اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: شعارها برگردد به طرف آمریکا

کسانی که به خیابان ها ریخته و علیه جمهوری اسلامی شعار داده اند محارب و طاغی هستند. من از نیروهای امنیتی و دستگاه قضائی می خواهم که واقعیت رادرک کنند، دیگر به اینها به عنوان یک حرکت سیاسی نگاه نکنید.

هاشمی: شعارها برگردد به طرف آمریکا

رخدادهای 31 خرداد 1360

چکیده

  • مجلس شورای اسلامی امروز در دومین جلسه بررسی کفایت سیاسی رئیس جمهور رای به برکناری او از این سمت داده و نتیجه را به امام خمینی رهبر انقلاب جهت تصمیمات لازم اعلام کرد.
  • آیت الله خلخالی : ما دیگر منتظر امر امام نخواهیم شد که امام بفرمایند بریزید و آنها را تصفیه کنید. امام هم اگر سکوت بکند حزب اللهی و مردم ایران همه این ها را یک شبه تصفیه خواهد کرد.
  • موسوی خوئینی ها:  دلیل اصلی اینجانب بر عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر این است که ایشان در متن جریان گرایش به آمریکا قرار گرفته است. ولو ناخواسته ، و از همین پایگاه است که به مقابله با نهادهای انقلابی برخاسته است.
  • هاشمی رفسنجانی: من از نیروهای امنیتی و دستگاه قضائی می خواهم که واقعیت رادرک کنند، این ها محاربند، این ها طاغی هستند، این ها قیام کردند علیه جمهوری اسلامی، این ها خون ریختند.
  • حسن روحانی : من آقای ابوالحسن بنی صدر را توطئه‌گر برعلیه جمهوری اسلامی میدانم واین آدم توطئه گر جای بحث در مجلس شورای اسلامی نیست که این کفایت دارد یا ندارد. این خود بخود منعزل هست.
  • آیت الله خامنه ای :  در حضور شما و همه کسانی که این سخن را خواهند شنید اعلام می کنم که این جانب آقای بنی صدر رئیس جمهور را دارای کفایت سیاسی برای اشغال پست خطیر ریاست جمهوری نمی دانم.
  • افشای اسرار اقتصادی کشور نیز یکی دیگر از دلائل عدم کفایت آقای بنی صدر است. اظهار میزان نیاز ایران به صدور نفت و میزان موجودی ارزی کشور و اظهار فلج اقتصادی از آن جمله است.
  • دیالمه : چند ماه قبل از ریاست جمهوری آقای بنی صدر در دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد گفتم که ریاست جمهوری بنی‌صدر برای اسلام و انقلاب اسلامی ما یک فاجعه است . چرا که به ولایت فقیه، سر سوزنی اعتقاد ندارد.
  • مصطفی چمران نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع امروز در جبهه دهلاویه به شهادت رسید.
  • صبح امروز روابط عمومی سپاه پاسداران مرکز طی اطلاعیه ای در رابطه با درگیری های دیروز اعلام کرد 14 نفر از پاسداران در این درگیری ها به شهادت رسیده اند.
  • سید اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی مرکز در یک مصاحبه اعلام کرد بنی صدر ممنوع الخروج شده است .
  • محمد سعید زنجانی و فرید زنجانی دو تن از مشاوران و همچنین ده تن از افراد گارد بنی صدر دستگیر شدند.
  • امشب شاهپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی بر صفحه تلویزیون فرانسه ظاهر شده و ضمن حمایت از بنی صدر گفت نظام جمهوری اسلامی رو به زوال است !

امروز تکلیف لیبرال ها و بنی صدر مشخص می شود

مجلس شورای اسلامی امروز در دومین جلسه بررسی کفایت سیاسی رئیس جمهور رای به برکناری او از این سمت داده و نتیجه را به امام خمینی رهبر انقلاب جهت تصمیمات لازم اعلام کرد. پیش از آغاز بررسی کفایت سیاسی رئیس جمهور آیت الله خلخالی طی سخنانی گفت : مسئله ، مسئله بنی‌صدر نیست. امروز تکلیف آقای بنی صدر ولیبرال ها در این مجلس معین می شود  و ایشان قبل از آنکه حکم عزلش صادر بشود از طرف ملت ایران مردود است.

ما از مرزها نگرانی نداریم ، نگرانی اینجا تهران است

وی ادامه داد : مسئله توطئه ایالات متحده آمریکا و سگان زنجیری آن ها در منطقه است که دیروز این توطئه گوشه خودش را نشان داده است. در خیابان های تهران مبارزه مسلحانه علیه مردم مسلمان ایران، علیه قرآن ، علیه دستورات امام ، علیه مجلس ، شما برای چه اینجا نشسته اید؟ ما از مرزها نگرانی نداریم. کردهای مسلمان از همه شهرهای کردستان آمده اند و می گویند ما نگرانی در مرز نداریم. نگرانی اگر بوده باشد ، در تهران است . نگرانی اگر بوده باشد ، به دست گروهک ها است که درخیابان ولی عصر درخیابان های مربوط به مجلس سنگرگیری می کنند، اسلحه برمی دارند وبه رخ مردم می کشند .

مردم مسلمان باید امروز را تعطیل کنند و بریزند خیابان ها

آیت الله خلخالی افزود : من به همه شماها اخطار میکنم، امروز وقت است که ما باید جواب این ها را بدهیم. مردم مسلمان ایران باید امروز را تعطیل کنند.‌ بریزند به خیابانها ، تکلیف اینها را معین کنند ، امروز باید دادستان انقلاب و دادگاه های انقلاب اسلامی ایران حداقل پنجاه نفر از این ها را باید اعدام کنند تا این که مردم بفهمند ما این جا برای نشستن و برای وکالت نیامده ایم ، ما وصیت هایمان را کرده ایم ، از زمان شاه تا به حال، ما در مقابل این توطئه ها ایستادگی میکنیم.

ما دیگر منتظر امر امام نخواهیم شد

وی گفت : ما دیگر منتظر امر امام نخواهیم شد که امام بفرمایند بریزید و آنها را تصفیه کنید. امام هم اگر سکوت بکند حزب اللهی و مردم ایران همه این ها را یک شبه تصفیه خواهد کرد، ما جای نگرانی نداریم فقط و فقط با حزم و حوصله، با اعتصابات امروز در تمام ایران بازار تعطیل کند و بریزد در خیابان ها و کما این که دیشب هم همین جوری بوده است عده‌ای از مسلمان ها ریختند به خیابان ها و دکه ها و سنگرهای این ها را درهم کوبیدند و آقای شهردار هم مسامحه کرده و نیامده این سنگرها را از خیابان ها جمع بکند. ما آماده ایم برای کشته شدن.

موسوی خوئینی ها:  آقای بنی صدر ریاست قوه ای را در دست دارد که باید مجری قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی پس از عبور از زیر نظر شورای محترم نگهبان باشد و مفهوم یازده میلیون رای نیز تاکید بر همین امر است نه چیز دیگر .

موسوی خوئینی ها : دلایل من برای عدم کفایت سیاسی بنی صدر این ها نیست !

پس از سخنان آیت الله خلخالی ، موسوی خوئینی ها در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت : دلیل اینجانب برای اثبات عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر فقدان تقوای سیاسی ایشان و حتی وجود خصلت های شیطانی از قبیل روحیه استکباری و خودخواهی و خودمحوری و میل به تشخصات شاهنشاهی ایشان نیست ، هر چند که وجود این همه ضعف ها در یک فرد به عنوان رئیس جمهور زمینه ساز عدم توانائی وی در اداره امور کشوری است که رهبری آن سخت به خصائل انسانی و صفات ملکوتی الهی در وجود انسان و کل جامعه تاکید می کند وملت نیز میل شدید به گریز از ارزش های شاهنشاهی دارد.

وی افزود : دلیل اینجانب بر اثبات عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر مخالفت شدید وی با نهادهای اصیل انقلاب و روح حاکم بر آن است و این بیگانگی ویا ناهماهنگی مانعی بزرگ برای توانایی اداره کشوری انقلابی است.

مخالفت مستمر بنی صدر با مجلس شورای اسلامی از بدو تاسیس ...

موسوی خوئینی ها ادامه داد : باز هم دلیل بر عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر مخالفت مستمر ایشان با مجلس شورای اسلامی از بدو تاسیس و حتی پیش از افتتاح مجلس نیست. و حتی این سخن باطل ایشان که در انتخابات نمایندگان مکرر میگفت که مردم باید به نمایندگی رای بدهند که هماهنگ با رئیس جمهور باشند، یعنی مجلس شورای شاهنشاهی ، یعنی یک نهاد قانون گذاری در اختیار رئیس قوه مجریه، یعنی شکل گرفتن نیمی از پیکره منحوس دیکتاتوری نه حتی این سخن با همه زشتی آن دلیل اینجانب بر اعلام رای بر عدم کفایت سیاسی بنی صدر نیست.

عدم درک صحیح از بدیهی ترین اصل قانون اساسی یعنی تفکیک قوا

وی گفت : دلیل بر عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور آقای بنی صدر، عدم درک صحیح ایشان از بدیهی‌ترین اصل مسلم قانون اساسی و یا عدم اعتقاد ایشان به این اصل یعنی اصل تفکیک قوا نیست که طبق اصول 58 ، 60 و 61 ، قوای سه گانه کشور از یکدیگر جدا و مستقلند و قانونگذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی ویا ازطریق همه پرسی است که پس از انجام مراحل قاونی آن قابل اجراء است و آقای بنی صدر صریحا اعلام می کند که امضاء من بخشی از مراحل قانونی شدن قانون است . واین یعنی بدترین شکل دخالت رئیس قوه مجریه در قوه مقننه در صورتی که آقای بنی صدر ریاست قوه ای را در دست دارد که باید مجری قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی پس از عبور از زیر نظر شورای محترم نگهبان باشد و مفهوم یازده میلیون رای نیز تاکید بر همین امر است نه چیز دیگر که اگر بیست میلیون می شد دلیل بر تاکید بیشتر این حقیقت بود و جرم ایشان در آن صورت بزرگتر نیز بود در حالی که آقای بنی صدر یا نمی دانست یا نمی خواست بداند که مفهوم آراء هر چه بیشتر ، داشتن حق مقابله و خصومت بیشتر با سایر قوا نیست ولی این ها هیچ کدام دلیل اینجانب برای اثبات عدم کفایت سیاسی ایشان نیست.

اعتراض موسوی خوئینی ها به قوه قضائیه ؛ چرا با رئیس جمهور برخورد نکردید

موسوی خوئینی ها سخنان خود را با اعتراض به قوه قضائیه پی گرفت و اظهار داشت : اینجانب برای اثبات عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر نمی خواهم به واقعه 14 اسفند دانشگاه تهران استناد کنم که چگونه ایشان در مقام فرمانده چماقداران خلق به مقام ریاست جمهوری که عالی ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری است بدترین و فجیع ترین اهانت ها را روا داشت و در همین جا شدیدترین اعتراض خودرا به دستگاه قضائی کشور اعلام می کنم که چرا اگر یک فرد عادی جرمی عادی مرتکب می شود بلافاصله تعقیب و توقیف و مجازات می شود. اما رئیس جمهور با ارتکاب چنین جرمی بزرگ از تعقیب و توقیف معاف می شود تا بالاخره به وی مجال مخفی شدن و فرار داده می شود آیا این به مفهوم واقعی عدم امنیت قضائی نیست که هرگز هواداران رئیس جمهور و مدعیان طرفداری از امنیت قضائی کمترین اعتراضی تاکنون نکرده اند.

اینجا بحث بر سر یک فرد نیست ...

خوئینی ها در ادامه سخنان بسیار مهم خود گفت : این جا بحث از یک فرد نیست اگر مسئله یک فرد بود این همه جنجال نداشت این جا بحث از یک جریان است جریان آمریکایی ضداسلام امروز در این جا تنها بحث عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر نیست بحث عدم صلاحیت حاکمیت خط امریکا بر کشور جمهوری اسلامی ایران است زیرا که دشمن اصلی و شماره یک این انقلاب است، نمایندگان محترم به شکست جریان آمریکایی ضد اسلامی در این جا رای می دهند نه به عدم کفایت سیاسی فقط آقای بنی صدر.

موسوی خوئینی ها:امام به آقای بنی صدر می فرمایند توجه داشته باش که ملت ایران سخت ضدآمریکا هستند قلوب ملت ایران پر است از خشم مقدس علیه آمریکا نکند کاری بکنی که ملت احساس کند تمایل به آمریکا پیدا کرده‌ای والا علیه تو قیام و سرنگونت میکند.

دیدار نیم ساعته امام با بنی صدر و هشدار رهبر انقلاب به نخستین رئیس جمهور

وی در ادامه به ملاقات بنی صدر با امام پس از تصدی ریاست جمهوری اشاره کرده و گفت : آقای بنی صدر پس از دریافت تنفیذ حکم ریاست جمهوری از امام در اولین ملاقاتی که با امام در بیمارستان دارند امام حالشان بسیار بد بود من مطلع بودم و اگر شما هم یادتان باشد اولین ملاقاتی بود که در بیمارستان به مدت 25 دقیقه رسانه‌ها این را رویش تاکید داشتند که آقای بنی صدر با امام به مدت 25 دقیقه یا شاید 30 دقیقه ملاقات کردند ...امام دو نصیحت به آقای بنی صدر کرده اند که من یکی از آن دو نصیحت را این جا نقل میکنم چون درارتباط با بحث است و نصیحت دیگر برای زمانی دیگر... امام به آقای بنی صدر می فرمایند توجه داشته باش که ملت ایران سخت ضدآمریکا هستند قلوب ملت ایران پر است از خشم مقدس علیه آمریکا نکند کاری بکنی که ملت احساس کند تمایل به آمریکا پیدا کرده‌ای والا علیه تو قیام و سرنگونت میکند.

موسوی خوئینی ها ادامه داد :  این نصیحت امام را در آغاز ریاست جمهوری آقای بنی صدر در گوش داشته باشید تابرسیم به بقیه مطالب آقای بنی صدر به 11 میلیون رای تاکید می کند ولی آیا اشغال لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مورد تایید سراسر کشور واکثریت قاطع ملت ایران جز وابستگان به آمریکا قرار نگرفت آیا امام این اقدام انقلابی را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نخواند و آیا  امام نگفتند که تمام ملت این اقدام را تایید کرد جز آن ها که آمریکایی بودند.

به فراموشی سپردن شعار مرگ بر آمریکا مهمترین دلیل عدم کفایت بنی صدر

موسوی خوئینی ها ادامه داد : هیچ تاکنون فکر کرده اید اگر شما منحنی این شعارهای مرگ بر آمریکا را درایران از زمان شروع ریاست جمهوری ایشان تعقیب کنید می بینید که دقیقا آقای بنی‌صدر در این خط عمل کرده است که شعار مرگ بر آمریکا را از زبانها انداخته است ، چطور؟ آیا آقای بنی‌صدر در سخنرانی ها و مصاحبه‌ها سعی نکرده است که دائما با طرح مسائل و اختلافات داخلی مسئله آمریکا را به فراموشی بسپارد و افکار عمومی را از طرف آمریکا به دشمنانی موهوم برای این جمهوری منحرف نماید .

دلیل عدم کفایت بنی صدر دلیل کفایت ریگان !

وی افزود : باز هم مخالفین به دنبال دلیل می گردند دلیل من بر عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر دلیلی است که اگر در آمریکا بودم دلیل بر کفایت سیاسی آقای ریگان بود. آیا شما هرگز دیده‌اید که اجتماع‌کنندگان درسخنرانی های آقای بنی صدر در میدان شهداء در میدان آزادی در شهرهای مختلف در پی سخنرانی های ایشان ناگهان فریاد مرگ بر آمریکا از حلقوم آنان بیرون بیاید و فضای سیاسی ایران را عطرآگین کند فلذا بنده در همین جا به ملت ایران عرض می کنم که این بدعت زشت آقای بنی‌صدر را کنار بگذارید و در اجتماعات فریاد مرگ بر آمریکا را سردهید. ملت ایران یقین بداند که اگر شعار مرگ بر آمریکا را هر روز و در هر کجا و در هر اجتماعی زنده کند جریان خط امریکا ماهیت خود را سریعتر آشکار می کند و خود را رسوا می سازد و باز تکرار می کنم که بحث یک فرد نیست بحث عدم صلاحیت خط آمریکا برای حاکمیت بر جمهوری اسلامی ایران است. زیرا که آمریکا دشمن اصلی ودشمن شماره یک این انقلاب است.

پیام بنی صدر از مخفیگاه به امام ؛ حمله صدام به آبادان در صورت برکناری رئیس جمهور

موسوی خوئینی ها در ادامه به پیام بنی صدر از مخفیگاه به امام خمینی اشاره کرده و می گوید : آقای بنی صدر توسط شخصی که من دراین جا نام او را نمی برم از مخفیگاهش برای امام پیام می فرستد. آقای بنی صدر برای امام پیام می فرستد که اگر مجلس رای به عدم کفایت سیاسی من بدهد، صدام به آبادان حمله می کند و آبادان را می گیرد. عجیب است . چه ارتباطی است، ملت ایران ، نمایندگان مخالف، چه ارتباطی است بین برکناری آقای بنی صدر از ریاست جمهوری و حمله صدام آمریکایی به آبادان؟

دلیل اصلی بلوکه شدن اموال ایران در آمریکا از زبان ابراهیم یزدی

وی در ادامه به اسنادی از لانه جاسوسی اشاره کرده و سپس به نقل از ابراهیم یزدی نماینده مجلس و عضو نهضت آزادی می گوید : آقای دکتر یزدی برای ما نقل کرد که «مسئله مسدود شدن و بلوکه شدن دارائی های ایران در آمریکا دراثر اشغال لانه جاسوسی نبود». ملت ایران به این مسائل توجه کند ... آقای بنی صدر برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درنماز جمعه تهران فریاد می زند که « ما وام هایی که به آمریکا بدهکاریم نخواهیم داد». رئیس جمهوری این حرف را می زند که می داند ذخائر ارزی ما در آمریکا ودر بانک های آمریکایی در سراسر دنیاست . پول ما توی دست آنهاست و توی مشت آنهاست و شعار می دهد که ما این وام ها را نخواهیم داد. آقای دکتر یزدی برای ما نقل کرد که همان روز که آقای بنی صدر آن جمله را گفت ، بلافاصله خبرنگاران مطبوعات خارجی وداخلی اطراف ایشان ریختند که شما چطور این مطلب را می گویید در حالی که پولتان آنجاست ، گفت، نه پول ما یک اندکی در آمریکا و بانک های آمریکایی است و ترتیب بقیه اش را دادیم ونمی توانند بلوکه کنند و در همان شب نیمه های شب آقای کارتر دستور بلوکه شدن دارائی های ایران را صادر می کند.

امام با اوقات تلخی به آقای بنی صدر در مورد مسلح کردن منافقین اعتراض کردند. بنی صدر جواب داد که ”خوب من اسلحه دادم که خودشان را حفظ کنند، جانشان در خطر بود” امام گفت ”به درک که جانشان درخطر باشد، به جهنم که درخطر باشد، شما میخواهید چه کسی را حفظ کنید در حکومت اسلامی، با اسلحه کی؟

دلیل اصلی خوئینی ها برای مخالفت با بنی صدر

خوئینی ها افزود : دلیل اصلی اینجانب بر عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر این است که ایشان در متن جریان گرایش به آمریکا قرار گرفته است. ولو ناخواسته ، و از همین پایگاه است که به مقابله با نهادهای انقلابی برخاسته است. آقای بنی‌صدر از پایگاه خط آمریکا به مخالفت با سپاه پاسدار برمی خیزد وآن را تحقیر می کند. سپاه پاسداری که اسناد لانه جاسوسی نشان می دهد که آمریکا از بدو تاسیس سپاه سخت به فکر متلاشی کردن آن است، آقای بنی‌صدر از پایگاه خط آمریکاست که با دادگاه های انقلاب به مخالفت برمی خیزد و تاسف می خورد این عین سخن آقای بنی صدر است که چرا ما از روز اول از حقوق انسانی آن محکومین دفاع نکردیم تا کار به این جا رسید. این حرف آقای بنی صدر است. که چرا در هنگامی که دادگاه های انقلاب آقای هویدا و نمی دانم نصیری وخسروداد وامثال این جانورها را محکوم به اعدام می کرد واعدام می کرد. می گوید چرا از حق‌ انسانی آن ها ما دفاع نکردیم که کار دادگاه ها به این جا کشید!

بهترین گواه عدم کفایت بنی صدر از زبان هاشمی

بعد از اتمام سخنان موسوی خوئینی ها هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس نکاتی را درباره درگیری های دیروز مطرح کرد . وی اظهار داشت : آقایان خبرآشوب دیروز عصر را که با پرچمداری منافقین خلق و پیکار و اقلیت فدائی و به اسم رئیس جمهور در حال عزل انجام شد اطلاع دارند. آنچه که واقع شد در آستانه جریان بحث عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور خود بهترین گواه عینی عدم کفایت رئیس جمهور است.

خاطراه تکان دهنده هاشمی از واکنش امام به مسلح کردن ضد انقلاب توسط بنی صدر

هاشمی گفت : چون نقطه مهمی که من یادم است و مکرر از لبان مقدس امام شنیدم، این بود که امام متاثر بود از اینکه رئیس جمهور با این گروهک های محارب آشوب‌طلب و برانداز روابط ارگانیک برقرار کرده و مکرر امام به من گفتند که من به ایشان پیغام دادم که موضع خودش را در مقابل این ها معین کند و او جواب نداده و یک روز در حضور من ، جمع ما و آقای بازرگان و آقای بنی‌صدر ، امام با اوقات تلخی به آقای بنی صدر گفتند که از جرایم شما این است که ”شما با این گروهک های ضداسلام و ضدانقلاب رابطه دارید”. ایشان گفت‌ ”نه من چه رابطه ای دارم” ایشان گفت ”شما این ها را مسلح کردید” امام لرزید و این جمله را گفت. بعد ایشان جواب داد که ”خوب من اسلحه دادم که خودشان را حفظ کنند، جانشان در خطر بود” امام گفت ”به درک که جانشان درخطر باشد، به جهنم که درخطر باشد، شما میخواهید چه کسی را حفظ کنید در حکومت اسلامی، با اسلحه کی؟

وضعیت میدانی تهران در روز 30 خرداد از زبان هاشمی

رئیس مجلس گفت : من از لحظاتی که درگیری شروع شد تا اواخر وقت ، تا قریبا نیمه شب در جریان برخوردهای تهران بودم، و مستقیما اخبار را گاهی با صدای خودشان می شنیدم . از مراکز تصمیم گیری منافقین و پیکاریها به افرادشان در خیابان ها دستور داده می شد ، اتوبوس ها را به آتش بکشید ، باجه‌های تلفن را خرد کنید، از هر جا شد ولو از داخل بیمارستان ها، جنازه‌ای به دست بیاورید و روی دست بگیرید و به میان مردم ببرید و مثل دوران انقلاب مردم را با رنگ خون آشنا کنید و هیجانی کنید ولو این تعبیر شاید ده بار گفته شد ”ولو با دادن دهها شهید” این برنامه ای است که اینها دیروز برای این ملت درست کرده بودند، اینها چه می خواهند بگویند با چه کسی در جنگ هستند، ادای روزهای اوج انقلاب مسلمانان را درمی آورند در مقابل مردم مسلمان واین چیزی نیست که امروز آقای بنی صدر بفهمد، این مطلبی است که از پیش بوده و قرارداد بوده و امروز کسی غیر از این ها در میدان به نفع آقای بنی صدر کار نمی کند.

کسانی که به خیابان ها ریخته و علیه نظام شعارداده اند محاربند

هاشمی کسانی را که به خیابان ها ریخته و علیه جمهوری اسلامی شعار داده اند را محارب و طاغی خوانده و گفت : من از این جا از تریبون مجلس به عنوان رئیس مجلس وبا اجازه شما نمایندگان محترم از نیروهای امنیتی و دستگاه قضائی می خواهم که واقعیت رادرک کنند، این ها محاربند، این ها طاغی هستند، این ها قیام کردند علیه جمهوری اسلامی، این ها خون ریختند، این ها دیروز در خیابان خون 16 نفر انسان پاک را به زمین ریختند واگر موفق می شدند، شهر را نابود کرده بودند، منتها ضعیف بودند، دیگر به اینها به عنوان یک حرکت سیاسی نگاه نکنید.

دستگیری خانم بنی صدر به روایت هادی غفاری

بعد از سخنان هاشمی مجلس وارد دستور کار بررسی عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور شد . در ادامه هادی غفاری طی سخنانی به تشریح آشوب های دیروز تهران پرداخته و گفت : خانم بنی صدر در میان آشوبگران و در حال هدایت آنان بود که او را به همراه خانم آقای غضنفرپور نماینده مجلس حامی بنی صدر و برادر خانم بنی صدر و ...دستگیر کردیم .

نماینده ای که می خواست مخالف صحبت کند ولی نظرش عوض شد !

حجتی کرمانی نماینده حامی بنی صدر که به عنوان مخالف عدم کفایت رئیس جمهور ثبت نام کرده بود در ادامه به پشت تریبون آمده و گفت : [با توجه به اتفاقات اخیر] من زود شما را راحت میکنم و مطمئن باشید که من راهی را جز راه امام انتخاب نخواهم کرد. من در مواردی که این چنینی باشد هرگونه کاری را در برابر امام خطا میدانم. خطای تاریخی می دانم و معتقد هستم که متاسفانه آقای بنی صدر در چنین وضعی قرار گرفته است و من در تاریخ سه شنبه 26 خرداد یک مصاحبه مطبوعاتی انجام دادم وبا این تیتر که من رئیس جمهور را به پیروی از امام دعوت می کنم، مصاحبه بسیار مفصلی بود، نامه‌ای طی چهار صفحه نوشته بودم ودر اختیار روزنامه‌ها قرار دادم و به برادرمان آقای خاتمی هم مخصوصا سفارش اکید کردم که این چاپ بشود. حتی یک سطر هم چاپ نکردند. فقط روزنامه اطلاعات این را گفت که فلانی در مجلس مصاحبه کرده ست و رئیس جمهور رابه پیروی از امام دعوت کرده است.

وی ادامه داد : باز گفتم راه توبه رامن تا پیش از صدور فرمان امام باز می دانم، ولی اگر چنان چه کسی تا پیش از صدور فرمان عزل امام تسلیم در برابر امام نشد،‌ همین در بی کفایتی سیاسی کافی خواهد شد. بنابراین من از آن مساله مخالفت منصرف میشوم و رای خودم را پس میگیرم‌.

هاشمی کسانی را که به خیابان ها ریخته و علیه جمهوری اسلامی شعار داده اند را محارب و طاغی خوانده و گفت : من از نیروهای امنیتی و دستگاه قضائی می خواهم که واقعیت رادرک کنند، این ها محاربند، این ها طاغی هستند، این ها قیام کردند علیه جمهوری اسلامی، این ها خون ریختند.

دلایل عدم کفایت بنی صدر از زبان آیت الله امامی کاشانی

در ادامه مجلس برای 15 دقیقه به عنوان تنفس تعطیل شد و با آغاز به کار مجدد جلسه علنی آیت الله امامی کاشانی به عنوان موافق عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور گفت :  من آقای بنی صدر را به دلیل عدم تقوای سیاسی فاقد کفایت می دانم و این حقیقت را در سه کلمه خلاصه می کنم ؛

- آقای بنی صدر بنام قانون اساسی، قانون اساسی را زیر پا گذاشت.

- گروههای ضدانقلاب زیر پرچم ایشان برای بازگشتن آمریکا به ایران جمع شدند.

- به آبروی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان لطمه زدند.

دلیل جالب حسن روحانی در مخالفت با طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور

حسن روحانی طی سخنانی اظهار داشت : طرح عدم کفایت سیاسی یک رئیس جمهور بر مبنای اصل 110 قانون اساسی است. در بند پنجم این اصل آمده است ”عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوانعالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی با رای مجلس شورای ملی به عدم کفایت سیاسی او” مبنای این طرح ، این اصل قانون اساسی است که یک رئیس جمهوری باشد، دارای همه شرایط، دارای همه ویژگیها، منتها فقط کفایت سیاسی ندارد، بنده اگر بخواهم تعبیر بسیار ساده‌ای بکنم این است که، رئیس جمهوری هست مومن ، متقی ، بدون هیچ آلودگی، آدم بی‌عرضه‌ای است. عدم کفایت سیاسی یعنی بی‌عرضگی. عدم کفایت سیاسی که مجلس راجع به یک رئیس جمهور میخواهد بحث بکند، پس از آن است که قبول داشته باشد این انسان دارای صفات یک رئیس جمهور هست ، بعد بیائیم اینجا بحث کنیم.

وی ادامه داد : بنده معتقدم که آقای رئیس جمهور آقای ابوالحسن بنی‌صدر خودبخود از ریاست جمهوری منعزل هست. احتیاجی به این طرح ندارد. احتیاج به بحث ندارد. روحانی گفت : من آقای ابوالحسن بنی صدر را توطئه‌گر برعلیه جمهوری اسلامی میدانم واین آدم توطئه گر جای بحث در مجلس شورای اسلامی نیست که این کفایت دارد یا ندارد. این خودبخود منعزل هست.

نطق تاریخی آیت الله خامنه ای در مجلس ؛ دلایل عدم صلاحیت بنی صدر برای ریاست جمهوری

پس از سخنان حسن روحانی که به عنوان مخالف طرح بیان شد نوبت به حضرت آیت الله خامنه ای رسید که در موافقت با طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور سخنانی را ایراد کنند. ایشان اظهار داشتند : در حضور شما و همه کسانی که این سخن را خواهند شنید اعلام می کنم که این جانب آقای بنی صدر رئیس جمهور را دارای کفایت سیاسی برای اشغال پست خطیر ریاست جمهوری نمی دانم.

کفایت سیاسی یعنی ...

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : کفایت سیاسی یعنی این که شخص برای اداره مسئولیتی که به عهده او واگذار شده کافی و صالح باشد. فقدان کفایت سیاسی در هنگامی است که وی آن شرایطی را که برای انجام این مسئولیت در قانون اساسی معین شده فاقد باشد و کمبود یا عیبی داشته باشد که با آن صفات مقرره منافی است. اصل 115 قانون اساسی صفات لازم برای ریاست جمهوری را از جمله امانت و تقوی اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران مدیر و مدبر بودن می داند هر کدام از صفات بالا که در شخصی نباشد وی برای احراز این مقام فاقد کفایت و صلاحیت است با این زمینه اکنون می توان به بررسی وضع آقای بنی‌صدر در رابطه با مقام ریاست جمهوری پرداخت.

دلایل حمایت آیت الله خامنه ای از بنی صدر در طول ریاست جمهوری

آیت الله خامنه ای به حمایت های خود از بنی صدر در طول ریاست جمهوری او اشاره و ادامه دادند : این جانب در نماز جمعه بارها و بارها از او حمایت کردم و مردم را به حمایت از او دعوت کردم و علیرغم آن همه فشار تبلیغاتی او نسبت به جریان خط امام عکس العمل نشان ندادم اما جان کلام این جا است که وقتی وجود او با استفاده از انواع روش های تخریبی برای همین جمهوری به صورت آفتی بی علاج درمی آید و او در مقام ریاست جمهوری بزرگترین مدعی جمهوری اسلامی و تحقیرکننده آن به بلندگوی مخالفان آن می شود آیا باز هم حمایت از او به معنای حمایت از جمهوری اسلامی است؟

هیچ حمایتی از بنی صدر ارزش واقعی و عملی حمایت امام را از او نداشت

ایشان افزودند :  نه برادر منصفانه قضاوت کنید هیچ حمایتی از بنی صدر ارزش واقعی و عملی حمایت امام را از او نداشت. اما  دیدید که امام هنگامی که پس از یک سال صبر و سکوت دردآلود مشاهده کردند که همچنان خط نفاق و ارتداد و کفر و استکبار سنگر مستحکمی در وجود آقای بنی‌صدر یافته است حمایت خود را از او سلب کردند واین را برای خود تکلیف دانستند شما به حمایت امام تا اسفند 59 تکیه می کنید چرا به سلب حمایت امام در خرداد 60 تکیه نمی کنید؟

دلایل بی کفایتی بنی صدر ؛ 1 – عدم احترام به نهادهای قانونی

آیت الله خامنه ای در ادامه دلایل بی کفایتی بنی صدر را در موارد زیر خلاصه کردند ؛

- رئیس جمهور صلاحیت وکفایت خود را بایددر احترام به نهادهای قانونی ثابت کند چرا که مشروعیت او مبتنی بر حرمت قانون اساسی است که آن نهادها بخشی از تحقق خارجی آن را تشکیل میدهند. آقای بنی‌صدر بارها به نهادهای قانونی بی حرمتی روا داشته و به این طریق پایه مشروعیت خود را سست کرده است.

2- رعایت نکردن حرمت جمهوری و رئیس جمهور

- رئیس جمهور بالاترین مقامی است که حفظ حرمت نظام جمهوری از او انتظار می رود تحقیر جمهوری تحقیر رئیس جمهوری است. آقای بنی صدر در یک جمله کوتاه جمهوری اسلامی و نهاد ریاست جمهوری را تحقیر میکند ”این جمهوری، جمهوری ای نیست که من فخر کنم رئیس آن باشم”

3- استفاده از هر ابزاری در مقابله با مخالفان

- آقای بنی صدر در مقابله با کسانی که وی آنها را دشمن خود فرض می کرد از هیچ اقدامی اباء نکرد و حتی از این که رویه های تخریبش اساس جمهوری اسلامی واستقلال کشور را خدشه دار کند پروائی نورزید. شاید امروز بالاخره وقت آن رسیده باشد که بپرسیم ماجرای بحران عمومی که یکی از نزدیکان و مشاوران وی درمناظره کذایی تلویزیونی مطرح کرد واقعا چه بود؟ سندهای افشاگرانه ای در این زمینه در دست است بر اساس صورت یکی از جلسات جمع مشاوران وهمکاران نزدیک ایشان یکی از نقشه های آنان این بوده است که پس از روی کار آمدن دولتی که مجلس به آن متمایل است اما آقای بنی صدر اورا نمی پسندد و با کارشکنی ها و مخالف‌خوانی ها جلو موفقیت او را بگیرند تا بی‌آبرو و ساکت شود و با یک جدال سیاسی کارها را خود قبضه کنند. رفتار شخص آقای بنی صدر و دوستانش در مقابله با دولت آقای رجایی قدم به قدم نشان دهنده همین طرح است تقوای سیاسی و تعهد اسلامی که شرط اصلی ریاست جمهوری است چنین روشی را  تقبیح می کند وهرگز با آن نمی سازد.

آیت الله خامنه ای: افشای اسرار اقتصادی کشور نیز یکی دیگر از دلائل عدم کفایت آقای بنی صدر است. اظهار میزان نیاز ایران به صدور نفت و میزان موجودی ارزی کشور و اظهار فلج اقتصادی از آن جمله است.

4- سیاست گرایی به جای حقیقت گرایی

- در انقلاب ما و نیز در جمهوری ما که ثمره آن بود ویژگی بارز و چشمگیری که می توانست آن را از همه تجربه‌های مشابه ممتاز کند حقیقت‌گرائی به جای سیاست‌گرائی بود. همه چیز در روش و رفتار امام وخطوط سیاست داخلی وخارجی ما از چنین روشی خبر می داد. آقای بنی صدر در مقام ریاست جمهوری این روش را نقض کرد و سیاست بازی را جانشین حقیقت گرائی کرد.

5- صادق و راستگو نبودن رئیس جمهور 

- یکی از اصول اخلاقی اسلام ومصداق بارز تقوی وامانت که جزو صلاحیت ها وشرائط رئیس جمهور در قانون اساسی به شمار آمده صداقت و راست گویی است. آقای بنی صدر این شرایط را نقض کرده واساس کار خود را بر عدم صداقت در اظهار و در عمل نهاده است.

6- بی قدر و منزلت کردن امام و امت

- بی شک چهره منور و شخصیت والای معنوی و روحانی و هوشمندی و قاطعیت امام خمینی سنگین‌ترین وزنه انقلاب و جمهوری ما است. حضور مردم در صحنه وزنه عظیم دیگری است که دشمن را مایوس می کند و نظام جمهوری اسلامی صحنه اقدام و مجاهدت امام وامت است هم اکنون آیا کوشش عمدی یا سهوی در بی قدر و منزلت کردن این عظمت ها به چه تعبیر میشود؟ خیانت یا عدم کفایت؟

7- رعایت نکردن حیثیت جمهوری در خارج از کشور

- رئیس جمهور باید حیثیت جمهوری را در خارج از کشور حفظ کند. تخلف از این کار اگر خیانت نباشد قطعا بی‌کفایتی سیاسی واخلاقی و خیلی بی‌کفایتی های دیگر است در طول 9 ماه گذشته یعنی از اوایل تشکیل دولت جدید و حتی پیش از آن بزرگترین بلندگوی تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی آقای بنی‌صدر بود و شگفتا که با اصرار در مطبوعات خارج نیز درج و منتشر میگردید.

8- مشاوران بدنام و مشکوک

- کمترین حد کفایت سیاسی آن است که محدوده مشاوران نزدیک و همکاران و یاران رئیس جمهور از عناصر بدسابقه و بدنام ولااقل مشکوک ومورد سوء ظن پاک باشد.

9- افشای اسرار اقتصادی کشور

- افشای اسرار اقتصادی کشور نیز یکی دیگر از دلائل عدم کفایت آقای بنی صدر است. اظهار میزان نیاز ایران به صدور نفت و میزان موجودی ارزی کشور و اظهار فلج اقتصادی از آن جمله است.

10- ایجاد تشنج در کشور پیش از جنگ

- در 30 شهریور 59 حمله بزرگ متجاوزان عراقی به ما آغاز شد. 13 روز قبل از آن آقای بنی‌صدر در یک سخنرانی با مشتعل کردن آتش اختلافات داخلی و با طرح مسائلی... منشاء یک سلسله خصومت های داخلی میان مردم و پیدایش جو اختلاف و کدورت شد آیا بنی صدر در آن هنگام از حدوث قریب‌الوقوع جنگ مطلع بود یا خیر؟ به هر تقدیر یکی از دو شق، بی‌هوشی و بی‌تقوائی یعنی به هر حال بی‌‌کفایتی بر آن منطبق است. به گمان زیاد بنی‌صدر انتظار چنین حمله‌ای را داشت خود ایشان در یک جا تصریح می کند که ”من خبر داشتم” ولی قاعدتا او چنان کسی است که مناقشات و درگیری های سیاسی برای او بر هر چیزی مقدم است، حتی در حال جنگ ، نمونه ای از این روحیه را که هرگز در طول جنگ نتوانست آنرا پوشیده نگه دارد در شماره‌های متوالی کارنامه و در مصاحبه‌ها و سخنرانی های عاشورا و 14 اسفند و قزوین واصفهان وغیره به وضوح می توان دید.

11- بی توجهی به خط رهبری انقلاب

- رئیس جمهور باید در جهت تحقق آرمان های اسلامی بکوشد ودر این زمینه توجه به خط اصلی انقلاب و رهبری آن که مورد پذیرش تمام توده‌های میلیونی کشور است حائز اهمیت فراوان است . کفایت سیاسی رئیس جمهور در درک صحیح پایه‌های رهبری و حرکت در جهت رهنمودهای آن تجلی می کند وآقای بنی‌صدر نه تنها در این جهت حرکت نکرد بلکه عملا در مقابل رهبری ایستاد و رهنمودهای امام امت مبنی بر خط آرامش و جلوگیری از تشنج‌آفرینی را آشکارا زیر پا نهاد.

12- حرکت به سمت قدرت مطلقه و استبداد

- نفی قدرت مطلقه از ویژگی های انقلاب ما بود طبعا جمهوری ما پذیرش هر قدرت دیگری ابا و امتناع داشت و قانون اساسی ما نیز بر همین پایه ، پایه شکستن قدرت و تقسیم آن میان نهادهای مختلف قانونی شکل گرفته است. آقای بنی صدر درست به عکس همواره جویا و تلاش گر قدرت مطلقه بود. طبیعی بود که در برابر او مقاومت شود و او این مقاومت را کارشکنی می نمود و جای تاسف است که کسانی هنوز هم همان سخن را تکرار می کنند و قولا و عملا به قدرت طلبی و قدرت گرائی جنبه مشروعیت می بخشند.

13 – اخلال گری و  شورش

- عجیب ترین پدیده ای که در رابطه با عدم کفایت ایشان قابل بررسی است اخلال و شورش گری ایشان است. این از هر کس در یک نظام اجتماعی قابل تصور باشد از رئیس یک دولت غیرمعقول است بارها ایشان مردم را کارگران را نظامیان را به مقاومت در برابر نظم موجود دعوت کرده است.

14 – خصلت های ناپسند فردی از جمله غرور

- خصلتهای شخص ایشان نیز هر کدام در سلب صلاحیت های لازم برای یک رئیس جمهوری دولت اسلامی دارای نقش است غرور وی که خود را اندیشه بزرگ قرن و کتاب خود را بزرگترین اثر تاریخ اسلام می شناسد که نوار گفته ایشان که اتفاقا در همین جا در عمارت دبیرخانه کنونی مجلس گفته‌اند موجود است .

درباره هویزه بنی صدر را خائن نمی دانم

آیت الله خامنه ای درباره هویزه و شائبه خیانت بنی صدر در این منطقه نیز گفتند : در ماجرای هویزه که تعدادی از بچه های ما شهید شدند، من به طور قطع نفی نمی کنم اما به هیچ وجه نشانی از یک تعلل عمدی وسستی عمدی، خدای نکرده خیانتی مشاهده نکردم چون دیروز شنیده شد کسانی می گفتند که این کار ، کار آقای بنی صدر بوده است، نه ، ما در باره آقای بنی صدر این قدر اشکال وایراد وارد و بجا و منطقی داریم که محتاج این نیست که این مسئله  ای که هیچ راهی برای اثبات ندارد، به ایشان ما نسبت بدهیم. نه. این را من گناه بنی صدر نمی دانم. یعنی طبق تشخیص من و تا آن جایی که من اطلاع دارم، گناه بنی صدر نیست . بنی صدر اگر گناهی داشته باشد، که حتما دارد، در جاهای دیگر است.

پس از سخنان آیت الله خامنه ای مجلس برای استراحت تعطیل شد و ساعت 15 و ربع بعد از ظهر برای بحث پیرامون کفایت سیاسی رئیس جمهور دوباره برگزار گردید .

دیالمه : بنی صدر ذره ای به ولایت فقیه اعتقاد ندارد

در جلسه بعد از ظهر دیالمه یکی از نمایندگان مجلس طی سخنانی اظهار داشت : چند ماه قبل از ریاست جمهوری آقای بنی صدر در دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد گفتم که ریاست جمهوری بنی‌صدر برای اسلام و انقلاب اسلامی ما یک فاجعه است . چرا که به ولایت فقیه، سر سوزنی اعتقاد ندارد. و همین امر باعث می گردد که در نهایت در مقابل امام ایستاده ومشکلات عظیمی را ایجاد نماید.

وی ادامه داد : آن روز به دلیل عدم امکان برای طرح مسائل اصلی و بنیادی ، بسیاری با این بیان مخالفت کردند، ولی برای من که علائم خطر را به وضوح می دیدم، مسئله از روز نیز روشن تر بود.

دیالمه در ادامه با برشمردن برخی از تخلفات رئیس جمهور گفت : نمایندگان محترم و ملت مسلمان ایران اشکال اساسی هیچ یک از این ها نیست. مسئله، مسئله صهیونیسم بین المللی و بافت فراماسونری است که 30 سال قبل در چهره مصدق همان فردی که امام فرمودند او هم ، مسلم نبود ، رخ نمود. و امروز در چهره بنی صدری که 12 سال قبل از ریاست جمهوریش در مصاحبه با مجله «آفریقای جوان» می گوید من اولین رئیس جمهور ایران خواهم بود. یعنی در زمانی که هیچ یک از بنده وشما در جهت جریان ایجاد یک رژیم جدید نبودیم و به ذهن ما اصلا چنین مساله ای نمی آمد.

دادستانی انقلاب اسلامی مرکز در گفت و گویی اظهار داشت که محمد سعید زنجانی مشاور صنعتی و فرید زنجانی مشاور دیگر بنی صدر و 10 تن از گارد وی که از اهواز عازم تهران بودند به وسیله پاسداران بازداشت شدند و به زندان اوین انتقال یافتند.

موافق رئیس جمهور : مردم همچنان بنی صدر را می خواهند

بعد از اظهارات دیالمه که با مخالفت برخی نمایندگان از جمله آیت الله خلخالی مواجه شده و این نمایندگان مانع سخنانی دیالمه شدند و با اتمام سخنان دیالمه یکی از نمایندگان با نام بیانی در حمایت از بنی صدر سخن گفت و اظهار داشت : چون برای من الان ثابت است که ملت ایران هنوز بنی صدر را می خواهد و اما آن چه که مرا وادار کرد که در اینجا صحبت کنم، این بود که در این جا آقای دیالمه اسنادی را ارائه داد که آقای بنی صدر در 15 سال قبل فلان و فلان بوده عضو جبهه ملی بوده، با فلان شخص رابطه داشته. با فلان کس چه کار کرده است. من می خواهم ببینم وقتی که ما امام را مدیر و مدبر می دانیم وقتی که به امام معتقدیم که حکم ریاست جمهوری بنی صدر را که امضاء کرده اند حتما تحقیق کرده اند. حتما در مورد سابقه و علم و تدبیر ایشان در تمام این موارد تحقیق کرده اند. یا ما باید در تدبیر امام شک بکنیم و یا در سیاست بنی‌صدر ما در تدبیر امام هیچ شک نداریم. امام هم تا به حال ایشان را رد نکرده است.

بعد از سخنان بیانی تعدادی از نمایندگان نیز سخن گفتند و سپس رای گیری به عمل آمد.

رای مجلس به عدم کفایت رئیس جمهور / هاشمی : علیه آمریکا شعار دهید

هاشمی رفسنجانی در بیان نتیجه رای نمایندگان اظهار داشت : جمع افرادی که در مجلس حاضر بودند 190 نفر . آرائی که موافق عدم کفایت سیاسی آقای بنی صدر به صندوق ریخته شده 177 نفر ، رای مخالف یک نفر آقایان دیگر از این به بعد آقای بنی صدر به عنوان رئیس جمهور از قاموس جمهوری اسلامی حذف شده شعارها برگردد به طرف آمریکا... هاشمی همچنین گفت : ما طبق قانون باید رای مجلس را به محضر امام امت اطلاع بدهیم واین از اختیارات امام است که باید رئیس جمهور را عزل بکنند.

گفتنی است صلاح الدین بیانی رای مخالف و تعدادی از نمایندگان از جمله حجتی کرمانی و محمد مجتهد شبستری نیز به طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور رای ممتنع دادند.(1)

مصطفی چمران در جبهه های جنگ حق علیه باطل به شهادت رسید

مصطفی چمران نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع امروز در جبهه دهلاویه به شهادت رسید. بار دیگر صفحات تاریخ با خون یکی از یاران امام حسین و عاشقان اسلام و شهادت رنگین شد و دکتر مصطفی چمران عارف و مجاهد خستگی ناپذیر و سردار رشید اسلام و نماینده امام امت در ارتش که همیشه در جبهه ها حضور داشته و می جنگید در یکی از جبهه های جنوب به شهادت رسید. دو تن از یاران همیشگی دکتر چمران نیز در جبهه دهلاویه به شهادت رسیدند. سرگرد شهید ایرج رستمی و سید احمد مقدم به ترتیب دیشب و امروز در جبهه دهلاویه به شهادت رسیدند.(2)

اخطار شدید سپاه و کمیته مرکزی به آشوبگران و محاربین

روابط عمومی سپاه پاسداران و کمیته مرکزی طی اطلاعیه های جداگانه به آشوبگران و محاربین به شدت اخطار داد. در اطلاعیه روابط عمومی سپاه آمده است : مجاهدین خلق همپای سایر گروه های ضد انقلابی مذبوحانه تلاش می کنند تا با زنده کردن روش های ساواک آریامهر از قبیل ترور ، حمله با سلاح های سرد و گرم به مردم بیگناه ، به آتش کشیدن مراکز خدمات مردمی وحشت ایجاد کنند .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین این بازوان پرتوان مستضعفین زمان به دنبال اتمام حجت های پیاپی امام امت و دیگر اخطارهای مراجع ذیصلاح اعلام می دارد که با کلیه افرادی که بخواهند سد راه انقلاب شوند با حضور مداومش در صحنه همراه دیگر نیروهای انتظامی و مردم رزمنده برابر حکم خدا و قانون اساسی رفتار خواهد کرد و با این محاربین با خدا و خلق خدا آن خواهد کرد که با رژیم منفور شاه خائن کرد.(3)

اولاف پالمه در پاسخ به این سوال که «شورای امنیت تجاوز اسرائیل به عراق را محکوم کرده است ولی هیچ واکنشی در قبال تجاوز به ایران نداشته است» گفت : شورای امنیت حمله اسرائیل را محکوم کرد زیرا فکر کرد این حمله نقض آشکار قوانین بین المللی بوده است.

دیدار اولاف پالمه با نخست وزیر و وزیر دفاع

اولاف پالمه نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد که در رابطه با جنگ تحمیلی به کشور ما آمده است بعد از ظهر دیروز با محمد علی رجایی نخست وزیر و سرهنگ جواد فکوری وزیر دفاع در محل نخست وزیری دیدار و گفت و گو کرد. پس از این ملاقات رجایی نخست وزیر در گفت و گویی با خبرگزاری پارس اظهار داشت : همان مسائل قبلی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت و نتایج مذاکرات در جلسات آینده منتشر خواهد شد.

اولاف پالمه نیز در مصاحبه ای گفت : ما با چند پیشنهاد مختلف به تهران آمدیم که البته این پیشنهادها مشروح همان پیشنهادهای قبلی است . ما اصولا روی امکاناتی که به جنگ خاتمه دهد بررسی می کنیم و امیدواریم که به نتیجه برسیم .  وی گفت : پس از بررسی ها و نظرخواهی هایی که صورت گرفت این مسئله روشن شده است که تنها راه پایان دادن به جنگ راه حل سیاسی است نه استفاده از شیوه های نظامی ما سعی می کنیم راه حل عادلانه ای بیابیم .

اولاف پالمه در پاسخ به این سوال که «شورای امنیت تجاوز اسرائیل به عراق را محکوم کرده است ولی هیچ واکنشی در قبال تجاوز به ایران نداشته است» گفت : شورای امنیت حمله اسرائیل را محکوم کرد زیرا فکر کرد این حمله نقض آشکار قوانین بین المللی بوده است و این حداقل کاری است که شورای امنیت انجام داد و این شورای امنیت است که در مورد جنگ ایران و عراق باید تصمیم بگیرد و متجاوز را تعیین و محکوم کند.(4)

بنی صدر ممنوع الخروج شد

سید اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی مرکز در یک مصاحبه اعلام کرد بنی صدر ممنوع الخروج شده است .وی اظهار داشت : تا دو روز پیش از آقای بنی صدر اطلاع داشتیم ولی پس از آن دو روز دیگر اطلاعی در دست نیست .لاجوردی افزود : به مسئولین مرزهای کشور دستور داده شده است که از خروج افراد متهم جلوگیری کنند. بنی صدر نیز نمی تواند بدون کسب اجازه از مرزها خارج شود و از این نظر مسائلی وجود دارد و بایستی پاسخگو باشند.(5)

2 مشاور و 10 گارد بنی صدر دستگیر شدند

محمد سعید زنجانی و فرید زنجانی دو تن از مشاوران و همچنین ده تن از افراد گارد بنی صدر دستگیر شدند. یک مقام آگاه در دادستانی انقلاب اسلامی مرکز در گفت و گویی اظهار داشت که محمد سعید زنجانی مشاور صنعتی و فرید زنجانی مشاور دیگر بنی صدر و 10 تن از گارد وی که از اهواز عازم تهران بودند به وسیله پاسداران بازداشت شدند و به زندان اوین انتقال یافتند. این مقام افزود : موارد اتهامی بازداشت شدگان به زودی توسط رسانه های گروهی به اطلاع ملت قهرمان ایران خواهد رسید.(6)

بختیار بنی صدر را تائید کرد !

امشب شاهپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی بر صفحه تلویزیون فرانسه ظاهر شده و ضمن حمایت از بنی صدر گفت نظام جمهوری اسلامی رو به زوال است ! وی اظهار داشت : بنی صدر ادامه دهنده راه مصدق بوده و ما از پاریس مبارزه را هدایت خواهیم کرد. بختیار همچنین گفت : من با رضا پهلوی تماس گرفته ام و او را به عنوان مظهر قانون اساسی جدید به رسمیت می شناسم.(7)

پی نوشت:

1- مشروح مذاکرات مجلس ، 31 خرداد 1360

2- جمهوری اسلامی ، 1 تیر 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 31 خرداد 1360 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 31 خرداد 1360 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 31 خرداد 1360 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 31 خرداد 1360 ، صفحه 12

7- کیهان ، 1 تیر 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول