اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پاسخ جالب آیت الله بهشتی به شبهه بنی صدر

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور گفته است قاضی نمی تواند عضو حزب باشد ولی رئیس دیوان عالی کشور عضو حزب جمهوری اسلامی است جوابی چند بعدی دادند.

پاسخ جالب آیت الله بهشتی به شبهه بنی صدر

رخدادهای 14 خرداد 1360

چکیده

  • آیت الله اشراقی نماینده رئیس جمهور در هیئت حل اختلاف در نامه ای به رئیس جمهور : اینجانب مکرر به شما تذکر داده ام که چه خوب است مسئولین به عوض طرح مناقشات به رفع مشکلات بپردازند و با دانایی و توانایی دو چندان معضلات رو به کاهش رود.
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در نامه دیگری به آیت الله اشراقی نماینده خود در هیئت حل اختلاف با خلاف واقع خواندن سخنان سخنگوی هیئت در زمینه نحوه انتخاب نخست وزیر خواستار بحث آزاد در این زمینه شد. 
  • آیت الله بهشتی : قانون اساسی گفته است که دیوان عالی کشور درباره دارایی رهبر ، رئیس جمهور و نخست وزیر و وزرا و همسران و فرزندان آن ها تحقیق کند منتها اولین راه عقلی در دنیا برای تحقیق سوال از خود شخص است و وقتی که دستگاه های قضایی در زمینه مسئولیت هایشان از اشخاص سوال کنند وظیفه قانونی آن ها است که جواب بدهند.
  • ما با کمال تاسف می بینیم که آقایانی که دم از قانون و حاکمیت قانون می زنند هیچ چیز برایشان قانونی نیست مگر آن چه که مطابق خواست خودشان باشد.

پاسخ قاطع آیت الله اشراقی به رئیس جمهور

آیت الله اشراقی نماینده رئیس جمهور در هیئت حل اختلاف در نامه ای به رئیس جمهور به ادعاهای اخیر وی پاسخ داد. نماینده رئیس جمهور در هیئت حل اختلاف در این نامه تاکید کرده است : قبل از پاسخ کوتاه ناچار از مختصر تذکری هم به جنابعالی و هم به سایر مسئولین هستم و آن را با تمام وجود می گویم که هوشیار باشید و باشند طوری عمل نکنیم که خدای ناکرده قلب امام امت آزرده شود همان قلبی که از سی سی یو در بیمارستان قلب با صدای لرزان برای ملت بیدار و گریان پیام فرستاد و قلوب عاشق امام را مشتاقانه به پای صندوق های رای کشاند.

رهنمود امام به هیئت حل اختلاف چه بود؟!

وی ادامه داد : در دو نوبت هیئت موفق به زیارت امام برای استماع رهنمودهای رهبر عالیقدر شد و آن چه شنیدیم این بود که سعی کنید درگیری ها و اختلافات رو به کاهش رود اینجانب مکرر به شما تذکر داده ام که چه خوب است مسئولین به عوض طرح مناقشات به رفع مشکلات بپردازند و با دانایی و توانایی دو چندان معظلات رو به کاهش رود.

اگر بن بستی باشد جز بن بست اختلافات نیست

وی افزود : اگر بن بستی باشد جز بن بست اختلافات هیچ نیست وای بر ما اگر گوش شنوا نداشته باشیم و استغاثه رزمندگان خط مقدم جبهه را نشنویم و یا دنیا گمان کند که ما آن قدر رشد نداریم که موقعیت حساس و تکلیف امروز خود را تشخیص دهیم.

وی افزود : در پاسخ به نامه شما آن که تا به حال متجاوز از 5 خلافکاری مسئولین و روزنامه ها به وسیله دفتر جنابعالی به هیئت تذکر داده شده که غالب آنها بلاجواب معوق مانده ، می گویم که من اطلاع کافی از این تعداد ندارم باید از دبیر خانه هیئت سوال شود اما به تصدیق خودتان به بعضی جواب داده شده و برخی دیگر هم یا به نظر ما خلاف کاری نبوده که پاسخ دهیم یا نوبت آن نرسیده چون هیئت چهار روز در هفته تشکیل جلسه می دهد و در هیچ نشستی کمتر از 3 ساعت طول نکشیده و نمی تواند عجولانه پاسخ گوی تمام شکایات باشد.

تائید مصوبه مجلس و شورای نگهبان به معنای حذف رئیس جمهور نیست

نماینده رئیس جمهور ادامه داد : شما در نامه خود تذکر داده اید که هیئت وسیله ای برای سانسور رئیس جمهور شده است ؛ عجبا ! چرا این گونه برداشت می کنید اگر هیئت مصوبه مجلس که توسط شورای نگهبان تائید شده است را قبول می کند این قبول به معنای حذف ریاست جمهوری است یا به معنای تائید قانون اساسی؟ قانون اساسی که شما مسئول نگهبانی و پاسداری از آن می باشید.

وی ادامه داد : آیا قبول مصوبات مجلس شورای اسلامی و گردن نهادن هیئت به حکم قانون اساسی نامش مشارکت در بیرون راندن رئیس جمهور از مسئولیت ها است یا آگاهاندن او به مقدار مسئولیت ؟!

آیت الله اشراقی افزود : آن روز که از طرف شما نمایندگی در هیئت را قبول کردم خدمتتان گفتم به شرط آن قبول می کنم که مرز بین من و شما حق باشد و من تا به حال خدا می داند در این کار از سر حد حق پا آن طرف نگذاشته ام و اگر نبود ملت عزیز ایران گمان خواهد کرد که این جانب از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنم هرگز زیر بار این گونه مسئولیت های سنگین نمی رفتم.

برای تشنج زدایی با روزنامه های متخلف برخورد نکرده ایم

نماینده رئیس جمهور در هیئت حل اختلاف با اشاره به تخلفات روزنامه انقلاب اسلامی ادامه داد : از همه جراید و رسانه ها تقاضا می کنم کاری نکنند که هیئت تنها وظیفه شرعی و قانونی خود را برخورد تند با این گونه انتشارات ببیند که رعایت مصالح مملکت اسلامی ننموده جنگ درون مرزی برای شکست در جنگ برون مرزی راه می اندازند.(1)

پیشنهاد بنی صدر برای بحث آزاد درباره نخوه انتخاب نخست وزیر

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در نامه دیگری به آیت الله اشراقی نماینده خود در هیئت حل اختلاف با خلاف واقع خواندن سخنان سخنگوی هیئت در زمینه نحوه انتخاب نخست وزیر خواستار بحث آزاد در این زمینه شد. (2)

آیت الله بهشتی : ملت انتظار هماهنگی از همه مسئولان دارد

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور پیش از ظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی نظرات خود را در مورد مسائل جاری کشور اعلام کرد.

وی گفت : من طبق وظیفه خود تاکید می کنم که پیشرفت این انقلاب چه در زمان جنگ و چه پس از پیروزی آن احتیاج به جوی دارد که در آن جنجال سیاسی نباشد چون جنجال سیاسی تشنج های ناموزون پرآسیبی را به همراه دارد و مانع کارکردن است مردم همچنان می خواند با عشق و شور کار کنند و کار کردم هم با این جنجال ها هیچ سنخیتی ندارد .

وقتی قوا با هم هماهنگ هستند رئیس جمهور نگران چیست ؟!

وی افزود : چون قوه قضائیه و مقننه و هیئت دولت با هم هماهنگ هستند پس رئیس جمهور حذف شده است نه خیر به اعتقاد من جا دارد رئیس جمهور در جلساتی که این قوا و مسئولان می توانند با یکدیگر داشته باشند شرکت بکنند که ایشان هم با بقیه و بقیه هم با ایشان هماهنگ باشند و ملت ما از این دغدغه در بیاید چرا که امروز ملت ما انتظار هماهنگی بین همه مسئولان را دارد.

هیچ فردی نمی تواند در برابر سوال دستگاه قضا بگوید جواب نمی دهم

آیت الله بهشتی درپاسخ به این سوال که بنی صدر گفته است من طبق قانون اساسی وظیفه ای برای ارائه لیست اموال خود به دستگاه قضا ندارم گفت : قانون اساسی گفته است که دیوان عالی کشور درباره دارایی رهبر ، رئیس جمهور و نخست وزیر و وزرا و همسران و فرزندان آن ها تحقیق کند منتها اولین راه عقلی در دنیا برای تحقیق سوال از خود شخص است و وقتی که دستگاه های قضایی در زمینه مسئولیت هایشان از اشخاص سوال کنند وظیفه قانونی آن ها است که جواب بدهند.

وی ادامه داد : می دانید همه مردم موظفند به همه سوالات تحقیقی قضایی پاسخ بدهند هیچ کس نمی تواند در برابر سوالاتی که دستگاه های قضایی در هر زمینه تحقیق لازم باشد بگوید جواب نمی دهم پس به این اعتبار گفته شده است که ایشان تخلف کرده است در این باره گفته شد که امام چند ماه است که به خط خود نوشته اند که من چه دارم و چه ندارم نخست وزیر و وزرا هم جواب داده اند مردم سوال می کنند مگر رئیس جمهور چه اشکالی در کارش هست که جواب نمی دهد.

رئیس جمهور باید قوانین را فوری امضا و ابلاغ کند

رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال که بنی صدر گفته است قانون اساسی زمانی برای امضای قوانین مصوب مجلس از سوی رئیس جمهور تعیین نکرده است نیز گفت : قانون اساسی خیلی صریح گفته است که مصوبات مجلس را رئیس جمهور باید امضا کند و زمان هم معین نمی کند طبق فرم قانونی دنیا وقتی گفته شد باید کسی این کار را بکند یعنی فورا انجام دهد و در اصطلاح اصول الفقه هم همین گفته می شود از این گذشته آیا کسی فکر می کند این اصل قانون اساسی می گوید که قوانین را به رئیس جمهور می دهند و رئیس جمهور یک سال بعد ابلاغ می کنند؟! بنابراین روشن است که برخلاف قانون است و به نظر بنده بهتر است از شورای نگهبان سوال بشود که آیا این حرف تعبییر بردار است و متمم می خواهد یا نه ؟

آیت الله بهشتی گفت : ما با کمال تاسف می بینیم که آقایانی که دم از قانون و حاکمیت قانون می زنند هیچ چیز برایشان قانونی نیست مگر آن چه که مطابق خواست خودشان باشد.

پاسخ جالب آیت الله بهشتی درباره شبهه بنی صدر در رابطه با عضویت قضات در احزاب

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور گفته است قاضی نمی تواند عضو حزب باشد ولی رئیس دیوان عالی کشور عضو حزب جمهوری اسلامی است نیز گفت : از ایشان بپرسید که طبق کدام اصل از قانون اساسی رئیس دیوان عالی کشور و یا قاضی نمی تواند عضو حزبی باشد آن روزی که امام بنده را به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب کردند می دانستند که من عضو حزب جمهوری اسلامی و از بنیان گذاران این حزب و مسئول آن هستم . مثل این که قوانین آن قوانینی است که در ذهن ایشان هست و باید بگویم کجا است این قوانین؟ مسئله ای که در این رابطه ملت ما باید بداند این است که گفته اند قاضی عضو حزب نباشد این بدان منظور بوده است که قاضی بی طرف باشد در فرهنگ اسلامی حفظ بی طرفی یعنی عدالت در فرهنگ اسلامی گفته می شود قاضی باید عادل باشد یعنی باید خویشتن دار باشد یعنی باید بر خودش مسلط باشد یعنی باید برعلائقش مسلط باشد و الا اکر قاضی عادل نباشد عضو حزب نباشد عضو خانواده اش که هست خوب قاضی در رابطه با قوم و خویش هایش چه کار می کند در جامعه ما معمم داریم غیرمعمم هم داریم می دانید که رابطه معممین و روحانیون رابطه ای است دیرینه بنابراین در جامعه ما قاضی نباید معمم باشد و نباید غیر معمم حالا چه لباسی باید بپوشد و جزو چه ردیفی باید باشد چه عرض کنم برای این که اگر معمم باشد شائبه این هست که نسبت به روحانیون جانبداری می کند اگر غیرمعمم باشد شائبه این هست که به غیرروحانیون جانبداری می کند آقا ! این ها مال فرهنگ فرانسه و غرب است بگذارید کنار اینجا جمهوری اسلامی است اینجا معیار ایمان و فضیلت و تقوی است . اینجا باید انسان ها برخودشان مسلط باشند.

مجازات دزد باید همراه با اجرای برنامه های اقتصادی باشد

رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال که بنی صدر گفته است اگر برای دزد مجازات قطع دست اجرا شود بعد از مدتی با توجه به فقر مردم همه بی دست خواهند شد گفت : نظر بنده این است که باید دو چیز را با هم دنبال کنیم هم با اجرای حدود الهی امنیت به وجود بیاید و هم با اجرای برنامه های اقتصادی مردم را از گرسنگی نجات دهیم . از ایشان باید سوال کرد دست نبرند آن وقت یعنی دزدی را آزاد بگذارند یا زندان ببرند؟ این که فرقی نمی کند اگر در جامعه ای که دزدی و محرومیت این چنین گسترده باشد و بخواهند دزد را زندان ببرند همه جای این مملکت زندان خواهد شد ! بی شک باید برای مبارزه با دزدی به اجرای مجازات اکتفا نکرده باید برای ریشه کن کردن فقر و محرومیت تلاش کرد اما هیج کس نمی گوید که مجازات را متوقف کنند تا وقتی که برنامه مبارزه با فقر به ثمر رسید آن وقت مجازات را شروع کنند آیا ایشان چنین پیشنهادی دارند؟(3)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 14 خرداد 1360 ، صفحه 16

2- اطلاعات ، 14 خرداد 1360 ، صفحه 15

3- جمهوری اسلامی ، 14 خرداد 1360 ، صفحه 8

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول