اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چرا امیر انتظام به حبس ابد محکوم شد؟

دادگاه انقلاب اسلامی عباس امیر انتظام را در جرائم زیر : شرکت در توطئه انحلال مجلس خبرگان در مقابله با ولایت فقیه ، تعهد در تفریق بین مسلمین و جدا کردن برادران انقلابی فلسطین و لیبی از حمایت نهضت اسلامی ایران ، فراری دادن سران رژیم فاسد ... مجرم شناخت و او را به حبس ابد محکوم کرد.

چرا امیر انتظام به حبس ابد محکوم شد؟

رخدادهای 21 خرداد 1360

چکیده

  • به دنبال برکناری ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور از فرماندهی کل نیروهای مسلح رهبر انقلاب امروز در حکمی سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را به صورت موقت به فرماندهی نیروهای مسلح منصوب کردند.
  • صبح امروز فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش به اتفاق جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند.
  • ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در اطلاعیه مهمی حمایت قاطعانه خود از قانون اساسی و ولایت فقیه را اعلام کرد .
  • دادگاه انقلاب اسلامی مرکز رای نهایی خود را برای عباس امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت اعلام کرد و او را به حبس ابد محکوم کرد .
  • سخنگوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت و گویی اعلام کرد دکتر نوربخش به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی پیشنهاد شده است .
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در باره تشنجات دو روز اخیر در سطح کشور اطلاعیه ای منتشر و اعلام کرد گروهی از مجاهدین خلق ، جبهه ملی و سلطنت طلب ها در این آشوب ها دستگیر شدند.
  • کمیسیون امورخارجی مجلس گزارش خود در مورد خروج اسناد وزارت خارجه از سوی دفتر رئیس جمهور را تقدیم مجلس کرد .
  • آیت الله منتظری : این آقایان بالاخره باید از راه اسلام و راه گروه های ضد انقلاب یکی را انتخاب کنند.

سرتیپ فلاحی موقتا فرمانده نیروهای مسلح شد

به دنبال برکناری ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور از فرماندهی کل نیروهای مسلح رهبر انقلاب امروز در حکمی سرتیپ فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را به صورت موقت به فرماندهی نیروهای مسلح منصوب کردند. در حکم امام خمینی آمده است : تیمسار ولی فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران تا تعیین تکلیف جانشین فرماندهی نیروهای مسلح ستاد مشترک مجاز است با استفاده از اختیارات مقام رهبری ماموریت ها و وظایف محوله را انجام دهد . (1)

خبر دیگر در این رابطه آن که صبح امروز فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش به اتفاق جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند. پس از این دیدار و به گزارش خبرگزاری پارس سرهنگ فروزان فرمانده ژاندارمری در حالی که مشت خود را به هوا بلند کرده بود در جمع خبرنگاران و دیگر مردمی که در محوطه اقامتگاه امام اجتماع کرده بودند فریاد زد فقط بگوئید فرمانده کل قوا خمینی است و جمعیت حاضر شعار دادند فرمانده کل قوا خمینی . (2)

اطلاعیه مهم ارتش در حمایت از ولی فقیه و قانون اساسی

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی در اطلاعیه مهمی حمایت قاطعانه خود از قانون اساسی و ولایت فقیه را اعلام کرد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : نیروهای زمینی ، هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ماموریت های خود را تحت رهنمودهای امام خمینی رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران با تمام توانایی انجام خواهند داد.

در اطلاعیه دیگری ستاد مشترک ارتش اعلام کرد : سربازان سرور شهیدان حسین بن علی (ع) پیمان بسته اند که تا آخرین قطره خون خویش در تداوم انقلاب اسلامی در خط ولایت فقیه ایستادگی نمایند. نیروی زمینی ارتش نیز در اطلاعیه ای مراتب اعتقاد کامل خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رهبری امام خمینی ابراز داشت و تاکید کرد که همچنان از استقلال و تمامیت ارضی و تداوم جمهوری اسلامی ایران تا سرحد فداکاری و جانبازی پاسداری خواهد کرد. (3)

امیرانتظام به حبس ابد محکوم شد

دادگاه انقلاب اسلامی مرکز رای نهایی خود را برای عباس امیر انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت و سفیر سابق ایران در کشورهای اسکاندیناوی اعلام کرد و او را مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم کرد .

در این حکم دادگاه انقلاب اسلامی عباس امیر انتظام را در جرائم زیر : شرکت در توطئه انحلال مجلس خبرگان در مقابله با ولایت فقیه ، تعهد در تفریق بین مسلمین و جدا کردن برادران انقلابی فلسطین و لیبی از حمایت نهضت اسلامی ایران ، فراری دادن سران رژیم فاسد گذشته و ماموران سیاسی سفارت رژیم شاه در اسرائیل و مقامات عالیرتبه مجلس سنای طاغوت و سرمایه داران صهیونیست تحت تعقیب ، انجام ملاقات ها و تماس های سری و دادن اطلاعات و آگاهی به دشمنان انقلاب و نهضت اسلامی در باره مسائل و مشکلات داخلی و اوضاع سیاسی کشور مجرم شناخت و او را به حبس ابد محکوم کرد.(4)

نوربخش به عنوان رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد شد

سخنگوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفت و گویی اعلام کرد دکتر نوربخش به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی پیشنهاد شده است .  وی گفت : در جلسه فوق العاده دیروز مجمع عمومی بانک ها که به دعوت و ریاست دکتر حسین نمازی وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد در مورد استعفای رئیس کل بانک مرکزی ایران و جانشین وی بحث و بررسی شد و آقای دکتر محسن نوربخش از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران پیشنهاد شد . (5)

دستگیری گروهی از مجاهدین خلق ، سلطنت طلب ها و اعضای جبهه ملی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در باره تشنجات دو روز اخیر در سطح کشور اطلاعیه ای منتشر و اعلام کرد گروهی از مجاهدین خلق ، جبهه ملی و سلطنت طلب ها در این آشوب ها دستگیر شدند. در این اطلاعیه آمده است : به دنبال اعلام نظر هیئت سه نفره حل اختلاف و اقدامات مقامات قضایی در جهت رسیدگی به تخلفات ،  گروهک های فرصت طلب و مزدوران شرق و غرب به بهانه حمایت از متخلفین و برخلاف دستورات صریح امام امت در دو روز گذشته دست به تشنج آفرینی و اغتشاش زده اند که امت مسلمان و انقلابی بر حسب وظیفه شرعی و پاسداری از ثمره خون هزاران شهید با حضور فعال خود در صحنه تاکنون تعدادی از عناصر و عوامل اصلی محرک در تشنجات تهران را دستگیر کرده و این عوامل به کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای انتظامی تحویل دادگاه انقلاب اسلامی مرکز شدند.

بر اساس این اطلاعیه در میان دستگیر شدگان اعضای گروهک مجاهدین خلق ، گروهک منزوی جبهه ملی ، عناصر ضد انقلاب سلطنت طلب و ...حضور دارند. (6)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین در اطلاعیه دیگری به آشوبگران هشدار داده و تاکید کرد : شدیدا هشدار می دهیم که چنان چه به مفسده جویی و تشنج آفرینی ادامه دهند در هر مقامی باشند به فرمان امام امت و طبق وظیفه شرعی و قانونی خود عمل خواهیم کرد و به لطف خدا آن ها را سرجای خود خواهیم نشاند.(7)

گزارش کمیسیون خارجی مجلس در مورد خروج اسناد وزارت خارجه

کمیسیون امورخارجی مجلس گزارش خود در مورد خروج اسناد وزارت خارجه از سوی دفتر رئیس جمهور را تقدیم مجلس کرد .  در این گزارش آمده است : نمایندگان دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال مجلس که چرا اسناد محرمانه را از وزارت خارجه بیرون برده اید گفتند «ما قبول نداریم که در جمهوری اسلامی اسناد سری و محرمانه می تواند وجود داشته باشد چرا باید آن چه در رژیم گذشته محرمانه بوده است حالا هم محرمانه به حساب آوریم و قبول نداریم که اسناد همچنان سری و محرمانه به حساب آید و دست کم برای آقای رئیس جمهور سری نیست »

در این گزارش همچنین تاکید شده است : به نمایندگان رئیس جمهور گفته شد طبق کدام قانون و به چه مجوزی می توان گفت که دیگر اسناد محرمانه نداریم در صورتی که قوانین مربوط به این اسناد سری و محرمانه در وزارت خانه ها و سازمان های دولتی همچنان به قوت خود باقی و لازم الاجرا است و مراعات ضوابط و مقررات لازمه احترام به نظام است .

کمیسیون خارجی مجلس در گزارش خود ادامه داده است : دسترسی به اسناد سری و محرمانه از سوی مقامات مسئول که قانونا مجازند که از آن ها اطلاع پیدا کنند باید طبق ضوابط قانونی صورت گیرد و جهت اخراج چنین مدارکی بدون اطلاع مسئولان مربوطه قابل سوال است . (8)

آیت الله منتظری : آقایان باید از میان اسلام و ضد انقلاب یکی را انتخاب کنند

در رابطه با بیانات اخیر امام خمینی از سوی آیت الله منتظری تلگرامی خطاب به رهبر انقلاب ارسال شد .  آیت الله منتظری در این تلگرام تاکید کرده است : این ها نتوانسته اند تاکنون ابعاد حرکت عمیق مردم را درک کنند و هنوز در محاسبات ارتجاعی و وارداتی خود شرایط سیاسی اجتماعی حدود 30 سال پیش را در نظر می گیرند.

در ادامه این تلگرام آمده است : این ها باید بدانند که مردم از روابط پنهانی آنان با گروه های منحرف و وابسته آگاهند و اگر موقتا سکوت کرده اند فقط به حرمت مقام رهبری و شرایط حساس جنگ بوده است این آقایان بالاخره باید از راه اسلام و راه گروه های ضد انقلاب یکی را انتخاب کنند دیگر زمان سازش و معامله سیاسی با هرگروه وابسته به شرق و یا غرب گذشته و تا کی با خون شهدای عزیز ما بازی و سوء استفاده می شود. (9)

زلزله شدید در کرمان ؛ هزاران نفر جان باختند

زلزله شدیدی امروز گلباف کرمان را لرزاند و بر اثر این زمین لرزه متاسفانه هزاران نفر از هموطنانمان جان باختند. در ساعت ۱۰ و ۵۶ دقیقه و ۲۳ ثانیه امروز زلزله‌ای به قدرت ۸ / ۶ ریشتر در فاصله ۸۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران در منطقه گلباف کرمان به وقوع پیوست که بر اثر آن بیش از ده هزار نفر کشته یا مجروح و مفقودالاثر شدند و حدود ۹۵ درصد از ساختمان ها و منازل شهر پانزده هزار نفری گلباف ویران گردید.(10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 421

2-  اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 1 و 2

4- اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 13

8- اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 21 خرداد 1360 ، صفحه 13

10- مطبوعات کشور ، 23 خرداد 1360 و صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 422

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول