اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هر سری در ایران به سجده می‏رود باید نابود شود

آیت‌الله ری شهری : نماینده بختیار به یکی از متهمین قبل از دستگیری گفته بود که هر سری در ایران به سجده می‌رود، باید نابود شود و خوشبختانه اعضای این گروه دو روز قبل از انجام طرح دستگیر شدند.

هر سری در ایران به سجده می‏رود باید نابود شود

رخدادهای3 خرداد 1360

چکیده

  • آیت الله ری شهری چگونگی فعالیت یک سازمان مخرب زیر زمینی را که به نام پارس اقدام به تخریب و قصد بمب گذاری در نماز جمعه را داشته تشریح کرد .
  • یونایتد پرس گزارش داد هیئت های نمایندگی آمریکا و ایران که می کوشند یک دادگاه حکمیت تشکیل دهند روز گذشته دومین دور مذاکرات مقدماتی خود را در کاخ صلح در لاهه آغاز کردند.
  • در لاهه گفته می شود که دادگاه حکمیت دعاوی ایران – آمریکا با بیش از دو هزار پرونده به ارزش تقریبی سه میلیارد دلار روبرو است .
  • روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه ای در مورد مبارزات مردم ایرلند و کشته شدن چند تن از مبارزان ایرلند در زندان پلیس دژخیم انگلیس انتشار داد.
  • به دنبال آتش توپخانه ها در منطقه ای که کاخ ریاست جمهوری لبنان در آن جا قرار دارد چندین آتش سوزی روی داد و کاخ الیاس سرکیس دو بار مورد حمله قرار گرفت.
  • خبرگزاری شوروی نیز طی گزارشی اعلام کرد : آمریکا با ارسال جدیدترین سلاح ها و تکنولوژی ها به اسرائیل می خواهد اشغال سرزمین های عرب را همیشگی کند.
  • آیت الله هاشمی : امام فرمودند هر چیزی را که مجلس با امضای شورای نگهبان تصویب کند به هیچ وجه هیچ کس حق خدشه در آن را ندارد . 

ارتباط تشکیلاتی بمب گذاران داخلی با بختیار و فرح فاش شد

آیت الله ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش طی مصاحبه ای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی چگونگی فعالیت یک سازمان مخرب زیر زمینی را که به نام پارس اقدام به تخریب و قصد بمب گذاری در نماز جمعه را داشته تشریح کرد .

آیت الله ری شهری فاش کرد که 18 نفر از اعضای اصلی سازمان پارس که مخفف سازمان پاسداران رژیم سلطنتی است دستگیر شده اند. وی ادامه داد : این سازمان قصد داشته است زمینه نارضایی بین مردم را تشدید کرده و به موازنه آن در جامعه ناامنی و رعب و وحشت ایجاد کند.

آیت الله ری شهری گفت : این افراد به اتهام چند انفجار دستگیر شده اند و در این رابطه مدارکی به دست آمده که حکایت از یک توطئه در حال تکوین علیه جمهوری اسلامی ایران دارد . این توطئه آمریکایی در ادامه جریان واقعه طبس ، کودتای نافرجام 18 تیرماه سال 59 و حمله عراق به ایران تکویت یافته بود.

آیت الله ری شهری به نقل از یکی از دستگیر شدگان گفت : حمله عراق به ایران طرحی بود که در ستاد کودتا نیز مطرح شده بود و طبق گفته بنی عامری به آن حق تقدم دوم را داده بودند حق تقدم یک با کودتا بود زیرا در صورت پیروزی مشکل آمریکا را حل می کرد.

آیت الله ری شهری گفت : این ها برای انفجار در نمازجمعه نقشه و برنامه داشته و روی آن حساسیت داشتند نماینده بختیار به یکی از متهمین قبل از دستگیری گفته بود که هر سری در ایران به سجده می رود باید نابود شود و خوشبختانه اعضای این گروه دو روز قبل از انجام طرح دستگیر شدند.(1)

رسیدگی به دعاوی 3 میلیارد دلاری ایران و آمریکا آغاز شد

واحد مرکزی خبر به نقل از یونایتد پرس گزارش داد هیئت های نمایندگی آمریکا وایران که می کوشند یک دادگاه حکمیت تشکیل دهند روز گذشته دومین دور مذاکرات مقدماتی خود را در کاخ صلح در لاهه آغاز کردند. دبیر کل دادگاه حکمیت که نقش مشاور دو طرف را دارد گفت مذاکرات امروز نیز ادامه خواهد یافت. وی افزود : نتیجه مذاکرات مقدماتی معرفی سومین طرف حکمیت خواهد بود. در لاهه گفته می شود که دادگاه حکمیت دعاوی ایران – آمریکا با بیش از دو هزار پرونده به ارزش تقریبی سه میلیارد دلار روبرو است . (2)

 

هاشمی ضمن حمایت از مردم آفریقای جنوبی و نامیبیا از دیگر کشورها خواست همانند ایران به دولت آفریقای جنوبی نفت نفروشند و این دولت را تحریم کنند. وی در پاتایان گفت : آمریکا مسئولیت اصلی همه فجایع جهانی را برعهده دارد.

اظهارات معاون نخست وزیر در کنفرانس تحریم اقتصادی آفریقای جنوبی

محمد هاشمی رفسنجانی معاون سیاسی نخست وزیر و سرپرست هیئت ایرانی شرکت کننده در کنفرانس جهانی تحریم اقتصادی آفریقای جنوبی در سومین روز این کنفرانس موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی تشریح کرد .

هاشمی گفت : اسلام ما را متعهد می کند تا بر علیه هر گونه بهره کشی انسان از انسان مبارزه کنیم. وی ادامه داد : رفع رسوم تبعیض نژادی یکی از اولین اقدامات پیامبر اسلام بوده است ، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق متساوی است برای همه افراد و حق تعیین سرنوشت و حاکمیت و زندگی مستقل که عاری از هرگونه ستم ، تسلط و استثمار باشد.

هاشمی ضمن حمایت از مردم آفریقای جنوبی و نامیبیا از دیگر کشورها خواست همانند ایران به دولت آفریقای جنوبی نفت نفروشند و این دولت را تحریم کنند. وی در پاتایان گفت : آمریکا مسئولیت اصلی همه فجایع جهانی را برعهده دارد.(3)

دعوت سپاه پاسداران از خانواده مبارزان کشته شده ایرلندی

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه ای در مورد مبارزات مردم ایرلند و کشته شدن چند تن از مبارزان ایرلند در زندان پلیس دژخیم انگلیس انتشار داد.

در این پیام ضمن درخواست از خانواده های جان باختگان برای دیدار از ایران آمده است : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ابعاد سیاسی ایدئولوژیک و نظامی وظیفه خود را حفظ و حراست از دست آوردهای انقلاب اسلامی و حمایت از حرکت های رهایی بخش می داند ضمن حمایت از اعتصاب کنندگان و اظهار تاسف فراوان از مرگ چهارمین زندانی ایرلندی که چهره زشت دولت انگلیس را بیش از پیش به جهانیان نشان داده است امیدوار است با دیدار خانواده های قهرمانان زندانی ایرلند از ایران انقلابی واقعیات انقلاب اسلامی ، پایداری مردم مسلمان ایران و جنایات رژیم دست نشانده عراق و ظلمی را که به ملت مسلمان ایران روا می دارد برایشان هرچه بیشتر ملموس تر گردد.(4)

 

به دنبال آتش توپخانه ها در منطقه ای که کاخ ریاست جمهوری لبنان در آن جا قرار دارد چندین آتش سوزی روی داد و کاخ الیاس سرکیس دو بار مورد حمله قرار گرفت. جنگنده های رژیم صهیونیستی که وارد حریم هوایی لبنان شده بودند با واکنش شدید ضد هوایی سوریه مجبور به عقب نشینی شدند.

بن بست در مذاکرات احتمال جنگ سوریه و اسرائیل را تقویت کرد

بامداد دیروز پس از یک شب نسبتا آرام نبرد توپخانه ای شدید در حومه جنوب شرقی بیروت در گرفت . به دنبال آتش توپخانه ها در منطقه ای که کاخ ریاست جمهوری لبنان در آن جا قرار دارد چندین آتش سوزی روی داد و کاخ الیاس سرکیس دو بار مورد حمله قرار گرفت. جنگنده های رژیم صهیونیستی که وارد حریم هوایی لبنان شده بودند با واکنش شدید ضد هوایی سوریه مجبور به عقب نشینی شدند.

رونالد ریگان برای پیگیری خواسته های خود نماینده ای را به خاورمیانه فرستاده است و این شخص که قرار بود بعد از ظهر دیروز از بیروت وارد دمشق شود به طور غیرمنتظره ای به اسرائیل رفت . ردایو اسرائیل در گزارشی تاکید کرده است نماینده ریگان تا زمانی که سوریه پاسخ مثبتی به پیشنهادات پیرامون بحران موشکی ندهد به دمشق نخواهد رفت.

از سوی دیگر شوروی با حمله به سفر نماینده ریگان به منطقه این سفر را زمینه ساز افزایش ادعاهای تل آویو دانست .  خبرگزاری شوروی نیز طی گزارشی اعلام کرد : آمریکا با ارسال جدیدترین سلاح ها و تکنولوژی ها به اسرائیل می خواهد اشغال سرزمین های عرب را همیشگی کند جنبش مقاومت فلسطین را از بین ببرد و کشورهای عرب را دچار تفرقه کند.(5)

جزئیات لایحه حذف فرمان همایونی به تصویب رسید

نمایندگان مجلس امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه داده و جزئیات لایحه حذف فرمان همایونی را به تصویب رساندند. در جلسه گذشته چند بند از این لایحه به تصویب رسیده بود و امروز باقی جزئیات نیز از تصویب نمایندگان ملت گذشت.

آیت الله هاشمی در جلسه امروز مجلس و در جریان تصویب جزئیات لایحه حذف فرمان همایونی اظهار داشت : امام فرمودند هر چیزی را که مجلس با امضای شورای نگهبان تصویب کند به هیچ وجه هیچ کس حق خدشه در آن را ندارد . (6)

پی نوشت :

1- کیهان ، 3 خرداد 1360 ، صفحه 3

2- کیهان ، 3 خرداد 1360 ، صفحه 12

3- کیهان ، 3 خرداد 1360 ، صفحه 11

4-  کیهان ، 3 خرداد 1360 ، صفحه 1

5- کیهان ، 3خرداد 1360 ، صفحه 1

6- جمهوری اسلامی ، 4 خرداد 1360 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول