اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اشاره مهدوی کنی به دیکتاتوری بنی صدر

امام گفته اند که دیکتاتور کیست کسی که نه مجلس را قبول دارد و نه لایحه های آن را نه شورای نگهبان نه شورای عالی قضایی و ...این ها می خواهند اعمال نظر کنند و مجلس تابع آنها باشد.

اشاره مهدوی کنی به دیکتاتوری بنی صدر

رخدادهای 20 خرداد 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی خطاب به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ابوالحسن بنی صدر را از فرماندهی نیروهای مسلح برکنار کردند.
  • بر اساس اخبار رسیده از کرمانشاه رئیس جمهور دیروز بعد از ظهر با گروهی از نمایندگان عشایر کرمانشاهان دیدار و گفت و گو کرد .
  • آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور : من بارها گفته ام ما حکم بودیم و وقتی ما را حکم و داور معرفی کردید حالا اگر برخلاف میل و عقیده شما حرف زدیم نباید ما را رد کنید.
  • وزارت امورخارجه در واکنش به بمباران تاسیسات اتمی عراق توسط رژیم صهیونیستی،آمریکا  را آمر این رخداد دانست وهدف آن را کمک به صدام برای انحراف اذهان توده های عراق و ملت های مسلمان از جنگ تحمیلی و شکست وی دانست. 
  • با کشف یک خانه تیمی مربوط به مجاهدین خلق در منطقه شمیران چند کامیون وسایل و کالاهای اهدایی مردم به آوارگان جنگی که مقداری از آن را سوزانده بودند به دست آمد.
  • با تصویب لایحه دولتی کردن تجارت خارجی در مجلس شورای اسلامی تا پایان سال جاری واردات چای در اختیار دولت قرار می گیرد.
  • [سید ] مجتبی [ثمره ] هاشمی سرپرست استانداری آذربایجان غربی در یک مصاحبه مطبوعاتی نحوه برخورد با مهاجمین مسلح در این استان را تشریح کرد.
  • آیت الله منتظری : اگر ملیت پرستی را می خواستیم که حکومت شاهنشاهی بیشتر از همه دم از ملیت و ملی گرایی می زد .
  • سازمان مجاهدین خلق طی اطلاعیه ای اعلام کرد که همچنان در جهت حمایت از بنی صدر رئیس جمهوری و روزنامه های توقیف شده به ویژه انقلاب اسلامی حرکت می کند.

ابوالحسن بنی صدر از فرماندهی کل قوا برکنار شد

امام خمینی رهبر انقلاب امروز طی حکمی خطاب به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ابوالحسن بنی صدر را از فرماندهی نیروهای مسلح برکنار کردند.(1)

دیدار بنی صدر با نمایندگان عشایر کرمانشاه

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور که در آخرین ساعات امروز از سوی امام خمینی رهبر انقلاب از فرماندهی کل نیروهای مسلح برکنار شد همچنان در کرمانشاه به سر می برد . بر اساس اخبار رسیده از کرمانشاه رئیس جمهور دیروز بعد از ظهر با گروهی از نمایندگان عشایر کرمانشاهان دیدار و گفت و گو کرد .  در این ملاقات که تیمسار فلاحی رئیس ستاد مشترک و سرهنگ فکوری وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی نیز حضور داشتند نمایندگان عشایر ضمن مطرح ساختن مسائل و مشکلات خود خواستار امکانات بیشتر برای مبارزه با دشمن متجاوز شدند.(2)

آیت الله مهدوی کنی : به بهانه های مختلف قصد دارند روحانیت را از صحنه حذف کنند

آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور در برنامه ارتباط مستقیم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز یزد شرکت کرده و در مصاحبه ای اظهار داشت : دفتر هماهنگی قانونی نیست . وی در پاسخ به این سوال که مردم بیش از 11 میلیون رای به آقای بنی صدر داده اند چرا ایشان تضعیف می شود گفت : هیچ کس با تضعیف رئیس جمهور موافق نیست سوال و مشکل این جا است که برخی می خواهند روحانیت را به بهانه های مختلف از صحنه بیرون کرده و به مساجد بفرستند !

وی در مورد استبداد و دیکتاتوری نیز گفت : امام گفته اند که دیکتاتور کیست کسی که نه مجلس را قبول دارد و نه لایحه های آن را نه شورای نگهبان نه شورای عالی قضایی و ...این ها می خواهند اعمال نظر کنند و مجلس تابع آنها باشد این می شود همان مجلس فرمایشی شاه که هر چیز می خواستند تصویب می شد و مجلس ما باید استقلال داشته باشد و تحت تاثیر جوسازی ها قرار نگیرد .

در مورد قانونی بودن دفتر هماهنگی مردم با رئیس جمهور و تامین بودجه آن آیت الله مهدوی کنی گفت : این را باید از خودشان سوال کرد تا آن جا که من می دانم نه دولت آن را تائید کرده و نه خود آقای بنی صدر ، پس به نظر ما قانونی نیست .

طرفداران بنی صدر دولت را قبول ندارند

در پاسخ به این سوال که 11 میلیون نفر به آقای بنی صدر رای داده اند آیا اجازه راهپیمایی به طرفداران ایشان داده می شود اظهار شد : اجازه به همه داده می شود راهپیمایی کنند ، در صورتی که با اطلاع وزارت کشور و مقامات مسئول باشد اما متاسفانه طرفداران ایشان نمی خواهند اجازه بگیرند مثل این که این دولت را قبول ندارند و به رسمیت نمی شناسند چطور می شود دولت و قوه مجریه که رئیس آن آقای بنی صدر هست توجه نداشته باشند و در ثانی راهپیمایی به خاطر چی ؟ اگر هر روز بخواهند راهپیمایی کنند مملکت می شود بی در و پیکر و درهم.

روال کار هیئت سه نفره چگونه بود؟!

آیت الله مهدوی کنی در باره روال کار هیئت سه نفره نیز گفت : ما طبق دستور امام همان طور که فرمودند کسانی که تخلف می کنند از مسئولین یا روزنامه ها یا دیگران که مقصود از تخلف در حوزه مسئولیت ما این است که کسانی را که برخوردشان با مسائل برخورد تشنج آمیز باشد البته ما بررسی محتوای کارها را نمی کنیم که ببینیم مخالف یا موافق قانون است آن مربوط به مراجع قانونی است ولی مسئولیت ما این بود که برخورد مسئولین یا روزنامه ها را با مسائل روز بررسی کنیم که آیا برخوردشان منطقی و سازنده است یا تشنج زا و تفرقه انگیز به دستور امام مرحله اول این بود که نصیحت بکنیم و بخواهیم و تذکر بدهیم که این کار را کردیم و بیش از 2 ماه از سوی افراد مختلف تحت فشار بودیم که شما چرا قاطعیت ندارید ولی ما می خواستیم که خود تشنج زا نباشیم مرحله دوم این بود که اگر باز هم تکرار شود متخلف را به مردم معرفی و مرحله سوم به دادستانی عرضه کنیم که بقیه اش با دادستانی است .

وی اضافه کرد : مسئله روزنامه ها همین بود که ما تذکراتی هم به طور مکرر و هم خصوصی در اطلاعیه های عمومی و بعد هم به دادستانی دادیم این نظر دادستانی بوده است که روزنامه ها را توقیف کند البته معلوم است کسانی که محکوم می شوند باز هم مخالفت می کنند.

وی اظهار داشت : من بارها گفته ام ما حکم بودیم و وقتی ما را حکم و داور معرفی کردید حالا اگر برخلاف میل و عقیده شما حرف زدیم نباید ما را رد کنید برای این که ما که نیامدیم دنبال شما ، حکم برای این است که رفع اختلافات بکند بنابراین رای ما این بوده و لو خلاف عقیده شما باید بپذیرید تا اختلاف تمام شود.(3)

اطلاعیه وزارت امورخارجه درباره بمباران تاسیسات اتمی عراق

وزارت امورخارجه در اطلاعیه ای به بمباران تاسیسات اتمی عراق واکنش نشان داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : آمریکا به نوکر خویش یعنی اسرائیل غاصب دستور داد که تاسیسات اتمی عراق را بمباران کند تا صدام بتواند با تبلیغات و جار و جنجال اذهان توده های عراق و ملت های مسلمان را از جنگ تحمیلی و شکست خویش منحرف سازد و از این میان مفری و گریز گاهی از مخمصه جنگ با ایران اسلامی بیابد .

در بخش دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است : نکته جالب توجه آن که اولا این بمباران با هماهنگی کامل شاه حسین مزدور صورت می گیرد و جنگنده های اسرائیل از فراز اردن پرواز می کنند ، بمباران می کنند و بر می گردند و شاه حسین متوجه نمی شود و جالب این جا است که برای حفظ ظاهر بمباران را محکوم می کنند . (4)

کمک های سوخته شده مردم در خانه تیمی منافقین کشف شد

با کشف یک خانه تیمی مربوط به مجاهدین خلق در منطقه شمیران که فرزندان یکی از وکلای سابق مجلس منحله شورای ملی نیز وابسته به آن بودند چند کامیون وسایل و کالاهای اهدایی مردم به آوارگان جنگی که مقداری از آن را سوزانده بودند به دست آمد.(5)

واردات چای در اختیار دولت قرار می گیرد

با تصویب لایحه دولتی کردن تجارت خارجی در مجلس شورای اسلامی تا پایان سال جاری واردات چای در اختیار دولت قرار می گیرد. این مطلب را علی سعیدلو رئیس کل سازمان چای در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی اعلام کرد .

وی ابتدا پیرامون تولید داخلی و میزان واردات گفت : ما در حدود 32 هزار هکتار در دو استان مازندران و گیلان باغ چای داریم که از این باغ ها در سال حدود 32 هزار تن چای خشک تولید می کنیم که در این رابطه از 113 کارخانه چای سازی که در شمال واقع شده ما برای بهره برداری 85 کارخانه را به کار گرفتیم .  وی در مورد میزان واردات چای نیز گفت : در سال حدود 20 هزار تن چای وارد مملکت می شود که 50 درصد از کشور هند ، 40 درصد از سیلان [سریلانکا] و 10 درصد از دیگر کشورهای آسیایی و آفریقایی وارد می شود.(6)

مجتبی هاشمی توضیح داد ؛ چگونگی برخورد با مهاجمان مسلح در آذربایجان غربی

[سید ] مجتبی [ثمره ] هاشمی سرپرست استانداری آذربایجان غربی در یک مصاحبه مطبوعاتی نحوه برخورد با مهاجمین مسلح در این استان را تشریح کرد. وی در پاسخ به سوالی در زمینه شایعه حضور وی در درگیری چند روز اخیر جاده پیرانشهر – نقده و امکان توطئه ای برای دستگیری یا به شهادت رساندن عده ای از مقامات این استان در درگیری فوق اظهار داشت : به عنوان مسئول استانداری موظف هستم که برای بررسی مشکلات مردم از مناطق استان بازدید کنم و به همین منظور به اتفاق چند تن از فرماندهان نظامی به پیرانشهر رفته بودیم که در بازگشت با ناامنی مواجه شدیم این مشکل با فداکاری برادران سرباز دفع شد و سربازان دلیر ارتش با تعقیب مهاجمان تا صبح روز بعد این حادثه ، با دادن سه شهید و عده ای مجروح قریب 20 نفر از مهاجمان را به هلاکت رسانده و مقادیری اسناد و مدارک مربوط به حزب منحله دمکرات را به دست آوردند.

هاشمی ادامه داد : احتمال می رود گروه های مسلح غیرقانونی قبلا از مسافرت مقامات استان به پیرانشهر آگاهی داشته و این حمله را به منظور اجرای هدف های فاشیستی انجام داده باشند.(7)

آیت الله منتظری : اگر ملیت گرایی می خواستیم شاه بهتر و بیشتر دم از ملیت می زد

صبح دیروز اعضای شوراهای اسلامی کارگران استان فارس و گروهی از اعضای انجمن اسلامی مساجد اصفهان با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کردند. آیت الله منتظری در این دیدار گفت : آیا این جوان های پاکی که زیر تانک ها به شهادت رسیدند شعارشان استقرار لیبرالیسم و ملی گرایی در این مملکت بود؟ وی ادامه داد : اگر ملیت پرستی را می خواستیم که حکومت شاهنشاهی بیشتر از همه دم از ملیت و ملی گرایی می زد . (8)

پشتیبانی مجاهدین خلق از رئیس جمهور

سازمان مجاهدین خلق طی اطلاعیه ای اعلام کرد که همچنان در جهت حمایت از بنی صدر رئیس جمهوری و روزنامه های توقیف شده به ویژه انقلاب اسلامی حرکت می کند.(9)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 420

2- اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 16

3- جمهوری اسلامی ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 4 و 8

4- جمهوری اسلامی ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 8

5- جمهوری اسلامی ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 15

7-  اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 4

9- اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

 انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول