بدن های مردم و پاسداران را تکه تکه و با نارنجک و بمب های مختلف شخصیت های جامعه را به قتل برسانند و از گناه آنان درگذریم این شیوه رایج شده و چیزی نخواهد گذشت که مردم بی دفاع ما را به خاک و خون بکشند.ما وظیفه داریم جامعه را کنترل کنیم و در مقابل قانون شکنی قاطعانه ایستادگی کنیم زیرا دشمن چون دریافته است که ما تاکنون از گناه جوانان کم سن و سال گذشته و سخت نگرفته ایم لذا با استفاده از این حربه یعنی اینکه عملیات ایذایی و مسلحانه خود را از طریق همین جوانان کم سن وسال به مرحله اجرا درمی آورد ولی ما به این امر پی بردیم و قاطعانه در برابر آن ها خو خواهیم ایستاد.

لاجوردی همچنین در مورد دستگیری قطب زاده ضمن تکذیب این خبر گفت : چون قطب زاده در خانه مجللی که متعلق به بنیاد مستضعفان است زندگی می کند برای ایشان احضاریه ای فرستاده شده است تا با حضور در دادستانی تکلیف این خانه مشخص شود و ایشان یک بار آمده بودند که بنده حضور نداشتم.

لاجوردی در مورد اعدام سعید سلطان پور نیز گفت : او در چندین قتل شرکت داشته و جنایات فجیعی در کردستان مرتکب شده و رهبر چریک های فدایی اقلیت بوده است .

یکی از خبرنگاران سوال کرد : مگر فرخ نگهدار نیز در کردستان بر علیه دولت جمهوری اسلامی نمی جنگید؟ پس چرا وی اکنون آزاد است ولی سعید سلطان پور به خاطر همان اتهامات اعدام می گردد ؟ لاجوردی در پاسخ گفت : چون قبلا اعلام کرده بودیم که هر کس و یا هرگروهی توبه کند و بخواهد مبارزه سیاسی بکند آزاد است و سازمان فدائیان اکثریت نیز یکی از این گروه ها بود که به موقع توبه و اعلام کرد که در خط مشی مسلحانه شان به بن بست رسیده است لذا از این رو ما با سازمان ها و گروه هایی که بخواهند مبارزه سیاسی بکنند اجازه فعالیت خواهیم داد.(4)

ملاقات نماینده بنی صدر با قاسملو

مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران غرب کشور از دیدار نماینده بنی صدر رئیس جمهور معزول با قاسملو خبر داد. حجت الاسلام پرتوی اظهار داشت : طبق اسنادی که اخیرا به دست ما رسیده است در تاریخ 23 خرداد نماینده بنی صدر که خود را به ظاهر خبرنگار انقلاب اسلامی معرفی کرده بود با قاسملو ملاقات کرده و درباره هدف های مشترک گروه های ضد انقلاب قرار و مدارهای پنهانی گذاشته اند.

یک مقام مسئول سپاه در کردستان نیز  درباره حضور رئیس جمهور معزول در این منطقه گفت  : منطقه کردستان زیر پوشش کامل سپاه پاسداران و ارگان های انقلابی است و برخورد ایشان نیز با سپاه پاسداران مانند قطب مثبت و منفی آهن ربا است و بنابراین امکان ورود بنی صدر به کرمانشاه بسیار ناچیز است و بعید به نظر می رسد که در این منطقه حضور داشته باشد . (5)

نظر رجایی در مورد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

جلسه هیئت دولت ساعت 6 صبح امروز به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر تشکیل شد. در پایان این جلسه محمد علی رجایی در مصاحبه ای و در پاسخ به این سوال که گفته می شود برای پست وزارت خارجه میرحسین موسوی در نظر گرفته شده است گفت : این خبر را تکذیب نمی کنم. رجایی در مورد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت : اگر مردم بخواهند در این پست قرار خواهم گرفت. (6)

آیت الله خامنه ای : هر چه از انقلاب می گذرد جامعه افراد ناباب را دفع می کند

عصر دیروز از سوی مجلس شورای اسلامی مراسم بزرگداشت شهید چمران با شرکت صدها تن از اقشار مختلف مردم در مدرسه شهید استاد مطهری برگزار شد .

آیت الله خامنه ای در این مراسم اظهار داشتند : این تجلیل برای شخص چمران نیست بلکه خط و راهی است که او در لبنان و پس از انقلاب در ایران و به ویژه در جبهه های جنگ تحمیلی داشت او اسلام و ماهیت انقلاب اسلامی ایران را شناخته بود و تحت تاثیر گروه گرایی و سیاست گروهی قرار نگرفت و ما اگر از چمران تجلیل می کنیم در واقع از اسلام و شیوه های اسلامی تجلیل می کنیم .

امام جمعه تهران در قسمت دیگری از سخنان خود گفتند : در جامعه امروز ما فقط دو خط وجود دارد یکی خط اسلام و انقلاب اسلامی ایران که روشن و مشخص است و هدفش حاکمیت مطلق قوانین اسلامی و استقلال ملت زیر سایه اسلام می باشد و امام پیشوای این خط می باشند و خط دیگر که یک خط شیطانی و خط منیت ها است و تمام گروه ها را هر چند به ظاهر با هم متفاوت باشند در بر می گیرد و همه آن ها در مقابل انقلاب اسلامی و ملت ایستاده اند همان کاری که یک فدایی و پیکار می کند همان کار را منافقین درمقابل اسلام و ملت انجام می دهند و در این راه هیچ فرقی بین ساواکی ها ، سلطنت طلب ها ، منافقین ، پیکاری ، چریک ها و ...نمی باشد.

آیت الله خامنه ای اضافه کردند : هر چه از انقلاب می گذرد از ناخالصی هم کاسته می شود و جامعه افراد ناباب را رسوا و دفع می کند و همین ملتی که شاه و استکبار جهانی را بیرون کرد امروز با تجربه و تجهیزات بیشتر علیه دشمنان اسلام مبارزه می کنند .

ایشان در ادامه با اشاره به ادعای ضد انقلاب مبنی بر مبارزه اظهار داشتند :  دشمنان باید بدانند که آن مبارزه [مبارزه ملت ایران با شاه و استکبار جهانی ] مبارزه ملت علیه شیطان بود و این مبارزه که امروز گروهی می خواهند انجام دهند مبارزه علیه ملت است . (7)

شهادت 6 نفر در انفجار راه آهن قم

بعد از ظهر دیروز بمبی در سالن انتظار راه آهن قم منفجر شد که علاوه بر ضایعات جانی خساراتی را متوجه بنای ایستگاه راه آهن قم کرد .  بر اثر این انفجار 6 تن از مسافران شهید و بیش از 50 تن دیگر نیز زخمی شدند.(8)

پرورش : بنی صدر به ولایت فقیه رای نداد و قانون اساسی را امضا نکرد

علی اکبر پرورش نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت : در مجلس خبرگان هنگام رای گیری در مورد ولایت فقیه آقای بنی صدر در مجلس حاضر نشد و از کسانی هم که قانون اساسی را امضا نکردند همین آقای بنی صدر بود. وی افزود : پس از آن نیز بنی صدر تلاش داشت مجلس خبرگان را منحل کند.(9)

پی نوشت:

1-  کیهان ، 3 تیر 1360 ، صفحه 1

2- کیهان ، 3 تیر 1360 ، صفحه 1

3- کیهان ، 3 تیر 1360 ، صفحه 15

4-  کیهان ، 3 تیر 1360 ، صفحه 15

5- کیهان ، 3 تیر 1360 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 3 تیر 1360 ، صفحه 1

7-  اطلاعات ، 3 تیر 1360 ، صفحه 2

8-  اطلاعات ، 3 تیر 1360 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 3 تیر 1360 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول