اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دو تخلف بزرگ رئیس جمهور از زبان آیت الله بهشتی

آیت الله بهشتی: تا به حال دو تخلف روشن انجام گرفته است: اول اینکه رئیس جمهور صورت دارایی خود و همسر و فرزندانش را به دیوان عالی کشور نداده و دوم اینکه ایشان مصوبات مجلس را ابلاغ نمی کند.

دو تخلف بزرگ رئیس جمهور از زبان آیت الله بهشتی

رخدادهای 7 خرداد 1360

چکیده

  • ارتفاعات بسیار مهم و حساس مرزی حوار ماما از توابع مرزی پاوه به مریوان توسط نیروهای سپاه پاسداران پاوه و نودشه در یک عملیات سریع و موفقیت آمیز به تصرف درآمد.
  • یک روزنامه چاپ بیروت به استناد یک گزارش ویژه از عمان پایتخت اردن نوشت اخیرا کمیته کمک به عراق در جنگ علیه ایران به ریاست یکی از وزرای سابق اردن به نام ذوقان  الهنداری تشکیل شده است .
  • نیروهای ملی گرا و دموکراتیک در خلیج فارس طی اعلامیه ای تشکیل شورای همکاری خلیج [فارس] در ابوظبی را یک پیمان امنیتی در چهارچوب توطئه های امپریالیسم آمریکا علیه ملل منطقه دانستند.
  • طبق گزارش خبرگزاری های مختلف در پی شکست ماموریت فیلیپ حبیب فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه رونالد ریگان وی را روز گذشته به واشنگتن احضار کرد تا از اقدامات انجام شده اش مطلع شود.
  • روزنامه الشرق چاپ بیروت در شماره دیروز خود نوشت اسرائیل قصد دارد سراسر جنوب لبنان را اشغال کرده  و پایگاه های فلسطینی را در این منطقه نابود کند.
  • آیت الله بهشتی: رئیس جمهور صورت دارایی خود و همسر و فرزندانش را نداده لذا دیوان عالی کشور که وظیفه تحقیق درباره اموال و دارایی رهبر ، رئیس جمهور و نخست وزیر و وزرا را دارد از راه های دیگر اقدام خواهد کرد.
  • هیئت حل اختلاف در جلسه اخیر خود که در محل وزارت کشور برگزار شد به مسئله خروج اسناد از وزارت امورخارجه رسیدگی کرد.

ایران بلندی های مسیر پاوه – مریوان را تصرف کرد

ارتفاعات بسیار مهم و حساس مرزی حوار ماما از توابع مرزی پاوه به مریوان توسط نیروهای سپاه پاسداران پاوه و نودشه در یک عملیات سریع و موفقیت آمیز به تصرف درآمد. بر اساس آخرین گزارش دریافت شده در ساعت 6 و 30 دیروز عملیات تصرف ارتفاعات حوارماما با پشتیبانی آتش توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در پاوه انجام شد. در این گزارش همچنین آمده است : با تصرف این ارتفاعات جبهه پاوه به مریوان از طریق مسیرهای امن به هم متصل شد . (1)

کمیته کمک به صدام در اردن تشکیل شد

یک روزنامه چاپ بیروت به استناد یک گزارش ویژه از عمان پایتخت اردن نوشت اخیرا کمیته کمک به عراق در جنگ علیه ایران به ریاست یکی از وزرای سابق اردن به نام ذوقان  الهنداری تشکیل شده است . بر اساس این گزارش اعضای این کمیته با سفر به عراق با مسئولان رژیم بعث دیدار و گفت و گو کرده اند.

در این گزارش همچنین اضافه شده است که نذیر رشید مدیر دستگاه جاسوسی رژیم اردن اخیرا مبلغ 4 میلیون و 500 هزار دینار عراقی از رژیم صدام به عنوان رشوه و حق العمل دریافت کرده است تا تسهیلات مربوط به امضای یک قرارداد بین رژیم عراق و شرکت مان در آلمان غربی برای  خرید و حمل و نقل اسلحه و کالاهای مورد نیاز عراق از طریق اردن را ایجاد کند.(2)

سران مرتجع منطقه علیه ایران متحد شدند

نیروهای ملی گرا و دموکراتیک در خلیج فارس طی اعلامیه ای تشکیل شورای همکاری خلیج [فارس] در ابوظبی را مورد حمله و انتقاد قرار دادند و آن را یک پیمان امنیتی در چهارچوب توطئه های امپریالیسم آمریکا علیه ملل منطقه دانستند.

در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است : این در شرایطی است که رژیم دیکتاتوری عراق به جنگ خود به نیابت از سوی امپریالیسم با کمک رژیم های ارتجاعی علیه ایران ادامه می دهد و ملت ایران را که رژیم شاه را سرنگون کرد و ایران را از دژ امپریالیسم به صورت پشتیبان جنبش آزادیبخش ملی عرب در آورد مورد تجاوز قرار داده است .

در اعلامیه نیروهای وطن خواه و دموکراتیک آمده است وحشت رژیم های ارتجاعی و مزدور در منطقه از رشد جنبش های خلق و آزادی خواه به ویژه در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث شده است که این رژیم ها به هر پیمان امنیتی با رهبران سعودی تن دهند.(3)

طبق گزارشات منتشر شده در اسرائیل مقامات این رژیم از جمله مناخیم بگین ماموریت فیلیپ حبیب را برای ترغیب سوریه به بیرون بردن موشک های ضد هوایی خود از لبنان شکست خورده تلقی کردند اما ریگان طی مصاحبه ای اظهار داشت که به نظر وی این ماموریت شکست نخورده و سفر دیگری به منطقه در پیش است .

شکست ماموریت فرستاده ریگان و پایداری سوریه در مقابل توطئه آمریکا

طبق گزارش خبرگزاری های مختلف در پی شکست ماموریت فیلیپ حبیب فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه رونالد ریگان وی را روز گذشته به واشنگتن احضار کرد تا از اقدامات انجام شده اش مطلع شود.

طبق گزارشات منتشر شده در اسرائیل مقامات این رژیم از جمله مناخیم بگین ماموریت فیلیپ حبیب را برای ترغیب سوریه به بیرون بردن موشک های ضد هوایی خود از لبنان شکست خورده تلقی کردند اما ریگان طی مصاحبه ای اظهار داشت که به نظر وی این ماموریت شکست نخورده و سفر دیگری به منطقه در پیش است .

گفتنی است اسرائیل تاکنون چند بار تهدید کرده موشک های سام 6 سوریه را که برای مقابله با پرواز های اسرائیل بر فراز لبنان در دره بقاع مستقر کرده نابود خواهد کرد با این حال روزنامه الشرق چاپ بیروت در شماره دیروز خود نوشت اسرائیل قصد دارد به جای حمله به موشک ها، سراسر جنوب لبنان را اشغال کرده  و پایگاه های فلسطینی را در این منطقه نابود کند.(4)

آیت الله بهشتی : دستگاه قضایی به وظیفه قانونی خود قاطعانه عمل خواهد کرد

آیت الله بهشتی در مصاحبه ای با خبرنگاران تاکید کرد دستگاه قضایی به وظیفه قانونی خود قاطعانه عمل خواهد کرد .

در ابتدا خبرنگاری نظر آیت الله بهشتی را در مورد نحوه پیاده کردن فرمان ده ماده ای امام در رابطه با فعالیت های سیاسی در مدارس و چگونگی عمل کردن در مقابل گروهک های سیاسی در مدارس جویا شد . آیت الله بهشتی پاسخ داد : در مدارس دو نوع کار صورت می گیرد یکی فریب دادن نسل جوان با انتشارات  وبا بحث ها ، که در این رابطه وظیفه معلمان و دانش آموزان متعهد این است که با روشنگری هایشان و با نشان دادن شیوه های الگوگونه اخلاف و رفتار و برخورد اصولی با مسائل نوجوانان ما را از آسیب نفوذ افکار انحرافی گروهک ها نجات دهند.

گروهک ها به دانش آموزان توصیه کرده اند به بحث ها گوش نکنند !

وی ادامه داد : خوشبختانه این حرکت در بسیاری از مدارس وجود دارد به صورت نیرومند و موثر و سازنده طبق گزارش های متعددی که داده اند این گروه ها که طرفدار آزادی هم هستند به اعضا و طرفداران خود گفته اند که با کسی بحث ایدئولوژیک نکنند به آن ها گفته اند به این رادیو و تلویزیون گوش ندهند این اخلاق شما را فاسد می کند و حتی در رابطه با مناظره هایی که می شد شنیدم که دیدن آن را تحریم کرده اند اگر به شما گفته باشند که به این بحث ها گوش نکنید برای شما باید خیلی معنی دار باشد باید این را فهمید که این ها که می گویند آزادی فکر ، آزادی اجتماعی ، نه این ها آزادی فکر را هم قبول ندارند اگر هم این مطلب را نگفته باشند که هیچ .

وی افزود : مسئله دوم ایجاد فتنه و آشوب در مدارس است اگر قصد فتنه و آشوب را در مدارس دارند فرق ندارد چه بیرون مدرسه چه در داخل مدرسه دستگاه های نگهبان انقلاب اسلامی موظف هستند فتنه و آشوب را در هر جا نشانه هایش را ببینند بر طبق موازین قانونی تعقیب کنند و وظیفه قانونی خویش را عمل کنند.

طرح رفراندوم برای تضعیف جمهوری اسلامی و قانون اساسی است

آیت الله بهشتی در ادامه گفت : طرح مسئله رفراندوم درست به منظور تضعیف جمهوری اسلامی ، تضعیف قانون اساسی ، مجلس و دولت است و ملت ما باید توجه داشته باشد که امروز بحمدالله اکثریت قاطع قوه مقننه ، دولت و قوه قضائیه و نهادهای انقلاب این ها همه هم فکر و یکپارچه هستند و این نعمت بزرگی است .

آیت الله بهشتی: مشکلات هست اما اگر مشکلات را مقایسه کنیم با شرایط موجود آن وقت ملت ما در خواهد یافت که در نتیجه هماهنگی دولت و قوه قضائیه و نهادهای انقلاب تا این اندازه توفیق به دست آمده که با نیروی خود مردم و حضور خود مردم و فعالیت هماهنگ مسئول ها و نهادها تا این اندازه موفق باشند.

این که می گویند در کشور بحران وجود دارد این خود برای ایجاد بحران است

وی اظهار داشت : این که برخی از روزنامه ها می کوشند بگویند در جمهوری اسلامی امروز یک بحران است و راه حل این بحران را در رفراندوم یا چیزهای دیگر جست و جو می کنند این کارها اصلا به منظور ایجاد بحران صورت می گیرد. بحرانی وجود ندارد در کشوری که در حال جنگ با دشمن است و از آغاز پیروزی انقلاب همواره درگیر جنگ های موضعی بوده و امروز هم نزدیک به 9 ماه است که درگیر جنگ تمام عیار در طول یک جبهه وسیع است مشکلات هست اما اگر مشکلات را مقایسه کنیم با شرایط موجود آن وقت ملت ما در خواهد یافت که در نتیجه هماهنگی دولت و قوه قضائیه و نهادهای انقلاب تا این اندازه توفیق به دست آمده که با نیروی خود مردم و حضور خود مردم و فعالیت هماهنگ مسئول ها و نهادها تا این اندازه موفق باشند.

وی افزود : هر حرکت و آوازی که بخواهد این همبستگی را خدشه دار بکند به زیان ملت و انقلاب است و ملت باید در برابر آن هوشیارانه عمل کند و قوه قضائیه وظیفه دارد که در برابر این گونه جریان های انحرافی و خطرناک وظیفه اش را قاطعانه انجام دهد.

دو تخلف بزرگ رئیس جمهور از زبان آیت الله بهشتی

آیت الله بهشتی در باره برخورد با تخلفات رئیس جمهور نیز گفت : تا به حال دو تخلف روشن انجام گرفته است . 1 – اینکه رئیس جمهور صورت دارایی خود و همسر و فرزندانش را به دیوان عالی کشور نداده با این که دو بار کتبا آن هم با فاصله های طولانی فرم های لازم برای ایشان فرستاده شده و ایشان از عمل به این وظیفه قانونی خودداری کرده اند البته دیوان عالی کشور که وظیفه تحقیق درباره اموال و دارایی رهبر ، رئیس جمهور و نخست وزیر و وزرا را دارد از راه های دیگر اقدام خواهد کرد و دیوان عالی کشور بر حسب وظیفه ای که دارد از اداره های ثبت اسناد و از تمام ملت چه در داخل و چه در خارج که درباره دارایی رئیس جمهور و خانواده اش اطلاعاتی دارند رسما خواهد خواست که اطلاعاتشان را در اختیار دیوان عالی کشور بگذارند.

آیت الله بهشتی دومین تخلف را این گونه تشریح کرد : بر طبق قانون اساسی مصوبات مجلس پس از آن که از طریق شورای نگهبان قانون اساسی عدم مخالفتش با موازین اسلام تائید شد برای رئیس جمهور فرستاده می شود و طبق قانون اساسی رئیس جمهور موظف است که آن ها را امضا و برای اجرا ابلاغ کند ، مصوبه ای را که مجلس در مورد سپردن سرپرستی وزارت امورخارجه به نخست وزیر تصویب کرد و شورای نگهبان هم انطباق آن را با قانون اساسی تائید کرد چندین هفته است برای رئیس جمهور فرستاده شده و تا آخرین اطلاعی که دارم هنوز امضا و برای اجرا ابلاغ نشده است و این تخلف صریح ریاست جمهوری بر طبق قانون اساسی است با این حا مسئولان قوه قضائیه وظیفه خودشان می دانستند این مسائل را به صورت قانونی حل کنند بی آن که جنجال روزنامه ای به وجود آید متاسفانه آقای رئیس جمهور این جنجال روزنامه ای را آغاز کردند.

مصوبه ای را که مجلس در مورد سپردن سرپرستی وزارت امورخارجه به نخست وزیر تصویب کرد و شورای نگهبان هم انطباق آن را با قانون اساسی تائید کرد چندین هفته است برای رئیس جمهور فرستاده شده و تا آخرین اطلاعی که دارم هنوز امضا و برای اجرا ابلاغ نشده است و این تخلف صریح ریاست جمهوری بر طبق قانون اساسی است.

رئیس جمهور باید رابط میان سه قوه باشد ولی ...

آیت الله بهشتی همچنین گفت : مسئله سومی که هست این که بر طبق آن چه که در قانون اساسی آمده اصولا مقام ریاست جمهوری برای آن پیش بینی شده که رابط میان سه قوه باشد یعنی اگر دولت ، مجلس و شورای عالی قضایی نتوانند مسائلی را که میان آن ها است به خوبی حل کنند رئیس جمهور که پس از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور است با روش مطلوبی که از خود نشان می دهد بتواند این روابط را به خوبی در جهت مصالح انقلاب و اسلام و امت هماهنگ کند آن وقت جای تعجب نیست که حالا که به توفیق الهی دولت ، مجلس و شورای عالی قضایی هماهنگی بالایی دارند ایشان به جای این که خوشحال باشند که این هماهنگی خود به خود وجود دارد نامه هایی می نویسند آن هم سرگشاده و در این مرحله بحرانی جنگ دل های نگران مردم ما را نسبت به اداره امور کشور مضطرب می کنند؟

چرا هنوز وزیر دادگستری انتخاب نشده است ؟!

رئیس دیوان عالی کشور در مورد عدم انتخاب وزیر دادگستری نیز گفت : شورای عالی قضایی مدت ها است چند نفر را تعیین و به دولت معرفی کرده است ولی همچنان در گیر و دار همین مسئله تائید رئیس جمهور چند هفته است که مانده است . (5)

هیئت حل اختلاف مسئله خروج اسناد از وزارت خارجه را بررسی کرد

هیئت حل اختلاف در جلسه اخیر خود که در محل وزارت کشور برگزار شد به مسئله خروج اسناد از وزارت امورخارجه رسیدگی کرد.

آیت الله یزدی در مورد موارد مطرح در جلسه گفت : در این جلسه به موضوع خروج اسناد از وزارت خارجه مورد رسیدگی قرار گرفت . در این زمینه دو مسئله وجود دارد یک آنکه تا زمانی که متهم در دادگاه محکوم نشده کسی حق ندارد او را به صورت قطعی مجرم بداند چنان چه برخی افراد دستگیر شده را به صورت قطعی سارق نامیده اند که نباید این گونه باشد و بعد از این تکرار شود و دوم این که پیش داوری نباید صورت گیرد ، بعد از خروج اسناد طرفین هر یک دیگری را به اقدام غیرقانونی متهم کرده است که این پیش داوری است و باید از آن خودداری شود.(6)

پی نوشت:

1- کیهان ، 7 خرداد 1360 ، صفحه 12

2- کیهان ، 7 خرداد 1360 ، صفحه 12

3- کیهان ، 7 خرداد 1360 ، صفحه 12

4- کیهان ، 7 خرداد 1360 ، صفحه 12

5- جمهوری اسلامی ، 7 خرداد 1360 ، صفحه 2 و 5

6-   کیهان ، 7 خرداد 1360 ، صفحه 9

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول