اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

موسوی درچه‌ای در گفت‌وگو با فارس:

آیین‌نامه مسابقات قرآن نیاز به بازنگری دارد/ مسابقه‌ای خواندن ملاک تلاوت احسن و مجلسی نیست

قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به تقسیم‌بندی نادرست قرائت مجلسی و مسابقه‌ای، گفت: ما قاریان خود را مسابقه‌خوان تربیت می‌کنیم اما از همان قاری که در مسابقه‌ای خواندن مقام نخست را کسب می‌کند توقع تلاوت مجلسی داریم.

آیین‌نامه مسابقات قرآن نیاز به بازنگری دارد/ مسابقه‌ای خواندن ملاک تلاوت احسن و مجلسی نیست

«سید محمدجواد موسوی درچه‌ای» قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی‌های خبرگزاری فارس با بیان اشاره به رقابت قاریان راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات قرآن، اظهار داشت: در مرحله نهایی این مسابقات نمایندگان کشورهای فیلیپین، ایران و مصر در رشته قرائت در مقایسه با سایر متسابقان تلاوت بهتری ارائه کرده و حرف برای گفتن داشتند.

آیین‌نامه مسابقات اجازه بروز توانمندی‌های «جعفر فردی» را نداد

وی با بیان اینکه تلاوت «جعفر فردی» بیشتر از سایر رقبا با استانداردهای مسابقات و چارچوب آیین‌نامه مطابقت داشت، ادامه داد: قاری فیلیپینی از نظر مجلسی زیبا تلاوت کرد اما تلاوت نماینده ایران در رشته قرائت بیشتر مسابقه‌ای بود به همین جهت احتمال کسب رتبه نخست جعفر فردی در این دوره از مسابقات بسیار بالا است؛ اگر چه به اعتقاد من آقای فردی توانمندی‌اش بیشتر از اینهاست اما متاسفانه آیین‌نامه مسابقات اجازه بروز توانمندی‌های بالاتر را به او نداد.

موسوی درچه‌ای با اشاره به کاستی‌های آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، خاطر نشان کرد: معمولا برخی از قاریان شرکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن نسبت به داوری‌ها اعتراض دارند اما به نظر من اعتراض‌ها بیشتر به آیین‌نامه وارد است نه داوری‌ها، چرا که با این آیین‌نامه موجود کمتر کسی می‌تواند با تمام توانمندی‌های صوتی و حسی خود به تلاوت قرآن بپردازد.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه تلاوت همراه با بروز احساسات و ایجاد ارتباط حسی و معنوی با آیات و مستمعان در چارچوب آیین‌نامه موجود کار بسیار سختی است، افزود: آیین‌نامه موجود اجازه تکرار به متسابقان را نمی‌دهد در حالی که ممکن است تکرار یک آیه یا قطعه‌ای که قاری با آن ارتباط حسی و معنایی دارد جذابیت و تأثیر تلاوت را صد چندان کند اما قاریان در مسابقات چنین اجازه‌ای ندارند.

ملاک تلاوت احسن کسب رتبه در مسابقات نیست

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مسابقات باید طوری تدوین شود که تفاوت زیادی بین تلاوت مجلسی و مسابقه‌ای وجود نداشته باشد، گفت: من با این روش به شدت مخالفم که ما قاریان خود را مسابقه خوان بار بیاوریم و سپس از همان قاری که در مسابقه‌ای خواندن مهارت پیدا کرده و مقام نخست را کسب می‌کند توقع تلاوت مجلسی و پرشوروحال داشته باشیم. باید بدانیم و باور داشته باشیم که ملاک داشتن مهارت در تلاوت مجلسی و احسن، کسب مهارت و رتبه در مسابقات نیست.

موسوی درچه‌ای ادامه داد: بیشتر قاریان ما مسابقه‌ای رشد کرده و تمام چارچوب تلاوت‌شان با مسابقه بسته شده است و انتهای کار خود را مسابقه می‌‌بینند؛ این‌گونه قاریان به سختی می‌توانند احساسات مردم را برانگیزند و احساسات خود را در تلاوتشان بیاورند در حالی که قاریان مصری به دلیل اینکه کسب رتبه در مسابقات برایشان اهمیتی ندارد با احساس و تأثیرگذاری بیشتری تلاوت می‌کنند.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن مسابقات بین‌المللی قرآن، گفت: قاریان مصری در چارچوب مسابقات و آیین‌نامه‌ها رشد نکردند، آنها از ابتدا یاد گرفتند که در هنگام تلاوت با آیات الهی ارتباط معنایی و حسی بگیرند به همین جهت تلاوت‌های آنها بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین ما نیز باید از همان ابتدا قاریانی تربیت کنیم که تمرکز و توجه‌شان به مفهوم آیات و ایجاد یک ارتباط حسی و معنوی با کلام خدا و مستمعان این کلام باشد.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول