اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سرقت گسترده از اسناد وزارتخانه‌ها

متهم اقرار کرده است تاکنون به 8 وزارتخانه و ارگان دیگر از جمله دانشگاه‌ها ، وزارت کشور، وزارت کشاورزی ، شهربانی و ...جهت دریافت مدارک مراجعه نموده و بدون داشتن حکم خروج اسناد، مقادیر متنابهی مدرک و سند و فتوکپی پرونده اشخاص را به دفتر بنی صدر برده است .

سرقت گسترده از اسناد وزارتخانه‌ها

رخدادهای 5 خرداد 1360

چکیده

  • دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا استعفای سرپرست جمعیت هلال احمر را نپذیرفت.
  • سارقان اسناد سری وزارت خانه ها ضمن اعتراف و اظهار ندامت چند تن از همکاران خود را به دادسرای انقلاب معرفی کردند.
  • دادسرای انقلاب : متهم اقرار کرده است تاکنون از 8 وزارت خانه مقادیر متنابهی مدرک و سند و فتوکپی پرونده اشخاص را به دفتر ریاست جمهوری برده است .
  • مامورین دادستانی انقلاب اسلامی مرکز برای جلوگیری از نسخه برداری و نقل و انتقال اسناد بانک مرکزی از شب گذشته حفظ و حراست اسناد بانک مرکزی را به عهده گرفتند.
  • با تصرف بخشی دیگر از ارتفاعات سوسنگرد در نزدیکی بستان موفقیت های نیروهای جمهوری اسلامی در تسلط بر ارتفاعات و مناطق اطراف سوسنگرد تکمیل شد.
  • در پی گسترش حملات رژیم صهیونیستی به سرزمین های فلسطینی و جنوب لبنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای ضمن پشتیبانی کامل خود از مردم مسلمان سوریه و فلسطین آمادگی خود را برای جنگ با اسرائیل اعلام کرد.
  • آیت الله بهشتی اظهار داشت : ما زندگی مان را بر اساس پسند دنیا انتخاب نمی کنیم ما مستقلیم و راهی را انتخاب می کنیم که به عنوان بهترین راه به آن اعتقاد داریم.
  • ساعت یک بامداد دیروز بمبی در ضلع جنوبی حسینیه ارشاد منفجر شد.

رئیس جمهور استعفای سرپرست هلال احمر را نپذیرفت

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا استعفای سرپرست جمعیت هلال احمر را نپذیرفت. دکتر بهزاد نیا سرپرست جمعیت هلال احمر دیشب با بنی صدر در یکی از شهرهای استان خوزستان دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار استعفای خود را از سرپرستی هلال احمر تقدیم رئیس جمهور کرد که از سوی بنی صدر پذیرفته نشد.(1)

سارقان اسناد سری وزارت خانه ها همکاران خود را معرفی کردند

سارقان اسناد سری وزارت خانه ها ضمن اعتراف و اظهار ندامت چند تن از همکاران خود را به دادسرای انقلاب معرفی کردند. مسئول روابط عمومی دادسرای انقلاب اسلامی مرکز در این مورد گفت : آقای مرتضی فضلی نژاد و اسماعیل ناطقی که متهم به سرقت پاره ای از اسناد وزارت خارجه هستند 2 روز قبل به زندان اوین منتقل شدند که اینک تحقیق و بازجویی ازآن ها ادامه دارد. این افراد در مراحل بازجویی و بازپرسی خود اعتراف به داشتن چند همکار دیگر در مورد این سرقت کرده اند که اینک ماموران در تعقیب آن افراد می باشند.(2)

اطلاعیه مهم دادسرای انقلاب در مورد سرقت اسناد وزارت خارجه

خبر دیگر در این زمینه آن که دادسرای انقلاب اسلامی مرکز طی اطلاعیه ای اعلام کرد در ارتباط با سرقت اسناد و مدارک وزارت امورخارجه مسئولان قضایی دادسرای انقلاب اسلامی پرونده متهمین را در نهایت دقت و قاطعیت پیگیری نموده و تسلیم هیچ گونه شانتاژ و فشاری نخواهد شد .

در متن این اطلاعیه آمده است : دستگیری دو سارق مستمسکی می شود برای ایجاد توهم نسبت به کل قانون و مراحم خاصه خرجی هایی به گروه های مسلح ، دادسرای انقلاب وظیفه خود می داند از این پس ضمن پایداری و مقاومت در جهت تنفیذ و اجرای قانون به انتشار بعضی اسناد و مدارک دست زده و با افشای نیرنگ های ضد قانونی فضای آرام و مناسبی را برای رسیدگی به جرائم قضایی و زدودن آنها از توهمات و شوائب سیاسی که امر قضا را مخدوش می سازد به وجود آورد .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : بنا به اعتراف متهم ردیف اول یعنی آقای مرتضی فضلی نژاد وی تاکنون 5 بار بدون داشتن مجوز به وزارت خارجه مراجعه و تعداد 500 برگ مدارک مهم و سری را با کمک آقای اسماعیل ناطقی به محل دفتر ریاست جمهوری منتقل کرده است و آخرین بار در حال انتقال 372 برگ از اسناد طبقه بندی شده و از جمله اصل سند و سوابق همکاری کاظم رجوی فرزند حسین با نام مستعار صفا با ساواک و تعدادی اوراق سوابق کارمندان و سفیران وزارت امور خارجه و مقداری هم اسناد و مدارک افراد پاکسازی شده دستگیر می شود.

در این اطلاعیه تصریح شده است : متهم اقرار کرده است تاکنون به 8 وزارت خانه و ارگان دیگر از جمله دانشگاه ها ، وزارت کشور ، وزارت کشاورزی ، شهربانی و ...جهت دریافت مدارک مراجعه نموده و بدون داشتن حکم خروج اسناد مقادیر متنابهی مدرک و سند و فتوکپی پرونده اشخاص را به دفتر ریاست جمهوری برده است . (3)

روابط عمومی دادستانی انقلاب اسلامی: شب گذشته طبق گزارشات واصله به دادستانی مبنی بر نسخه برداری و نقل و انتقال اسناد بانک مرکزی به دادستانی انقلاب اسلامی مرکز بنا به وظیفه شرعی و انقلابی خود مامورینی را جهت حفظ و حراست از اسناد به بانک مرکزی اعزام نمود.

دادستانی انقلاب حفاظت اسناد بانک مرکزی را بر عهده گرفت

مامورین دادستانی انقلاب اسلامی مرکز برای جلوگیری از نسخه برداری و نقل و انتقال اسناد بانک مرکزی از شب گذشته حفظ و حراست اسناد بانک مرکزی را به عهده گرفتند.

به این مناسبت اطلاعیه ای از سوی روابط عمومی دادستانی انقلاب اسلامی مرکز انتشار و در اختیار رسانه ها قرار گرفت. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : شب گذشته طبق گزارشات واصله به دادستانی مبنی بر نسخه برداری و نقل و انتقال اسناد بانک مرکزی به دادستانی انقلاب اسلامی مرکز بنا به وظیفه شرعی و انقلابی خود مامورینی را جهت حفظ و حراست از اسناد به بانک مرکزی اعزام نمود.(4)

ایران با تصرف امتداد بلندی های الله اکبر به سوی مرز پیش رفت

با تصرف بخشی دیگر از ارتفاعات سوسنگرد در نزدیکی بستان موفقیت های نیروهای جمهوری اسلامی در تسلط بر ارتفاعات و مناطق اطراف سوسنگرد تکمیل شد و نیروهای انقلاب شب گذشته در این ارتفاعات مستقر شدند. این گزارش ها حاکیست رزمندگان اسلام بخش دیگری از مناطق اشغالی بین بستان و سوسنگرد را آزاد کرده اند. در این راستا رزمندگان لشکر 92 زرهی ، جنگ های نامنظم و سپاه پاسداران با پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی ، ارتفاعات شحیطیه واقع در بین ارتفاعات الله اکبر و بستان را از اشغال ارتش متجاوز عراق خارج کردند.(5)

سپاه پاسداران برای نبرد با اسرائیل اعلام آمادگی کرد

در پی گسترش حملات رژیم صهیونیستی به سرزمین های فلسطینی و جنوب لبنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ای ضمن پشتیبانی کامل خود از مردم مسلمان سوریه و فلسطین آمادگی خود را برای جنگ با اسرائیل اعلام کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است :بنا بر رسالت و وظیفه اسلامی و انقلابی خویش در جهت حمایت از امت اسلامی و دفاع از مستضعفین جهان پشتیبانی کامل خود را از مردم مسلمان و مبارز سوریه در برابر تجاوزات صهیونیسم و مزدوران امپریالیسم اعلام می دارد و در انتظار آن روزی است که در کنار دیگر برادران مسلمان خود در سوریه و لبنان همراه با رزمندگان عراقی آزاد شده از بند صدام در سنگری واحد علیه تجاوز گران صهیونیست و برای نجات قدس عزیز بجنگد.(6)

برگزاری دومین جلسه بحث در مورد لایحه قصاص

بعد از ظهر دیروز دومین جلسه بحث در مورد لایحه قصاص برگزار شد .در این جلسه که در تالار اجتماعات وزارت دادگستری تشکیل شد رئیس دیوان عالی کشور ، آیت الله ربانی املشی عضو شورای عالی قضایی ، دو تن از حقوق دانان و یکی از اعضای جامعه روشنفکران یهود شرکت داشتند و درباره مسائل مختلف مطرح در لایحه قصاص از جمله شهادت زن ها ، حقوق اقلیت های مذهبی و مسائل دیگر بحث شد و در پایان اعلام گردید این جلسات در هفته های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

در این جلسه ربانی املشی به مسئله توجه اسلام به امر پیشگیری از جرم پرداخت و گفت در اسلام توجه خاصی به امر جلوگیری از پیدایش جرم و مبارزه با ریشه های عدیده آن شده و دستورات اسلام پر است از مطالبی در مورد جلوگیری از وقوع جرم و دستورات اخلاقی دیگر به طوری که از همان اوان کودکی به مسائل اخلاقی جهت سالم سازی زندگی توجه شده ولی لایحه قصاص ربطی به مسئله علل جرم ندارد و تنها مربوط به مسائل کیفری می باشد که جای بحث مسائل اخلاقی نیست .

وی در مورد شهادت زن ها گفت اگر خانم ها بدانند شهادت یعنی به دوش کشیدن یک بار سنگین امانت هیچ وقت ایراد نمی گیرند که چرا در بعضی از موارد اسلام از به دوش کشیدن این بار امانت آنان را معاف کرده است .

آیت الله بهشتی در جواب آن عده که ایراد می گیرند که اگر در مدرسه دخترانه ای قتلی اتفاق بیفتد و به غیر از معلمین زن شاهد دیگری وجود نداشته باشد تکلیف قاتل چیست گفت اگر حتی شهادت یک دختر دانش آموز برای علم قاضی جهت صدور حکم کافی باشد قاضی می تواند به استناد آن رای دهد.

اصل عمومی علم قاضی است نه شهادت

آن گاه آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور ضمن بیان مطالبی در مورد لایحه قصاص به امر شهادت در این لایحه اشاره کرد و گفت : در آئین دادرسی هرگاه فردی اقامه دعوی کند و دلائلی را به محکمه ارائه دهد اگر قاضی توانست بر اساس دلائل ارائه شده علم کافی به دست آورد رایش را صادر خواهد کرد ولی اگر دلائل جهت صدور رای کافی نبود قاضی می باید به ترتیب بر اساس اقرار ، شهادت و سوگند رای خود را صادر کند بنابراین ارزش شهادت از آن جا شروع می شود که علم قاضی جهت صدور حکم کافی نباشد که اول سراغ اقرار می رود بعد سراغ شهادت و در نهایت به سوگند متوسل می شود.

وی سپس در جواب آن عده که ایراد می گیرند که اگر در مدرسه دخترانه ای قتلی اتفاق بیفتد و به غیر از معلمین زن شاهد دیگری وجود نداشته باشد تکلیف قاتل چیست گفت در این واقعه هم اگر گزارش دانش آموزان و یا حتی شهادت یک دختر دانش آموز برای علم قاضی جهت صدور حکم کافی باشد قاضی می تواند به استناد آن رای دهد. بنابراین آن چه که به عنوان اصل عمومی مطرح است علم قاضی است نه شهادت.

ما راه خود را بر اساس پسند دنیا انتخاب نمی کنیم

آیت الله بهشتی اظهار داشت : ما زندگی مان را بر اساس پسند دنیا انتخاب نمی کنیم ما مستقلیم و راهی را انتخاب می کنیم که به عنوان بهترین راه به آن اعتقاد داریم چه دنیا بخواهد و چه نخواهد ما آن راه را ادامه می دهیم و این امر طبیعی است که هر پدیده و راه نو در ابتدا مورد فهم و پسند دنیا واقع نمی شود.(7)

انفجار بمب در حسینیه ارشاد

ساعت یک بامداد دیروز بمبی در ضلع جنوبی حسینیه ارشاد منفجر شد. انفجار این بمب که از قدرت تخریبی کم برخوردار ولی در عین حال صدای مهیبی داشت موجب وحشت ساکنان محل و خرد شدن شیشه های ضلع جنوبی حسینیه ارشاد گردید . تحقیقات در این زمینه ادامه دارد . (8)

پی نوشت:

1- کیهان ، 5 خراد 1360 ، صفحه 9

2-  کیهان ، 5 خرداد 1360 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 5 خرداد 1360 ، صفحه 5

4- کیهان ، 5 خرداد 1360 ، صفحه 2

5- کیهان ، 5 خرداد 1360 ، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 5 اردیبهشت 1360 ، صفحه 5

7- کیهان ، 5 خرداد 1360 ، صفحه 9

8- کیهان ، 5 خرداد 1360 ، صفحه 9

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول