اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رئیس جمهوری که برای قوه قضائیه تعیین تکلیف کرد

بنی صدر رئیس جمهور: بنابر مسئولیتی که به موجب اصل 113 قانون اساسی برعهده دارم ناگزیر بار دیگر اخطار می کنم که رویه شورای عالی قضایی در نقض قانون اساسی و هتک حرمت و نقض استقلال مراجع قضایی موجب تضعیف قوه قضائیه و سلب امنیت قضایی خواهد شد .

رئیس جمهوری که برای قوه قضائیه تعیین تکلیف کرد

رخدادهای 2 خرداد 1360

چکیده

  • بنی صدر رئیس جمهور طی نامه سرگشاده ای به شورای عالی قضایی نسبت به تغییر سمت های اخیر عده ای از مسئولین و قضات دادگستری اعتراض کرد .
  • یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه طی گفت و گویی اظهار داشت تاکنون 200 پرونده سری از این وزارت خانه به سرقت رفته است .
  • دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه ای تاکید کرد مقابله با رئیس جمهور و ممانعت از انجام وظایف قانونی از سوی وی از حالت استثنایی خارج و شکل رویه به خود گرفته است !
  • انجمن اسلامی وزارت امور خارجه طی اطلاعیه ای اعلام کرد: آیا هدف ربودن و سرقت اسناد مزبور  و اسناد مشابه آن نبوده است که برادران مومن و مکتبی ما از دست یافتن به سوابق کثیف خودفروختگانی چون رجوی ساواکی محروم گردند؟
  • بر اساس گزارش های رسیده ضد انقلاب 500 هزار آمپول کمیاب را در بیابان های باقرآباد شهر ری به آتش کشیده است .
  • حزب کمونیست ایتالیا به علت افشای رسوایی مربوط به فراماسونرهای این کشور خواستار استعفای دولت شدند.
  • سید اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی تهران طی اطلاعیه ای برگزاری هرگونه راهپیمایی توسط هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران را قبل از روشن شدن موضع آن سازمان در قبال پیام امام غیرقانونی اعلام کرد.
  • سازمان مجاهدین خلق با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد به مناسبت 4 خرداد سالروز شهادت بنیانگذاران این سازمان هیچ گونه مراسمی در سراسر کشور نخواهد داشت .
  • امام خمینی در پاسخ به تلگرام ابوالحسن بنی صدر درمورد پیروزی های رزمندگان تاکید کردند : مطمئن باشند که با حفظ وحدت و هماهنگی و اتکال به خداوند تعالی پیروزی نهایی از آن نیروهای اسلام است .
  • ساعت 2 بامداد دیروز پانسی اوهارا چهارمین مبارز معترض ارتش آزادی بخش ایرلند در سن 24 سالگی پس از 61 روز اعتصاب غذا در زندان درگذشت.
تعیین تکلیف رئیس جمهور برای قوه قضائیه !

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور طی نامه سرگشاده ای به شورای عالی قضایی نسبت به تغییر سمت های اخیر عده ای از مسئولین و قضات دادگستری اعتراض کرد . وی یادآور شده است : بنابر مسئولیتی که به موجب اصل 113 قانون اساسی برعهده دارم ناگزیر بار دیگر اخطار می کنم که رویه شورای عالی قضایی در نقض قانون اساسی و هتک حرمت و نقض استقلال مراجع قضایی موجب تضعیف قوه قضائیه و سلب امنیت قضایی خواهد شد .

بنی صدر در این نامه مدعی شده است : قضات برکنار شده به فضل و تقوی و استقلال رای معروف و بعد از پیروزی انقلاب متصدی مناصب قضایی مهمی بوده و بیش از یک سال در زمان تصدی اعضای فعلی شورای عالی در سمت های فوق انجام وظیفه می کرده اند شهامت و استقلال رای آنان مانع از این بوده است که تحت تاثیر جو حاکم یا اشخاص و گروه های معینی بروند و ظاهرا همین خصیصه موجب برکناری آنها شده است. (1)

یک مقام آگاه : 200 پرونده سری در وزارت خارجه را به سرقت برده اند

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه اظهار داشت : در رابطه با سرقت اخیر و دستگیری عوامل سرقت ما پس از کنترل پرونده های محرمانه و سری دریافتیم که تا امروز بیش از 200 پرونده از این سری پرونده ها از وزارت خارجه به سرقت رفته است .  این مقام مسئول ادامه داد : امیدواریم بازپرس دادگاه انقلاب با دستگیر شدن عوامل سرقت دقیقا به این مسئله رسیدگی کند و روشن نماید که این پرونده ها برای چه اغراضی به سرقت رفته و عاملین اصلی آن چه کسانی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به پرونده های مسروقه گفت : علاوه بر پرونده های محرمانه و سری مسروقه که بعضا بسیار مهم و به منافع ما در خلیج فارس ارتباط داشته اموال زیادی نیز از وزارت خارجه و سفارتخانه های ایران در خارج به سرقت رفته است که ما داریم دقیقا به آن ها رسیدگی می کنیم .(2)

نماینده اهواز نسبت به جریانات اخیر وزارت خارجه و بانک مرکزی هشدار داد

در رابطه با جریانات اخیر مربوط به سرقت پاره ای از اسناد وزارت امورخارجه از سوی سید محمد کیاوش نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای ضمن یادآوری و هشدار به ملت قهرمان و شهید پرور و همچنین برادران متعهد مسلمان در بانک مرکزی مبنی بر حفظ و ادامه مسئولیت های انقلابی از دادستان کشور درخواست شده است که با قاطعیت و دقت لازم نسبت به اجرای اصول اسلامی و قضایی با چنین مسائلی برخورد شود.

در بخشی از این نامه آمده است : لابد شما مردم قهرمان پرور مطلع شدید که آقای اسماعیل ناطقی مدیر کل امور کنسولی و رئیس اداره پاکسازی وزارت امورخارجه همراه با دو نفر دیگر و با همکاری راننده اتومبیل 92942 تهران در حین سرقت اسناد محرمانه و طبقه بندی شده اداری از وزارت امورخارجه دستگیر شدند و در میان این اسناد مدارکی بود مربوط به همکاری کاظم رجوی برادر مسعود رجوی با ساواک و مدارکی مربوط به سازمان مجاهدین خلق و نیز مدارکی مربوط به خیانت های بعضی کاردارها و سفرا که هنوز هم آرم شیر و خورشید به کار می برند وکشف شد.(3)

دفتر رئیس جمهور : اشکال تراشی در مقابل بنی صدر حالت رویه به خود گرفته است

دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه ای تاکید کرد مقابله با رئیس جمهور و ممانعت از انجام وظایف قانونی از سوی وی از حالت استثنایی خارج و شکل رویه به خود گرفته است !

در این اطلاعیه تصریح شده است : اگر اشکال تراشی بر سر راه انجام وظایف قانونی ریاست جمهور زمانی به دور بخشنامه های غیرقانونی و ممانعت از بررسی و نظارت نمایندگان رئیس جمهور به کار ارگان های مسئول محدود می شد امروز این پدیده در روند رشد یافته خود به حد جسارت معاون غیرقانونی وزارت امورخارجه در توضیح خواهی ظاهر فریب مشارالیه از ریاست جمهوری منتخب مردم رسیده است اگر چه بنا به قول رئیس جمهور مسئله مسئله حذف رئیس قوه مجریه است و از روز نخست هم همین برنامه را داشتند.

در این اطلاعیه همچنین برای توجیه سرقت اسناد از وزارت خارجه آمده است : از آن جایی که تصمیم نظارت و بررسی مستقیم رئیس جمهوری بر تمام امور در سراسر کشور به تنهایی عملی نیست لذا رئیس جمهوری نمایندگان مورد اعتماد را برای تحلیل و بررسی مامور می کند که مسئولیت آن ها ناشی از اختیاری است که رئیس جمهور برای انجام وظایف خود به آنها تفویض کرده است.(4)

سوالات انجمن اسلامی وزارت خارجه در رابطه با سرقت اسناد

انجمن اسلامی وزارت امور خارجه در رابطه با ربوده شدن برخی اسناد از این وزارت خانه اطلاعیه ای صادر کرد.

در بخشی از این اطلاعیه سوالاتی طرح شده و آمده است :  آیا این اولین بار بوده اسنادی به خارج از وزارت خارجه منتقل میشده است و آیا آقای ناطقی به تنهایی بدین کار مبادرت مینموده است و یا بر عکس یک باند قوی و مجهز با برنامه ریزی قبلی بدین کار دست میزده که آقای ناطقی عضوی از اعضاء آن است ؟ و آیا مسئله صرفا به همین جا ختم می شده یا تخلفات مالی و اداری و فساد اخلاقی نیز در بین بوده است ؟

در بند دوم این اطلاعیه نیز آمده است : آیا هدف ربودن و سرقت اسناد مزبور  و اسناد مشابه آن نبوده است که برادران مومن و مکتبی ما از دست یافتن به سوابق کثیف خودفروختگانی چون رجوی ساواکی محروم گردیده و بالنتیجه ساخت وزارت امور خارجه دست نخورده باقی بماند؟

در بند 5 این اطلاعیه نیز تصریح شده است : حال که پیش بینی برادران ما به حقیقت پیوسته و صلاحیت مدیریت سابق وزارت امورخارجه و از جمله آقای ناطقی مسئول هیئت پاکسازی روز بروز بیشتر مورد سوال قرار می گیرد آیا تجدید نظر اساسی و قاطع در امر پاکسازی وزارت امورخارجه و بخصوص رسیدگی به پرونده دار و دسته قطب زاده بیش از پیش ضروری نمی نماید؟.(5)

توسط ضد انقلاب ؛ 500 هزار آمپول کمیاب در بیابان های شهر ری به آتش کشیده شد !

بر اساس گزارش های رسیده ضد انقلاب 500 هزار آمپول کمیاب را در بیابان های باقرآباد شهر ری به آتش کشیده است . پاسداران گشتی کمیته باقر آباد وابسته به کمیته منطقه 14 شهر ری که متوجه حریق شده بودند قبل از این که آتش به تمام آمپول ها سرایت کند با کمک ماموران شهربانی حریق را خاموش کردند .آمپول های به آتش کشیده شده مخصوص بیماری های قلبی و ...بوده و در بازار کمیاب هستند.(6)

فراماسونرها دولت ایتالیا را در آستانه سقوط قرار دادند

حزب کمونیست ایتالیا به علت افشای رسوایی مربوط به فراماسونرهای این کشور خواستار استعفای دولت شدند. هر چند رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا در این رابطه مذاکرات مفصلی داشته اند ولی حزب کمونیست خواستار تصفیه دولت شده است .

از سوی دیگر رئیس حزب دمکراتیک اجتماعی در حالیکه منکر عضویت در «پ 2» می باشد اعلام کرد فراماسونر بودن جنایت نیست !

در میان اعضای این حلقه فراماسونری که به دستور نخست وزیر افشا شد دو وزیر ، 30 نماینده پارلمان ، یک رهبر حزب ، رئیس ستاد ارتش و روسای سرویس مخفی ایتالیا و همچنین یک ایتالیایی که در آمریکا زندانی است دیده می شوند.(7)

حمله پاسداران به قرارگاه ساری قمیش حزب دمکرات

قرارگاه افراد مسلح حزب دمکرات در روستای ساری قمیش در 25 کیلومتری میاندوآب مورد حمله پاسداران انقلاب قرار گرفت و طی آن 30 تن از دموکرات ها به هلاکت رسیدند.(8)

دادستان انقلاب : هر گونه راهپیمایی مجاهدین خلق ممنوع است

سید اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب اسلامی تهران طی اطلاعیه ای برگزاری هرگونه راهپیمایی توسط هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران را قبل از روشن شدن موضع آن سازمان در قبال پیام امام و اطلاعیه ده ماده ای دادستانی کل انقلاب غیرقانونی اعلام کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : سازمان مجاهدین خلق ایران علیرغم اطلاعیه ده ماده ای دادستانی و بیانات اخیر امام امت و رهبر کبیر انقلاب در روز چهارم خرداد با برنامه ریزی های حساب شده ای تصمیم بر آن دارد که با همکاری گروهک های دیگر منجمله پیکار ، سازمان چریک های فدایی اقلیت به دنبال فعالیت های تشنج آفرین چند روز اخیر با برگزاری مراسمی درصدد مقابله با قانون بر آمده و هرج و مرج جدید در جامعه بیافریند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است : بهانه سازمان مجاهدین خلق ایران در مورد عدم شرکت در بحث آزاد فریبی بیش نبوده بلکه مسئله احضار مرکزی سازمان در رابطه با پرونده سعادتی است که جهت روشن شدن بعضی از ابهامات به دادگاه دعوت شده بودند و تاکنون از مراجعه و ادای توضیحات خودداری کرده اند.(9)

مجاهدین خلق مراسم 4 خرداد را لغو کرد

سازمان مجاهدین خلق با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد به مناسبت 4 خرداد سالروز شهادت بنیانگذاران این سازمان هیچ گونه مراسمی در سراسر کشور نخواهد داشت . در این اطلاعیه علت لغو مراسم خنثی نمودن توطئه های جنایت بار و دسیسه های آتش افروزانه قید شده است !(10)

تلگرام امام خمینی به بنی صدر

به دنبال تصرف تپه های الله اکبر توسط سربازان اسلام امام خمینی در پاسخ به تلگرام ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور تاکید کردند : مطمئن باشند که با حفظ وحدت و هماهنگی و اتکال به خداوند تعالی پیروزی نهایی از آن نیروهای اسلام است . در این پیام همچنین آمده است : مراتب تقدیر اینجانب را در تصرف ارتفاعات الله اکبر و به اسارت گرفتن کثیری از دشمنان اسلام را به نیروهای مسلح و فرماندهان محترم ، آنانکه با هماهنگی و انسجام پیروزمندانه بر قوای شیطانی غلبه کردند ابلاغ نمائید.(11)

دو زندانی دیگر منتظر مرگ در زندان های انگلیس !

ساعت 2 بامداد دیروز پانسی اوهارا چهارمین مبارز معترض ارتش آزادی بخش ایرلند در سن 24 سالگی پس از 61 روز اعتصاب غذا در زندان درگذشت. مرگ اوهارا در حالی رخ داد که هنوز تابوت ریموند مک کرش سومین مبارزی که بر اثر اعتصاب غذا جان سپرد به خاک سپرده نشده است. پس از مرگ این دو زندانی دو زندانی دیگر ایرلندی جانشین این دو شده و دست به اعتصاب غذا زدند.(12)

پی نوشت:

1-  جمهوری اسلامی ، 2 خرداد 1360 ، صفحه3، بنی صدر بر اساس یک برداشت انحصار گرایانه از اصل 113 قانون اساسی خودش را مافوق همه قوای سه گانه می دانست و معتقد بود که قوای سه گانه باید زیر نظر وی کار کنند و در مواردی که ابهامی در قانون وجود دارد یا میان قوای سه گانه اختلافی پیدا شود نظر رئیس جمهور ملاک و معیار خواهد بود .

اما شهید بهشتی در پاسخ به اینگونه برداشت های غیر منطقی بنی صدر در مصاحبه ای فرمودند :« ایشان ( بنی صدر ) چنان که در کارنامه ، سخنرانی و مصاحبه هایشان گفته اند ، معتقدند که مجلس و شورای عالی قضایی باید خود را با ایشان هماهنگ کنند ، بنابراین در رابطه با ریاست جمهوری و نقش آن برداشتی دارند که مجلس و شورای عالی قضایی و به خصوص شورای نگهبان و به طور کلی کسانی که در مجلس خبرگان تهیه کننده قانون اساسی بوده اند چنین نظر و برداشتی را ندارند .خوشبختانه این مسائل راه حل های روشنی دارد ، در قانون اساسی وظایف و اختیارات رئیس جمهور مشخص شده است و هر جا توضیح و تفصیلی لازم باشد باید از طریق قوانین مفصل مصوب مجلس شورای اسلامی نقاط مجمل آن روشن شود و هر جا از نظر انطباق با قانون اساسی با ابهام روبرو شدند باید شورای نگهبان نظر دهد و در این رابطه نه برداشت و نظر رئیس جمهور ملاک و معیار است و نه دیگران .هر جا در فهم و برداشت قانون اساسی نظراتشان با مجلس مغایر باشد طبق قانون اساسی رأی شورای نگهبان قطعی است و دیگر نباید ایشان یا مجلس روی رأی خود پا فشاری کنند ، این مطلب بیان روشن امام امت است .» رک روزنامه کیهان ، 21 خرداد 1360

بنی صدر کم کم پا را فراتر گذاشت و علاوه بر ادعای هماهنگی دیگر قوا با او نقش هماهنگ کننده قوای سه گانه را نیز برای خود قائل شد و طی نامه ای به نماینده اش آیت الله شهاب الدین اشراقی در هیئت حل اختلاف نوشت :« بر اساس اصل 113 قانون اساسی نقش هماهنگ کردن قوای سه گانه حق من است ، از این رو حق تذکر و اخطار قانون اساسی را دارم .» شهید دکتر بهشتی در پاسخ به این اظهارات بنی صدر فرمودند :«در قانون اساسی گفته نشده است که رئیس جمهور هماهنگ کننده است، بلکه ارتباط بین سه قوه به وسیله رئیس جمهور برقرار می شود ، یعنی قوه مقننه وقتی می خواهد قانون به دولت ابلاغ کند از طریق رئیس جمهور ابلاغ می کند .همان طور که در قانون اساسی اصل 113 آمده است وقتی که مجلس می خواهد قانونی را تصویب کند و به قوه قضائیه ابلاغ کند به رئیس جمهور می دهد تا امضاء کند ، می دهد به هیئت دولت و از طریق وزیر دادگستری به قوه قضائیه می آید . بنابراین مسئله ، مسئله ارتباط و تنظیم روابط است که این را ایشان و عده ای دیگر تبدیل کرده اند به یک کلمه هماهنگ کننده که در قانون اساسی نیست .» روزنامه کیهان ، 14 خرداد 1360 ، ص 14

آری ! بنی صدر به دلیل همین برداشت نادرست از قانون اساسی و به خاطر روحیه قدرت طلبی که داشت ، تصور می کرد که یک پادشاه است تا یک رئیس جمهور ! از این رو می خواست تمام نهادهای قانونی نظام تحت امر او درآیند و بتواند به آنهایی که بر خلاف میل او کار می کنند تذکر و اخطار دهد و حتی بتواند از فعالیت آنها به عنوان فعالیت خلاف قانون اساسی جلوگیری کند . رک بنی صدر و افزایش اختیارات ریاست جمهوری ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 30 خرداد 1388

2- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 12

3- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 3

4- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 8

6- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 3

7- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 12

8- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 1

9- جمهوری اسلامی ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 3

10- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 12

11- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 11

12- کیهان ، 2 خرداد 1360 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول