اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رئیس جمهوری که محاکمه خود را انقلاب می‌دانست!

بنی صدر: اگر یک روزی جمهوری تا این حد خدای نکرده سقوط کرد که به دلیل ایستادگی رئیس جمهوری بر اجرای قانون لازم شد او را تنبیه کنند به نظر من این یک انقلاب دیگر خواهد بود.

رئیس جمهوری که محاکمه خود را انقلاب می‌دانست!

رخدادهای 10 خرداد 1360

چکیده

  • خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست رزمندگان جمهوری اسلامی در جریان یک حمله غافلگیرانه و برق آسا موفق شدند مناطق وسیعی از ارتفاعات مشرف به نوسود را به تصرف خود در آورند.
  • بعد از ظهر دیروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور : اگر ما مسئله جنگ را مسئله اصلی بدانیم در این جنگ لاجرم می باید به فرماندهی مسئول این جنگ کمک بکنند و اگر نکردند مسئولند .
  • موقعیت خودم را به عنوان مسئول در مخاطره می بینم حق دارم پیشنهاد بکنم این میزان که آرای عمومی و آرای ملت است اظهار بشود یا خیر؟
  • آیت الله یزدی سخنگوی هیئت سه نفری حل اختلاف سخنرانی ها و مصاحبه مطبوعاتی رئیس جمهور را تخلف از بیانیه ده ماده ای امام و تخلف از قانون اساسی عنوان کرد.
  • دکتر چمران فرمانده ستاد جنگ های نامنظم جنوب طی گفت و گویی نحوه هماهنگی نیروهای کشورمان را به هنگام تصرف ارتفاعات الله اکبر و شحیطیه شرح داد.
  • سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد ایران تمامی کشورهای عضو هیئت حسن نیت اسلامی در جنگ ایران و عراق را که در اجلاس دوشنبه وزیران امورخارجه اسلامی بغداد حضور یابند بی طرف قلمداد نمی کند.
  • پس از یک هفته آرامش نسبی طی دو روز گذشته زد و خورد های سختی همراه با مبادله آتش توپخانه و خمپاره انداز بین نیروهای حافظ صلح سوریه و نیروهای دست راستی فالانژ در بیروت درگرفت.
  • از سوریه نیز خبر می رسد هیئت وزیران سوریه برای مقابله با حملات احتمالی خارجی در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرده است .

حمله بزرگ ایران برای آزاد سازی نوسود

خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست رزمندگان جمهوری اسلامی در جریان یک حمله غافلگیرانه و برق آسا موفق شدند مناطق وسیعی از ارتفاعات مشرف به نوسود را به تصرف خود در آورند. آگاهان نظامی اعلام کردند که با تصرف این منطقه عملیات گسترده و همه جانبه برای باز پس گرفتن این شهر مرزی آغاز شده است . در این گزارش آمده است : این عملیات با هماهنگی کامل سپاه پاسداران و آتش توپخانه ارتش آغاز شد و با تصرف ارتفاعات سوق الجیشی برای بازپس گیری نوسود ادامه یافت.(1)

بنی صدر : مردم برای رسیدن به استقلال باید 20 سال تلاش کنند

بعد از ظهر دیروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد و به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار اطلاعات با اشاره به اطلاعیه اخیر حاج سید جوادی از سیاستمداران کشور که تاکید کرده است «در حالی که موشک ها و بمب های عراق هستی و خاک وطن و هموطنان ما را از بین می برند ارتش ما حتی قادر به دفاع نیز نیست از نظر مهمات و سلاح های جنگی و آمادگی نفرات به طور کلی عاجز شده است و برخلاف تمام گروه ها در این جنگ پیروزی نظامی برای ایران وجود ندارد و از طرفی اخبار جنگی از مردم پنهان می شود»از رئیس جمهور پرسید« با توجه به مسئولیتی که شما در قبال فرماندهی کل قوا بر عهده دارید در مورد اظهارات مزبور چه نظری دارید؟»

اگر جنگ مسئله اصلی است چرا موضوعات دیگر را مطرح می کنند!؟

بنی صدر پاسخ داد : روزی که دشمن به ما حمله کرد نسبت قوای حمله کننده و قوای دفاع کننده 20 به یک بود امروز از نظر تجهیزات جنگی 3 به یک است نیروهای ما از این نظر قوی ترند اینکه ما نیروی دشمن و تناسب قوا را بدین ترتیب که گفتم تغییر دادیم این حکایت از پیروزی نیروهای مسلح ما می کند .

وی ادامه داد : گمان من این است که اگر ما مسئله جنگ را مسئله اصلی بدانیم در این جنگ لاجرم می باید به فرماندهی مسئول این جنگ کمک بکنند و اگر نکردند مسئولند اگر جنگ اصلی است و مسائل دیگر فرعی است پس چطور مسائل دیگر طرح می شود؟!

بنی صدر: من طبق این قانون اساسی موظف نبودم صورت دارایی های خود را بدهم قانون اساسی موجود گفته است که شورای قضایی باید تحقیق کند در دارایی من خوب برود بکند. به هر حال من دارایی ندارم چیزی که قابل باشد گفتم صورتش را تنظیم کنند و همین یکی دو روز آینده برای اطلاع افکار عمومی منتشر کنند.

چرا از رفراندوم صحبت می کنم ؟!

بنی صدر در پاسخ به سوال روزنامه انقلاب اسلامی در رابطه با رفراندوم و مراجعه به آراء عمومی گفت : اگر من گفتم ما در غربت می جنگیم معنایش این است که وضعیت در داخل آن هماهنگی لازم را حتی آن حالت تحمل و بردباری یکدیگر را از دست داده است و ما تابتوانیم با آسودگی خاطر در جبهه ها بجنگیم یک کار ساده و آسان این است که بگویند رئیس جمهور با مجلس مخالف است و با شورای نگهبان مخالف است با دولت مخالف است با روزنامه مخالف است با تلویزیون مخالف است همین جور بشمارند بروند جلو طوری دیگر هم میشود گفت همه این ها با رئیس جمهور مخالف است این هم یک جور دیگر و اگر مسئولیت جنگ به عهده من است قاعدتا من حق دارم از آن ها توقع کمک داشته باشم و اگر این کمک نشد ناگزیر باید این مسئله حل بشود و چیز غریبی هم نگفته ام قانون اساسی ما در اصل 59 مسائل بسیار مهم اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه را از راه همه پرسی و مراجعه به آرای مردم صورت بگیرد درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد .

موقعیت خودم را به عنوان رئیس جمهور در خطر می بینم !

وی ادامه داد : امیدوارم آن هایی که د ر یک محیط آرامی جواب معقول بدهند و الا ناسزا و این چیزها گفتنش  اولا ما را از میدان به در نمی کند من مشیرالدوله نیستم فحش بخورم در بروم سوال من این است اگر میزان رای مردم است و من به عنوان رئیس جمهوری می بینم هر روز و هرلحظه تضعیف می شوم تنها دیگران نیستند که حق دارند تضعیف نشوند من هم حق دارم که تضعیف نشوم و موقعیت خودم را به عنوان مسئول در مخاطره می بینم حق دارم پیشنهاد بکنم این میزان که آرای عمومی و آرای ملت است اظهار بشود یا خیر؟

وظیفه ندارم لیست اموال خودم را اعلام کنم

بنی صدر در پاسخ به این سوال که چه کسی می خواهد شما را محاکمه کند گفت : آیا طبق اصل 113 قانون اساسی رئیس جمهور مجری این قانون هست یا نه ؟ اگر هست چنان چه خلاف این قانون اساسی را دید به عنوان کسی که در مقابل این مملکت مسئول است باید جلوی این خلاف ها بایستد یا نه ؟ اگر ایستاد و تذکر داد جواب او تهدید به محاکمه است ؟ جواب این سوال این است که شما همانی هستید که صورت دارایی خود را ندادی پس قانون اساسی را قبول نداری؟ من طبق این قانون اساسی موظف نبودم صورت بدهم قانون اساسی موجود گفته است که شورای قضایی باید تحقیق کند در دارایی من خوب برود بکند. به هر حال من دارایی ندارم چیزی که قابل باشد گفتم صورتش را تنظیم کنند و همین یکی دو روز آینده برای اطلاع افکار عمومی منتشر کنند.

محاکمه رئیس جمهور یک انقلاب دیگر خواهد بود !

بنی صدر افزود : اگر یک روزی جمهوری تا این حد خدای نکرده سقوط کرد که به دلیل ایستادگی رئیس جمهوری بر اجرای قانون لازم شد او را تنبیه کنند به نظر من این یک انقلاب دیگر خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت : این که می گویند ایران در حالی که مدعی است سیاست نه شرقی نه غربی را پی می گیرد ولی به شوروی نزدیک تر از غرب است حرف صحیحی نیست اگر ما بخواهیم به مقتضای یک قدم به سمت شرق یک قدم هم به سمت غرب برویم این می شود سیاست هم شرقی و هم غربی ، ما باید سیاست خود را دنبال کنیم ، به نظر من رسیدن به استقلال اقتصادی نزدیک 20 سال کار شبانه روز آن هم از سوی همه مردم را می طلبد تا به شرایطی برسیم که وابستگی ها هم به شرق و هم به غرب قطع کنیم.

استعفا نمی دهم

رئیس جمهور درپاسخ به سوالی در زمینه استعفا نیز گفت : درخت را اره می کنند خودش نمی افتد مردم وقتی رئیس جمهور انتخاب کرده اند طبق قانون ناچار باید در او لیاقت استفاده از اختیارات و انجام وظائف و تکالیفش وجود داشته باشد حرف من همیشه این بوده من روی اصولی که پذیرفتم و اعتقادی که دارم مقابل امام نخواهم شد بنابراین تا این حد ایستادگی خواهم کرد و از این حد تا آن طرف آن چه را صحیح بدانم به مردم خواهم گفت.(2)

سخنگوی هیئت حل اختلاف:

هیئت با اکثریت آرا به مرحله ای رسیده است که باید متخلف را به مردم معرفی نماید و مدارک را به دادستانی بدهد و در این مرحله به اطلاع مردم شریف ایران می رسانیم که متاسفانه رئیس جمهور جناب آقای بنی صدر از بیانیه ده ماده ای امام تخلف نموده اند.

هیئت حل اختلاف رئیس جمهور را متخلف از فرمان امام و قانون اساسی اعلام کرد

هیئت سه نفری امروز بعد از ظهر در محل وزارت کشور تشکیل جلسه داد و در پایان این جلسه که تا پاسی از شب طول کشید سخنگوی هیئت در مصاحبه ای اظهار داشت : هیئت رئیس جمهور را متخلف از فرمان امام و  قانون اساسی دانست.

وی ادامه داد : آیا بهتر نبود پس از بیانات صریح و پرنور امام که همیشه راهنما و راهگشای حل مشکلات انقلاب بوده است جناب آقای بنی صدر رئیس جمهور توجه بیشتری می کردند و در سخنرانی و مصاحبه ها بیشتر رعایت می شد آیا بهتر نبود در شرایطی که به نظر همه مسئولین کشور و همه مردم و حتی به نظر خود ایشان جنگ مسئله اصلی کشور است در سخنرانی و مصاحبه مطالب دیگری را مطرح نمی کردند.

وی ادامه داد : شاید گفته شود رئیس جمهور از خود دفاع کرده است اما با توجه به مدارکی که هیئت در دست دارد و حتی از دفتر خود ایشان هم ارسال شده اولا هیچ یک از مقامات مسئول کشور در ارتباط با ایشان هیچ اقدام غیرقانونی نداشته اند گذشته از آن که بحث اساسی هیئت فقط رسیدگی به مسائل جاری مملکت نیست بلکه بحث در چگونگی برخورد با مسائل نیزمطرح است .

سخنگوی هیئت ادامه داد : با توجه به این مقدمه هیئت با اکثریت آرا به مرحله ای رسیده است که باید متخلف را به مردم معرفی نماید و مدارک را به دادستانی بدهد و در این مرحله به اطلاع مردم شریف ایران می رسانیم که متاسفانه رئیس جمهور جناب آقای بنی صدر در سخنرانی خود برای پرسنل پایگاه هوایی شیرازد و همچنین در دو مصاحبه اخیر که در روزنامه ها منعکس شده اند برخورد منطقی و اصولی نداشته و از بیانیه ده ماده ای امام تخلف نموده اند و از قانون اساسی نیز تخلف داشته اند که امضا نکردن مصوبه مجلس در مورد سرپرستی وزارتخانه های بی سرپرست دلیل آن است .

وی همچنین گفت : هیئت روزنامه های میزان و انقلاب اسلامی را نیز در موارد متعددی متخلف شناخت.(3)

آیت الله خامنه ای : نتیجه ای از ملاقات با هیئت های طائف و غیرمتعهدها حاصل نشد

آیت الله خامنه ای نماینده امام در شورای عالی دفاع در باره وضعیت جبهه های جنگ گفتند : در جبهه ها پس از حمله های اخیر هیجان و شوری ایجاد گردید و از حالت رکود قبلی بیرون آمد. آیت الله خامنه ای افزودند : از ملاقات با هیئت های اعزامی کنفرانس طائف و غیرمتعهدها نتیجه ای نگرفتیم به جز این که آنان از نزدیک به حقانیت ما پی بردند و این حقانیت به آنان ثابت شد.(4)

چمران جزئیات تصرف ارتفاعات الله اکبر و شحیطیه را تشریح کرد

دکتر چمران فرمانده ستاد جنگ های نامنظم جنوب طی گفت و گویی نحوه هماهنگی نیروهای کشورمان را به هنگام تصرف ارتفاعات الله اکبر و شحیطیه شرح داد و استراتژی این نیروها را در بیرون راندن دشمن و سرکوب آتش آن ها در بلندی های مرزی جنوب کشورمان تشریح کرد. وی گفت : طرح الله اکبر از ماه ها قبل پیشنهاد شده بود و قرار بود که در روزعاشورا یعنی دو روز بعد از پیروزی معروف سوسنگرد که اوج هیجان شدید نیروهای اسلام بود الله اکبر را نیز فتح کنیم که متاسفانه به دلایلی انجام نشد .

چمران ادامه داد : اما عملیات شناسایی در تمامی منطقه همواره انجام می شد و این جریان ادامه پیدا کرد و بارها در بین فرماندهان نظامی مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت و بالاخره فرماندهان نظامی قبول کردند که طرح را پیاده کنند . نماینده امام در شورای عالی دفاع همچنین گفت : در تصرف ارتفاعات الله اکبر پاسداران ، نیروهای ستاد جنگ های نامنظم و ارتش به طور هماهنگ نقش داشتند.(5)

هیئت وزیران سوریه برای مقابله با حملات احتمالی خارجی در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرده است . دلیل این وضعیت فوق العاده علاوه بر تهدید ها مانوری است که به منظور آزمایش عملکرد قدرت دفاعی سوریه در برابر تهاجم بیگانگان پیش بینی شده است .

تشکیل کنفرانس بغداد و اخطار ایران به کشورهای شرکت کننده

هجدهمین کنفرانس کشورهای اسلامی در سطح وزیران خارجه از فردا دوشنبه به مدت 6 روز در بغداد تشکیل خواهد شد. قبل از تشکیل این کنفرانس طی جلسه ای دستور کار این گردهمایی شامل موضوعات متعدد در رابطه با آینده جهان اسلام ، فلسطین و موقعیت قدس اشغالی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رضا علوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد ایران تمامی کشورهای عضو هیئت حسن نیت اسلامی در جنگ ایران و عراق را که در اجلاس دوشنبه وزیران امورخارجه اسلامی بغداد حضور یابند بی طرف قلمداد نمی کند.(6)

وضع فوق العاده جنگی در سراسر سوریه اعلام شد

پس از یک هفته آرامش نسبی طی دو روز گذشته زد و خورد های سختی همراه با مبادله آتش توپخانه و خمپاره انداز بین نیروهای حافظ صلح سوریه و نیروهای دست راستی فالانژ در بیروت درگرفت. در این درگیری ها جمعه 4 نفر کشته و 83 نفر دیگر زخمی شدند . گفتنی است تعداد زیادی از نیروهای حزب دست راستی فالانژ در شهر زحله از دو ماه پیش در محاصره نیروهای حافظ صلح قرار گرفته اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد در اثر حملات هوایی و دریایی اسرائیل به جنوب لبنان 4 داوطلب لیبیایی کشته و 3 نفر دیگر زخمی شدند.

خبر دیگر در این رابطه آن که روز گذشته انور سادات رئیس جمهور مصر پیامی درباره بحران لبنان و سینا از طرف مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی دریافت کرد. منصور حسن وزیر کشور مصر گفت این پیام پاسخ پیام سادات و درباره لبنان و استقرار نیروهای چند ملیتی در سینا به هنگام خروج نیروهای اسرائیلی بود. قرار است سادات و بگین روز پنجشنبه در شرم الشیخ با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند.

سادات با شیمون پرز رهبر مخالفین اسرائیل نیز در 7 ژوئن دیدار خواهد کرد . انتظار می رود بگین و سادات درباره بحران موشک های سوری و روابط دو کشور صحبت کنند.

از سوریه نیز خبر می رسد هیئت وزیران سوریه برای مقابله با حملات احتمالی خارجی در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرده است . دلیل این وضعیت فوق العاده علاوه بر تهدید ها مانوری است که به منظور آزمایش عملکرد قدرت دفاعی سوریه در برابر تهاجم بیگانگان پیش بینی شده است . (7)

پی نوشت:

1- کیهان ، 10 خرداد 1360 ، صفحه 2

2-  کیهان ، 10 خرداد 1360 ، صفحه 10 ، اظهارات بنی صدر را این بار نیز می توان از منظرهای مختلفی به بحث نشست از توجیه کم کاری های خود -اگر نگوئیم خیانت !- در جبهه ها تا تعدی به حدود قانون اساسی و یا به عبارتی زیاده خواهی نسبت به حد و حدود قانونی ..

1- در واقع بایستی نوع نگاه بنی صدر را به مردم و رای مردم به بحث و بررسی نشست . آیا واقعا او به عنوان رئیس جمهور چنین دلنگران نظر و رای مردم بود ؟ اگر این چنین بود طبیعی است که او باید با نمایندگان منتخب ملت بیشترین همکاری را داشته باشد ولی این گونه نیست . نمایندگان مجلس از سوی همان مردمی انتخاب شده اند که پیش از آن به بنی صدر رای داده بودند .

بنی صدر که از آرای بالای یازده میلیونی در برابر سه میلیون رأی دیگر نامزدها برخوردار شده بود از اعتماد مردم احساس غرور می کرد و سعی داشت همواره از مردم سخن بگوید و آرای مردم را به پذیرش ایده ها و افکار خود مصادره کند .

این همه در حالی بود که  تنها چیزی که برای او و هم فکرانش ارزش نداشت مردم بودند ، برای بنی صدر هیچگاه ارزش های دینی و الهی مردم محترم نبود و در عوض فرهنگ غربی برای او یک مانیفیست بود .

او کار را به جایی رساند که کسانی مانند آیت الله صادق خلخالی که روزی از طرفداران او بودند به این نکته پی بردند ، وی در خاطرات خود می نویسد : « روزنامه انقلاب اسلامی به مدیر مسئولی ابوالحسن بنی صدر در واقع از آنچه که مردم می خواستند ، خالی بود ، ضدیت با اسلام را علناً ترویج می کرد و با تیترهای درشت و عناوین زننده ، مردم را اغفال می کرد .»

بنی صدر چنان از اعتماد مردم به خود سرمست شده بود که در سخنرانی هایش اظهار می داشت : «در جهان سابقه ندارد که کسی به ریاست جمهوری انتخاب شده باشد و زمان از محبوبیتش نکاسته باشد ، آنچه من دارم و مایلم در این مکان و منزل و خانه خدا به صورت دعا عرض کنم ، این است : خداوندا مرا سزاوار این اعتماد قرار ده و این ملت بزرگ را نسبت به من با مهر و محبت نگاه بدار .»  رک روزنامه کیهان ، 5 بهمن 59 ، ص 3 ، در جمع مردم قزوین  سوال اصلی که بنی صدر هیچ گاه علاقه نداشت بدان بپردازد این بود که اگر ملاک رای و نظر مردم است همین مردم به نمایندگان مجلس نیز رای داده اند و حاصل جمع آرای نمایندگان مجلس بسیار بیشتر از مجموع آرای او در انتخابات ریاست جمهوری است و از لحاظ منطقی نیز اگر مردم در انتخاب یک نفر اسیر تبلیغات و جنگ روانی شوند در انتخاب یک گروه بیش از 200 نفری دچار این خطا نمی شوند و از این رو است که مجلس همواره وظیفه نظارت بر قوه مجریه را بر عهده دارد .

2- نکته دیگر که می توان در بررسی سخنان بنی صدر بدان پرداخت تعدی وی به حدود و اختیارات قانونی است  او از سویی می گوید من طالب اختیارات ویژه ای نیستم و از سوی دیگر در مقام رئیس جمهور به شورای عالی قضایی تحکم می کند .

رهبر معظم انقلاب که در آن دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بودند  پس از عزل بنی صدر در خطبه های نماز جمعه در پاسخ به زیاده خواهی های بنی صدر اظهار داشتند :  «آقای بنی صدر بعد از انتخاب به ریاست جمهوری رئیس قوه مجریه و رئیس شورای انقلاب یعنی رئیس قوه مقننه موقت کشور هم شد ، فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم شد ، یعنی سه جریان عظیم که اداره کننده امور کشورند در قبضه اقتدار بی قید و شرط ایشان در آمد و پس از استقرار قانونی ایشان حاضر به سپردن هر نیرو به دست صاحبش نمی شد ...آقای بنی صدر می خواست مجلس و دولت در دست او باشد ، چون این کار خلاف قانون اساسی بود و دولت و مجلس حاضر به چنین کاری نشدند ، شروع به حمله به آنها و کوبیدن شان کرد و در مورد دستگاه قضایی هم چون آقای بنی صدر نمی توانست ادعا کند که باید در اختیار وی باشد حملات و اتهامات خود را بر این دستگاه از همه بیشتر کرد ...فرستادن تلگراف به یک محکوم قضایی و یا شایع کردن مسئله شکنجه برای ضربه زدن به دستگاه قضایی بود ، آقای بنی صدر مایل بود کشور ایران با انقلابی که کرده است و با شهدایی که داده است به دوران سلطنت برگردد .آن روز شاه در رأس همه قوه ها بود ، امروز ایشان باشد ، ایشان با استفاده از قدرت های قانونی خود در شورای انقلاب اختیارات بی شماری هم برای خودش درست کرده بود .... ایشان جامعه ما را به طرف دیکتاتوری مطلق می برد ، ایشان مایل بود که دولت و مجلس و دستگاه قضایی در اختیارشان باشد .» رک  روزنامه کیهان ، 30 خرداد 60 ، ص 15 ،

3- بنی صدر همچنین در بخش دیگری از مصاحبه مطبوعاتی به خاکی بودن خود اشاره می کند و این که در جبهه های جنگ خود را با یک سرباز برابر می دید ! خاطرات بی شماری از نحوه رفتار بنی صدر در مقام ریاست جمهوری با زیردستان خود تاکنون منتشر شده که به یک نمونه آن اشاره می کنیم و می گذریم ؛ آیت الله امامی کاشانی می گوید «یک شب در جلسه ای در حضور آقای موسوی اردبیلی و آقای هاشمی رفسنجانی، باز این گونه مسائل [روابط نخست وزیر  و رئیس جمهور] مطرح شد. آقای رجایی هم حضور داشت و گفت: ”به اتاق که وارد می شوم، آقای بنی صدر بی اعتنایی می کند. حرف می زنم، بد و بیراه می گوید. سخنرانی می کند و از من بد می گوید . در چنین شرایطی چگونه می توانم انجام وظیفه کنم؟ رئیس جمهور ابداً حرمتی برای من قائل نیست.“ حرف های او که تمام شد، بنی صدر با نهایت جسارت گفت، ”چون شما نالایق هستید.“ آقای رجایی گفت، ”مشکل من و شما این است که خطمان از هم جداست.“ رک رجایی:مشکل من و بنی صدر این است که خطمان از هم جداست، رجانیوز ، 19 مرداد 1390 ، استدلال بنی صدر برای بی حرمتی به نخست وزیر این بود که رئیس جمهور از لحاظ مقام و رتبه بالاتر از نخست وزیر است و نباید پیش پای او بلند شود !! حال چگونه فردی با این روحیات و تکبر ذاتی می تواند خود را با یک سرباز برابر بداند ؟!

در باقی موارد نیز گفتنی هایی است که تاکنون بدان ها پرداخته ایم و در روزهای آینده نیز به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد .

3-  کیهان ، 12 خرداد 1360 ، صفحه 10

4- کیهان ، 10 خرداد 1360 ، صفحه 10

5-  جمهوری اسلامی ، 10 خرداد 1360 ، صفحه 2

6- کیهان  ، 10 خرداد 1360 ، صفحه 12

7-  کیهان ، 10 خرداد 1360 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

 انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول