اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اتهامات وارده به مشاور حقوقی

ارتباط و همکاری با شبکه وسیع خروج غیرقانونی ارز و اسناد و مدارک ضد انقلاب به خارج کشور و تلاش جهت آزادی افراد ضد انقلاب که دستگیر شده اند ، اخذ رشوه های کلان جهت کانالیزه کردن مناقصه وزارتخانه های مختلف به نفع افراد خاص و ضد انقلاب ... از جمله اتهامات فرد دستگیر شده است.

اتهامات وارده به مشاور حقوقی

رخدادهای 12 خرداد 1360

چکیده

  • مهندس بهزاد نبوی سخنگوی دولت : اگر امروز آقای رجایی و یا مجلس من را برکنار کنند و شب بیایم نامه بنویسم و در روزنامه ها چاپ کنم و از اقتصاد مملکت و ...ایراد بگیرم مردم می فهمند که هدف اصلی من چیست و به خاطر مردم و مملکت دلسوزی نمی کنم.
  • مسئله اصلی که من می خواهم به آن اشاره کنم این است که علیرغم اختلافات کوچک و بزرگ ما که در روزنامه ها به آن دامن زده می شود مردم علاقه سرشاری برای دنبال کردن آن ندارند.
  • روابط عمومی دادستانی انقلاب اسلامی مرکز به دنبال اعلام خبر بازداشت منوچهر مسعودی مشاور حقوقی دفتر رئیس جمهور اعلام داشت که جهت اطلاع امت مسلمان و انقلابی ایران برخی از اتهامات وی به اطلاع می رسد.
  • هیئت سه نفری حل اختلاف بعد از ظهر امروز در محل وزارت کشور تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه سخنگوی هیئت در گفت و گویی مطالب مطرح در این جلسه را تشریح کرد.
  • آیت الله یزدی سخنگوی هیئت سه نفره: در باره رفراندوم باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس اصل 59 قانون اساسی مراجعه به آرای عمومی در اختیار هرکسی نیست.

بهزاد نبوی : به دلیل احترام به فرمان رهبر انقلاب سکوت می کنیم

مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی و سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت .  سخنگوی دولت در جواب سوال یکی از خبرنگاران که پرسید : چرا شما در مقابل حملاتی که به دولت می شود سکوت کرده اید؟ اظهار داشت : والله ، چه باید گفت ؟ از طرف دوستان نیز این سوال مرتبا تکرار می شود که چرا در جواب این همه حمله و توهین هیچ نمی گوئید؟

وی ادامه داد : در واقع علت سکوت دولت چند عامل است اول اینکه به فرمان رهبری ارج می نهیم و نمی خواهیم در جامعه تشنج به وجود آید این جا این سوال پیش می آید که وقتی به شما می گویند شما در مورد مسئله گروگان ها اختلاس کرده اید دزدی کرده اید و یا مثلا قرارداد وثوق الدوله امضا کرده اید خوب جواب به این مسائل تشنج به وجود می آورد . در واقع ما وقتی که یک مسئله ای را می خواهیم بررسی کنیم می بایست در درجه اول مسئله را ریشه یابی کنیم و معلوم کنیم انتقادی که به ما می شود از چه موضعی و برچه مبنایی پایه گذاری شده است ؟

بهزاد نبوی گفت : مثلا وقتی می گویند دولت قرارداد وثوق الدوله امضا کرده دولت می تواند خیلی ساده بگوید نه خیر امضا نکرده ایم اما اصل مطلب آن است که باید موضع سوال کننده در قبال سوالش و انتقادش مشخص شود لذا ما سکوت می کنیم در حالی که واقعا اختیار این سکوت سخت است .

وارد جزئیات نمی شویم چون به سود انقلاب نیست

نبوی افزود : هرکجا می رویم در مجالش از ما راجع به تالبوف ، گروگان ها مسئله 75 میلیون دلار و اخیرا بودجه سوال می شود و ما بنا به مصلحت و جو فعلی مجبوریم به طور کلی راجع به مسائل صحبت کنیم و وارد جزئیات نشویم چرا که می دانیم به سود انقلاب نیست .

منتقدان دولت انگیزه الهی ندارند

سخنگوی دولت گفت : البته باید گفت که دولت بدون عیب و معصوم نیست و صد در صد اشتباهاتی دارد و این خطاها نیز باید به وسیله مراجع قانونی مورد بررسی قرار گیرد مثلا مجلس می تواند در صورت مشاهده تخلف دولت را استیضاح کند و یا دادگاه می تواند هر مقامی را به سوال بکشد و حتی محاکمه کند و اگر قرار باشد مجازات کند همه این امکانات وجود دارد و دولت معتقد است که عیب در کارهایش وجود دارد اما مسئله ای که به وضوح دیده می شود این است که بسیاری از انتقاد کنندگان به دولت انگیزه الهی ندارند یعنی واقعا به استثناء عده معدودی بقیه انگیزه خدایی و یا به خاطر مردم نیست که انتقاد می کنند .

اگر برکنارم کنند و انتقاد کنم نشانه آن است که دلسوز نیستم

نبوی گفت : خوب مردم هم فهمیده اند که دلسوزی به خاطر گروگان ها ریشه دیگری دارد و دعوا سرلحاف ملا است و اصل مسئله به خاطر قدرت است و بس. مثلا اگر امروز آقای رجایی و یا مجلس من را برکنار کنند و شب بیایم نامه بنویسم و در روزنامه ها چاپ کنم و از اقتصاد مملکت و ...ایراد بگیرم مردم می فهمند که هدف اصلی من چیست و به خاطر مردم و مملکت دلسوزی نمی کنم.

مشکل مردم اختلافات شخصی ما نیست

سخنگوی دولت گفت : مسئله اصلی که من می خواهم به آن اشاره کنم این است که علیرغم اختلافات کوچک و بزرگ ما که در روزنامه ها به آن دامن زده می شود مردم علاقه سرشاری برای دنبال کردن آن ندارند یعنی ما خودمان بقول معروف ول معطلیم چرا که فکر می کنیم این حرف ها و اختلافات که برای خودمان مهم است در جامعه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است در صورتی که چنین نیست .

وی گفت : طی یک نظر سنجی که به شیوه علمی و آماری انجام داده اند دریافته اند که 65 تا 70 درصد مردم علاقه ای به شنیدن مسائل مورد اختلاف ندارند توجه آن ها بیشتر متوجه جنگ ، گرانی و مسائل اقتصادی و آوارگان جنگی و ...است و به اختلافات شخصی که شکل مسائل مملکتی ندارند علاقه ای نشان نمی دهند.

گروکشی می کنند

نبوی همچنین فاش کرد : افرادی به صورت غیرمستقیم به ما می گویند شما لایحه حذف فرمان همایونی را پس بگیرید ما هم دیگر در مورد بودجه حرفی نمی زنیم خوب این عمل را نمی توان انتقاد سازنده نام نهاد بلکه دقیقا گروکشی است.

دانشجویان پیرو خط امام نیز با اقدام ما مخالفند ولی سکوت کرده اند

وی افزود : در حالی که دانشجویان پیرو خط امام با هزاران زحمت لانه جاسوسی را اشغال کردند و در مورد آزادی گروگان ها با دولت مخالف بودند و مستحق ترین گروه در انتقاد از دولت این ها بودند ولی با درک شرایط سکوت کرده اند.(1)

اتهامات مشاور حقوقی دفتر رئیس جمهور اعلام شد

روابط عمومی دادستانی انقلاب اسلامی مرکز به دنبال اعلام خبر بازداشت منوچهر مسعودی مشاور حقوقی دفتر رئیس جمهور اعلام داشت که جهت اطلاع امت مسلمان و انقلابی ایران برخی از اتهامات وی به اطلاع می رسد.

در اطلاعیه روابط عمومی دادستانی انقلاب اسلامی مرکز آمده است : ارتباط و همکاری با شبکه وسیع خروج غیرقانونی ارز و اسناد و مدارک ضد انقلاب به خارج کشور ، اخذ رشوه و کلاشی از خانواده های ضد انقلابی و تلاش جهت آزادی افراد ضد انقلاب که دستگیر شده اند ، اخذ رشوه های کلان جهت کانالیزه کردن مناقصه وزارت خانه های مختلف به نفع افراد خاص و ضد انقلاب که در این رابطه تاکنون 15 نفر از جمله دو روحانی نما دستگیر شده اند و سوء استفاده از موقعیت دفتر ریاست جمهوری و اخذ رشوه های کلان به دفعات متعدد و همکاری با عوامل رژیم طاغوت از جمله اتهامات فرد دستگیر شده است .(2)

هیئت سه نفری حل اختلافات دلایل تخلف رئیس جمهور را اعلام کرد

هیئت سه نفری حل اختلاف بعد از ظهر امروز در محل وزارت کشور تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه سخنگوی هیئت در گفت و گویی مطالب مطرح در این جلسه را تشریح کرد. آیت الله یزدی گفت : بعد از جلسه اخیر که نتیجه آن اعلام و گفته شد که رئیس جمهور متخلف از فرمان ده ماده ای امام و قانون اساسی تشخیص داده شد برخی به ما ایراد گرفتند که چرا به کلی گویی بسنده کرده و جزئیات این تخلفات را بیان نمی کنید .

روند انتخاب نخست وزیر تشریح شد

وی ادامه داد : به عنوان نمونه رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در زمینه نخست وزیر و مخالفت رئیس جمهور با وی گفته است که این طور هم میشود گفت که آن ها با رئیس جمهور مخالفند ، هیئت به من اجازه داده است که در این جا برای روشن شدن اذهان مردم قسمتی از تاریخچه انتخاب نخست وزیر را به اطلاع برسانم.

وی افزود : به دنبال تشکیل ارکان کشور و کسب موفقیت های قدم به قدم که عبارت بودند از قبول جمهوری اسلامی به عنوان شکل حکومت از طرف مردم ، تنظیم قانون اساسی توسط مجلس خبرگان و تائید آن توسط مردم ، انتخاب رئیس جمهوری با رای مردم و انتخاب نمایندگان و تشکیل مجلس شورای اسلامی با رای مردم لازم بود که آخرین رکن حکومت که دولت بود نیز مستقر شود ولی در این مرحله مقداری وقفه به وجود آمد و چون برحسب قانون اساسی می بایست از طرف مقام ریاست جمهوری کسی به مجلس معرفی شود و مجلس به او رای اعتماد دهد تا او هم مشغول به تشکیل کابینه شود و از طرفی کسانی که گاهی صحبت می شد مورد قبول مقام ریاست جمهوری نبودند مسئله کم کم به جایی رسیده بود که باعث ایجاد نگرانی در مردم شده بود در این مرحله قرار شد چند نفر از طرف مجلس انتخاب شوند و در این مورد با رئیس جمهور صحبت کنند تا راه حلی پیدا شود.

آیت الله یزدی اضافه کرد : آقایانی که انتخاب شدند و این ماموریت را ادامه دادند : آقایان علی اکبر پرورش ، امامی کاشانی و بنده بودیم که در این زمینه ملاقات هایی با بنی صدر انجام شد و در این ملاقات ها درباره صلاحیت افراد صحبت شد و به جایی رسیدیم که فهرستی با نام 14 نفر تهیه شد و در جلسه ای به این نکته رسیدیم که من به آقای بنی صدر گفتم اگر اجازه دهید ما به مجلس بگوئیم که ماموریت ما به پایان رسیده است و نمی توانیم راه حلی پیدا کنیم و به همان طریقی که قانون اساسی می گوید شما فردی را به مجلس معرفی می کنید و مجلس او را نمی پسندد و این امر همچنان ادامه می یابد و باز شش ماه ، یک سال مملکت به همین حال باقی می ماند.

وی افزود : در این جا خود آقای بنی صدر پیشنهادی دادند و در آن لیست 14 نفری به چند نفر اشاره کردند و گفتند که این ها را من معرفی نمی کنم و به همین ترتیب تعدادی را کنار گذاشتند و 6 یا 7 نفر که باقی مانده بودند ایشان گفتند هر کدام از این ها که در مجلس زمینه شان بیشتر بود من معرفی می کنم ما هم خوشحال شدیم و فهرست را در جلسه غیرعلنی به اطلاع نمایندگان رساندیم و نظر ایشان را هم گفتیم .در بین کسانی که در این لیست پیشنهاد شده بودند آقای رجایی بیش از همه رای آوردند و ما همان جا تلفنی به ایشان اطلاع دادیم و ایشان هم موافقت کردند و رفتیم خدمتشان و ایشان رسما آقای رجایی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کردند و مجلس هم به ایشان رای اعتماد داد بدون این که اجبار و الزامی در کار باشد.

حقیقتی که بنی صدر درباره رفراندوم پنهان می کند

آیت الله یزدی گفت : در باره رفراندوم نیز باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس اصل 59 قانون اساسی مراجعه به آرای عمومی در اختیار هرکسی نیست بلکه باید در مجلس مطرح شود و اگر دو سوم مجموع نمایندگان مجلس موافق بودند آن وقت می توان به آرای عمومی مراجعه کرد ولی آقای بنی صدر در هیچ کدام از دو مصاحبه اخیرشان به این قسمت آخر اصل تصریح نمی کنند که هر وقت مجلس خواست آن هم نه تعدادی و نه حتی اکثریت بلکه دو سوم مجموع نمایندگان ، به این ترتیب دیده می شود که این برخورد خیلی اصولی و منطقی نیست البته ما با ماهیت قضایا کاری نداریم ماهیت قضایا را باید در شرایط دیگر دستگاه های دیگر رسیدگی کنند.

درباره لیست اموال مسئولین حق با بنی صدر است / خود اظهاری روش دوستانه اطلاع از اموال مسئولان ...

آیت الله یزدی درباره سخنان بنی صدر در رابطه با شورای عالی قضایی و لیست دارایی های خود نیز گفت : آقای رئیس جمهور در مصاحبه خود گفته است که «مردم انقلاب کردند که از یک قدرت ترساننده خلاص بشوند و یک دستگاه ترساننده جدیدی نباید بیاید» و یا راجع به محاکمه « اگر روزی جمهوری آن قدر سقوط کند که بخواهند رئیس جمهورش را محاکمه کنند ...» و از این قبیل تعابیر ، ما منظورمان نحوه برخورد است آیا واقعا چه کسی ایشان را تهدید به محاکمه کرده ؟ یا چه کسی و کدام مقامی به عنوان ترساندن صحبت کرده و این طرز برخورد است که ایشان در جواب این تعابیر را به میان می آورند.

آیت الله یزدی گفت : درست است که نامه شورای عالی قضایی یک مقدار تند بوده ولی سخن از ترساندن و یا محاکمه اصلا مطرح نبوده و در مورد دارایی ها و اموال رهبر و اعضای شورای رهبری و رئیس جمهوری و نخست وزیر و وزرا در قانون اساسی همان طور است که ایشان گفتند که می بایست دستگاه قضایی و شورای عالی قضایی تحقیق کند حق با آقای بنی صدر است و مفهوم قانون اساسی همین است .

وی ادامه داد : اما سوال ما این است اگر کسی بخواهد از دارایی های کسی مطلع شود طبیعی ترین و ساده ترین راه این است که دوستانه و صمیمانه از طرف بخواهد که شما لطف کنید صورت دارایی های خود را در این فرمی که تهیه شده است بنویسید . همان فرمی که برای شخص امام ، نخست وزیر ، وزرا و فرزند امام فرستاده شده است و یکی دو بار هم تذکر داده شده که ممکن است چون مشاغلشان زیاد بوده فراموش کرده باشند که این کار را انجام دهند تا شورای قضایی هم بتواند وظیفه قانونی خود را انجام دهد ولی ایشان در جواب با لحنی حاکی از ناراحتی می گویند «من منظوری داشتم و آن منظور را نمی گویم و صورت اموالم را به مردم می دهم تا مردم بدانند» این هم برخورد منطقی و اصولی نیست . چه کسی گفته است که باید در اختیار مردم باشد؟(3)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 12 خرداد 1360 ، صفحه 2 ، بهزاد نبوی در مصاحبه مطبوعاتی خود در سال 60 به حق می گوید اگر برکنار شدم و بعد از برکناری منتقد وضع موجود شدم ، دست به افشاگری زدم و علیه این و آن سخن گفتم نشان از آن دارد که دلسوز نیستم... بر بال تاریخ می نشینیم و به سال 1382 می رسیم زمانی که شورای نگهبان بر اساس وظیفه ذاتی خود در آستانه انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی تعدادی از نامزدها را رد صلاحیت کرد . به دنبال رد صلاحیت این افراد که گروهی از آن ها عضو حزب مشارکت و برخی نیز از نمایندگان وقت مجلس ششم بودند از جمله بهزاد نبوی غوغا شروع شد . از تحصن تا افشاگری های نامربوط و در نهایت استعفای دستجمعی نمایندگان رد صلاحیت شده ! بهزاد نبوی از جمله نمایندگان وقت مجلس ششم بود که در این راستا استعفا داد و حال سوال این جا است که آیا با معیار بهزاد نبوی می توان به دلسوز نبودن او و در یک کلام قدرت طلب بودنش رای داد؟!

2-  اطلاعات ، 12 خرداد 1360 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 13 خرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول