اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

غلط می‌کنی قانون را قبول نداری

رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار با نمایندگان مجلس و در اظهاراتی تاریخی به قانون شکنان هشدار دادند و فرمودند: نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط می‌کنی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد.

غلط می‌کنی قانون را قبول نداری

رخدادهای 6 خرداد 1360

چکیده

  • رهبر انقلاب امروز در دیدار با نمایندگان مجلس و در اظهاراتی تاریخی به قانون شکنان هشدار دادند.
  • بعد از این که یک چیزی قانونی شد دیگر نق زدن در او اگر بخواهد مردم را تحریک بکند مفسد فی الارض است و باید با او دادگاه ها عمل مفسد فی الارض بکنند.
  • باید حدود معلوم شود ، آقای رئیس جمهور حدودش در قانون اساسی هست یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می کنم اگر همه مردم هم موافق باشند. آقای نخست وزیر حدودش چقدر است از آن حدود نباید حارج بشود یک قدم کنار برود با او مخالفت می کنم.
  • بر اساس نظر شورای نگهبان تعیین صلاحیت رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او توسط مجلس مغایر اصل 57 قانون اساسی است.
  • هیئت سه نفری حل اختلاف اعلامیه اخیر نهضت آزادی را تخلف از فرمان امام دانست.
  • شورای عالی قضایی در پاسخ به نامه سرگشاده رئیس جمهور به این شورا اعلام کرد درخواست این که مصلحت جابجایی قضات توسط این شورا باید در سطح روزنامه ها در اختیار رئیس جمهوری قرار گیرد مخالف قانون اساسی است .
  • اکنون که شما این همه تقید به قانون دارید طبق اصل 142 قانون اساسی رئیس جمهور باید صورت دارایی خود و همسر و فرزندانش را به دیوان عالی کشور بدهد و شما پس از 15 ماه که از انتخابتان می گذرد هنوز نداده اید در این باره به مسئولیت خود عمل نمائید .
  • فرانسوا میتران رئیس جمهور جدید فرانسه با ارسال پیامی به انورسادات رئیس جمهور مصر آمادگی فرانسه را برای شرکت در تلاش هایی که به منظور استقرار صلح در خاورمیانه انجام می گیرد اعلام داشت.
  • 130 تن از نمایندگان مجلس طی نامه ای خطاب به معمر قذافی بر دفاع از لیبی در برابر تهاجم امپریالیسم تاکید کردند.
  • آسوشیتدپرس از ابوظبی گزارش داد سران 6 کشور عرب هشدار دادند جنگ ایران و عراق تهدیدی علیه امنیت منطقه می باشد .
  • خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه اسرائیلی هارتض گزارش داد شوروی به آمریکا و انگلیس هشدار داده است اگر اسرائیل به سوریه حمله کند شوروی وارد جنگ خواهد شد.

سخنان تاریخی امام در جمع نمایندگان ؛ مخالفت با شورای نگهبان در حکم افساد فی الارض

رهبر انقلاب امروز در دیدار با نمایندگان مجلس و در اظهاراتی تاریخی به قانون شکنان هشدار دادند.

اهم نکات مطرح در سخنان حضرت روح الله عبارت است از ؛

- این مجلس عصاره زحمت های طاقت فرسای این ملت مسلمان بوده است ...

- ملت ایران رای داده است به جمهوری اسلامی هر چه زحمت و توان داشته اند در طبق اخلاص گذشته است ، گفته است ما اسلام را می خواهیم شما اگر با اسلام بدید تشریف ببرید اروپا و آمریکا هر جا دلتان می خواهد آن جا زندگی کنید و اگر ملت را می خواهید نگوئید که ملت با من هستند ، نه با من است و نه با شما ...ملت اسلام را می خواهد ، ملت شخص را نمی خواهد.

- این چیزی که در مغز هیتلر است در مغز همه شماها هست ، خودتان غفلت دارید .

- بعد از این که یک چیزی قانونی شد دیگر نق زدن در او اگر بخواهد مردم را تحریک بکند مفسد فی الارض است و باید با او دادگاه ها عمل مفسد فی الارض بکنند.

غلط می کنی قانون را قبول نداری

- نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم غلط می کنی قانون را قبول نداری ، قانون تو را قبول ندارد .

- باید حدود معلوم شود ، آقای رئیس جمهور حدودش در قانون اساسی هست یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می کنم اگر همه مردم هم موافق باشند. آقای نخست وزیر حدودش چقدر است از آن حدود نباید حارج بشود یک قدم کنار برود با او مخالفت می کنم.

- آن که مکتبی را مسخره می کند اسلام را مسخره می کند اگر متعهد باشد مرتد فطری است و زنش بر او حرام است ، مالش هم باید به ورثه او داده شود.

- اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید این طلبه ای که اینجا نشسته با کمال قوت با شما مخالفت می کند.

- بترسید از آن روزی که مردم بدانند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل شود.(1)

نظر شورای نگهبان درباره حذف لایحه فرمان همایونی اعلام شد

روابط عمومی شورای نگهبان نظر این شورا را درباره لایحه حذف عبارت فرمان همایونی اعلام کرد. بر اساس نظر شورای نگهبان تعیین صلاحیت رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او توسط مجلس مغایر اصل 57 قانون اساسی است.

شورای نگهبان اعلام کرده است : آن قسمت از بند یک ماده واحده که تعیین رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او را مقید به تعیین صلاحیت آن ها به وسیله مجلس شورای اسلامی می کند چون نوعی دخالت قوه مقننه در قوه مجریه می باشد با اصل 57 قانون اساسی مغایر است.(2)

هیئت سه نفره اعلامیه نهضت آزادی را تخلف از فرمان امام دانست

هیئت سه نفری حل اختلاف اعلامیه اخیر نهضت آزادی را تخلف از فرمان امام دانست.

آیت الله یزدی سخنگوی هیئت بعد از جلسه ای که در وزارت کشور تشکیل شد طی سخنانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت : ابتدا دیداری با آقای بازرگان داشتیم ، ایشان چون معتقد بودند که در کشور بحران و بن بستی وجود دارد به خدمت امام رسیده بودند که مطالبشان را با ایشان در میان بگذارند امام فرموده بودند مطالبتان را با هیئت سه نفری مطرح کنید.

وی ادامه داد : آقای بازرگان بر حسب اعتقادشان که در روزنامه ها منعکس کرده بودند فکر می کنند که در کشور بحران و بن بستی وجود دارد در صورتی که این بحران تخیلی را بعضی از روزنامه ها ایجاد می کنند و میدان فعالیت گروهک ها را بیشتر و نگرانی کاذب در میان مردم به وجود می آورند. در حالی که مردم شهید پرور و انقلابی کشور ما راه خود را یافته و با آرامی و موفقیت در همه جبهه ها به پیش می روند.

آیت الله یزدی گفت : ما ضمن شنیدن مطالب ایشان و گفت و گوهایی که انجام شد ، خود ایشان هم طرف قضیه را گرفتند و در رابطه با مطالبی که اخیرا تحت عنوان کی باید برود؟ نوشته بودند صحبت شد که طرح این مسائل بحث انگیز و منشا تفرقه و تشتت افکار و تخلف قطعی از بیانیه امام بوده است و حضورا تصریح شد که از نوشتن این قبیل مطالب جدا خودداری کنند.(3)

4 مشکل بحث آزاد تلویزیونی با گروه ها از نظر آیت الله بهشتی

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در ادامه کار کنفرانس مسئولین ، دولت ، مجلس و دادگستری در جمع طلاب حوزه علمیه قم حضور یافت و پیرامون بحث آزاد تلویزیونی ، شورای عالی قضایی ، تصفیه روحانی نمایان و گروه ها مطالبی بیان داشت .

آیت الله بهشتی در مورد بحث آزاد تلویزیونی 4 مشکل را مطرح کرده و گفت : مشکل اول این است که گروه ها سعی می کنند به جای بحث های بنیادی مسائل بریده و موضعی را مطرح کنند در حالی که از طرف ما سعی می شود از این فرصت برای دادن زیر بنای فکری و اعتقادی استفاده گردد.

وی ادامه داد : مسئله دیگر طرح شعار به جای مطالب بنیادی از سوی آن ها است و چنین استنباط می شود که وجود و بقایشان به شعارشان بسته است و وقتی بدون شعار برخورد می کنند احساس پیروزی نمی کنند !

آیت الله بهشتی گفت : ضمنا چگونگی تقسیم نفرات نیز منصفانه نیست و می توان گفت نماینده فدائیان خلق و حزب توده حرفشان یکی هست و این از نظر زمانی که آن ها از برنامه استفاده می کنند عادلانه نیست .

رئیس دیوان عالی کشور افزود : مشکل چهارم این است که ما معتقدیم آن چه می گوئیم عمیق و پخته باشد و نمی خواهیم حرف های اول کار را آخر کار پس بگیریم و این موضوع نیاز به شیوه خاص و تمرکز دارد ولی طرف مقابل بیشتر به پراکنده گویی مایل است  و ما امیدواریم که این بحث ها بیشتر برای تقویت اسلام به عنوان تنها زیر بنای انقلاب مردم قهرمان ایران پیش برود.

چرا به گروهک هایی چون حزب توده در جنگ نمی توان اعتماد کرد؟

آیت الله بهشتی افزود : می گویند انحصار طلبی به جایی رسیده است که وقتی می خواهیم به جنگ هم برویم ما را می گیرند و زندانی می کنند ! ما می گوئیم چون از خیانت های شما می ترسند . حزب توده سال ها به این کشور خیانت کرده است برای مثال آقای احسان طبری در سال 1327 اظهار داشته بود که امتیاز نفت شمال هم به انگلیس ، هم به آمریکا و هم به روسیه تعلق گیرد.

راه علاج برخورد با روحانی نماها

وی در باره تصفیه روحانی نماها نیز گفت : علاج کار این ها خلع لباس یا اعدام نیست باید افشاگری و روشن گری کرد.

آیت الله بهشتی گفت : اگر از اعمال سوء گذشته این افراد سخنی به میان نمی آید چون قول داده اند خلاف مسیر انقلاب و مردم قدمی برندارند. اگر چنین تعهدی زیر پا گذاشته شود مجازات کردار نامطلوب قبل و بعد از انقلاب در مورد آن ها به اجرا گذاشته خواهد شد.

جوسازی ها علیه دستگاه قضا

وی درباره جو سازی ها علیه قوه قضائیه نیز گفت : ما داریم کار می کنیم و دائما فشار می آورند که حرف بزنیم اگر به حرف بیائیم اعاده جو می شود و اگر حرف نزنیم زمینه برای سمپاشی ها خالی می ماند . ولی آن چه تا به حال نتیجه شده این است که مردم از سکوت این طرف خیلی چیزها را یافته اند. دستگاه قضایی وظیفه دارد به این مسائل رسیدگی کند و نظر اکثریت شورای عالی قضایی نیز این بوده است که در اعمال مسئولیت قضایی ملاحظه کاری نشود .(4)

پاسخ شورای عالی قضایی به نامه رئیس جمهور

شورای عالی قضایی در پاسخ به نامه سرگشاده رئیس جمهور به این شورا اعلام کرد اقدام این شورا هیچ گونه مخالفتی با اصل 164 قانون اساسی ندارد و درخواست این که مصلحت جابجایی قضات توسط این شورا باید در سطح روزنامه ها در اختیار رئیس جمهوری قرار گیرد مخالف قانون اساسی است .

در اطلاعیه شورای عالی قضایی خطاب به بنی صدر آمده است : پیرو نامه سرگشاده شما به شورای عالی قضایی اشعار می دارد اقدام این شورا در جابجایی قضات نه تنها هیچ مخالفتی با اصل 164 ندارد بلکه به استناد آن اصل انجام گرفته است و درخواست این که باید مصلحتی را که در این کار بوده شورا در سطح روزنامه ها در اختیار رئیس جمهور بگذارد خود توقعی بی مورد و مخالف قانون اساسی است .

رئیس جمهور لیست اموال خود و خانواده اش را به دیوان عالی بدهد

در این اطلاعیه همچنین تصریح شده است : اکنون که شما این همه تقید به قانون دارید طبق اصل 142 قانون اساسی رئیس جمهور باید صورت دارایی خود و همسر و فرزندانش را به دیوان عالی کشور بدهد و شما پس از 15 ماه که از انتخابتان می گذرد هنوز نداده اید در این باره به مسئولیت خود عمل نمائید .(5)

حقایق سرقت اسناد در اختیار دادستانی قرار گرفت

علوی رئیس روابط عمومی وزارت امورخارجه در رابطه با اطلاعیه ای که قرار بود از سوی این وزارت خانه در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور منتشر شود گفت حقایق سرقت اسناد در اختیار دادستانی قرار گرفته است .

وی اظهار داشت : این اطلاعیه به علت پرهیز از دامن زدن به اختلافات و بنا به نص صریح فرمان ده ماده ای امام امت برای افکار عمومی منتشر نشد و فقط در اجرای فرمان امام بیانیه مفصلی مبنی بر دور از حقیقت بودن اظهارات فوق الذکر به دادستانی انقلاب اسلامی و هیئت سه نفره حل اختلاف تقدیم شده است . (6)

میتران از قرارداد کمپ دیوید ستایش کرد

فرانسوا میتران رئیس جمهور جدید فرانسه با ارسال پیامی به انورسادات رئیس جمهور مصر آمادگی فرانسه را برای شرکت در تلاش هایی که به منظور استقرار صلح در خاورمیانه انجام می گیرد اعلام داشت. از سوی دیگر میتران خاطر نشان کرده است قرارداد صلح مصر و رژیم صهیونیستی در کمپ دیوید گام بسیار مهمی در راه هدف مشترک ما برای استقرار صلح و امنیت در خاورمیانه است !(7)

حمایت 130 نماینده مجلس از قذافی در مقابل تهدیدات آمریکا

130 تن از نمایندگان مجلس طی نامه ای خطاب به معمر قذافی بر دفاع از لیبی در برابر تهاجم امپریالیسم تاکید کردند. در این نامه آمده است : هرگونه تهدید و تجاوز علیه انقلاب لیبی به مثابه اعلام حرب علیه جهان اسلام و انقلاب اسلامی ایران است و ما بر مبنای تکلیف شرعی اسلامی خود را در کنار ملت شما احساس می کنیم . (8)

6 کشور حوزه خلیج فارس خواستار پایان جنگ ایران و عراق شدند

آسوشیتدپرس از ابوظبی گزارش داد سران 6 کشور عرب هشدار دادند جنگ ایران و عراق تهدیدی علیه امنیت منطقه می باشد . 6 کشور حاشیه خلیج فارس در اعلامیه نهایی خود که دیروز در ابوظبی انتشار یافت ضمن اشاره به این مطلب که جنگ اخیر بهانه ای برای مداخله خارجی به وجود آورده است خواستار پایان جنگ میان دو کشور شده اند.(9)

مسکو اعلام کرد ؛ درصورت حمله به سوریه وارد جنگ می شویم

فیلیپ حبیب فرستاده ویژه ریگان به خاورمیانه دیروز چهارمین روز انتظار در اسرائیل را گذراند. به گفته منابع آمریکایی حبیب در بیت المقدس در انتظار تحولاتی است که موجب شود وی به دمشق رفته و با حافظ اسد دیدار و گفت و گو کند. دمشق در این مدت از پذیرفتن جبیب خودداری کرده است مگر این که وی پیشنهادات تازه ای را ارائه کند.

از سوی دیگر منابع رسمی دولت اسرائیل گفتند : آمریکا هنوز در انتظار دریافت نظریات عربستان سعودی در مورد تلاش هایی برای دست یابی به یک راه حل صلح آمیز برای بحران لبنان است .  مقامات رسمی اسرائیل معتقدند آمریکا تاکنون در مورد نرم کردن موضع سوریه در بحران موشک ها موفق نشده است .

در همین حال منابع دولتی لبنان روز گذشته پیشنهاد بگین نخست وزیر اسرائیل را برای انجام گفت و گوهای صلح با الیاس سرکیس رئیس جمهور این کشور رد کردند و آن را غیرقابل پاسخ توصیف کردند. خبر دیگر این که خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه اسرائیلی هارتض گزارش داد شوروی به آمریکا و انگلیس هشدار داده است اگر اسرائیل به سوریه حمله کند شوروی وارد جنگ خواهد شد.(10)

پی نوشت :

1- مهمترین بخش های سخنان روز 6 خرداد 1360 امام خمینی از تیترها و سوتیترهای صفحه 1 دو روزنامه کیهان و جمهوری اسلامی 7 خرداد 1360 انتخاب شده است . گفتنی است روزنامه کیهان روز 6 خرداد 1360 در یک شماره فوق العاده دو صفحه ای به صورت ویژه سخنان امام را بازتاب داد.

2- جمهوری اسلامی، 6 خرداد 1360 ، صفحه 8

3- کیهان ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 11

4- کیهان ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 8

6- کیهان ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 2

7- کیهان ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 2

8- کیهان ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 1

9- کیهان ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 1

10- کیهان ، 6 خرداد 1360 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول