اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رهبر خودش وارد میدان می شود

آیت‌الله خامنه‌ای: خود امام وارد میدان شد . امام مردم را به صحنه کشانید شما ببینید در این چند روز در خیابان ها مردم چگونه در صحنه حضور دارند و چگونه مشت محکمی به دهان گروهک ها زد.

رهبر خودش وارد میدان می شود

رخدادهای 22خرداد 1360

چکیده

  • آیت الله خامنه ای : ما برای این که جامعه مان را امن و امان کنیم دو شعار داریم یک شعار نظم است و شعار دوم شعار قانون می باشد .
  • خطیب جمعه تهران در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر این که 11 میلیون نفر به من رای داده اند اظهار داشتند : بیش از این تعداد به قانون اساسی رای داده اند و قبل از این که به رئیس جمهور و به مجلس شورای اسلامی کسی رای بدهد قانون اساسی را پذیرفت .
  • چرا آقای رئیس جمهور باید در سخنرانی بگوید اگر رئیس جمهور را محاکمه بکنند انقلاب دیگری باید ، چرا؟
  • آیت الله مشکینی در خطبه های نمازجمعه قم تاکید کردند : امام امت ابتدا کسانی را که علیه انقلاب حرکت داشتند با موعظه و نصیحت با آن ها رفتار کرد و روش انبیا را امام امت با سران مملکت در پیش گرفت ، ولی آن ها موعظه و دعوت امام را نپذیرفتند.

حکم امام در باره لزوم کمک به زلزله زدگان استان کرمان

به دنبال زلزله شدید در استان کرمان امام خمینی رهبر انقلاب طی حکمی از مردم خواستند به کمک زلزله زدگان بشتابند. در بخشی از پیام امام آمده است : با اتحادی که بین ملت عزیز و شریف ایران دیده می‌شود اطمینان داریم که در مقابل حوادث و مصیبتها پایدار و در کمک سریع به خواهران و برادران عزیز خود که همه چیز خود را از دست داده‌اند، بپا خواهند خاست و هرچه سریعتر دولت مردمی و متدین خود را که تکلیف بزرگی به عهده دارد پشتیبانی نموده و برای نجات بازماندگان این مصیبت کوشا خواهند بود.(1)

امام خمینی همچنین در پیام دیگری خطاب به آیت الله صدوقی ایشان را مامور کردند تا « هرچه سریع تر هیأتی را برای رسیدگی به وضع زلزله استان کرمان اعزام دارید تا با همکاری و همیاری مردم شجاع و مبارز و روحانیت شریف کرمان، احتیاجات مصیبت زدگان حادثه ناگوار بررسی و سریعاً اینجانب را در جریان امور قرار دهید تا در حد توانم به خواهران و برادران درد کشیده‌ام کمک نمایم.»(2)

آیت الله خامنه ای : بی نظمی در جامعه خلاف توصیه امیرالمومنین است

نمازجمعه امروز تهران نیز همانند هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهران برگزار شد .  آیت الله خامنه ای در خطبه اول نمازجمعه تهران با اشاره به توصیه ها و وصیت های امیرالمومنین به فرزندانش تاکید کرد : امام در وصیت نامه اش اشاره می کند که مراعات نظم را بکنید یعنی بی نظمی در جامعه و در هر کاری برخلاف توصیه امیرالمومنین است هرکس که کاری را و یا جامعه ای را دچار بی نظمی بکند او برخلاف توصیه علی (ع) عمل کرده است .

بین مردم تفرقه ، کدورت و نفاق به وجود نیاورید

ایشان ادامه دادند : امیر المومنین توصیه کرده است بین مردم تفرقه ، نفاق و کدورت به وجود نیاورید ، دل مردم را با هم مهربان کنید ، مردم را دو دسته و سه دسته نکنید ، حضرت علی می فرمایند ای فرزندانم من از رسول خدا و جد شما شنیدم که می فرمود : اصلاح کردن میان مردم از همه نمازها و روزه ها بهتر است .

دو شعار برای امنیت کشور داریم ؛ نظم و قانون

خطیب جمعه تهران با اشاره به این سخنان امیرالمومنین ادامه دادند : ما برای این که جامعه مان را امن و امان کنیم دو شعار داریم یک شعار نظم است و شعار دوم شعار قانون می باشد . اگر در جامعه قانون رعایت نشود جامعه از روال زندگی عادی خواهد افتاد نه دولت می تواند در آن جامعه کار کند و نه مردم می توانند تلاش کنند و نه زحمات مردم به جایی می رسد و نه دل سوزها می توانند یک قدمی برای جامعه بردارند ، اما دشمن در یک جامعه ای که در آن نظم و قانون نیست هر کاری دلش بخواهد می تواند انجام دهد .

تحلیل سخنان هفته گذشته امام در بیان آیت الله خامنه ای

ایشان ادامه دادند : امام در سخنرانی تاریخی بسیار مهم خودشان در هفته پیش به نکته ای اشاره کردند یک نظم و دیگری قانون  ، روح فرمایش امام در آن جملات که هشدار دادند به بعضی از چهره ها و شخصیت های سیاسی برجسته جامعه ما و گفتند دست از این کارها بردارید این همه به خودخواهی و خود دعوت مردم را نکنید ، این همه «من» را زنده نکنید . اصل قضیه در بیان امام این دو جمله بود نظم و قانون . لذا دیدید امام به همه مردم هشدار دادند به کسانی که سعی می کنند بازارها را ببندند ، سعی می کنند افراد را در خیابان ها راه بیندازند ، به گروه هایی که با اجتماع و با تحصن و هیاهوی می خواهند دولت را در کارها فلج کنند به شخصیت هایی که با زبان و با قلم مردم را وادار به تشنج آفرینی می کنند به همه هشدار دادند و امام این بار کاری کرد که بعد از انقلاب هیچ گاه این کار را نکرده بودند همیشه امام می گفتند مسئولین دخالت کنند مردم دخالت نکنند این دفعه آن قدر مسئله از نظر امام مهم بود که گفتند : مردم خودتان دخالت کنید ، شما نگذارید ، شما جلوی تشنج را بگیرید .یعنی مردم را باز هم به فعالیت مستقیم حاد در صحنه دعوت کردند که بیائید و نگذارید که گروه ها تشنج آفرینی کنند.

معنای رهبر همین است .../ رهبر خودش وارد میدان می شود

آیت الله خامنه ای در تشریح معنای رهبر گفتند : امام خودش وارد صحنه شد امام رهبر است و معنای رهبر همین است رهبر نمی نشیند یک گوشه ای به مردم بگوید شما انجام بدهید خودش وارد میدان می شود و خود امام وارد میدان شد . امام مردم را به صحنه کشانید شما ببینید در این چند روز در خیابان ها مردم چگونه در صحنه حضور دارند و چگونه مشت محکمی به دهان گروهک ها و افرادی که به این انقلاب هیچ علاقه ای ندارند و فقط به خودشان علاقه دارند زد.

مردم پیش از این که به رئیس جمهور رای دهند به قانون اساسی رای داده اند

خطیب جمعه تهران در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر این که 11 میلیون نفر به من رای داده اند اظهار داشتند : بیش از این تعداد به قانون اساسی رای داده اند و قبل از این که به رئیس جمهور و به مجلس شورای اسلامی کسی رای بدهد قانون اساسی را پذیرفت . همان روزهایی که بحث ریاست جمهوری و بحث مجلس شورای اسلامی بود به مردم توصیه کردیم و گفتیم بروید قانون را بخوانید قانون معین کرده از این مقامی که می خواهید انتخاب بکنید چه انتظاراتی باید داشته باشید و بر طبق انتظاراتی که دارید رای بدهید . قانون اساسی که مورد اتفاق نظر اکثریت قاطع رای دهندگان این ملت بوده برای ریاست جمهور یک وظایفی را معین کرده است این وظایف در قانون اساسی هست .

ما جلوی دست رهبرمان حرکت نمی کنیم

آیت الله خامنه ای در ادامه با اشاره به این که مسائل گفتنی زیادی وجود دارد تاکید کردند : ما در این مدتی که این همه نوشتند و گفتند به احترام فرمان امام ساکت نشستیم و به احترام این که خواستیم ملت دو پارچه نشوند و نخواستیم توضیح بدهیم و نخواستیم آن چیزهایی را که مشاهده می کردیم بگوئیم ما نگفتیم و باز هم نخواهیم گفت . باز هم به فرمان قرآن که می گوید : جلوی دست خدا و پیامبر حرکت نکنید ما جلوی دست رهبرمان حرکت نمی کنیم و به همان اندازه که رهبرمان گفتند و اشاره کردند بیشتر از آن بر زبان نمی آوریم و دهان هم بازنخواهیم کرد.قانون معین کرده است اگر در یک جامعه قانون محترم بود آن جامعه آباد می شود قانون بالاتر از همه است هیچ کس نمی تواند بگوید  من از قانون مستثنی هستم.

افتخار اسلام این است که رئیس جمهور فرقی با آحاد مردم از منظر قانون ندارد

ایشان ادامه دادند : چرا آقای رئیس جمهور باید در سخنرانی بگوید اگر رئیس جمهور را محاکمه بکنند انقلاب دیگری باید ، چرا؟ افتخار اسلام این است که رئیس جمهور در قانون اسلام هیچ تفاوتی با آحاد مردم ندارند . چرا باید گفته شود ، مردم مقاومت کنید ؟ در مقابل چه مقاومت کنند، مقاومت ملت ایران در جبهه ها مقابل آمریکا است . این ملت امروز در مقابل یک دنیا کفر و استکبار مقاومت می کند پیشاپیش این ملت رهبرانش ، کارگزاران دولتیش ، با این همه رنج امروز دارند مقاومت می کنند. در مقابل این توطئه های عظیم چه کسی را شما دعوت می کنید و به چگونه مقاومتی دعوت می کنید؟عوض این که مردم را یکپارچه نگه دارید این مردم را قطعه قطعه می کنید . اما مردم ثابت کردند پشت سر امام هستند و ندای امام را به عنوان رهبر همیشه حاضر در صحنه می شنوند.

سه پایه نظام جمهوری اسلامی ؛ ملیت ، اسلام و رهبری امام

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های نمازجمعه تهران اظهار داشتند : نظام جمهوری اسلامی در ایران بر پایه ملت برپایه اسلام و برپایه رهبری امام استوار است اگر کسی در داخل جامعه اسلامی ایران بی نظمی ، قانون شکنی و شایعه پراکنی و مردم را به مقاومت در مقابل موج عظیم انقلاب دعوت کند نه فقط به انقلاب ایران ، نه فقط به جمهوری اسلامی در ایران بلکه به آرمان عزیز مسلمانان سراسر جهان خیانت کرده است .

نظم و قانون باید در کشور ما حکومت کند

ایشان ادامه دادند : دو کلمه نظم و قانون باید در کشور ما حکومت کند و با بی نظمی و بی قانونی همه باید مبارزه کنند برای فهمیدن قانون یک چشم به قانون اساسی یک چشم به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بیندازید و ببینید قانون اساسی چه چارچوبی معین کرده و مجلس شورای اسلامی چه قانونی را ارائه می دهند و تصویب می کند ، دولت و ملت موظف هستند که بر طبق قانون با نظم عمل کنند امروز تقوی خدا در جامعه ما این است .

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : امام با بی نظمی و بی قانونی مقابله کردند اول آرام بعد با نهیب و فریاد و بعد با توضیح و بعد با اقدام عملی ، امام این روش را ادامه خواهند داد و بارها گفتند که آن چه داده اند خواهند گرفت و در یک مورد این کار را کردند و این حق رهبر است . (3)

آیت الله مشکینی : سران کشور موعظه و دعوت امام را نپذیرفتند

آیت الله مشکینی در خطبه های نمازجمعه قم تاکید کردند : امام امت ابتدا کسانی را که علیه انقلاب حرکت داشتند با موعظه و نصیحت با آن ها رفتار کرد و روش انبیا را امام امت با سران مملکت در پیش گرفت ، ولی آن ها موعظه و دعوت امام را نپذیرفتند مطلب عمیق تر از خیال ما است و مسئله مسئله مخالفت با قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی منتخب ملت بود و مسئله تضعیف شورای نگهبان و نیروهای دیگر بود و عجیب این که خود هیئت سه نفره منتخب خودشان را قبول نکردند و امام با یک بیان روشن مردم و ملت را از بن بست بیرون آورده و با یک نیرو و جاذبه خدایی توانستند ملت را به راه راست هدایت کنند.(4)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 422

2- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 424

3- جمهوری اسلامی ، 23 خرداد 1360 ، صفحه 8

4- اطلاعات ، 23 خرداد 1360، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول