اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

وقتی کاسه صبر امام لبریز شد

امام خمینی: همه بدانند که آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم، آن روزی که من احساس خطر برای اسلام بکنم، آن روز این‌طور نیست که باز من بنشینم نصیحت کنم؛ دست همه را قطع خواهم کرد.

وقتی کاسه صبر امام لبریز شد

رخدادهای 18خرداد 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز در جمع اقشار مختلف مردم به توطئه گران شدیدا اخطار داده و بر ضرورت قانون گرایی تاکید کردند.
  • دیکتاتوری همان است که نه به مجلس سر فرود می‌آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شورای نگهبان و نه به تأیید شورای نگهبان و نه به قوه قضائیه و نه به دادستانی و نه به شوراهای دادستانی و همین‌طور به همه ارگانها.
  • این را باید همه بدانند که آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم، آن روزی که من احساس خطر برای اسلام بکنم، آن روز این‌طور نیست که باز من بنشینم نصیحت کنم؛ دست همه را قطع خواهم کرد.
  • عصر دیروز با حضور ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و گروهی از طرفدارانش د فتر هماهنگی و همکاری های مردم با رئیس جمهور در همدان گشایش یافت .
  • بنی صدر با اشاره به توقیف روزنامه انقلاب اسلامی اظهار داشت : همه جوانان در سراسر کشور باید در مقابل این قانون شکنی آشکار به مقاومت و استقامت برخیزند در همه جا باید بازگو کننده نظرها و کارنامه رئیس جمهوری خود باشید.
  • به دنبال توقیف روزنامه انقلاب اسلامی روزنامه اطلاعات به ابوالحسن بنی صدر پیشنهاد داد تا کارنامه خود را که به صورت روزانه در جریده انقلاب اسلامی منتشر می کرد از این پس در روزنامه اطلاعات منتشر نماید !
  • اسامی چند تن از ایرانیانی که در رابطه با معامله 56 میلیون دلاری اسلحه دستگیر شده و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند در مصاحبه مطبوعاتی صبح امروز بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت فاش گردید .
  • آیت الله بهشتی : یکی از دستاوردهای این انقلاب عظیم زدودن حالت نامطلوب تسلیم در جامعه ما است .
  • در حمله گروهک های مسلح غیرقانونی به شهرمهاباد 4 نفر از افراد بی دفاع این شهر به شهادت رسیدند و 18 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
  • رژیم اشغالگر قدس بعد از ظهر امروز رسما اعلام کرد که هواپیماهای اسرائیل روز یکشنبه نیروگاه اتمی عراق را در نزدیکی بغداد بمباران کرده اند .

در کشوری که قانون حکومت نکند اسلامی نیست

امام خمینی رهبر انقلاب امروز در جمع اقشار مختلف مردم به توطئه گران شدیدا اخطار داده و بر ضرورت قانون گرایی تاکید کردند. اهم نکات مطرح در سخنرانی مهم رهبر انقلاب عبارت است از ؛

- من در اول این سال اعلام کردم که این سال را باید ما سال اجرای قانون بدانیم و با قانون طوری عمل کنیم که هم اسلام و هم دنیا، کارهای مارا یک رفتار صحیح بداند. در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً، قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی‌توانیم اسلامی حساب کنیم.

کسانی که با قانون مخالفت کنند مخالف اسلام هستند

- کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند اینها با اسلام مخالفت می‌کنند. کسانی که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می‌کنند، اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می‌کنند.

- اگر همه اشخاصی که در کشورمان هستند و همه گروه‌هایی که در کشور هستند و همه نهادهایی که در سرتاسر کشور هستند به قانون خاضع بشویم و قانون را محترم بشمریم، هیچ اختلافی پیش نخواهد آمد. اختلافات از راه قانون شکنی ها پیش می‌آید.

شما باید خودتان را با قانون تطبیق دهید نه قانون خودش را با شما !

- نباید چنانچه یک‌ قانونی بر خلاف نظر من بود، من بیایم بیرون و هیاهو کنم که من این قانون را قبول ندارم، این قانون خوب قانونی نیست. قانون خوب است، شماها باید خودتان را تطبیق بدهید با قانون، نه قانون [خودش را] با شما تطبیق بدهد. اگر قانون بنا باشد که خودش را تطبیق بدهد با یک گروه، تطبیق بدهد با یک جمعیت، تطبیق بدهد با یک شخص، این قانون نیست.

دیکتاتوری همان است که ...

- دیکتاتوری همان است که نه به مجلس سر فرود می‌آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شورای نگهبان و نه به تأیید شورای نگهبان و نه به قوه قضائیه و نه به دادستانی و نه به شوراهای دادستانی و همین‌طور به همه ارگانها. قانون معنایش این است که [همه‌] چیزها [را] به حسب قانون اسلامی، به حسب قانون کشوری که منطبق با قوانین اسلام است، همه را، وظیفه‌شان را قانون معین کرده. بعد از آنکه قانون وظیفه را معین کرد، هرکس بخواهد که برخلاف او عمل بکند، این یک دیکتاتوری است.

اگر برای جمهوری اسلامی احساس خطر بکنم دیگر نصیحت نمی کنم

- من تا آنجایی که بتوانم، تا آنجایی که اخلاق اسلامی اقتضا می‌کند که همه اینها را به آرامش دعوت کنم، همه گروهها و گروهکها را به آرامش دعوت کنم، همه افراد را به آرامش دعوت کنم، عمل خواهم کرد، نصیحت خواهم کرد، نصیحت برادرانه خواهم کرد، نصیحت خاضعانه خواهم کرد، لکن این را باید همه بدانند که آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم، آن روزی که من احساس خطر برای اسلام بکنم، آن روز این‌طور نیست که باز من بنشینم نصیحت کنم؛ دست همه را قطع خواهم کرد.

هر کس سخنرانی تشنج آمیز بکند او را جای خودش می نشانم

- اگر کسانی در اطراف کشور سخنرانی کنند و سخنرانی آنها اسباب تشنج بشود، آن شخص، هرکس میخواهد باشد، هر مقامی می‌خواهد باشد، من او را به جای خودش می‌نشانم، قبل از اینکه شورش پیدا بشود من او را به جای خودش می‌نشانم.

حتی اگر من ایجاد تشنج کنم پاسدارها باید مرا دستگیر کنند

- امروز اعلام می‌کنم به اینهایی که در اطراف می‌روند و صحبت می‌کنند - و از قراری که به من اطلاع دادند، این گروهکهای فاسد هم فرصت را به دست آوردند و می‌خواهند راهپیمایی کنند - قوای نظامی و انتظامی و پاسدارها باید به‌طور جد از سخنرانیهایی که این‌طور هستند، جلوگیری کنند و سخنرانهایی که این‌طور هستند، دستگیر کنند. اگر من هم سخنرانی کردم که مخالف با دستور اسلام بود و برای ایجاد تشنج و برای گرفتار کردن ملت مسلمان ما، که خونها داده است در راه اسلام، اگر من هم این کار را بکنم، موظف شرعی هستند این ارگانهای انتظامی و نظامی که من را بگیرند و به دادگاه بسپرند، این استثنا ندارد.

- من اگر کسی با آرامش مخالفت کند با او سخت عمل خواهم کرد و این یک وظیفه شرعی است که بر عهده همه ما هست و بر عهده من هم هست.(1)

بنی صدر : در برابر تمایل شدید به استبداد مقاومت کنید

عصر دیروز با حضور ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و گروهی از طرفدارانش د فتر هماهنگی و همکاری های مردم با رئیس جمهور در همدان گشایش یافت . به گزارش پارس بنی صدر در اجتماع مردم همدان که در این محل اجتماع کرده بودند گفت : در این لحظات جز استقامت هیچ راه دیگری برای نجات کشور وجود ندارد .

بنی صدر با اشاره به توقیف روزنامه انقلاب اسلامی اظهار داشت : همه جوانان در سراسر کشور باید در مقابل این قانون شکنی آشکار به مقاومت و استقامت برخیزند در همه جا باید بازگو کننده نظرها و کارنامه رئیس جمهوری خود باشید.وی افزود : سرتاسر ایران باید در برابر تمایل شدید به استبداد مقاومت کند.هر کدام از شما جوانان یک شماره از انقلاب اسلامی بشوید و در سرتا سر کشور حقایق را به یکدیگر بازگو کنید و نگذارید ثمره انقلاب شما را این گونه مفت از دست شما به در آورند.

رئیس جمهور با اشاره به این نکته که من به عنوان رئیس جمهوری منتخب شما در دفاع از قانون با تمام قوا ایستاده ام گفت : من در کنار شما و برای آرمان های شما ایستاده ام و یقین دارم پیروزی نزدیک است .

برای من هیچ مسئله ای جز اجرای دقیق قانون مسئله نیست !!

بنی صدر همچنین در اجتماع گروهی از طرفداران خود گفت : با توجه به این حرکت امروز شما من مایلم با قاطعیت و با صداقت و صراحت به شما بگویم برای من به عنوان رئیس جمهوری هیچ مسئله ای جز اجرای دقیق قانون مسئله نیست و تا اجرای کامل قانون با تمام توان ایستاده ام و مقاومت میکنم. (2)

به دنبال تعطیلی روزنامه انقلاب اسلامی ؛ پیشنهاد ویژه روزنامه اطلاعات به بنی صدر

به دنبال توقیف روزنامه انقلاب اسلامی روزنامه اطلاعات به ابوالحسن بنی صدر پیشنهاد داد تا کارنامه خود را که به صورت روزانه در جریده انقلاب اسلامی منتشر می کرد از این پس در روزنامه اطلاعات منتشر نماید !

روزنامه اطلاعات در صفحه اول امروز خود آورده است : روزنامه اطلاعات از مدت ها پیش به طرق مختلف و مکرر از جمله تماس تلفنی سرپرست موسسه اطلاعات با آقای بنی صدر یا درخواست و ارسال پیغام از طریق آقای جعفری مدیرمسئول روزنامه انقلاب به شخص رئیس جمهور پیشنهاد داده است که اجازه دهند علاوه بر مجموع اخبار و مصاحبه ها و سخنرانی هایی که در اطلاعات به طور معمول از ایشان چاپ می شود کارنامه رئیس جمهور نیز چاپ شود.

در ادامه این نوشتار آمده است : ما بارها آمادگی خود را برای چاپ کارنامه ایشان اعلام کرده ایم و بارها نیز گفته ایم که اگر بنا است کارنامه رئیس جمهور بخصوص در شرایطی که فرماندهی کل قوا در وضعیت حساس جنگ کنونی را نیز به عهده دارد در روزنامه چاپ شود چه بهتر که روزنامه های دیگر نیز آن را چاپ کنند و ملت را بیشتر در جریان مسائل جنگ و فرماندهی و مسائل مهم دیگر قرار دهند.

روزنامه اطلاعات همچنین تاکید کرده است : با این وصف اکنون نیز همان پیشنهاد سابق خود را تکرار می کنیم و از شخص آقای رئیس جمهور می خواهیم که کارنامه و دیگر مطالب و اظهارات خود را در اختیار روزنامه اطلاعات قرار دهند ...ما نیز در پذیرش و انعکاس آن برای مردم احساس وظیفه می کنیم . (3)

مسئولین کلاه برداری 56 میلیون دلار اسلحه معرفی شدند

اسامی چند تن از ایرانیانی که در رابطه با معامله 56 میلیون دلاری اسلحه دستگیر شده و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند در مصاحبه مطبوعاتی صبح امروز بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت فاش گردید . نبوی اظهار داشت : مسئول اصلی امضای قرارداد 56 میلیون دلاری خرید اسلحه سرتیپ فریور معاون وزارت دفاع بوده است که در حال حاضر به اتهام دست داشتن در کودتا زندانی است و مسئولیت خریدهای ارتش را برعهده داشت .

سخنگوی دولت در مصاحبه مطبوعاتی امروزخود با اشاره به این که در این قرارداد اشکالات زیادی وجود داشته است گفت : شخص دومی که در این رابطه دستگیر شده کریم میناچی [برادر زاده ناصر میناچی وزیر سابق ارشاد] است وی مدیرعامل شرکتی است که در رابطه با شرکت پانامایی در این خریدها دست داشت .

بهزاد نبوی گفت : سومین نفر آقای بهنام کاردار سفارت ایران در اسپانیا است که با عنوان نماینده وزارت دفاع در این کار قصور کرده زیرا قبل از این که جنس را مشاهده کند حمل آن را به ایران گواهی کرده و هم اکنون دستگیر شده است .

بهزاد نبوی اضافه کرد : از پولی که در این قرارداد مورد معامله قرار گرفته تقریبا 35 میلیون دلار را بازپس گرفته ایم و تلاش هایی در جریان است تا باقی مانده پول ها که توقیف شده است به ایران بازگردانده شود.(4)

آیت الله بهشتی : در اسلام ارزش جهاد با هدف آن شناخته می شود

سمینار یک هفته ای جنگ و جهاد در اهواز کار خود را طی شرایطی آغاز کرد که رزمندگان فاتح در جبهه های نبرد حق علیه باطل هر ساعت زیباترین صحنه های جهاد و شهادت را می آفرینند.

آیت الله بهشتی طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت : یکی از دستاوردهای این انقلاب عظیم زدودن حالت نامطلوب تسلیم در جامعه ما است ما در انقلاب آموختیم که یک انسان متعهد وقتی که به آرمانش و ایمانش تجاوز می شود نباید آرام بنشیند و تسلیم شود ما فهمیدیم که جنگیدن یک کمال است و ترسیدن از رزم یک نقص است .

وی ادامه داد : خداوند به ما این قوه قهریه را داد تا خشم و قهر انقلابی داشته باشیم اگر انسان در راه خدا غضب کند کمال است و اگر در راه دفاع از حقوقش نیز غضبناک شود نیز کمال است  اما اگر انسان در راه سرپیچی از رعایت حق دیگران دچار خشم و غضب خودخواهانه شود این نقص است .(5)

درگیری شبانه در مهاباد

در حمله گروهک های مسلح غیرقانونی به شهرمهاباد 4 نفر از افراد بی دفاع این شهر به شهادت رسیدند و 18 نفر دیگر نیز زخمی شدند. مهاجمان با استفاده از خمپاره انداز و دیگر سلاح های سنگین از ساعت 19 و 30 دقیقه روز جمعه تا ساعت 6 بامداد روز شنبه مقر سپاه پاسداران و دیگر نقاط شهر مهاباد را به شدت مورد حمله قرار دادند. در جریان این حمله دو پاسدار زخمی شدند و برای درمان به هلال احمر ارومیه منتقل شدند.(6)

جزئیات گروگان گیری فرماندار و اعضای نهادهای انقلابی فیروزآباد

سه تن از اعضای نهاد انقلابی هیئت واگذاری زمین فیروزآباد فارس که توسط ایادی مسلح خوانین و فئودال های منطقه به گروگان گرفته شده بودند پس از آزادی چگونگی وقایع را بازگو کردند. در پی کشف 600 هکتار اراضی غیر قانونی خشخاش ژاندارمری فیروزآباد برای از بین بردن مزارع مذکور در بخش های دادنجان ، چنار سوخته ، سرخی و مه کوپه اقداماتی انجام داد.

روز چهارشنبه 6 خرداد ماه جاری فرماندار فیروزآباد که عازم بازدید از منطقه شده بود برای امحای کامل این مزارع اقدام می کند . هنگامی که فرماندار فیروزآباد و همراهان در حال بازگشت به فیروزآباد بودند در نزدیکی اردوگاه خان قشقایی افراد مسلح خوانین جلوی آنان را گرفتند و پس از بازرسی بدنی و جست وجوی داخل اتومبیل ها حدود 25 نفر را دستگیر کردند و با خود به داخل اردوگاه بردند. با گذشت چند روز و مشخص شدن این موضوع که مسئولان استان فارس به خوانین باج نخواهند داد گروگان ها از جمله فرماندار فیروزآباد آزاد شدند.(7)

اسرائیل پایگاه اتمی عراق را منهدم کرد

رژیم اشغالگر قدس بعد از ظهر امروز رسما اعلام کرد که هواپیماهای اسرائیل روز یکشنبه نیروگاه اتمی عراق را در نزدیکی بغداد بمباران کرده اند . در این اعلامیه جزئیات این حمله فاش نشده است اما منابع اطلاعاتی آمریکا اظهار داشته اند که در این حمله 15 هواپیمای اف 15 و اف 16 شرکت داشته اند. اسرائیل در توجیه این حمله ناگهانی ادعا کرده است که این راکتور قادر به تولید بمب اتمی بوده که بی شک هدف نهایی آن حمله به ما بوده است .

در بغداد بلافاصله پس از بمباران تاسیسات اتمی تموز فرماندهی عراق تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که به زودی اعلامیه بسیار مهمی درباره حمله غافلگیرانه اسرائیل منتشر خواهد شد. عراق ضمنا از شورای وزیران کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد که برای بررسی این مسئله جلسه فوری فوق العاده تشکیل دهد.

کشورهای غربی نیز این حمله را محکوم کرده اند . یک مقام آگاه در پاریس گفته است فرانسه که در ایجاد تاسیسات اتمی عراق نقش مهمی به عهده داشته است عکس العمل شدیدی در برابر اسرائیل نشان خواهد داد.(8)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 14 ، صفحه 412 - 418

2- اطلاعات ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 4

6-  اطلاعات ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 4

7-  اطلاعات ، 18 خرداد 1360 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 19 خرداد 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول