اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

قانون را اجرا نمی کنم!

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در نامه ای به نخست وزیر تاکید کرد مصوبه مجلس مبنی بر تصدی وزارت خانه های بی وزیر از سوی شما غیرقانونی بوده و قابل اجرا نیست!

قانون را اجرا نمی کنم!

رخدادهای 19 خرداد 1360

چکیده

  • طی حکمی از سوی امام خمینی رهبر انقلاب آیت الله محمد مهدی موحدی کرمانی به سمت رئیس دایره سیاسی ایدئولوژیک شهربانی منصوب شد .
  • دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح بعد از ظهر دیروز وارد کرمانشاه شده و مورد استقبال قرار گرفت .
  • بنی صدر: قطعا با این انسجام و وحدت و یکپارچگی به یاری خداوند بزرگ دشمن را به زودی از تمام مناطق اشغال شده کشور خواهیم راند.
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در نامه ای به نخست وزیر تاکید کرد مصوبه مجلس مبنی بر تصدی وزارت خانه های بی وزیر از سوی شما غیرقانونی بوده و قابل اجرا نیست !
  • رئیس جمهور در نامه ای به امام خمینی مدعی شد گروهی اوباش به ریاست هادی غفاری به به دفتر هماهنگی های مردم با رئیس جمهور حمله کرده و آن جا را فتح و جوانان مشغول در این مرکز را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.
  • در ارتباط با سخنان دیروز امام خمینی رهبر انقلاب از سوی سپاه پاسداران انقلاب و کمیته مرکزی انقلاب اسلامی اطلاعیه هایی منتشر شد .

درگیری های پراکنده دیروز تهران با حضور مردم این شهر خنثی شد .

به دنبال توقیف چند روزنامه 77 نماینده مجلس در اطلاعیه ای خواستار رسیدگی به وضع این روزنامه ها شدند.

دادستانی انقلاب مرکز با انتشار اطلاعیه ای به چاپ خانه های سراسر کشور اخطار کرد از چاپ هرگونه نشریه ، جریده و اطلاعیه های ممنوعه خودداری کنند در غیر این صورت مورد پیگرد قرار خواهند گرفت .

بهزاد نبوی سخنگوی دولت در مصاحبه ای مطبوعاتی با اشاره به توقیف چند روزنامه گفت : این روزنامه ها از فرمان امام تخلف کرده و از نظر شرعی و قانونی قابل پیگرد هستند.

اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی مرکز در گفت و گویی اعلام کرد تخلف از نظرات هیئت حل اختلاف تخلف از فرمان امام است.

سرپرست جدید سیاسی ایدئولوژیک شهربانی منصوب شد

طی حکمی از سوی امام خمینی رهبر انقلاب آیت الله محمد مهدی موحدی کرمانی به سمت رئیس دایره سیاسی ایدئولوژیک شهربانی منصوب شد . (1)

رئیس جمهور : دشمن را به زودی از مناطق اشغال شده خواهیم راند

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح بعد از ظهر دیروز وارد کرمانشاه شده و مورد استقبال تنی چند از فرماندهان نظامی قرار گرفت .  بنی صدر در مصاحبه ای اعلام کرد : قطعا با این انسجام و وحدت و یکپارچگی به یاری خداوند بزرگ دشمن را به زودی از تمام مناطق اشغال شده کشور خواهیم راند. وی  سپس به اتفاق جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش ، وزیر دفاع و فرمانده نیروی زمینی از فرودگاه کرمانشاه مستقیما به ستاد فرماندهی عملیات غرب رفت. رئیس جمهور آنگاه در محل قرار گاه مقدم نیروی زمینی ارتش طی جلسه ای آخرین تحولات جبهه های جنگ در غرب کشورمان را مورد بررسی قرارداد.(2)

بنی صدر : قانون را اجرا نمی کنم !

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در نامه ای به نخست وزیر تاکید کرد مصوبه مجلس مبنی بر تصدی وزارت خانه های بی وزیر از سوی شما غیرقانونی بوده و قابل اجرا نیست ! در بخشی از این نامه آمده است : مصوبه فوق به منزله تائید مجلس شورا تلقی میشود و حق رئیس جمهوری در تصویب این انتصاب محفوظ است . این جانب با سرپرستی شما در وزارت خانه های بی وزیر موافقت ندارم و آن را تصویب نمی کنم بنابراین تعیین 4 معاون وزارت امور خارجه از طرف شما خلاف قانون و بی اعتبار است . (3) گفتنی است مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان مورد تائید قرار گرفته و لازم الاجرا است .

از سوی دیگر رئیس جمهور در نامه ای به امام خمینی مدعی شد گروهی اوباش به ریاست هادی غفاری به به دفتر هماهنگی های مردم با رئیس جمهور حمله کرده و آن جا را فتح و جوانان مشغول در این مرکز را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. بنی صدر افزوده است : آیا این است قانونی که باید اجرا شود؟!(4)

اعلام آمادگی سپاه پاسداران و کمیته ها برای اجرای دستور امام

در ارتباط با سخنان دیروز امام خمینی رهبر انقلاب از سوی سپاه پاسداران انقلاب و کمیته مرکزی انقلاب اسلامی اطلاعیه هایی منتشر شد . در بخشی از اطلاعیه سپاه آمده است : پاسداران انقلاب این خاضعان در مقابل قانون و نیروهای میلیونی بسیج همچون گذشته تنها راه پیروزی را در گرو تبعیت از ولایت فقیه دانسته و بدون هیچ گونه شائبه گروه گرایی برآنند تا سراسر مملکت رسول الله هرگونه تخلف از فرامین امام را قاطعانه جلوگیری نموده و افراد خاطی را به دادگاه های انقلاب و مقامات مسئول تحویل دهند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است : به تمام افراد و گروه ها اعلام می شود تا فرصت از دست نرفته چشم دل بازکرده و نصایح پدرانه امام امت را که تنها راه پیروزی بر مشکلات و نیز پیروزی در جنگ است پذیرا شده و به آغوش ملت بازگردند. (5)

مردم درگیری های موضعی تهران را خنثی کردند

درگیری های پراکنده دیروز تهران با حضور مردم این شهر خنثی شد .  ساعت ده صبح دیروز گروهی در حدود 500 الی 700 نفر به عنوان اعتراض به توقیف نشریاتی که از سوی دادستانی انقلاب تهران صورت گرفته بود و به طرفداری از رئیس جمهور و در حالیکه عکس هایی از بنی صدر در دست داشتند از شمال خیابان ناصر خسرو به طرف جنوب این خیابان حرکت کردند.

در پیشاپیش تظاهرکنندگان گروه دیگری در حدود 700 نفر در حالی که تصاویری از امام خمینی و آیات بهشتی و خامنه ای در دست داشتند با دادن شعارهای گوناگون به طرف تقاطع خیابان ناصر خسرو و بازار در حرکت بودند. تظاهرات پراکنده ساعت ها در اطراف خیابان های ناصر خسرو ، میدان 15 خرداد ، خیابان صوراسرافیل و خیام و میدان امام خمینی ادامه داشت .

گفتنی است بعد از ظهر دیروز نیز گروهی 200 نفره از حامیان رئیس جمهور در حالی که شعار می دادند «درود بر خمینی ، سلام بر بنی صدر»! از مقابل دادگستری به طرف بازار حرکت کردند. این عده در حالی که عکس هایی از بنی صدر در دست داشتند پس از عبور از خیابان صوراسرافیل در مقابل میدان 15 خرداد اجتماع کردند و به دادن شعار های گوناگون پرداختند.

گفته می شود گروهی از حامیان رئیس جمهور به طرف پاسگاه کلانتری 13 واقع در میدان ارک حمله کردند و قصد تصرف آن مکان را داشتند که پاسداران و ماموران انتظامی برای متفرق کردن آن ها مبادرت به تیراندازی هوایی و پرتاب گاز اشک آور کردند که در اثر این تیراندازی هوایی تظاهرکنندگان متفرق شدند.(6)

77 نماینده مجلس خواستار رسیدگی سریع به وضع روزنامه های توقیفی شدند

به دنبال توقیف چند روزنامه 77 نماینده مجلس در اطلاعیه ای خواستار رسیدگی به وضع این روزنامه ها شدند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از هیئت محترم حل اختلاف که در اجرای فرامین امام امت روزنامه های متخلف را معرفی کرده اند و روزنامه های مزبور توسط دادستانی انقلاب توقیف موقت شده اند از شورای عالی قضایی مجدانه خواستاریم که هر چه سریع تر وضعیت روزنامه های توقیف شده در دادگاه ها مورد رسیدگی قرار گیرد و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی می خواهیم با ضبط و پخش جلسات دادگاه ملت رشید و شهید داده ایران را در جریان کامل این امر قرار دهند تا فرصت طلبان نتوانند به عنوان متولیان انحصاری آزادی ، احساسات پاک مردم را بازیچه هوس هایشان قراردهند.(7)

اخطار دادستانی انقلاب به چاپخانه های سراسر کشور

دادستانی انقلاب جمهوری اسلامی مرکز با انتشار اطلاعیه ای به چاپ خانه های سراسر کشور اخطار کرد از چاپ هرگونه نشریه ، جریده و اطلاعیه های ممنوعه خودداری کنند در غیر این صورت مورد پیگرد قرار خواهند گرفت .  در این اطلاعیه آمده است : به دنبال توقیف روزنامه های متخلف از موازین قانونی توسط دادستانی انقلاب جمهوری اسلامی مرکز و در پی تلاش پیگیر نیروهای مومن به انقلاب ساعت ده و نیم بامداد دیروز چاپخانه های لوحه که مشغول چاپ مخفیانه روزنامه انقلاب اسلامی بود مورد شناسایی و توقیف شد . در این رابطه حدود 20 هزار نسخه از این روزنامه موقوفه که توسط آن چاپخانه چاپ شده بود به دادستانی انقلاب منتقل شد . (8)

بهزاد نبوی : روزنامه های متخلف قابل تعقیب هستند

بهزاد نبوی سخنگوی دولت در مصاحبه ای مطبوعاتی با اشاره به توقیف چند روزنامه گفت : این روزنامه ها از فرمان امام تخلف کرده و از نظر شرعی و قانونی قابل پیگرد هستند. وی اظهار داشت : چون امام تاکید داشتند و تکلیف شرعی کردند که مسائل تشنج آفرین را مطرح نکنند و متاسفانه این روزنامه ها به این فرمان توجه نکرده اند و از نظر قانونی هم به اندازه کافی مرتکب خلاف شده بودند و حتی اگر از نظر شرعی هم این روزنامه ها مورد تعقیب قرار نگیرند از قانون مطبوعات تخطی کرده اند و قابل تعقیب هستند.

بهزاد نبوی در مورد اختلافات موجود نیز گفت : مردم گوششان به این اختلافات  بدهکار نیست راهپیمایی 15 خرداد مسیر مردم را نشان داد آنان از هرنوع حرکت تفرقه افکنانه و خلاف مسیر رهبر انقلاب و ولایت فقیه بیزار هستند و به دنبال امام حرکت می کنند.(9)

لاجوردی : تخلف از نظرات هیئت حل اختلاف تخلف از فرمان امام است 

اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی مرکز در گفت و گویی اعلام کرد تخلف از نظرات هیئت حل اختلاف تخلف از فرمان امام است.  وی گفت : همه مردم می دانند که قلم به دستان و روزنامه های غرب چه بلایی به سر ما آورده اند و همه می دانند که در پی این تخریب ها هیئتی به نام حل اختلاف از سوی امام امت بر رسیدگی و حل  اختلاف مسئولین تشکیل شد و این هیئت پس از بررسی کار روزنامه ها متخلفین را مشخص کرد و سپس به مقامات قضایی داد تا وضع را مشخص کند .

لاجوردی گفت : یا باید به رای هیئت حل اختلاف که در حقیقت بیانگر محتوی و مضمون گفت های امام است احترام گذاشت یا نه و حداقل بی اعتنایی به گفته های هیئت حل اختلاف تخلف از حرف امام است و لذا بنا به وظیفه شرعی و میهنی موظف شدیم به وضع روزنامه های متخلف رسیدگی و آن ها را توقیف کنیم .

دادستان انقلاب اسلامی مرکز گفت : این که بعد از توقیف روزنامه انقلاب اسلامی تلاش داشتند باز آن را منتشر کنند یک اقدام غیرقانونی بوده و آیا این که در شماره غیرقانونی چاپ شده از هر ایرانی خواسته شده است یک روزنامه انقلاب اسلامی شود این دعوت مردم به قانون شکنی نیست؟(10)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 16

2-  اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 2 ، بنی صدر در خاطرات خود به صراحت می گوید در کرمانشاه با تنی چند از فرماندهان نظامی بر سر امکان موفقیت یک کودتای نظامی مذاکراتی داشته است . او از پیشنهادهایی سخن می گوید که بر اساس آن قرار بود با صدام مذاکره شود تا در طول کودتا دست به اقدامی در جبهه ها نزند تا نیروهای تحت امر بنی صدر به تهران رفته و کودتا را به سرانجام برسانند ولی چون به صدام نمی توانستند اعتماد کنند و از سوی دیگر حضور نهادهای انقلابی چون سپاه و وفاداری گروه کثیری از مردم به انقلاب و امام مانع موفقیت این کودتا بود از انجام آن صرف نظر کرده اند ! دو روز پس از حضور بنی صدر در کرمانشاه حضرت امام خمینی وی را از فرماندهی کل نیروهای مسلح برکنار کردند . بنی صدر در خاطرات خود در عین حال که از امکان سنجی کودتا سخن می گوید و به صراحت امکان موفقیت این کودتا را رد می می کند ولی در عین حال اقدام امام نسبت به برکناری خود را ناشی از اخبار کذبی می داند که این گونه به امام القا می کرد که بنی صدر قصد کودتا دارد ! این خود تناقض گویی بنی صدر را عیان می سازد . سوال از بنی صدر آن است که اگر کودتا امکان موفقیت داشت آیا او دست به آن می زد یا نه ؟ جواب بر اساس آن چه در خاطرات بنی صدر آمده مثبت است ولی چون او از جان خود بیمناک بود چنین ریسک خطرناکی را نپذیرفت . از سوی دیگر آیا به یک فرمانده نظامی که از مخیله او طرحی با نام «امکان سنجی موفقیت یک کودتا» عبور کند ولو نتیجه این امکان سنجی منفی باشد می توان اعتماد نموده و او را برکنار نکرد؟!

3- اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 20 خرداد 1360 ، صفحه 2 ، فارغ از صحت یا کذب ادعای بنی صدر در مورد هادی غفاری با گذشت نزدیک به 33 سال از آن روزها آن چه امروز عیان شده تندروی افرادی چون هادی غفاری در مقطعی از تاریخ انقلاب است که ضربات بعضا جبران ناپذیری را بر پیکره این نظام مقدس وارد کرده است . هادی غفاری امروز با گذشت نزدیک به سه دهه از آن روزها بر تندروی خود اعتراف کرده و حتی از انقلابی بودن خود توبه می کند . او در مصاحبه ای با نسیم بیداری می گوید دوستان اصولگرا اشتباهات ما را در دفاع از ولایت فقیه تکرار نکنند ! و این خود هروله آقایان بین افراط و تفریط را در طول سه دهه پیش به عیان نشان می دهد.آن چه با خواندن مواضع گذشته و حال امثال هادی غفاری به ذهن انسان خطور می کند دیالوگی ماندگار در فیلم تاریخی مختارنامه است که در آن حضرت مختار به رفاعه می گوید : من بنا ندارم ثمره قیام شیعه را با تندروی‌ها و ندانم کاری‌ها نابود کنم. شیعه از دست فتواهای ناسنجیده امثال شما کم غرامت نداده. هیچوقت ضرورت‌های زمانه خود را درک نکردید! اگر بگویم خون مسلم بن عقیل به گردن امثال شماست اغراق نکرده‌ام. هیچوقت، هیچوقت بر صراط عدالت حرکت نکرده‌اید. نه در عین‌الورده، نه در کربلا و نه امروز. همیشه یا افراط کرده‌اید یا تفریط. اگر خود را شیعه علی می‌دانید و اگر می‌خواهید حکومت یاران علی بعد از سی سال شکست و تلخ کامی نتیجه بدهد بروید و با خود و خدایتان خلوت کنید و در کاری که در آن جاهلید و علم ندارید دخالت نکنید و فتواهای صد من یک غاز ندهید...» سخن در این زمینه بسیار است و انشاء الله در آینده بدین مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

5- اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 16

8-  اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 16

9- اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 16

10- اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول