اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چه کسانی با انقلاب فرهنگی مخالف بودند؟

امام خمینی: شما دیدید که از همان روز اول، آنهایی که قبله‌شان یا مسکو بود و یا امریکا، شروع به مخالفت کردند؛ این را یک عمل ارتجاعی حساب کردند. آن وقت تهمت ها هم زدند که اینها می‌خواهند اصلاً علمی توی کار نباشد و تخصصی توی کار نباشد.

چه کسانی با انقلاب فرهنگی مخالف بودند؟

رخدادهای23 خرداد 1360

چکیده

  • امام خمینی: این انقلاب انگشت را روی همان نقطه حساس گذاشت. در رأس مسائل، «انقلاب فرهنگی» و دانشگاهی برنامه بود؛ یعنی، همان که آنها در ظرف پنجاه سال می‌خواستند عمل کنند.
  • فرماندهان نظامی کشور در مصاحبه ای مطبوعاتی بعد از برکناری بنی صدر بر لزوم پیروی از قانون اساسی و ولایت فقیه تاکید کردند.
  • تیسمار فلاحی : فرماندهی کل نیروهای مسلح به موجب قانون اساسی با مقام رهبری است و تا تعیین مقام جانشین و یا عناوینی مشابه این اختیار را به من تفویض فرموده.
  • رضا اصفهانی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت : امام فرمودند کسی که با ظلم و زور مردم را به کار کشیده مالک زمین نمی شود.
  • العبیدی دبیر کمیته ملی دفتر خلق در روابط خارجی لیبی: هیچ کشور عربی از حمله های مستقیم رژیم اشغالگر قدس در امان نخواهد بود.این تجاوز به دنیای عرب ثابت کرد که دشمن اصلی اسرائیل است نه ایران.
  • وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: جلوگیری از سقوط صدام در جهت حاکمیت صهیونیسم و آمریکا است.
  • راهپیمایی و تظاهراتی که بنا بود در چهارمین و پنجمین روز توقیف روزنامه ها به دعوت گروهک های آشوب طلب در تهران انجام گیرد با هوشیاری مردم خنثی شد .

امام خمینی : آن قدری که دانشگاه هدف بوده جاهای دیگر نبوده است

امروز اعضای ستاد انقلاب فرهنگی و شورای عالی جهاد دانشگاهی تهران و شهرستان ها به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند. اهم نکات مطرح در بیانات امام خمینی در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی عبارت است از: - دانشگاه است که اداره امور کشور را می‌کند و دانشگاه است که تربیت نسل آینده و حاضر را می‌کند. و چنانچه دانشگاه در اختیار چپاولگرهای شرق و غرب باشد، کشور در اختیار آنهاست. آن قدری که دانشگاه هدف بوده است؛ جاهای دیگر نبوده است.

تاکید علاقمندان به نهضت اسلامی بر انقلاب فرهنگی و انقلاب دانشگاهی است

- همان‌طور که آنها انگشت روی دانشگاه می‌گذاشتند و با تمام قدرت دنبال این بودند که دانشگاه را به دست خودشان بیاورند و اشخاصی که جبهه و وجهه‌شان رو به شرق و بیشتر رو به غرب است [در] دانشگاه آن‌طور به دست بیاورند و تربیت دانشگاهی ها را آن‌طور بکنند و قشر روحانیت را هم کنار بگذارند... این انقلاب انگشت را روی همان نقطه حساس گذاشت. در رأس مسائل، «انقلاب فرهنگی» و دانشگاهی برنامه بود؛ یعنی، همان که آنها در ظرف پنجاه سال می‌خواستند عمل کنند. بعد از انقلاب هم آنهایی که به‌ کشور خودشان علاقه داشتند و به اسلام علاقه داشتند، آنها هم انگشت را روی همان نقطه حساس گذاشتند و انقلاب فرهنگی و انقلاب دانشگاهی را خواستند.

مخالفت کسانی که قبله شان مسکو و آمریکا بود با انقلاب فرهنگی

- و شما دیدید که از همان روز اول، آنهایی که قبله‌شان یا مسکو بود و یا امریکا، شروع به مخالفت کردند؛ این را یک عمل ارتجاعی حساب کردند. آن وقت تهمت ها هم زدند که اینها می‌خواهند اصلاً علمی توی کار نباشد و تخصصی توی کار نباشد و لابد اینها می‌خواهند تیمم و وضو را در دانشگاه یاد اینها بدهند! غافل از اینکه این تبلیغات اگر سابق عمل خودش را زیاد انجام داد، بعد از انقلاب و بیدار شدن قشرهای میلیونی ایران، این حرفها دیگر در آنها اثر ندارد.

مخالفت گروهک ها با انقلاب فرهنگی و هرگونه اصلاح

- از آن روز اولی که صحبت «انقلاب فرهنگی» پیش آمد، مخالفت ها شروع شد. اگر شما گروه‌هایی [را] که مخالفت کردند با این مسائل و اشخاصی [را] که سینه زدند برای باز شدن دانشگاه قبل از اصلاح مشاهده کنید، می‌بینید که اینها همه پای بیرق غرب و شرق سینه می‌زنند. شما توجه داشته‌اید و دارید که از همان اول انقلاب، قدم به قدم طوایفی و قلم هایی و زبانهایی بر ضد این انقلاب به کار افتادند؛ و هر قدمی که انقلاب خواست برای اصلاح بردارد، آنها مخالفت کردند.

استقلال کشور منوط به استقلال دانشگاه و فیضیه

- اسلام دانشمندها را آن قدر ارج می‌گذارد که شاید سایر مسالک آن‌طور نباشد. در اسلام، دانش بزرگترین چیز است، لکن نه دانش آن طوری که ما را به تباهی بکشد، نه دانشمندان آن طوری که ملت ما را به آغوش غرب یا شرق ببرد. اسلام کوشش دارد که علم را در مغزهای مستقل، در مغزهایی که به طرف شرق و غرب نیستند، در مغزهایی که به اسلام فکر می‌کنند، بار بیاورد. و این استقلال است که می‌تواند کشور ما را مستقل کند.

- استقلال کشور ما منوط به استقلال همین دانشگاهها و فیضیه‌هاست.(1)

فرماندهان نظامی بر پیروی از قانون اساسی و ولایت فقیه تاکید کردند

فرماندهان نظامی کشور در مصاحبه ای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی بعد از برکناری بنی صدر بر لزوم پیروی از قانون اساسی و ولایت فقیه تاکید کردند.

تیمسار فلاحی جانشین فرمانده کل قوا و جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به اتفاق سرهنگ فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، تیمسار ظهیر نژاد فرمانده نیروی زمینی ، ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی ، سرهنگ فروزان فرمانده ژاندارمری و سرهنگ وحید دستجردی رئیس کل شهربانی کل کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی فرامین و دستورات امام را در مورد تفویض اختیارات فرماندهی کل قوا که از وظایف رهبری است بیان کردند و به سوالات خبرنگاران در مورد مسائل جنگ و ...پاسخ دادند.

فلاحی : اختیار قابل تفویض است ولی مسئولیت نه ...

در این کنفرانس که خبرنگاران ایرانی و خارجی شرکت داشتند تیمسار فلاحی در مقدمه ای گفت : طبق ماده 3 از اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف و اختیارات رهبری فرماندهی کل نیروهای مسلح قید شده است فرماندهی اختیاری است که به مقامی در برابر مسئولیتی داده می شود . وی ادامه داد : اختیار قابل تفویض است ولی مسئولیت قابل تفویض نیست کسی که به او تفویض اختیار شده در برابر کسی که اختیار را تفویض کرده مسئول است .  فلاحی افزود : اختیار فرماندهی کل نیروهای مسلح از طرف مقام رهبری به آقای دکتر بنی صدر  تفویض شده بود و مقام رهبری همچنان مسئولیت نیروهای مسلح را برعهده داشت و شب پنجشنبه این اختیار از آقای بنی صدر سلب شد .

ارتش به قانون اساسی وفادار و به ولایت فقیه معتقد است

فلاحی افزود : ارتش به قانون اساسی وفادار است و به نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران و ولایت فقیه معتقد است و با اتکا به خداوند و ملت ایران راه خود را صادقانه ، شجاعانه و شرافتمندانه به سوی خداوند می پیماید ...تا ماموریت خطیری را که از قرآن و ملت ایران دریافت کرده است به پایان برساند.

مقام بنده موقتی است و مکلف به ارائه گزارش روزانه به امام هستم

تیمسار فلاحی گفت : فرماندهی کل نیروهای مسلح به موجب قانون اساسی با مقام رهبری است و تا تعیین مقام جانشین و یا عناوینی مشابه این اختیار را به من تفویض فرموده اند البته موقتی است و من مکلفم در پایان هر روز خلاصه اقدامات انجام شده را به عرض امام برسانم.

تشریح وضعیت ارتش پیش از آغاز جنگ از سوی تیمسار ظهیرنژاد

تیمسار ظهیر نژاد نیز در ادامه ضمن تشریح شرایط ارتش گفت : در جریان 20 ماه قبل از حمله عراق به ایران ما دوران انقلاب و 6 ماه قبل از به ثمر رسیدن انقلاب ارتش ایران از آموزش و تجهیز به دور بود ولی طرف مقابل در تجهیز و آموزش و تکمیل ارتش خود دائما تلاش و کوشش داشت . زمانی که ارتش عراق به دستور آمریکا حمله خود را علیه ایران آغاز کرد که ظاهرا دارای 8 لشکر زرهی و 4 لشکر کماندو و ...بود ملت ایران دارای 8 لشکر در مجموع بود که این 8 لشکر به سبب شرایط انقلابی 20 درصد از تجهیزات خود را در دست نداشت ، 45 درصد پرسنل بیشتر در اختیار نداشت . آموزش ندیده بود ، وقتی که حمله عراق شروع شد به این دلیل توانست در هفته های اول آن قدر پیشروی کند .

وی ادامه داد : در واقع مملکت ما در اثر جریانات انقلابی حدود دو سال و نیم فرصت از دست داده بود و وقتی این ارتش به یاری این ملت توانست در عرض یک ماه استعداد پرسنلی خود را به بالای صد در صد برساند و تجهیزات خود را به کمک مردم موحد تکمیل کند و با یاری روحیه و ایمان و فداکاری و از جان گذشتگی 2 هفته بعد از حمله عراق این لشکر عظیم را متوقف بکند و همین طور مکرر آن چنان ضربه هایی وارد کند که اکنون متجاوزان بر اثر یک حمله 300 نفر یکجا دست بالا ببرند و این یک حماسه است .

روزی که جنگ شروع شد در جبهه خوزستان 28 تانک داشتیم

در تکمیل سخنان تیمسار ظهیر نژاد سرهنگ فکوری گفت : روزی که جنگ شروع شد در جبهه خوزستان 28 تانک بیشتر نداشتیم ، در محور دزفول فقط 8 تانک و یک توپ موجود بود که توانست جلوی پیشروی لشکر عراق را بگیرد و در تاریخ نظامی دنیا شما موردی را نخواهید یافت که ارتشی دیگر با چنین مشکلاتی عظیم بتواند چنین کار معجزه آسایی انجام داده باشد .

پاسخ فرماندهان نظامی به یک سوال بزرگ !

فرماندهان نظامی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

خبرنگاری پرسید چرا نیروهای نظامی به هشدارها در زمینه امکان حمله عراق توجه نکرده و پیش از آغاز رسمی جنگ آماده نشده و پیشگیری نکردند ؟ تیمسار فلاحی پاسخ داد : به اعتقاد من عراق از سال 1348 در آن درگیری احتمالی ایران و عراق آمده می شد . بعد از پیروزی انقلاب درست روز اول اسفند سال 57 یعنی 8 روز بعد از پیروزی انقلاب مهاجمان و عناصر ضد انقلاب به پادگان مهاباد حمله کردند . روز 27 اسفند سال 57 به پادگان سنندج حمله کردند . در نتیجه بخش عمده ای از نیروهای زمینی ما در گیر استقرار امنیت در منطقه کردستان و درگیر با عناصر ضد انقلاب بود فرصت آموزش تمرینات تاکتیکی نداشتیم . وقت بازسازی و ترمیم و نگهداری جنگ افزار هم نداشتیم . در مورد عراق ، عراق روز 31 شهریور ماه سال گذشته حمله خود را آغاز کرد ...لشکرهای 81 زرهی کرمانشاه و لشکر 92 زرهی ما از اردیبهشت سال گذشته در مناطق مرزی بوده اند ...از نظر جنگ افزار و وسایل و آمادگی کلیه وسایل و پرسنل و آموزشی و کلیه فاکتورهای تشکیل دهنده توان رزمی در حد بسیار پائینی بود .

تیمسار ظهیر نژاد نیز پاسخ داد : کسی که حمله می کند ابتکار عمل در دست او است یعنی در طول 1500 کیلومتر طول مرز از هر کجا که دلش خواست می تواند حمله کند اما مدافع از تمام محورها باید دفاع کند . شما در طول محورها چه داشتید؟ عرض کردم که شما در دو سال و نیم گذشته مملکت ما زمان از دست داده بود و اگر می خواستیم در شرایط مساوی باشیم می بایست به عراق می گفتیم شما دو سال و نیم صبر کنید و دست به ترکیب ارتش خود نزنید و بگذارید تا ما دو سال و نیم روی ارتش خود کار کنیم و آن وقت دست به جنگ بزنیم . (2)

رضا اصفهانی : امام فرمودند کسی که با ظلم و زور مردم را به کار کشیده مالک زمین نمی شود

رضا اصفهانی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت : در تقسیم اراضی با این که می توانستیم در نظر بگیریم دولت خودش می تواند این کار را از باب مصلحت عامه انجام دهد ولی گفتیم باید با نظر ولی امر و فقیه صاحب ولایت باشد .

وی ادامه داد : امام گفتند : وقتی فقرا در اموال اغنیا شریک باشند مالکیت آن ها به صورت مشاع می شود . اصفهانی تاکید کرد : امام همچنین تاکید کردند امام فرمودند کسی که با ظلم و زور مردم را به کار کشیده مالک زمین نمی شود. رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین خبر داد : 102 نفر از نمایندگان مجلس از امام درخواست اجرای بند ج را کرده اند. (3)

نماینده لیبی در کنفرانس بغداد : دشمن اصلی رژیم صهیونیستی است نه ایران

العبیدی دبیر کمیته ملی دفتر خلق در روابط خارجی لیبی در کنفرانس وزرای خارجی عربی در بغداد شرکت کرده بود گفت : هیچ کشور عربی از حمله های مستقیم رژیم اشغالگر قدس در امان نخواهد بود. وی اضافه کرد : این تجاوز به دنیای عرب ثابت کرد که دشمن اصلی اسرائیل است نه ایران. العبیدی گفت : به همین دلیل است که ما این جنگ را به نفع مصالح عرب نمی بینیم و باید تمام کوشش های خود را جهت پایان دادن به آن مبذول داریم به نحوی که دو طرف به سرزمین های خود حاکمیت یابند. (4)

اطلاعیه وزارت امور خارجه در ارتباط با اجلاس اتحادیه عرب در بغداد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اجلاس اتحادیه عرب در بغداد اطلاعیه ای انتشار داده و تاکید کرد : جلوگیری از سقوط صدام در جهت حاکمیت صهیونیسم و آمریکا است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است : وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ملت های عرب و مسلمان را به این بازی خطرناک هشدار داده و اعلام می دارد که هدف صدام از دعوت به تشکیل کنفرانس اتخاذ تصمیماتی جهت مبارزه عملی با اشغالگران قدس نبوده بلکه می خواهد با سرپوش گذاردن بر جنایات مرتکب شده در جنگ تحمیلی از میان جهنمی که برای خویش ایجاد کرده و نهایتا از سقوط حتمی رهایی یابد . (5)

درخواست سپاه پاسداران انقلاب از ملت

ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امت همیشه در صحنه خواست در مقابل حرکت مشکوک ایستادگی کنند. در بخشی از اطلاعیه سپاه آمده است : برابر اطلاعات واصله گروهک های متحد ضد انقلاب اسلامی و سرسپرده شرق و غرب نظیر مجاهدین خلق تصمیم دارند با گسترش جو تشنج از جمله تعدی به جان بعضی شخصیت ها ، جلوی استقرار همه جانبه قانون اسلامی را گرفته و با نسبت دادن این گونه اعمال ضد انقلابی به مردم شریف و ارگان های پیرو خط امام به مقاصد شوم اربابان خود جامه عمل بپوشانند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است : لذا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از امت مسلمان و همیشه در صحنه می خواهد ضمن حفظ هوشیاری انقلابی گوش به فرمان امام امت بوده و همچنان قاطع و مصمم در خط ولایت فقیه علیه هرگونه حرکت مشکوک ایستادگی نمایند.(6)

گزارشی از دو روز تظاهرات و درگیری در تهران

راهپیمایی و تظاهراتی که بنا بود در چهارمین و پنجمین روز توقیف روزنامه ها به دعوت گروهک های آشوب طلب در تهران انجام گیرد با هوشیاری مردم خنثی شد .  در تظاهرات پراکنده ای که در این دو روز انجام شد درگیری هایی بین دو گروه موافق و مخالف رخ داد که منجر به مجروح شدن 28 نفر گردید . در رابطه با این درگیری ها حدود 46 نفر توسط ماموران انتظامی و پاسداران دستگیر شده اند. جالب این که حامیان رئیس جمهور در این تظاهرات ها با در دست داشتن تصاویر امام و بنی صدر و با شعار درود بر خمینی ، سلام بر بنی صدر علیه آیت الله بهشتی فحاشی می کردند. آنان شعار می دادند : مرگ بر بهشتی ، بهشتی ، بهشتی ، طالقانی رو تو کشتی !(7)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 426

2-  اطلاعات ، 23 خرداد 1360 ، صفحه 15

3- اطلاعات ، 23 خرداد 1360 ، صفحه 7

4- اطلاعات ، 23 خرداد 1360 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 23 خرداد 1360 ، صفحه 16

6- اطلاعات ، 23 خرداد 1360 ، صفحه 16

7-  اطلاعات ، 23 خرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول