اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چرا امام جبهه ملی را مرتد اعلام کرد؟

جدا کنید حساب [خودتان‌] را از مرتدها. اینها مرتدند. «جبهه ملی» از امروز محکوم به ارتداد است. بله، «جبهه ملی» اگر در رادیو امروز بعدازظهر آمدند اعلام کردند به اینکه این اطلاعیه‌ای که حکم ضروری مسلمین، را «غیر انسانی» خوانده، از ما نبوده؛ از آنها هم ما می‌پذیریم.

چرا امام جبهه ملی را مرتد اعلام کرد؟

رخدادهای 25 خرداد 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی سخنان بسیار مهمی جبهه ملی که مردم را برای اعتراض به حکم آسمانی قصاص دعوت به راهپیمایی کرده است را مرتد اعلام کردند.
  • سید اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب مرکز با اشاره به اعلامیه جبهه ملی از مردم برای حضور در خیابان ها در اطلاعیه ای از مردم خواست در صحنه حضور داشته باشند.
  • دکتر محسن نوربخش رئیس جدید بانک مرکزی در مصاحبه ای اعلام کرد این بانک حمایت از سپرده های مردم را تضمین می کند.
  • با حکم دادگاه انقلاب اسلامی همدان 7 تن از اعضای فرقه ضاله بهائیت که به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی اشتغال داشتند اعدام شدند.
  • عناصر مسلح غیرقانونی آب زراعی و آشامیدنی مورد مصرف مردم 20 روستا از توابع نقده را قطع کردند.
  • محمد منتظری نماینده مردم نجف آباد: ما افتخار می کنیم که بین ابرقدرت ها منزوی بوده و با کشورهای دوست و مسلمان رابطه داشته باشیم .
  • علی موسوی گرمارودی که سمت مشاورت فرهنگی رئیس جمهور را برعهده داشت امروز استعفا کرد.
  • جامعه روحانیت مبارز تهران امروز در رابطه با سخنان مهم امام در وقایع اخیر کشور اطلاعیه ای صادر و خواستار تعیین تکلیف قانونی رئیس جمهور شد .
  • آیت الله اشراقی از نمایندگی بنی صدر رئیس جمهور در هیئت حل اختلاف استعفا داد.

حکم ارتداد جبهه ملی از سوی امام صادر شد

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی سخنان بسیار مهمی جبهه ملی که مردم را برای اعتراض به حکم آسمانی قصاص دعوت به راهپیمایی کرده است را مرتد اعلام کردند. اهم بیانات تاریخی امام خمینی عبارت است از :

امروز گرفتار افرادی هستیم که تکلیفمان با آن ها مشخص نیست !

- مع الأسف ما الآن مقابل یک گروهها و گروهکهایی هستیم که نه به‌طور صریح می‌آیند بگویند که ما اسلام را قبول نداریم و قوانین اسلام را قبول نداریم و جمهوری اسلامی را قبول نداریم. تا باز ما تکلیفمان معلوم باشد و همان طوری که سابق عمل کردیم امروز هم عمل کنیم. و نه آن‌طور است که اینها سر جای خودشان بنشینند و به قوانین مملکت خاضع بشوند و به اسلام و قوانین اسلام خاضع بشوند. بین دو محظور الآن [هستیم‌]: با اینها معامله محمدرضا باید کرد؟ یا با اینها باز دعوت به صلح و صفا و دعوت به عمل به قوانین؟

می خواهم بدانم اساس این راهپیمایی چیست؟! / می خواهند در مقابل نص قرآن راهپیمایی کنند

- من می‌خواهم ببینم که این راهپیمایی که امروز اعلام شده است، اساس این راهپیمایی چه هست. من دو تا اعلامیه از «جبهه ملی»، که دعوت به راهپیمایی کرده است، دیدم. در یکی از این دو اعلامیه، جزء انگیزه‌ای که برای راهپیمایی قرار داده‌اند، لایحه «قصاص» است. یعنی مردم ایران را دعوت کردند که مقابل لایحه قصاص بایستند. در اعلامیه دیگری که منتشر کرده بودند تعبیر این بود که «لایحه غیر انسانی»! ملت مسلمان را دعوت می‌کنند که در مقابل لایحه قصاص راهپیمایی کنند، یعنی چه؟ یعنی در مقابل نص قرآن کریم راهپیمایی کنند! شما را دعوت به قیام و استقامت و راهپیمایی می‌کنند در مقابل قرآن کریم.

 من باید بسیار متأسف باشم، از اینکه غیب نمی‌دانم! نمی‌دانستم در چنته اینها چه هست. من بعضی از اینها را می‌پذیرفتم؛ به ایشان هم محبت می‌کردم؛ لیکن نمی‌دانستم که اینها بر ضد قرآن هم قیام می‌کنند. من نمی‌دانستم که اینها ائتلاف پیدا می‌کنند با منافقین...

در ملی گرایی این ها هم شک دارم

- آنهایی که از بعض جبهه‌ها هستند، تکلیفشان معلوم است. آن‌ها از اول هم، از آن وقتی هم که «جمهوری اسلامی» تأسیس شده است، مسئله‌ اسلام پیش آنها مطرح نبوده است. آنچه مطرح بوده است، اگر راست بگویند، همان ملی گرایی بوده است. و من در این هم شک دارم!

من با افرادی که با جبهه ملی پیوند کرده اند کار دارم ...

- من عجالتاً کار ندارم که آیا دولت آقای رجایی یک دولت فعّال است یا نه، و آیا کارهایی کرده است که باید در مقابل او ایستاد یا نه؛ و کار ندارم به اینکه مجلس شورای اسلامی آیا یک مجلسی است که از ملت است یا نه؛ و کار ندارم به اینکه قوه قضائیه آیا به تکالیفش عمل می‌کند یا نه؛ به اینها من کاری ندارم؛ و اگر راهپیمایی هم فقط برای راهنمایی مردم بود، آن هم صحبتی نبود، و ممکن بود که عمل بشود؛ اما راهپیمایی در مقابل اسلام! در مقابل صریح قرآن! در مقابل حکم ضروری اسلام! این را چه جور تعبیر کنیم؟ باز من کار ندارم به «جبهه ملی»، با اینکه بعض افرادش شاید افرادی باشند که مسلمان باشند؛ لکن من کار دارم به آن‌هایی که پیوند کرده‌اند با این جبهه.

تکلیف شرعی فقط این است که فقط دولت اسلامی را نهی از منکر کنید؟!

- من با اینها کار دارم که شمایی که متدین هستید و مدعی تدین چه توجیهی از این معنا دارید؟ آیا تکلیف شرعی فقط این است که در مقابل مجلس و دولت اعلامیه صادر کنید! در تمام تکلیفهای شرعی که شما احساس کردید همین تکلیف شرعی را دارید که مردم را دعوت کنید به شورش در مقابل دولت اسلامی، در مقابل مجلس شورای اسلامی؟! نهی ازمنکر و امر به معروف فقط منحصر است به همین که دولت اسلامی را نهی و امر بکنید؛ آن هم با آن کوبندگی؟! و آن هم دعوت به قیام؟! آن هم دعوت به شورش؟!

باید متاسف باشم که غیب نمی دانم ...

- من باید متأسف باشم، من باید بسیار متأسف باشم، از اینکه غیب نمی‌دانم! نمی‌دانستم در چنته اینها چه هست. من بعضی از اینها را می‌پذیرفتم؛ به ایشان هم محبت می‌کردم؛ لیکن نمی‌دانستم که اینها بر ضد قرآن هم قیام می‌کنند. من نمی‌دانستم که اینها ائتلاف پیدا می‌کنند [و] مرکز ائتلافشان یک جا است، و ائتلاف پیدا می‌کنند با منافقین...

در تمام سلطنت شاه و پدرش چنین سبی به قرآن نشده بود

- در تمام طول سلطنت رضاخان و محمدرضا یک همچو جسارتی به قرآن کریم نشد. مسلمانها بدانند که یک راهی الآن هست در کار، یک روشی الآن هست در کار، که به‌طور ناشیگری اینها نقاب راکنار زدند. آنهایی که در این راهپیمایی می‌خواهند شرکت کنند، یا اظهار این را کردند که شرکت بکنند، یا تأیید کردند این شرکت را، یا مردم را دعوت کردند به این شرکت، اگر بدانند که محتوای این معنا چیست، وای به حال ملتی که ملی هایشان این باشد، و متدینینی هم که اظهار تدین می‌کنند، آن باشد، و سرانشان هم این! و اگر ندانسته می‌کنند، چه‌طور اطلاعیه «جبهه ملی» را ندیده دعوت می‌کنند به اینکه شما هم به دنبال جبهه ملی راهپیمایی کنید.

امام خمینی: ‌شما می‌فرمایید که [در مقابل‌] آن کسی که دعوت می‌کند به اینکه بیایید [علیه‌] این حکم «غیر انسانی» اسلام راهپیمایی کنید، مسلمانها بنشینند تماشا کنند سبّ به رسول الله بشود، سبّ به قرآن هم بشود؟ این سبّ به قرآن است.

هشدار و انذار امام به بنی صدر / روند انحراف بنی صدر در بیان امام

- خوب، شما اگر واقعاً به قانون می‌خواهید عمل بکنید، و ما هم می‌خواهیم که همه شماها بیایید به قانون عمل کنید، و آمدید اینجا بنابر همین هم شد، و بنابراین شد که دیگر روزنامه‌هاتان و صحبتهاتان برای تشنج نباشد، آیا شما وفا کردید به عهد خودتان؟ در اینجا آمدید و قرار دادید به اینکه، یعنی بعد از اینکه می‌خواستید به جنگ هم بروید، به این منتهی شد که یک هیأت سه نفره‌ای باشد، یک نفر از طرف آقای رئیس جمهور، یک نفر هم از طرف آن آقایان، و یکی هم من تعیین کنم،  اینها حَکَم باشند. بعد از اینکه حَکَم رفته است و دیده است و موارد خلاف را دیده و یک جایی صحبت کرده است، در روزنامه‌هایشان بود که این حکمیت مثل حکمیت ابوموسی اشعری است!

- صبر کردم و نصیحت کردم. صبر کردم، و هر وقت اینها آمدند - یعنی هر وقت نه - اما بسیاری اوقات، آنها را به مسائل اسلامی دعوت کردم؛ به عمل به قانون دعوت کردم؛ به حفظ و حراست جمهوری اسلامی دعوت کردم. کم کم آن احساسِ من زیاد شد. تا وقتی که می‌بینم آن جناح منافق در میدان است و تأیید می‌کند. تا وقتی که می‌بینم آن جبهه‌ای که بر ضد اسلام است تأیید می‌کند. [برای‌] من تکلیف شرعی است، تا دیگر، تأیید نکنم.

سخن ناصحانه امام با نهضت آزادی

- بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا «نهضت آزادی» هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» می‌گوید؟ آنها هم قبول دارند که این حکم - حکم قصاص - که در قرآن کریم و ضروری بین همه مسلمین است، «غیر انسانی» است؟ آیا این نماز شب خوانها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشسته‌اید. مگرنهی از منکر فقط باید من را نهی کنید؟ نهی از منکر فقط برای این است که دولت را خُرد کنید و مجلس را خُرد کنید و چه؟

رهبر این ملی مذهبی ها هم مسلم نبود

- شما می‌فرمایید که [در مقابل‌] آن کسی که دعوت می‌کند به اینکه بیایید [علیه‌] این حکم «غیر انسانی» اسلام راهپیمایی کنید، مسلمانها بنشینند تماشا کنند سبّ به رسول الله بشود، سبّ به قرآن هم بشود؟ این سبّ به قرآن است. مسلمانها بنشینند تماشا کنند که یک گروهی که از اولش باطل بودند [هر کاری می‌خواهند بکنند] - من از آن ریشه‌هایش می‌دانم - یک گروهی که با اسلام و روحانیت اسلام سر سخت مخالف بودند. از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتی که مرحوم آیت الله کاشانی  دید که اینها خلاف دارند می‌کنند و صحبت کرد، اینها [این‌] کار کردند [که‌] یک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را «آیت الله» گذاشتند! این در زمان آن  بود که اینها فخر می‌کنند به وجود او. او هم مُسلِم نبود... . در مقابل اینها بگویید این امری که گفتند اینها کفر است. اینکه کسی بگوید حکم خدا «غیر انسانی» است، اسلام غیر انسانی است، این کافر است.

درخواست امام از بنی صدر ؛ بگو خطا کردیم ...

- من حالا هم توبه را قبول می‌کنم؛ اسلام قبول می‌کند. حالا هم بروند در رادیو، بروند در تلویزیون، توبه کنند بگویند ما تا حالا خطا کردیم؛ اشتباه کردیم، مردم را دعوت کردیم به شورش غلط بوده؛ خلاف اسلام بوده، خلاف قوانین کشوری بوده تأیید کردیم، ائتلاف کردیم با گروه منافق. من چندین بار به این آقا [بنی صدر ] گفتم آقا این جمعیت تو را به باد فنا می‌دهند! این افرادی‌ که دور تو جمع شده‌اند، بعضی از اینها، یک گرگهایی هستند که تو را به باد فنا می‌دهند.

جبهه ملی از امروز محکوم به ارتداد است

- الآن هم من نصیحت می‌کنم که آقا شماها دست بردارید از این سنگ اندازی جلوی چرخ اسلام، دست بردارید از این تضعیف مجلس و تضعیف روحانیت و تضعیف ملت و تضعیف روحیه ملت و تضعیف روحیه ارتش. دست بردارید از این امور، و بیایید درمیدان با برادران دیگرتان بنشینید؛ شما رئیس جمهور قانونی باشید؛ روی قوانین عمل کنید. شما وکلایی هستید در مجلس، محترمید، متدینید؛ جدا کنید حساب [خودتان‌] را از مرتدها. اینها مرتدند. «جبهه ملی» از امروز محکوم به ارتداد است. بله، «جبهه ملی» هم ممکن است بگویند که ما این اعلامیه را نداده‌ایم. اگرآمدند در رادیو امروز بعدازظهر آمدند در رادیو اعلام کردند به اینکه این اطلاعیه‌ای که حکم ضروری مسلمین، جمیع‌ مسلمین، را «غیر انسانی» خوانده، این اطلاعیه از ما نبوده؛ اگر اینها اعلام کنند که از ما نبوده، از آنها هم ما می‌پذیریم.(1)

محمدمنتظری در مورد اظهارات بنی صدر مبنی بر این که مجلس به دنبال کاهش اختیارات او است گفت : آقای رئیس جمهور بیش از اندازه قدرت می خواهند و ما نمی توانیم اختیارات و قدرت زیاد به ایشان بدهیم چون قدرت زیاد به دیکتاتوری ختم می شود.

دادستان انقلاب مرکز مردم را به حضور در صحنه دعوت کرد

سید اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب مرکز در اطلاعیه ای از مردم خواست در صحنه حضور داشته باشند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : به قرار اطلاع جبهه به اصطلاح ملی به جای پاسخ گویی به سوالات وزارت کشور در مورد اعلام مواضع خود به منظور کسب اجازه جهت راهپیمایی اقدام به اعلام راهپیمایی بدون توجه به موازین و مقررات قانونی در بعد از ظهر امروز دوشنبه 25 خرداد ماه کرده است و گروهک هایی که ظرف چند روز گذشته نتوانستند در برابر سیل توفنده شما مردم غیور عرض اندام کنند نیز حمایت خود را از یاران هم کاسه خود اعلام کرده اند.

در ادامه این اطلاعیه مهم آمده است : ما با توجه به وظایف خطیری که امت قهرمان و مسلمان ایران به عهده ما گذارده است و با الهام از رهنمودهای حیات بخش امام امت قاطعانه در برابر توطئه های قانون شکن ها تحت هر نام و پوششی به شدت ایستاده و خواهیم ایستاد و بار دیگر از مردمی که وحدت خود را علیرغم تمام کارشکنی ها با پیروی از امام امت و در شعار حزب الله نشان داده و می دهند می خواهیم ضمن هوشیاری کامل و همکاری با مسئولین با حضور در صحنه چون همیشه امید مزدوران و اربابانشان را به یاس تبدیل کنند.(2)

بانک مرکزی حمایت از سپرده های مردم را تضمین می کند

دکتر محسن نوربخش رئیس جدید بانک مرکزی در مصاحبه ای اعلام کرد این بانک حمایت از سپرده های مردم را تضمین می کند. وی تاکید کرد : بانک مرکزی سعی خواهد کرد از طریق کاهش پول در دست مردم و تشویق مردم به سپرده گذاری در بانک ها تورم را کنترل نماید چرا که عده ای به عنوان سفته باز با استفاده از پول آزاد خود و به صورت دلال و واسطه و با خرید کالاهای مختلف به تقاضای مصنوعی و افزایش تورم در بازار کمک می کنند.(3)

اعدام 7  جاسوس اسرائیل در همدان

با حکم دادگاه انقلاب اسلامی همدان 7 تن از اعضای فرقه ضاله بهائیت که به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی اشتغال داشتند اعدام شدند.(4)

عناصر مسلح غیرقانونی آب آشامیدنی 21 روستای نقده را قطع کردند

عناصر مسلح غیرقانونی آب زراعی و آشامیدنی مورد مصرف مردم 20 روستا از توابع نقده را قطع کردند. این عمل غیرانسانی عناصر مسلح غیرقانونی به دنبال استقرار پایگاهی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در منطقه قلعه ساران در مسیر راه اشنویه به نقده صورت گرفته است . (5)

محمد منتظری : ما افتخار می کنیم بین ابرقدرها منزوی هستیم

محمد منتظری نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در سمینار جنگ و جهاد به اهواز سفر کرده بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت : ما افتخار می کنیم که بین ابرقدرت ها منزوی بوده و با کشورهای دوست و مسلمان رابطه داشته باشیم .  وی در مورد رای دادگاه امیر انتظام گفت : من رای دادگاه امیرانتظام را یک گام انقلابی می دانم و آن را تائید می کنم ولی باید افراد بسیاری در این رابطه محاکمه می شدند.

منتظری در مورد اظهارات بنی صدر مبنی بر این که مجلس به دنبال کاهش اختیارات او است گفت : همه افراد موظف هستند تابع قانون و حکومت قانون باشند در قانون اساسی اختیارات ایشان روشن است البته آقای رئیس جمهور بیش از اندازه قدرت می خواهند و ما نمی توانیم اختیارات و قدرت زیاد به ایشان بدهیم چون قدرت زیاد به دیکتاتوری ختم می شود.(6)

موسوی گرمارودی از مشاورت رئیس جمهور استعفا کرد

علی موسوی گرمارودی که سمت مشاورت فرهنگی رئیس جمهور را برعهده داشت امروز استعفا کرد. در بخشی از متن استعفای گرمارودی آمده است : با این که تاکنون به پیروی از تائیدات امام و به توصیه آیت الله صدوقی در کنار آقای رئیس جمهور به انجام خدمات فرهنگی مشغول بوده ام اکنون بنا به وظیفه شرعی بدین وسیله استعفا و کناره گیری خود را اعلام می دارم.(7)

علی موسوی گرمارودی مشاور    فرهنگی رئیس جمهور  ضمن اعلام اینکه تاکنون به پیروی از تائیدات امام و به توصیه آیت الله صدوقی در کنار آقای رئیس جمهور به انجام خدمات فرهنگی مشغول بوده  اکنون بنا به وظیفه شرعی  استعفا و کناره گیری خود را اعلام کرد.

جامعه روحانیت مبارز تهران خواستار تعیین تکلیف قانونی رئیس جمهور شد

جامعه روحانیت مبارز تهران امروز در رابطه با سخنان مهم امام در وقایع اخیر کشور اطلاعیه ای صادر و خواستار تعیین تکلیف قانونی رئیس جمهور شد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : علیرغم فرمان صریح و مکرر امام امت و اطلاعیه دادستانی انقلاب مرکز که از هرنوع راهپیمایی و تظاهرات بدون اجازه منع کرده اند مردم را به عنوان اعتراض به نظام اسلامی و به لایحه قصاص یعنی حکم ضروری اسلامی به راهپیمایی دعوت کردند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است : امام آگاه و رهبر شجاع امت ، بار دیگر با بیانات قاطع و تاریخی اش پرده از روی نقشه های جاه طلبان و خائنین به اسلام و کشور برداشت و صریحا با صادر کردن حکم ارتداد جبهه به اصطلاح ملی و بالاتر دانستن ضرر و خسارت آنان و همفکرانشان به اسلام و قرآن از گستاخی رضا خان و محمد رضا خان ماسک ها را از چهره ها کنار زد و ضمن تذکرات ارزنده و اظهار تاسف از بینش و عملکرد این قبیل افراد ، پیامبرانه آنان را به توبه و بازگشت به آغوش اسلام و ملت و قانون و جدا شدن از صفوف منافقین و ضد انقلاب دعوت و اتمام حجت لازم را فرمودند.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : اینک جامعه روحانیت مبارز تهران با الهام و تبعیت از بیانات گهربار و رهنمودهای پیامبرگونه حضرت امام به تمام افراد و گروه هایی که دست به این تحریکات و نفاق افکنی و اعمال کافرانه می زنند برای چندمین بار تذکر می دهد که در معادلات سیاسی خود تجدید نظر کرده و عصر انقلاب اسلامی ایران را دریابند و ضمنا از مجلس شورای اسلامی خواستاریم در صورتی که آقای بنی صدر در اولین فرصت ممکن از موضع گیری ها و اعمال و گفتار نادرست گذشته خود اظهار ندامت نکند و با اعتذار از پیشگاه امام و امت رسما از رسانه های گروهی اظهار تسلیم در مقابل قانون ننماید هرچه زودتر با مطرح کردن پیشنهاد 120 نماینده محترم مجلس که پیشنهاد اکثریت ملت است تکلیف قانونی ایشان را روشن کنند. (8)

آیت الله اشراقی از نمایندگی رئیس جمهور استعفا کرد

آیت الله اشراقی از نمایندگی بنی صدر رئیس جمهور در هیئت حل اختلاف استعفا داد. در بخشی از متن استعفا نامه آیت الله اشراقی آمده است : من با اجازه از حضرت امام نمایندگی آقای بنی صدر را برای هیئت حل اختلاف پذیرفتم تا بلکه او را به راه قانون بیاورم ولی متاسفانه نشد که نشد .

وی ادامه داده است : برخی از اطرافیان ایشان به قدری وابسته اند و خطرناک که هیچ شکی نیست که هر چه می شود درست در خط اجانب است چقدر امام امت او را موعظه کردند که برخلاف قانون نکن ، دیدید که نگذاشتند گوش کند . (9)

در پی اعلام استعفای آیت الله اشراقی از نمایندگی بنی صدر در هیئت سه نفره حل اختلاف آیت الله یزدی سخنگوی این هیئت گفت : چون از ابتدا این هیئت با نام هیئت سه نفره حل اختلاف کار خود را آغاز کرد طبعا با استعفای یکی از اعضا هیئت منحل شد و به کار خود پایان خواهد داد.(10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 448

2-  اطلاعات ، 25 خرداد 1360 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 25 خرداد 1360 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 25 خرداد 1360 ، صفحه 1

5-  اطلاعات ، 25 خرداد 1360 ، صفحه 4

6- اطلاعات ، 25 خرداد 1360 ، صفحه 4

7- اطلاعات ، 26 خرداد 1360 ، صفحه 2

8- اطلاعات ، 26 خرداد 1360 ، صفحه 15

9- جمهوری اسلامی ، 26 خرداد 1360 ، صفحه 5

10- کیهان ، 26 خرداد 1360 ، صفحه 6

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول